Vi höll på att tappa hakan!!
21 inlägg • Sida 2 av 2 • 1, 2
Re: Vi höll på att tappa hakan!!
Det här med ritandet är inte Vincents grej. Inte än iaf. Jag tycker det är framsteg att han nyligen börjat rita cirklar (runt runt, ibland utefter papprets kanter) från att nyligen bara ha ritat "kludd". =) Vad kul att Minna ritar sådana avancerade saker!
ToToRo: Ja han har väldigt fint uttal. =) Det är bara vissa sche-ljud som låter lite konstiga, annars pratar han rätt vuxet. Har en hel massa avancerade ord och meningsbyggnader för sig också. Jag tänker mest på det när någon kommenterar det. Och då blir jag så klart väääldigt stolt, hihi.
Claudia använder i princip inga ord än. Fast hon babblar som bara den, har värsta språkmelodierna för sig. Blir roligt att höra när det lossnar för henne. Kan säkert dröja ett bra tag till, men jag är nyfiken. Vincent kunde ca 60 ord (försökte räkna dem då) när han började dagis och då var han 1 år och 4 månader. Claudia kan mest bara "mamma" fast hon börjar försöka på lite andra, inget tydligt än.
ToToRo: Ja han har väldigt fint uttal. =) Det är bara vissa sche-ljud som låter lite konstiga, annars pratar han rätt vuxet. Har en hel massa avancerade ord och meningsbyggnader för sig också. Jag tänker mest på det när någon kommenterar det. Och då blir jag så klart väääldigt stolt, hihi.
Claudia använder i princip inga ord än. Fast hon babblar som bara den, har värsta språkmelodierna för sig. Blir roligt att höra när det lossnar för henne. Kan säkert dröja ett bra tag till, men jag är nyfiken. Vincent kunde ca 60 ord (försökte räkna dem då) när han började dagis och då var han 1 år och 4 månader. Claudia kan mest bara "mamma" fast hon börjar försöka på lite andra, inget tydligt än.
-

moia - Alltid online

Men jag hade ju inte tänkt skriva så mycket om mina barn här, jag bara babblar på ju, haha. Kunde visst inte låta bli. =))
-

moia - Alltid online

jag tror faktiskt att dte där med finmotoriken brukar komma före hos flickor..jag vet int eom dte e så men det känn sju lite osm det... mina tjejer e väldigt duktiga på pussel å att rita o att pärla me små pärlor, å trä på på halsband å sånt..... de har för ett tag se n lärt sig måla gubbar med ögon öron mun å näsa..hehe eller jaa det va la innan d efyllde 3 egentligen... färgerna kom oxå tidigare vid 2 år kanske... inget vi har övat på direkt..tror bara att om man benämner saker i deras omgivning hela tiden så komme rdte automatiskt sen när de blir intresserade lixom....
viktiga e att vi vuxna benömner me rätta begrepp å så iallafall
.. jag kom på mig själv att prata deras babyspråk förut när de va yngre, bara för det lät gulligt lixom... å då lär de sig ju int emkt nytt
viktiga e att vi vuxna benömner me rätta begrepp å så iallafall
- Tigi
- Alltid online

jag håller helt med dig Thepal, det är så spännande att se olikheterna!
Jakob lärde sig också färgerna jättetidigt men kan fortfarande inte rita mer än cirklar och kludd. Han är också väldigt försiktig/rädd med allt grovmotoriskt. Men han är grym på att pussla och har varit det tidigt. Han är som duktig både på att se vad som skiljer saker åt och vad som är gemensamt för dem. Alma har hittills varit snabbare än Jakob på allt, fast hon har absolut inte tålamod att göra något själv så skall bli väldigt spännande att se hur det blir framöver. Däremot har hon många fler egna ord än vad han hade vid samma ålder, jag tror förståelsen är på samma nivå ungefär. Men när Alma är duktig på något så säger nästa alla "ja, men hon har äldre syskon eller hur?!" och det gjorde de inte när Jakob var duktig på nåt... Känner ni igen det? Det finns ju massa saker hon gör som han aldrig skulle kommit på tanken att göra, hon är ju helvild i jämförelse!
Jakob lärde sig också färgerna jättetidigt men kan fortfarande inte rita mer än cirklar och kludd. Han är också väldigt försiktig/rädd med allt grovmotoriskt. Men han är grym på att pussla och har varit det tidigt. Han är som duktig både på att se vad som skiljer saker åt och vad som är gemensamt för dem. Alma har hittills varit snabbare än Jakob på allt, fast hon har absolut inte tålamod att göra något själv så skall bli väldigt spännande att se hur det blir framöver. Däremot har hon många fler egna ord än vad han hade vid samma ålder, jag tror förståelsen är på samma nivå ungefär. Men när Alma är duktig på något så säger nästa alla "ja, men hon har äldre syskon eller hur?!" och det gjorde de inte när Jakob var duktig på nåt... Känner ni igen det? Det finns ju massa saker hon gör som han aldrig skulle kommit på tanken att göra, hon är ju helvild i jämförelse!
-

Kali - Alltid online

Vad roligt med alla historier om barnen!! Man kan ju konstatera att alla barn är unika och har sin "specialité"!! 

ma 30/10-10
mf 23/7-11
STOPPA BARNPORREN PÅ INTERNET!!!
Ser ni något kan Ni DIREKT anmäla det här:
http://www.ecpathotline.se/hotline.asp
-

Lillan08 - Alltid online

Eller hur sitamoia, det är grymt svårt att inte börja babbla om sina egna underbara små 
Fast det här är väl just rätt plats isåfall. Jag inbillar mig att det kan irritera mer i andra sammanhang...
Fast det här är väl just rätt plats isåfall. Jag inbillar mig att det kan irritera mer i andra sammanhang...
-

thepal - Alltid online

21 inlägg • Sida 2 av 2 • 1, 2
Återgå till Barns hälsa & utveckling