Banner Forum Image

Vattenkoppsförberedelse

Diskutera vanliga barnsjukdomar och barns utveckling

Re: Vattenkoppsförberedelse

Inläggav Tigi » sön apr 11, 2010 00:26

ok tack sprallos för infon om man ska bekräfta det eller ej....ska iallafall ringa bvc precis som du säger...... än har dom ju inte kommit ;) men vi väntar....har väl gått 1 vecka sen vi "smittade" dom...brukar nog ta 2 veckor...

jaa usch för å va så gammal å få vattkoppor....det är ju faktiskt farligt då...å bältros å allt va man kan få..... tur att jag haft...(måste nog fråga min mamma en extra gång ;) )

Minismamma-- jag åker nog när det öppnar å e där vid 9.30 alltså... :) men jag kan va där tills du kommer ...en annan jag känner ska oxå med...
Bild

Bild
Tigi
Alltid online
Alltid online

Inläggav Maiyah » sön apr 11, 2010 14:50

Man kan bara få vattkoppor en gång, även fast man är liten när man får det. Och man kan bara få bältros om man har haft vattkoppor, inte annars. Bältros är återaktiverat vattkoppsvirus. När man en gång haft vattkoppor ligger det latent i kroppen och kan återaktiveras om man får nedsatt immunförsvar. Ett barn med vattkoppor kan smitta en vuxen som haft vattkoppor med bältros men en person med bältros kan inte smitta en person som inte haft vattkoppor med vattkoppor.

Man kan vaccinera sig mot vattkoppor, i USA är det med i det allmänna vaccinationsprogrammet..men i Sverige är det bara riskgrupper som vaccineras. Oftast mildare ju yngre man är, kan vara väldigt farligt om man får det när man ska föda barn!

Jag läste på en hel del när bonuskusinerna hade vattkoppor :-) Ett av de mest smittsamma virus som finns, med lång inkubationstid, upp till 3 veckor. Träffar man nån med vattkoppor kan man vara nästan säker på att man får det, om man inte är under 6 månader och ammar, då är man skyddad till viss del..
BildBild

BildBild
Maiyah
Alltid online
Alltid online

Inläggav Tigi » sön apr 11, 2010 18:50

Maiyah skrev:Man kan bara få vattkoppor en gång, även fast man är liten när man får det.

nej man kan få det 2 gånger..... Eftersom att hon jag känner, hennes son är nu 8 år och fick vattenkoppor igen...han hade redan haft det när han var omkring 6 månader (då fick han även väldigt många koppor) och denna gången väldigt många... plus att läkaren sa till dom att man visst kan få det en gång till om man får det när man e väldigt liten..(asså under 6 mån).. konstigt att läkaren sa så isåfall ..... kanske han hade nån annan sjukdom då?!
Bild

Bild
Tigi
Alltid online
Alltid online

Inläggav Maiyah » mån apr 12, 2010 14:08

Då var det nått annat när han var liten, eller så har sjukvårdsupplysningen fel :-) Men det är ju inte omöjligt å andra sidan, fast jag gjorde rätt mycket research och läste att det är vanligt att man tror att de kan få det två ggr men det är omöjligt..eller medicinskt omöjligt, det kanske inte behöver betyda att det är omöjligt i verkliga livet, bara i teorin.
BildBild

BildBild
Maiyah
Alltid online
Alltid online

Inläggav Tigi » mån apr 12, 2010 16:09

jaa när jag har läst runt så står det ju att man bara kan få det 1 gång! så du har nog helt rätt :) ...
Bild

Bild
Tigi
Alltid online
Alltid online

Inläggav Tigi » tor apr 15, 2010 20:34

Nu har dom nog börjat komma! Men det började inte på magen...Tror Leia har fått en "mellan bena" ;) ..stackarn.... kan man få där?? jag har för mig att jag läst det nånstans...
Bild

Bild
Tigi
Alltid online
Alltid online

Inläggav MinisMamma » fre apr 16, 2010 13:31

Du kan få det överallt, t o m i urinröret och i munnen osv. Hoppas dom klarar sig rätt lindrigt undan. Jag vill ju träffa dig och dina barn nu för att se ifall Noel blir smittad eller inte. Vet ju inte om det var det han hade i januari eller inte. Nu åker han till Skövde imon och kommer hem senare på söndag. När tror du att dom kan leka lite?
BildBild

BildBildBildBild

Bild Bild
Användarvisningsbild
MinisMamma
Alltid online
Alltid online

Inläggav SessanA » fre apr 16, 2010 14:32

Jag hoppas att min Theodore inte får vattkoppor än!! Är ju gravid nu + att jag aldrig haft det så jag är inte så sugen på att ta den smällen för tillfället!!
BildBild
BildBild
BildBildBildBildBildBildBildBild
BildBildBildBild
Mf 5/6 - 09.
SessanA
Alltid online
Alltid online

Inläggav Tigi » fre apr 16, 2010 22:38

minis!- vi tart på FB :D
Bild