Vart ska vi resa? uppd. norra Italien!
15 inlägg • Sida 1 av 1
Vart ska vi resa? uppd. norra Italien!
Vi har bestämt oss för att åka på semester en vecka istället, då vårt planerade bröllop skjuts fram tilll 2010 på grund av min oplanerade graviditet. Jag var och hämtade några resekataloger idag när jag var på stan, men det finns ju huuuuur mycket som helst att välja på och jag känner att jag inte riktigt vet i vilken ände jag ska börja söka.
Ni får gärna komma med tips och utifrån egna erfarenheter berätta om resmål.
Ni får gärna komma med tips och utifrån egna erfarenheter berätta om resmål.
Senast redigerad av Eva tis mar 24, 2009 10:12, redigerad totalt 1 gång.
- Eva
- Alltid online

Re: Vart ska vi resa?
Nåt ställe där det funkar med barn i alla fall. Då kanske det är bäst med ett ganska vanligt resemål och inte nån liten by i Armenien.

-

Redhotwera - Alltid online

hihi, typ vart som helst i Grekland! 
- Ki27
- Alltid online

Jag alskar ju Asien men det kanske ar for langt att aka for en vecka?
Hyra bil och resa runt Italien kanske?
-

mammaiaustralien - Alltid online

Nu har vi kommit så långt att vi valt ut två ställen; Mallorca (Alcudia) och Turkiet. Är det någon som har erfarenhet av Turkiet? Ska man välja Alanya, Icmeler, Marmaris, Side...?
- Eva
- Alltid online

mammaiaustralien skrev:Jag alskar ju Asien men det kanske ar for langt att aka for en vecka?
Min sambo skulle vilja till något ställe där han kan träna samtidigt, mycket backar och så. Han hade på allvar tänkt släpa med sig rullskidorna, men här blir det stopp. Skulle vi inte på grund av hans eviga tränings- och tävlingsresor ständigt göra långa bilfärder, så skulle detta absolut vara ett alternativ, men med en son som redan varit tvungen att under sitt första år sitta ca. 25 tusen kilometer i bil, så tycker jag att man kan skona honom från det (OCH MIG också för den delen
- Eva
- Alltid online

Av Alcudia och Turkiet så skulle jag välja Alcudia.
Har inet varit på nått av ställena men min syster med familj var i Alcudia för nått år sen o de gillade det skarpt. Turkiet har jag bara dåliga resentioner ifrån av vänner.
Har inet varit på nått av ställena men min syster med familj var i Alcudia för nått år sen o de gillade det skarpt. Turkiet har jag bara dåliga resentioner ifrån av vänner.
- Ki27
- Alltid online

Nu har vi väl ändrat oss igen då:D Eftersom min sambo är elitlängdåkare, och kommer att bli tvungen att skära ner betydligt på sina läger under hösten på grund av (eller tack vare) bebisen, så kan jag också kompromissa och åka till ett sådant ställe som har goda träningsmöjligheter.
Så nu är väl planen att flyga till München och därifrån ta hyrbil till norra Italien (vi funderar på lägenhet vid Gardasjön). Därifrån kan vi sedan göra dagsutflykter till Verona/Venedig/Milano/...
Är det någon som varit vid Garda och kan berätta erfarenheter? Just nu sitter jag och söker boende...
Så nu är väl planen att flyga till München och därifrån ta hyrbil till norra Italien (vi funderar på lägenhet vid Gardasjön). Därifrån kan vi sedan göra dagsutflykter till Verona/Venedig/Milano/...
Är det någon som varit vid Garda och kan berätta erfarenheter? Just nu sitter jag och söker boende...
- Eva
- Alltid online

Re: Vart ska vi resa? uppd. norra Italien!
jag var i lido de jesolo förr förra sommaren... det ligger bara en liten bit från venedig... det är grymt turistigt men o andra sidan grymt barnvänligt,,,, har svårt att skriva just nu p.ga av vild bebi i knät men jag återkommer om en stund
- ejin
- Alltid online

jo iaf...Det beor ju på vad ni e ute efter och vilken tid ni ska åka men iaf... Om ni vill ha sol o bad och sådär... då e lido de jesolo perfekt... Det är värsta långa sköna stranden och dom flesta hotell har pool som barn kan bada i... Dessutom har dom värsta långa shopping gatan som är typ en mil.... Så åker ni med barn och vill ha de lungt så är det perfekt... Venedig ligger bara en liten bit bort--. mins inte hur långt tid de tog men under halvtimmen har jag för mej....Det negativa e att det är verkligen 100% turistort.. om man nu tycker de e negativt...
- ejin
- Alltid online

Tack ejin för tipset! Ska skriva upp det.
Sen undrar jag om du tyckte Venedig var värt att besöka? Jag har hört många som pratat negativt om det, så jag tänkte om man skulle strunta i det och besöka någon annan mindre stad i stället...
Sen undrar jag om du tyckte Venedig var värt att besöka? Jag har hört många som pratat negativt om det, så jag tänkte om man skulle strunta i det och besöka någon annan mindre stad i stället...
- Eva
- Alltid online

i ärlighetens namn så var det sådär... visst... de e skoj att ha varit där... men jag kommer nog inte åka dit igen... sådär romantiskt som alla säger att de e var de inte..smutsigt och SJUKT mkt turister... de var helt tjockt på gatorna.. dessutom gick vi vilse och gick i 10000 år innan vi hittade ut... o dom där gondolerna kostade 1000 kr att åka minst så de var de ju inte ens tal om...så visst kan ni åka dit.. men jag skulle nog satsa på nått annat.... har vatt i Rom oxå... de var ganska trevligt... vi var i en vecka o de var väll lite för länge för jag föredrar sol o bad.. men 4 dagar kanske hade vatt bättre... Rom e mysigt.. en små stad som är en stor stad kan man säga....väldigt gammaldags men det fanns små söta ställen att äta på eller sitta ner och bara prata och dricka på i varje gathörn och lite till...Väldigt olikit från t.ex stockholm...
- ejin
- Alltid online

Jag har varit i norra Italien, men bodde i Asti strax utanför Torino. Om ni skulle åka till Torino så är filmmuséet värt att se iaf. Otroligt intressant faktiskt, plus att man kan åka i en glashiss upp i tak-kupolen och se ut över hela Torino från en utsiktsplats, rätt häftigt när man åker i hissen för man ser hela muséet från den.
Hmm.. nu var det några år sedan jag var där (2003) och jag var där för att plugga och praktisera, inte turista, så vi gjorde inte så himla mycket resor runt, vilket jag ångrar idag. Just Gardasjöarna hörde jag mycket gott om, men som sagt, vi kom aldrig iväg dit heller..
Hoppas ni får det trevligt!
Hmm.. nu var det några år sedan jag var där (2003) och jag var där för att plugga och praktisera, inte turista, så vi gjorde inte så himla mycket resor runt, vilket jag ångrar idag. Just Gardasjöarna hörde jag mycket gott om, men som sagt, vi kom aldrig iväg dit heller..
Hoppas ni får det trevligt!
-

Nelia - Alltid online

Om ni ska ner till havet så är Genua också sevärt, där har de ett jättestort akvarium (Europas andra största).
-

Nelia - Alltid online

Tack för era svar. Genua låter ju jättespännande. Både för oss som vuxna, men också något som Marius lite kan ha nöje av (iaf en liten stund:D)
Vi streckar över Venedig då tillsvidare. Och så var det ju inte särskilt vagnsvänligt heller...
Vi streckar över Venedig då tillsvidare. Och så var det ju inte särskilt vagnsvänligt heller...
- Eva
- Alltid online

15 inlägg • Sida 1 av 1