Banner Forum Image

Volvo bilbarnstol?

Här kan alla ressugna ge tips och råd inför barnsemestern

Volvo bilbarnstol?

Inläggav Nelia » tor okt 30, 2008 10:24

Nu behöver jag verkligen er hjälp! Vi har fått en Volvo bilbarnstol till Joel utav R's morbror. Den är rätt ny och vi vet ju såklart att den inte har utsatts för någon krock osv. Alltså bästa tänkbara begagnade skick. Vi kör dessutom Volvo, så den är ju tillverkad att användas i vår bil. Jättebra so far..

MEN.. den är så upprätt så när Joel sover tappar han ju såklart huvudet framåt. Alltså, vad säger tillverkarna om det här? Hur blir det med säkerheten när jag kör och Joel sover? Jag har 1000 frågor i huvudet och känner mig inte riktigt säker med den här stolen. Men det är ju en BRA bilbarnstol enligt tester. Den ÄR godkänd! Är jag bara löjligt och nojjar? Det tycker R.

Jag kan till viss del känna att vi skiter i den här stolen och köper en ny istället. Men då betalar vi ju flera tusen för något vi kanske inte egentligen behöver. Vilket också är onödigt! Men inte om jag svart på vitt får veta att det är säkrare med de nyare stolarna. DÅ köper vi ju såklart en ny. Men är det så alltså? Gör Volvo en "sämre" bilbarnstol? Det har jag svårt att tro på. Jag har frågat NTF och de säger också att Volvo-stolen är en bra stol. Ändå är jag osäker och blir som ett nervvrak när Joel somnat.

Vad ska jag göra? Är det någon som VET hur det påverkar barnet vid en eventuell krock om de sover på detta viset? Whiplash? Ja, jag vet inte. Jag gissar ju bara.

Hur länge kan man använda en Volvo-stol? 18 kg står det på den, men får barnet plats upp till 4 år i den?
Bilagor
DSC00507.JPG
DSC00507.JPG (81.51 KB) Visad 3421 gånger
DSC00510.JPG
DSC00510.JPG (82.31 KB) Visad 3420 gånger
DSC00511.JPG
DSC00511.JPG (81.9 KB) Visad 3419 gånger
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Nelia
Alltid online
Alltid online

Re: Volvo bilbarnstol?

Inläggav sprallos » tor okt 30, 2008 10:41

Jag tror inte det kommer påverka vid en ev krock....det är ju frammåt hans huvud kommer åka i alla fall...MEN man lär ju inte krocka lika ofta som han sover i stolen. Jag tror inte det är skadligt att sova så heller, men för mig personligen känns det otäckt att se när huvudet hänger så. Jag är så nöjd med vår stol där han sover bekvämt...den extrautgift som en ny stol blir skulle jag ta....OM Det inte går att vinkla volvostolen lite mer bakåt såklart.

Det är runt 2000:- och efterom man kan använda stolen till 4 års åldern blir det 41:- i månaden...för en stol som är bekväm och säker samtidigt. Dom 41:- kan ni säkert spara in på att låta bli nåt annat..:-) Jag förstår R i princip, det känns kasst att köpa nåt man redan har, men i detta fall hade jag gjort det ändå...OM det inte går att vinka stolen lite mer.
sprallos

Inläggav Nelia » tor okt 30, 2008 10:45

Jag tror inte att det går att vinkla stolen något mer. Ska kolla upp det, men tvivlar. Den sitter som berget där den är nu.

Vi får nog ta ett bilbarnstols-snack till middan ikväll.. :wink:
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Nelia
Alltid online
Alltid online

Inläggav Jenima » tor okt 30, 2008 10:59

Vi har samma problem med våran be safe stol... men vi fick tipset att lägga under en rulle sopsäckar mellan stolen och bilsätet..det hjälp föga så vi la under böcker..drog åt som tusan så nu sitter det fast..men vet inte om jag tycker det hjälper så mkt men..et har snarare blivit så att Max inte längre sover i bilen.. ytterst sällan i alla fall.

Så innan(om) ni köper en ny stol så testa den..för jag får känslan av att det är en vanlig åkomma med "andra-stolen" min kompis har en brio och där är det samma problem.
Jenima

Inläggav tessgustavsson » tor okt 30, 2008 11:10

hjälp vilken svår sits (hihi :wink: ) ni hamnat i...alltså jag hade nog köpt en ny, men det är ju jag.dom är säkert lika säkra men det måste ju vara bekvämt oxå och det där ser inte speciellt bekvämt ut...det är ju lite jobbigt när ni fått den men det är ju erat barn och ni ska ju känna att ni trivs med stolen, man ska ju inte behöva åka runt o va livrädd för att krocka för då kommer du garanterat göra det förr eller senare.
jag tror inte det är farligt att krocka så för då skulle dom ju inte få säljas/tillverkas överhuvudtaget men som sagt det ser ju inte bekvämt ut för 5 öre.
vi har precis köpt en ny stol, en acta graco cosmic comfort.den är lite ställbar så när barnet somnat kan man vrida på en ratt så sänks kroppen lite bakåt, inte mycket men så det ser bekvämare ut iaf.vi är supernöjda hittils!
hoppas det löser sig!
tessgustavsson
Alltid online
Alltid online

Inläggav sprallos » tor okt 30, 2008 11:27

Som sagt...Cosmic rockar..:-) här är en bild på en sovande vicke i vår stol.
Bilagor
Snarkar i bilen.JPG
Snarkar i bilen.JPG (14.99 KB) Visad 3353 gånger
sprallos

Inläggav Jenima » tor okt 30, 2008 11:30

Sprallos: Hur är det med plats för passageraren brevid föraren? får ni ha sätet mkt långt fram eller fungerar de ändå? Vi kommer så småningom behöva köpa en till "andra-stol" ill mintstingen och då skall ajg se över utbudet med...
Jenima

Inläggav Liina » tor okt 30, 2008 12:04

min bror har en graco-stol som har samma problem, i alla fall då vi har Elsa i den.
Bild

Http://www.linita.blogg.se
Liina
Alltid online
Alltid online

Inläggav sprallos » tor okt 30, 2008 19:44

Jenima: Han sitter mitten bak...så sätena påverkas inte alls. Eller ja, längst bak går det ju inte...men det är ju sällan nån behöver det, i så fall får dom sitta lite trångt med benen.
sprallos

Inläggav emilie kinhult » tor okt 30, 2008 19:53

testa med en nackstöd, de är som en gosedjur som är en ring man har runt nacken.
de finns att köpa på biltema, bilbutiker som micro och såklart barnbutiker
emilie kinhult
Alltid online
Alltid online

Inläggav emilie kinhult » tor okt 30, 2008 19:55

glömde skriva att en på en barnbutik sa att man kan ha den runt halsen så hakan vilar på den och huvudet blir inte så hängande
emilie kinhult
Alltid online
Alltid online

Inläggav dignelius » tor okt 30, 2008 20:39

Det ser ju hemskt obekvämt ut, men om det är så vanligt som det verkar så är det ju vansinne att lägg 2000 pix på en annan stol som ni kanske ändå kommer ha samma problem med.
dignelius

Inläggav Kali » tor okt 30, 2008 22:20

jag tänkte också tipsa om en sån där nackstödsgrej som jag vet att jag sett på många ställen, visst utslaget på 4 år är det inte så mkt pengar men man måste ju betala den nu... sen beror det väl på hur mkt man åker bil också iofs, ofta o långa sträckor motiverar ju mer än om man mest åker till ica liksom :)
Användarvisningsbild
Kali
Alltid online
Alltid online

Inläggav magda » fre okt 31, 2008 08:16

Jag hade helt klart köpt en ny stol!
Thea har åkt i volvostol några gånger nu när vi varit hemma i Sverige på besök. Taxi både i Gbg och i Stockholm använder dom. Enligt taxichaffisarna går den inte att tippa mer. När Thea somnar så hänger hon med huvudet som Joel gör på bilderna. Jag är inte bekväm med det!

Jag tycker att det är jättestor skillnad i hur hon sitter i en volvostol mot hennes egna suveräna Britaxstol. I Britaxen sover hon jätteskönt, huvudet åker aldrig fram. Jag hade aldrig velat ha en volvostol.
Senast redigerad av magda fre okt 31, 2008 13:00, redigerad totalt 1 gång.
BildBild

Bild
Användarvisningsbild
magda
Alltid online
Alltid online

Inläggav sprallos » fre okt 31, 2008 08:55

Jag kan ju tycka att en stol ska vara komplett redan från början, man ska inte behöva köpa tillbehör som nackkuddar osv. Jag kan ju bara svara för min unge och han hade inte accepterat nåt runt halsen, så då måste man stanna och sätta på den efter han somnat...och är man på motorväg eller liknande är ju inte inget alternativ heller.

Tänkte just säga det om stödbenet till Cosmic...dom ser ut som benet på en krycka. Man kan ställa höjden väldigt lätt. Sen har den en "lutningsvisare" på sidan så man inte har den för mycket lutad. Den får inte bli för mycket liggande heller för då tar inte stolen upp krockkraften som den ska. Så är den på grönt är det lugnt.
sprallos

Återgå till Resa med barn