Banner Forum Image

Vill inte ha så dåligt samvete!

Vill inte ha så dåligt samvete!

Inläggav TeodorsMamma » mån feb 02, 2009 13:15

Här kommer min klagosång!

#1: Varannan helg är Teodor hos sin pappa. När han blir lämnad hos mig och pappa ska åka hem så gråter och skriker han och sträcker armarna efter sin pappa. Han vill att han ska stanna! Vill inte bli lämnad av sin pappa igen :( Det gör så ont i mig att se, och att vara så maktlös och inte kunna trösta och känna att jag inte räcker till! Då får jag så oändligt dåligt samvete för att jag inte kan ge honom det han behöver - en pappa på heltid.

#2: Teodors pappa är en obotlig strulpelle som återigen försöker öva sitt maktbegär på mig då han märker att jag hittat en annan kille. Jag har sagt ifrån på skarpen att det ALDRIG kommer bli nåt igen mellan mig och Teodors pappa, och får då en massa skit för det; då måste jag ha dåligt samvete för att jag inte vill ha ett förhållande och en "familj".

#3: Min mamma mår dåligt och jag orkar bara inte finnas till för henne lika mycket som hon behöver. Känner mig apdålig över det; dåligt samvete som heter duga..

#4: Gjorde som en del vet en abort nyligen. Då måste jag ha dåligt samvete för det och för att jag inte har orkat gråta för det och för att jag inte visar känslor. Då är jag egoistisk och känslokall...

Jag är så trött på att behöva dras med det här förbannade dåliga samvetet!!!!!! Besluten jag har tagit i mitt liv har jag tagit med mig själv och min son i åtanke. Jag försöker verkligen göra det bästa av allt men det är inte alltid det blir bra! Ingen är väl perfekt... Känner mig som världens värsta mamma, sitter med ångest för att jag inte hinner eller orkar med lika mycket som jag borde, inte orkar ta tag i allt...

Behövde bara få ur mig lite klag..
TeodorsMamma

Re: Vill inte ha så dåligt samvete!

Inläggav zettan » mån feb 02, 2009 17:20

Men du du är ingen dålig mamma .

1. vad jobbigt för er att den lille ska känna så hoppas att han bara e inne i en pappa fas just nu.

2. Dessa karlar.Att de ska hålla på å försöka bestämma å styra å ställa. Du är en stark kvinna som lyckas stå emot honom.

3. Tråkigt att din mamma inte mår så bra och att du inte orkar vara där för henne , men du du kanske inte heller mår så bra å man kan faktiskt inte ta hand om andra å få dem att må bra innan man har tagit hand om sig själv å fått sig själv att må bra. En stor styrkekram.

4. Vilket beslut du nu tog om det ofödda barnet så var det det rätta. Hade du behållt det hade det varit rätt . Du tog nu bort det och det var rätt. Finns inga fel i en sådan situiation. Tycker att du är en stark kvinna som följer dina känslor vad som känns bäst för dig å din son.

Att ha skuldk'nslor tillhör den mänskliga naturen och jag hoppas att tiden får dig att känna mindre skuld och att du en dag hitta ännu mer lycka.
Användarvisningsbild
zettan
Alltid online
Alltid online

Inläggav Nelia » mån feb 02, 2009 18:12

Hörru, en STOR kram till dig! Du är ingen dålig mamma, det vet du redan. Alla känner vi stundtals dåligt samvete och ångest. Kan du inte prata om det med någon? Vem som helst, en kurator, en vän, släkting, bara du får ur dig det. Det är bra att prata och fundera, analysera sig själv osv för att ta tag i det och må bättre. Många kramar!!
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Nelia
Alltid online
Alltid online

Inläggav sprallos » mån feb 02, 2009 18:26

Jag vill bara säga att du är en av de starkaste människorna jag känner! Trots att du inte är så gammal så har du mer skinn på näsan och jävlar anamma än jag någonsin kommer få. Du har haft massor med otur och tjaffs, men du sopar av dig dammet och kliver upp varje gång...det ska du bara ha cred för! Härligt att du biter ifrån mot N som bara vill manipulera dig. Du och bara DU vet vad som är bäst för dig...så det så!

Naturligtvis måste även du få ha svackor, ge dig tid att sörja abort och allt annat gorm...lägg inte locket på. Jag håller med Nelia att det säkert skulle kännas himla bra att få gå och prata med någon utomstående om allt som hänt, för det är ju en hel del på kort tid.
Jag är på ditt lag och du vet att du när som helst kan höra av dig...mitt öra är alltid öppet för dig stumpan min!! KRAM!!!
sprallos

Inläggav ToToRo » mån feb 02, 2009 20:52

Men du kan ju inte finnas där för alla andra. du verkar inte ha det så lätt heller... Att lillgubben vill ha sin pappa betyder ju inte att du behöver va tillsammans emd honom. Hoppas han kan ta o lämna dig lite ifred så du får leva du med.
Användarvisningsbild
ToToRo
Alltid online
Alltid online

Inläggav Kali » mån feb 02, 2009 20:54

Sötaste du!

Du är en helt fantastisk o underbar mamma! men även sådana har ju dåliga dagar då allt känns skit.

1, Teodor blir större. Det är bara en tidsfråga innan ni kan prata om det. Titta på kort på pappa och prata om att han ska åka dit när det är fredag eller lördag eller hur ni nu gör. Bara en tidsfråga innan han kan ringa till pappa om han saknar honom. Så han blir ledsen nu. Skitjobbigt för dig förstås. Men vet du vad? Han har sin fantastiska o underbara mamma där, som finns kvar, som hjälper honom att hantera sin ångest och sorg genom att acceptera den men själv fortsätta vara lugn och trygg. Och det kommer lära Teodor att det inte är farliga känslor. Att man kan skiljas för man kommer ses igen. Så du får bara härda ut ett tag, tills han blir lite större, förstår lite mer om tid. Och tills dess så får du fundera om det verkligen är så himla synd om Teodor att du behöver ha dåligt samvete för det. Jag tror inte det. Ja, han blir ledsen, men hur länge? o hade han inte blivit lika ledsen om du tog ifrån honom hans älsklingsleksak...? Du gör det bästa du kan för Teo, det vet du och det vet vi.

2, Genom att inte leva med strulpellen som är Teos pappa så ger du Teo möjligheten att få en lugn och trygg uppväxt. Han slipper se sin mamma vara ledsen och gråta när pappa har sårat henne. Han slipper känna skuld för att han älskar pappa fastän pappa är så dum mot mamma. Han slipper höra eller känna sina föräldrars bråk. Han slipper känna sig fångad mittemellan o inte veta vem han skall vara lojal mot. Det är redan klart, ert bråkande. Ni har redan en uppgörelse. Det viktiga för barn är faktiskt inte HUR det är utan att man VET hur det är. Det vill säga att ens tillvaro är begriplig, förutsägbar och hanterbar. Att man vet vad som kommer att hända, att man slipper bli överraskad. Det skapar trygghet. Och det ger du till Teodor genom att säga nej till hans pappa om och om igen. Och både du och vi vet att det är det absolut bästa du kan göra och återigen ett bevis på hur himla duktig och bra du är.

Oj, återkommer till 3 o 4 när jag städat upp vattnet Jakob just hällde ut....!
Användarvisningsbild
Kali
Alltid online
Alltid online

Återgå till Relations problem