Vill trappa ner på amningen
5 inlägg • Sida 1 av 1
Vill trappa ner på amningen
Den senaste veckan har vi gett vår 4 månaders son flaska 1-2 gånger om dagen för att jag vill trappa ner amning pga att jag ska kunna lämna honom längre stunder samt att han inte ska somna vid bröstet varje kväll. Nu helt plötsligt så vägrar han att ta ta flaskan, har varit så i 3 dagar nu. Han vill bara ha bröstet. Gav honom lite potatis på sked igår och förrgår och det gick bra men flaska totalvägrar han.
Han somnar vid varje amning också eftersom han har svårt att komma till ro på dagen annars så vissa dagar får jag amma hur mycket som helst eftersom han sover minst 30 minuter efter att ha ätit i kanske 10 minuter.
Någon som har något tips på hur vi ska få honom att ta flaska igen.
Han somnar vid varje amning också eftersom han har svårt att komma till ro på dagen annars så vissa dagar får jag amma hur mycket som helst eftersom han sover minst 30 minuter efter att ha ätit i kanske 10 minuter.
Någon som har något tips på hur vi ska få honom att ta flaska igen.
- annika80
- Gillar vimedbarn.se

Re: Vill trappa ner på amningen
Tyvärr har jag inte det. Liam slutade ta flaskan när han var 3-4 månader och jag ade fått ett vikariat vissa helger. Underbart tyckte jag. Men liam såg till att jag inte kunde jobba extra, eller för den delen vara borta för många timmar. När han valde att inte äta på mer än 8 timmar (trots att hans pappa testat mjölken jag pumpat ur, ersättning m.m) så gav jag upp. Han tog inte flaska förrän han var runt 10 - 11 månder sen när han äntligen valde att smaka på välling. Han slutade dock amma runt 7,5 månad och älskade gröt m.m. ja det mesta bara det inte kom ur flaska.
-

ToToRo - Alltid online

så här gjorde jag för att vänja av med sugbehovet:
*när barnet börja minska på sugandet tar jag försiktigt ur bröstet ur munnen på barnet
*Barnet protesterar så får det bröstet igen och jag räknar sakta 1001,1002-1010 och tar ut bröstet igen
och upprepar proceduren tills barnet inte protesterar mer.
Det hjälpte mig värkligen när jag sen slutade att amma helt.
Denna metoden hämtade jag ur boken somna utan gråt av elisabeth pantley
*när barnet börja minska på sugandet tar jag försiktigt ur bröstet ur munnen på barnet
*Barnet protesterar så får det bröstet igen och jag räknar sakta 1001,1002-1010 och tar ut bröstet igen
och upprepar proceduren tills barnet inte protesterar mer.
Det hjälpte mig värkligen när jag sen slutade att amma helt.
Denna metoden hämtade jag ur boken somna utan gråt av elisabeth pantley
-

zettan - Alltid online

Har beställt somna utan gråt nu. Ska lusläsa den när den kommer och hoppas den innehåller något som kan hjälpa oss.
- annika80
- Gillar vimedbarn.se

Går det inte att byta bröst eller rapa varje gång han håller på att somna till? Så att han vaknar till? När min lilla tjej är trött och gärna vill somna brukar jag kittla lite under fötterna också, då tar hon nytt tag.
- Maiyah
- Alltid online

5 inlägg • Sida 1 av 1
Återgå till Amning & Flaskmatning