Banner Forum Image

VMB-STUDIE!! Hur har det gått?? (uppdat)

Diskutera träning för en bättre hälsa och livslust

VMB-STUDIE!! Hur har det gått?? (uppdat)

Inläggav sprallos » lör mar 07, 2009 09:00

Hej mina goa vänner...

Jag blev så inspirerad av Tigi mfl som nu kört igång lite dieter osv att jag tänkte att vi skulle försöka oss på en liten "hobby-studie". Jag tänkte att dom som vill äter efter samma "tanke". Vi ändrar inte på något annat med vår vanliga mat annat än att vi börjar "äta med händerna".

:idea: En öppen hand proteiner (kyckling, fisk, kött) veg = bönor, quorn etc. Tänk på hur hög handen är också...(c:a 2cm) så en öppen hand är c:a 1st kycklingfilé (både längd+höjd)

:idea: En knuten näve kolhydrater (pasta, ris, potatis) Ät gärna fullkornsvarianten. Vill du äta bröd så måste du tänka på att det faller in i denna näve...

:idea: Två knutna nävar grönsaker (är iofs också kolhydrater, men bra sånna) Kraftiga grönsaker som broccoli - kål etc mättar mer än isbergssallad och gurka.

:idea: Vi kör i 4 veckor...inte mer!! Vi väger oss + mäter med måttband 2ggr under perioden...Vid start och slut, alltså inget tjuvvägande undertiden...ingen inre stress!

:idea: Dom som vill kör även lite positiva affirmationer (tankebilder). Det behöver inte vara svårare än att 2ggr/dag så (vid tex tandborstningen) säger man/läser man 2-3 positiva ord om sig själv. Dessa ord är väljer man själv utifrån sina egna tankar. För mig är det tex * Stolt *Nöjd. Dessa ord står på min toalettspegel och jag tittar på dom varje gång jag borstar tänderna. Det viktiga är att man verkligen tänker och känner vad orden innebär, så man inte bara läser dom....

Dom som vill får ju naturligtvis träna också.
Senast redigerad av sprallos fre apr 10, 2009 07:09, redigerad totalt 1 gång.
sprallos

Re: VMB-STUDIE!! Vem vill vara med!?

Inläggav sprallos » lör mar 07, 2009 09:01

Vem vill vara med? Skriv namn + vilket datum just du tänkt börja.

-------------------------------------

* Sprallos (start 9 mars)
sprallos

Inläggav Tigi » lör mar 07, 2009 09:53

åååhh jag vill , men jag kör på mitt sätt..går det?
plus att jag redan börjat då? .... ;)

om inte,... så hänger jag iallafall med här för att ta del av era tips, tankar osv.. :)

kul idé sprallos!
Bild

Bild
Tigi
Alltid online
Alltid online

Inläggav shoegal » lör mar 07, 2009 10:15

ÅÅååååå jag vill vara med!!! Jag har försökt att minska på portionerna och det gick bra till en början men sen blev det stressigt på jobbet och jag föll tillbaka till gamla vanor (dvs att äta sällan och mycket, och inte mindre portioner lite oftare). Så jag behöver stöd! Jättebra matfördelnings förslag sprallos, minns att du pratat om det tidigare!

* shoegal (start 9 mars)
Bild
shoegal
Alltid online
Alltid online

Inläggav shoegal » lör mar 07, 2009 10:18

Kommer genast med praktiska frågor; om man lagar tex quornfärssås (som köttfärssås), hur ska man räkna det då? Vi har i krossade tomater, lök, svamp, quorn, creme fraiche. Ska man räkna typ 1 dl sås som en öppen handflata?
Bild
shoegal
Alltid online
Alltid online

Inläggav sprallos » lör mar 07, 2009 10:25

Ju mer flytande maten är detso svårare såklart...du får försöka tänka hur mycket qourn det är i...det är ju protein mängden som "räknas" så det är nog mer än 1dl qournfärssås, tänk en handflata rå quorn eller vad man nu säger..:-)
sprallos

Inläggav shoegal » lör mar 07, 2009 10:29

Ok!
Bild
shoegal
Alltid online
Alltid online

Inläggav jässica » lör mar 07, 2009 17:09

Nice! Jag är på! Känner att jag har fått nog av min mjukbyxekropp o längtar efter en jeansrumpa. Jag kör också 9e.

* shoegal (start 9 mars)
* Jässica (start 9 mars)
jässica
Galen i vimedbarn.se
Galen i vimedbarn.se

Inläggav sprallos » lör mar 07, 2009 17:18

Tigi: Häng med ändå...ok, du kör inte "hand-metoden" men du kan ju som sagt vara med i snacket ändå..:-) Vi kommer säkert få peppa varandra då och då!

Man måste inte köra 9 mars om man inte vill...man kör när man känner sig redo. På så sätt kan ju tråden vara aktiv rätt länge. Sen gör man ju som man vill med fikabröd/snacks/godis. Om man vill fortsätta med det så tänk på att inte öka mängden bara...för då kommer effekten från maten tas bort på godiset.
Ang att skriva in startvikt + cm gör man också som man vill. Dom som vill dela med sig gör det...annars är ju det viktiga att ni själva vet...så se bara till att väga + mäta på startdatumet (skriv gärna klockslag också så man gör det på samma tid efter 4v)
sprallos

Inläggav Tossy » lör mar 07, 2009 18:56

Jag kommer också följa tråden men kör på med min "diet" som jag redan kommit igång med, för den känns bra för mig just nu och jag mår bra. Men det är alltid skoj att töla lite och pusha varandra :-) Jag mäter och väger också på måndag och så får vi se om 8 veckor hur det ligger till!! Om det är okej? :lol:
BildBild BildBild
Användarvisningsbild
Tossy
Alltid online
Alltid online

Inläggav Fru S. » lör mar 07, 2009 19:27

Jag hänger nog med vid sidan om lite... Jag kör pulver morgon/kväll och en "handlunch". Det är precis så här jag fåt lära mig att äta så det känns rätt naturligt.

Den träning jag ägnar mig åt är yoga och dagliga promenader. Ni kommer ALDRIG se mig på ett gym.....Jag har endast dåliga erfarenheter av sådana ställen....

Men jag är nöjd med in "träning".

Hoppas att det går bra att jag är med lite grann bara.
Bild
Bild
Fru S.
Alltid online
Alltid online

Inläggav Poffie » lör mar 07, 2009 21:54

Jag är på!! Start 9 mars!!

* shoegal (start 9 mars)
* Jässica (start 9 mars)
* Poffie (start 9 mars)
Bild

BildBildBildBildBildBild

Bild
Användarvisningsbild
Poffie
Alltid online
Alltid online

Inläggav Tigi » lör mar 07, 2009 22:12

yeeey! :D

e ni taggade nu då??

Jag har hållt på i 2 veckor nu med "min diet" .. jag vet jag har skrivit detta i "min" tråd men kan skriva upp det här oxå...
mina måltider i 4 veckor:
1. 4 äggvitor, 1 äggula, ett knäcke med keso
2. proteindrink
3. kycklingwrap
4. proteindrink
5. lax med broccoli och sallad
6. (proteindrink) ....egentligen ska jag äta en till men jag har inte orkat det den senaste veckan, varit för mätt helt enkelt därav parentesen.

har alltså ätit samma i 2 veckor..efter 4 veckor byts måltiderna ut mot nått annat i en vecka, sen de tre sista veckorna byts menyn ut ännu en gång ..(kör i 8 veckor) jag har dock inte fattat varför jag ska äta samma mat i perioder riktigt? Nån som kan förstå varför??? Jag hittade ju detta i en amerikansk/engelsk fitness tidning som jag bara kopierat lixom....har glömt bort vad det stod ;) ....för det stod ju en anledning men har slarvat bort tidningen nu för jag ändå skrev upp alla menyer å så... Det känns iallafall bra å jag mår mkt bättre än innan :D . Tränar 5 dagar i veckan. Sen måste jag ju säga att jag tränade lika mycket innan jag börja med denna dieten, sen i höstas har jag tränat men gick ändå inte ner i vikt...nu vet jag varför ;) ..Min kost behövde ändras! Har gått ner ca 2 kilo på två veckor nu .

Vill bara säga att första veckan lr jaa dom första dagarna e det väldigt mkt "tänka" men sen då man har börjat komma in i det så går det som på räls sen :) .. så det blir inte så himla "krångligt" som man (jag) kan tro ;)
Bild

Bild
Tigi
Alltid online
Alltid online

Inläggav sprallos » sön mar 08, 2009 09:55

Tigi: Klart man är taggad!! Ännu mer nu när vi blev några stycken som kör. Kul att det går bra för dig. Jag tror att tanken med att äta samma i 4v (metoden var ju amerikans/engels va?) är att man ska programmera om skallen...och det kanske är svårare för dom? (nej jag har inga fördomar...) Sen behöver du ju inte tänka på nyttiga mål själv, du vet vad du ska äta varje dag och behöver inte ens bli frestad av annat...Huvudsaken det fungerar.

Jag kommer att mäta/väga imorgon bitti..ska bli spännande att se om det ger nåt. Det bara måste det ju göra! Jag kommer att vara stenhård med fika osv under dessa 4v...men en dag på helgen kommer jag äta nåt gott (glass/chips etc) om jag känner att jag vill. Sen hoppas jag att jag kommer träna också...men nu när Victor börjat på dagis kommer jag inte ha ro att träna efter jobbet som förr...så vi får se när jag får tid till det...promenader på kvällarna kan man ju alltid göra iofs.
sprallos

Inläggav Tigi » sön mar 08, 2009 11:49

sprallos skrev:Tigi: Klart man är taggad!! Ännu mer nu när vi blev några stycken som kör. Kul att det går bra för dig. Jag tror att tanken med att äta samma i 4v (metoden var ju amerikans/engels va?) är att man ska programmera om skallen...och det kanske är svårare för dom? (nej jag har inga fördomar...) Sen behöver du ju inte tänka på nyttiga mål själv, du vet vad du ska äta varje dag och behöver inte ens bli frestad av annat...Huvudsaken det fungerar.

det har du nog rätt i! jag frågade Killen va han trodde å han sa typ "att det e väl lättare så" så det e nog bara därför....å det e faktiskt lättre såhär nu i början...efter dessa veckor e slut dock så ska man variera sin mat såklart!

dina mål låter hur bra som helst :) GO!
Bild

Bild
Tigi
Alltid online
Alltid online

Nästa

Återgå till Träning för en bättre hälsa