Banner Forum Image

varför lite mjölk?

Frågor om amning/amningsproblem & flaskmatning

varför lite mjölk?

Inläggav Dilemma » tis sep 15, 2009 19:42

Hej alla mammor
kan behöva lite tips o idéer. Jag har en dotter på 2,5 månad som jag ammar. Tycker dock det verkar vara så lite mjölk i brösten, (jag vet att det ofta känns så men attd et fortfarande finns,,,) men till saken hör att jag numera ammar henne på båda brösten och hon äter efter ca 2 h igen-..dvs ofta som fan :(
Under den första månaden vart brösten ofta stora och hårda och mjölk kunde sippra ut om det gått för lång tid mellan målen (ex om hon sov lite längre än vanligt) numera "läcker" brösten aldrig,, det finns inget att pumpa ur vilket jag skulle önska då jag vill spara till dagar då min sambo ska ha henne under några h medan jag får lite tid för mig själv.
Varför blird et såhär?? håller mjölken på att sina eller?
Har ni några tips på hur man kan öka på mjölkproduktionen?
jag vet ju att amma, amma och åter amma ska öka på men märker ingen effekt. Började amma på båda brösten för ca 3 v sen o märker ingen skillnad.
jag tycker det härt är skit jobbigt o önskar jag kunde få dagar då brösten känns som de ska hålla på o sprängas,,,allt för att jag ska kunna mjölka ur dem!
Dilemma
Nykomling
Nykomling

Re: varför lite mjölk?

Inläggav Ki27 » tis sep 15, 2009 20:22

Hej!
Min Loen åt oxå med två timmars mellanrum i den åldern, dygnet runt.. höll på så till så han var halvået tror jag, så han började äta mer vanlig mat.

Tror inte att det börjar sina... dessutom så brukar de vilja ha mer mat när det går mot tre månder o då äter de ofta för att öka produktionen i dina bröst. Du kan öka den själv med att pumpa och amma, det går nog om du ger dej den på det ;)

Många brukar ge upp just där vid tre månader för att det känns som om produktionen avtar.

Aja... det var mina funderingar ;)

Stort lycka till, o ge dej inte :)

Kram!!
Ki27
Alltid online
Alltid online

Inläggav LillaMalin » tis sep 15, 2009 20:57

Har även hört att det finns något thé på apoteket eller i hälsokosten..amningsthé.. Kanske kan vara värt att prova?
LillaMalin
Alltid online
Alltid online

Inläggav Ki27 » tis sep 15, 2009 21:07

Ja, just de!
Och öl har jag hört med, hihi, kanske funkar me lätt? ;)
Ki27
Alltid online
Alltid online

Inläggav shoegal » tis sep 15, 2009 22:27

Jag tyckte att brösten blev mjukare efter några månaders amning och efter typ 3, 4 månader var det aldrig så där sprängfyllda som de var ibörjan men det var mer att brösten hade vant sig än att mjölken sinade (jag ammade tills Elis var 11 månader).

Att hon behöver äta på båda brösten och har målen tätt inpå varandra gissar jag beror på att hon är inne i en tillväxtperiod och är extra hungrig och ammar mer för att få igång din produktion, så det är nog bara att amma på så blir det nog bra!

Att pumpa mjölk är inte alla som kan, jag kunde aldrig pumpa ur mer än den första månaden, men som sagt hade jag ändå nog med mjölk till Elis. Bebisen är mycket bättre att få ut mjölken än man själv är :)

Om du är riktigt orolig över att hon inte får i sig nog med mat så kan du be att få komma till BVC och väga henne omatad och sedan amma henne och väga igen, för att se om hon går upp i vikt av maten.
Bild
shoegal
Alltid online
Alltid online

Inläggav Dilemma » ons sep 16, 2009 08:39

ÅÅh tack alla för era tips o tankar!
Hon går ju upp i vikt,, väger henne på bvc var 14:e dag o hon följer kurvan,
Ja ja,,,får väl bara förlika mig med att hon vill äta ofta,, men det där ,med att de suger ofta för att få igång mjölken brukar de inte sluta med det efter typ 1 v... då mjölk mängden ökat? För nu har hon ju gjort så här under flera veckor.jobbigt! som tur är så ammar hon inte i 40 min som det var i början haha.
ska prata med bvc vilket som, ska träffa dem i morgon för 3 månaders vaccination.
Dilemma
Nykomling
Nykomling

Inläggav Ki27 » ons sep 16, 2009 09:09

:) Så länge hon går upp i vikt fint o mår bra så är nog allt som det ska!

När jag ammade endast nätter det sista upp till han var 10 månader så kändes det inte alls som om det var nån mjölk i brösten, läckte aldrig eller var stumma.
Men som han åt o klunkade på natten.. nog fanns det mjölk alltid ;)
Otroligt va de kan ställa in sig på önskad mängd, endast nätter liksom, hihi!

Kram o Lycka til! :)
Ki27
Alltid online
Alltid online

Inläggav Redhotwera » ons sep 16, 2009 10:25

Edwin åt på ett bröst i taget men han åt med 1 eller 1½ h mellanrum. Att äta varannan timma är inte ovanligt eller ofta. Att brösten inte är spända eller läcker är för att produktion och åtgång är i fas :)
Det låter helt normalt och hon går ju dessutom upp i vikt som hon ska!
Bild

Bild
Användarvisningsbild
Redhotwera
Alltid online
Alltid online

Återgå till Amning & Flaskmatning