Vart går gränsen för barn vid utevistelse vid kyla?
11 inlägg • Sida 1 av 1
Vart går gränsen för barn vid utevistelse vid kyla?
Hej!
Det har ju varit ruskigt kallt ute senaste tiden och över 10 minus har jag märkt att min dotter förfryser sina kinder ganska fort, därför har jag sagt att över 10 minus vill jag inte att hon ska vara ute.
Vart tycker ni gränsen går? Ni som har barn som har sovvila utomhus på dagis. Har de en gräns och var ligger den?
Är det någon som har tips just mot att föfrysa kinder.
Det har ju varit ruskigt kallt ute senaste tiden och över 10 minus har jag märkt att min dotter förfryser sina kinder ganska fort, därför har jag sagt att över 10 minus vill jag inte att hon ska vara ute.
Vart tycker ni gränsen går? Ni som har barn som har sovvila utomhus på dagis. Har de en gräns och var ligger den?
Är det någon som har tips just mot att föfrysa kinder.
- maria_73
- vimedbarn.se skribent

Re: Vart går gränsen för barn vid utevistelse vid kyla?
På Lilys dagis går gränsen för att sova ute vid 20 minusgrader, men då bor vi i Norrbotten.
Det finns en kräm från Weleda som heter "Calendula wind and weather cream". Den smörjer man på innan utevistelse för att skydda kinderna.
Det finns en kräm från Weleda som heter "Calendula wind and weather cream". Den smörjer man på innan utevistelse för att skydda kinderna.
-

Sofia85 - Alltid online

Oskars dagmamma har -10 grader som gräns för att de ska vara ute, iom att de är så små. Nu när det är så kallt som det är så gör hon så att hon ställer vagnarna inne i ett rum med fönstret öppet så det blir runt nollan när de sover. Vi själva har väl sagt att korta stunder får han vara ute om det är ner till -15.
OM din dotter har lätt att förfrysa sig så borde ju dagis förstå och lyssna på dig. Om dom brukar sova i vagnen ute och det är enda alternativet på hennes dagis kan du inte fråga om hon kan få stå i kapprummet eller något om det är riktigt kallt. Så vet jag att dom gjorde på ett dagis jag var vikarie på, de ställde även in barn som var lättstörda eller den som störde.
Har inget tips på salva dock.
OM din dotter har lätt att förfrysa sig så borde ju dagis förstå och lyssna på dig. Om dom brukar sova i vagnen ute och det är enda alternativet på hennes dagis kan du inte fråga om hon kan få stå i kapprummet eller något om det är riktigt kallt. Så vet jag att dom gjorde på ett dagis jag var vikarie på, de ställde även in barn som var lättstörda eller den som störde.
Har inget tips på salva dock.
- Taweret
- Alltid online

Det blir betydligt varmare i en vagn/åkpåse när dom sover ute än vad det är i "fria" luften. Jag har kompisar som bor i Kiruna och deras barn har sovit ute ner till -25 grader. Naturligtvis bra påpälsade och i voxipåse. Dom har mätt tempen på inandningsluften och då har den varit -4 grader. Det är ju skillnad på att vara ute och leka och att sova.
Jag tycker -15 är en bra gräns när dom är små -20 när dom är äldre. Jag bor också i norrbotten. Så man är ju inställd på kallt på vintern.
Jag tycker -15 är en bra gräns när dom är små -20 när dom är äldre. Jag bor också i norrbotten. Så man är ju inställd på kallt på vintern.
- sprallos
Tack snälla Sofia85 för tipset om salvan. Jag ska köpa den direkt och prova. Jag hade en annan förut, som jag köper från italien, men den funkar inte längre.
Min dotter sover inte längre på dagis, men det är ändå det där med med utevistelse, förhoppningsvis håller kylan inte i sig så länge.
Min dotter sover inte längre på dagis, men det är ändå det där med med utevistelse, förhoppningsvis håller kylan inte i sig så länge.
- maria_73
- vimedbarn.se skribent

Här har temperaturen legat +/- 20 grader i nästan två veckor nu och vi har nog varit ute varenda dag. Dock kortare stunder än vanligt.
- Eva
- Alltid online

Ophelia har sovit i vagnen under promenad vid 18 minus.
Jag har stickat byxor och tröja i ull att ha utanpå kläderna under overallen.
Jag känner på henne om hon är för varm eller kall. Det är ju lätt hänt att klä på för mycket också.
Jag kommer ju ursprungligen från högre landskap och är van vid betydligt kyligare temperaturer än så.
Men gränsen för mig går nog vid -20, såvida det inte handlar om lek utomhus, då är det ok eftersom hon rör på sig.
Jag har stickat byxor och tröja i ull att ha utanpå kläderna under overallen.
Jag känner på henne om hon är för varm eller kall. Det är ju lätt hänt att klä på för mycket också.
Jag kommer ju ursprungligen från högre landskap och är van vid betydligt kyligare temperaturer än så.
Men gränsen för mig går nog vid -20, såvida det inte handlar om lek utomhus, då är det ok eftersom hon rör på sig.
-

Medea - Alltid online

ujhli
Senast redigerad av Tigi tor jan 07, 2010 20:40, redigerad totalt 1 gång.
- Tigi
- Alltid online

nu e mina ungar ledig från dagis men börjar nästa vecka så vet ej hur det blir där..
men nu under lovet har
vi vart ute å lekt högst en halvtimme/dag
... vi har typ -9-10 grader här.... men jag fryser ihjäl å barnen e nöjda efter 20 min åk i pulka backen ...
(vi har inte vart ute varje dag nu när det e så kallt heller, mest för att mina tjejer e ju rätt små å dom vet likxom inte hur länge dom har vart ute..dom kan forfarande nöja sig med 15 min utevistelse.. )
men nu under lovet har
vi vart ute å lekt högst en halvtimme/dag
- Tigi
- Alltid online

Vi har allt mellan 12-18 minus här o det tycker jag e för kallt för min tjej o vara ute o sen dels för att det har blåst massor här o då e det ennu kallare så vi har vart inne faktiskt hon är inte så jätte förtjust att vara ute i detta kalla endå..
-

flickan - Alltid online

Vi har för tillfället -19 och Casper ligger ute i vagnen och sover sött. Har dock tjocka kläder och varm sovpåse samt filt över vagnen så inandningsluften, som sagt, nog är mycket varmare än -19. Är mer orolig när han är ute och leker och det blåser för han har också känslig och tunn hy, så han förfryser lätt kinderna. Har smörjat med vattenfri Bevita från apoteket. Ska försöka få tag i Weledan, tack för tipset, Sofia 85!
- mymlemamma
- Alltid online

11 inlägg • Sida 1 av 1
Återgå till Barns hälsa & utveckling