Vem gör vad?
18 inlägg • Sida 1 av 2 • 1, 2
Vem gör vad?
Familjelivet är underbart, de enda gnabben är om hushållsarbetet. Har ni listor för hushållsarbetet, hur ser de ut? Vem gör vad hemma hos er? Jag vill hinna med att fixa allt med det tar musten ur mig, måste släppa på pedanteriet
Vill ha mera hjälp av maken, men det är svårt när han jobbar heltid, och när han kommer hem om kvällarna känns det inte bra att han måste moppa.....svårt att hitta balans i vardagen...ge gärna lite tips!!!
- iväntanstider
- Alltid online

Re: Vem gör vad?
Här gör jag vad jag hinner om dagarna. Det blir väl disk o tvätt mest. Brukar passa på att dammsuga när lillen sover långa sömnen ute i vagnen. Moppar gör jag max en gång per vecka.
Maken ser till att vi får in ved, han lagar mat allt som oftast, plockar ur o i diskmaskinen och hänger tvätt.
Vi har inga listor över vem som ska göra vad utan vi gör vad vi hinner och resten måste helt enkelt vänta.
När man har en (eller flera) bebis i huset är det nog ingen (annan än en själv) som kräver att det ska vara tip-top!
Försök vara glad åt det du får gjort istället för att vara irriterad över det som förblir ogjort!
Maken ser till att vi får in ved, han lagar mat allt som oftast, plockar ur o i diskmaskinen och hänger tvätt.
Vi har inga listor över vem som ska göra vad utan vi gör vad vi hinner och resten måste helt enkelt vänta.
När man har en (eller flera) bebis i huset är det nog ingen (annan än en själv) som kräver att det ska vara tip-top!
Försök vara glad åt det du får gjort istället för att vara irriterad över det som förblir ogjort!
-

MammaLotta - Alltid online

Här görs knapp nått känns det som... det blir nått röj me dammsugaren i veckan tillsammans (jag förbereder..), disken brukar jag plocka med, likaså tvätt, så det är typ som vanligt....
Sambon jobbar ju, o han är ju alltid trött typ, o så tjatar man ju så fort man frågar om han kan göra ditt el datt.. hmmm. Äh, jag orkar inte "tjata"... tråkigt... men...men...män!
Undrar om det blir ändring när han är pappaledig... så han kan ligga o pilla sig i naveln som han säger...haha!
Undrar om det blir ändring när han är pappaledig... så han kan ligga o pilla sig i naveln som han säger...haha!
- Ki27
- Alltid online

Jo! Han brukar faktiskt laga mat o handla för det mesta! 
- Ki27
- Alltid online

Håller med dig om det där att jag vill fixa det mesta själv, inte før att vara "perfekta mamman" liksom, det skiter jag fullständigt i, utan för att jag e lite pedant med o vill ha vissa saker exakt på mitt sätt.
Det kan ju bli ganska tärande på den andra personen, när det liksom inte dugen på dens sätt. Jag märker att jag måste skärpa mig lite ibland. Jag kan gå runt o va irriterad o frustrerad øver att jag inte hunnit exv dammsuga där el där, el bädda sängen, o så har sambon erbjudit sig, men jag tycker inte det blir lika bra då, säger det inte så, utan i en inlindad form. Och då blir det ju bara før dumt!
Men jag har børjar släppa på pedanteriet och kan slappna av utan att allt e helt precis på mitt sätt, låter ju sjuk i huvudet
Men ni fattar!
Grejen e att jag fungerar mycke bättre med ordning o reda fint runt mig. Då mår jag bättre i själen
Så städning måste ha plats på schemat før mig! Men man måste dela lite på det ja. Jag tycker man brukar känna gränsen på vad som e shysst att den jobbande parten gør, det märks ganska snabbt om den ena el andra e oresonlig. Det gäller väl bara att rå om varandra o førsøka gøra det så bra som møjligt før den andre, så får man automatiskt lika mycke tillbaka som man ger!
Låter lätt, men kan ju va svårt.. haha!
Det kan ju bli ganska tärande på den andra personen, när det liksom inte dugen på dens sätt. Jag märker att jag måste skärpa mig lite ibland. Jag kan gå runt o va irriterad o frustrerad øver att jag inte hunnit exv dammsuga där el där, el bädda sängen, o så har sambon erbjudit sig, men jag tycker inte det blir lika bra då, säger det inte så, utan i en inlindad form. Och då blir det ju bara før dumt!
Men jag har børjar släppa på pedanteriet och kan slappna av utan att allt e helt precis på mitt sätt, låter ju sjuk i huvudet
Grejen e att jag fungerar mycke bättre med ordning o reda fint runt mig. Då mår jag bättre i själen
Så städning måste ha plats på schemat før mig! Men man måste dela lite på det ja. Jag tycker man brukar känna gränsen på vad som e shysst att den jobbande parten gør, det märks ganska snabbt om den ena el andra e oresonlig. Det gäller väl bara att rå om varandra o førsøka gøra det så bra som møjligt før den andre, så får man automatiskt lika mycke tillbaka som man ger!
Låter lätt, men kan ju va svårt.. haha!
- Ankiz
- Börjar hänga här en del

Sambon är faktiskt rätt duktig på att hjälpa till, han städar å grejar. han e lite petig med det där å vill ha rent så då får han göra det
jag brukar laga mat tvätta å så.
det e skönt för vi brukar inte bråka om vem som ska göra vad
jag brukar laga mat tvätta å så.
det e skönt för vi brukar inte bråka om vem som ska göra vad
-

mia* - Alltid online

Här hemma gör Kari det mesta. Jag tar hand om älsklingen Eric o sen orkar jag inte så mycket mer. Jo jag lagar all mat, o kasta in lite tvätt i maskinen funkar väl också, men i övrigt så är det kari all the way. Och han är inte nån man måste tjata på, snarare är det han som förr fick tjata på mej att det skulle städas och plockas upp...
- Karisannelie
- Har vimedbarn.se som startsida

Jag fixar så mycket jag kan och orkar under dagen. Gabbelito älskar att jaga dammsugaren så det blir det ganska mycket av
Jag lagar för det mesta maten men det är mest för att sambon inte kommer hem förrän halv sju på kvällarna. På helgerna låter han mig slappa så mycket jag vill och tar tag i det mesta så hos oss känns det väldans jämnställt 
-

tulle - Alltid online

Hoppar in här i er tråd å kan ju berätta lite hur det går till här hemma.
Jag fixar det mesta, lagar mat, tvättar, damsuger, handlar, städar å så i den mån jag hinner, men jag gör inte mycket dagtid, så fort Leiha sover så passar jag på att vila med. A brukar ta Leiha ett par timmar innan hon somnar för natten, då passar jag på att göra det som behövs, ja förutom när vi har tvättid, då passar jag på att tvätta på Leihas middagslur och sen följer hon med ner vid något tillfälle (hennes favvostund i veckan haha). Vi har dock alltid "stökigt" eller "rörigt" i något av rummen varje dag (känns det som), jag kör ett storstäd, med skurning å så på helgerna, då "kastar jag ut" (som A brukar säga:-D) A och Leiha så får dom åka till hans föräldrar, och dom får inte komma hem föränn jag ringer å säger att det e okej. Och så när dom är borta och allt är färdigtstädat brukar jag "viskar tyst tyst" skita i att ringa på en gång å lägga mig å kolla på en film i 1 1/2 - 2 timmar, å bara unna mig själv lugn och ro, hur skönt som helst
Jag fixar det mesta, lagar mat, tvättar, damsuger, handlar, städar å så i den mån jag hinner, men jag gör inte mycket dagtid, så fort Leiha sover så passar jag på att vila med. A brukar ta Leiha ett par timmar innan hon somnar för natten, då passar jag på att göra det som behövs, ja förutom när vi har tvättid, då passar jag på att tvätta på Leihas middagslur och sen följer hon med ner vid något tillfälle (hennes favvostund i veckan haha). Vi har dock alltid "stökigt" eller "rörigt" i något av rummen varje dag (känns det som), jag kör ett storstäd, med skurning å så på helgerna, då "kastar jag ut" (som A brukar säga:-D) A och Leiha så får dom åka till hans föräldrar, och dom får inte komma hem föränn jag ringer å säger att det e okej. Och så när dom är borta och allt är färdigtstädat brukar jag "viskar tyst tyst" skita i att ringa på en gång å lägga mig å kolla på en film i 1 1/2 - 2 timmar, å bara unna mig själv lugn och ro, hur skönt som helst
-

MinLyckaLeiha - Alltid online

Hej hej!
Vi har olika "ansvarsområden" här... Jag är ansvarig för tvätt. Så jag tvättar, viker tvätt, stryker osv. Min sambo är ansvarig för att laga mat. Han lagar mat varje dag. Det gör han direkt när han kommer hem från jobbet. Jag kan ha förberett lite. Typ tagit ut något från frysen eller sätta på kokvatten.
Jag brukar dammsuga hela huset en gång i veckan, jag passar på på helgen om när sambon tar hand om lillan eller om jag har ork och tid i veckan så gör jag det när hon sover. Moppa och greja har jag inte gjort på länge, det har man inte direkt tid med nu. Bättre lite skit i hörnen än ett rent helvete som man säger...
Skura toaletter kan vi båda göra. Om man hjälps åt så kan det ta en timme max. Tänk en timme på helgen är inte alls mycket tid. Så hjälps åt!
Vi har olika "ansvarsområden" här... Jag är ansvarig för tvätt. Så jag tvättar, viker tvätt, stryker osv. Min sambo är ansvarig för att laga mat. Han lagar mat varje dag. Det gör han direkt när han kommer hem från jobbet. Jag kan ha förberett lite. Typ tagit ut något från frysen eller sätta på kokvatten.
Jag brukar dammsuga hela huset en gång i veckan, jag passar på på helgen om när sambon tar hand om lillan eller om jag har ork och tid i veckan så gör jag det när hon sover. Moppa och greja har jag inte gjort på länge, det har man inte direkt tid med nu. Bättre lite skit i hörnen än ett rent helvete som man säger...
Skura toaletter kan vi båda göra. Om man hjälps åt så kan det ta en timme max. Tänk en timme på helgen är inte alls mycket tid. Så hjälps åt!
-

Golli - Alltid online

Det ska läggas till att vi båda åker o handlar på Coop typ en gång i veckan. Det blir nästan roligt att åka hela familjen... hahaha
-

Golli - Alltid online

Haha! Golli vi har just blivit coop medlemmar och åker till coop obs här i Oslo en gång i veckan o storhandlar, som du säger så e det riktigt mysigt, o nåt jag ser fram emot=D Vi åker alltid på kvällskvisten, o sist satt sambons føräldrar barnvakt så vi strosade runt där inne o kollade på allt møjligt o det var nästan folktomt o bara lite bakgrundsmusik! Väldigt mysigt hade vi=) hihi!
- Ankiz
- Börjar hänga här en del

min sambo är jätteduktig på att hjälpa till!!!han jobbar heltid och man ser hur jäkla trött han är när han kommer hem men ändå så är det aldrig några problem om man vill ha hjälp.
på dagarna blir det en massa "plock", tvätt, i och ur plockning av diskmaskinen, mat ska förberedas och inhandlas, ibland damsuger jag om det ser helt för jävligt ut annars blir det storstädning till helgerna typ...detta gör jag...
sambon kör in ved, tänder i pannan, lagar mat nästan alla dagar, badar lillfisen och ser till att bilen funkar.=)
på dagarna blir det en massa "plock", tvätt, i och ur plockning av diskmaskinen, mat ska förberedas och inhandlas, ibland damsuger jag om det ser helt för jävligt ut annars blir det storstädning till helgerna typ...detta gör jag...
sambon kör in ved, tänder i pannan, lagar mat nästan alla dagar, badar lillfisen och ser till att bilen funkar.=)
- tessgustavsson
- Alltid online

Hej allihopa!
Tack för era tips..det känns skönt att läsa att vi har det rätt "normalt" ändå med hur vi sköter hemmet.
Idag körde jag ett snabbvarv med dammsugaren och moppen..så vi kan njuta hela familjen ikväll..
Håller med att det kan vara mysigt att åka och storhandla alla tillsammans, när man har tid och slipper jäkta.
Idag har jag fixat alla julklappar *pust* Lillan skötte sig i superbt i vagnen! Fast det har hon gjort varje gång hittills...
Tack för era tips..det känns skönt att läsa att vi har det rätt "normalt" ändå med hur vi sköter hemmet.
Idag körde jag ett snabbvarv med dammsugaren och moppen..så vi kan njuta hela familjen ikväll..
Håller med att det kan vara mysigt att åka och storhandla alla tillsammans, när man har tid och slipper jäkta.
Idag har jag fixat alla julklappar *pust* Lillan skötte sig i superbt i vagnen! Fast det har hon gjort varje gång hittills...
- iväntanstider
- Alltid online

Eftersom att jag är ensam hemma med barnen måndag-torsdag (S ligger ute på jobb under veckorna) så gör jag allt här hemma. Städar, tvättar, bär in ved, skottar snö, lagar mat, osv osv under veckorna. När S väl kommer hem på torsdageftermiddagarna vill jag ha allt sånt klart så vi kan mysa och bara umgås med varandra och barnen tillsammans. På helgerna brukar S laga mat ibland också åker vi och storhandlar (vi veckorhandlar) tillsammans då. Eftersom att han är borta på veckorna så ser jag hellre att han lägger sin tid på barnen än städ och tvätt när han väl är hemma! 
Dessutom är jag (tyvärr
) så att jag vill ha det på mitt sätt därför städar och tvättar jag hellre själv så att det blir som jag vill!
Även fast jag vet att S kan göra det minst lika bra!
Dessutom är jag (tyvärr
- Cecilia*
- Alltid online

18 inlägg • Sida 1 av 2 • 1, 2
Återgå till Septembermammor 2008