Banner Forum Image

Vårdnadstvist eller inte?!

Community del för känsliga ämnen.

Vårdnadstvist eller inte?!

Inläggav TeodorsMamma » tor feb 19, 2009 13:39

Jag har ältat det här så mycket de senaste 15 månaderna att det nästan står still i mitt huvud nu! Men jag måste ändå bara dra en snabb genomgång:

*Ensamstående sen 3e graviditetsmånaden (pappan flyttade till annan stad), skrev under faderskapsbevis innan förlossning (9e graviditetsmånaden) och skrev även under delad vårdnad i samma stund.
*Pappan var ej med under förlossning och ej med under BBvistelsen mer än enstakta timmar på dagen, kom på besök varje dag ca 2 timmar de första 10 dagarna men tog ej ut pappadagar. Sedan sporadiska besök ca 2 ggr i månaden varav varje ca 3 timmar fram till barnets 10e månad då varannan helg infördes.
*Pappan har ej varit med under något BVC besök, har avbokat sina helger med sonen med endast någon dags varsel, kommit en dag försent eller också sent på kvällen. Han har också lämnat tillbaka vår son på måndag istället för söndag när han haft honom en helg utan att informera om detta innan och sedan hota på måndagen att han ska komma på tisdagen osv.
*Nu när jag fick vinterkräksjukan kunde jag inte ta hand om våran son så pappan fick komma och hämta honom igår morse och idag ska han lämna tillbaka honom. Nu "hotade" han i telefonen med detta "Han kommer komma tillbaka nångång men jag vet inte när, inte idag i alla fall, jag vill ha kvar honom".

Jag kan förstå en pappas saknad av att inte kunna vara med sin son mer än varannan helg, men jag bad honom aldrig flytta till en stad flera mil bort, han flyttar ofta till olika städer och har ingen egen lägenhet. Jag har sagt att om han flyttar till våran stad kan vi ha varannan vecka men han vägrar. Sålänge han bor så långt borta och jag ej har bil och inte möjlighet att flytta själv så är det varannan helg som gäller.
Allt ska hela tiden ske på hans villkor. Nu har jag en ny man i mitt liv och han känner sig självklart hotad precis som jag känner mig hotad av hans sambo, men ena stunden vill han ha sin son på heltid och andra passar det inte alls. Nu är han arbetslös och då har han självklart all tid i världen för vår son. Så fort han får jobb så kommer alltid jobbet i första hand.
Jag är glad att han vill spendera tid med sin son men jag vill inte bli hotad att jag INTE ska få vara med honom. Jag får även höra detta "han VILL vara med mig och inte med dig" som argument till att sonen ska stanna hos pappan.

Jag känner att jag kämpat så mycket för att situationen ska lösas på bästa sätt men nu är vi återigen vid en stoppskylt och kan inte ta oss längre.

Det är otroligt svårt att få ensam vårdnad, om det skulle fortsätta såhär, hur stora chanser har jag att vinna en vårdnadstvist och är det värt det?????
TeodorsMamma

Re: Vårdnadstvist eller inte?!

Inläggav anettejohansson » tor feb 19, 2009 14:14

När vi va på familjerätten om min sambos barn så sa hon på soc att som kille så går man in o de står redan 0-5 till mamman de e ganska sjukt för dom pappor som verkligen vill ha sina barn men skit i de nu=) Ville bara påpeka att du som mamma bara där har en stor fördel! Kan ni inte testa familjerätten innan? Ett avtal skrivet där e lika bindande som ett en tingsrätt skrivit!
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
anettejohansson
Alltid online
Alltid online

Inläggav Johanna H » tor feb 19, 2009 14:53

Jag tror nog att det är ganska viktigt att han har en permanent bostad om han ska ha delad vårdnad! Hur ska Teodor kunna lämnas på dagis el likn om han har honom och det är flera mil till dagis?
Vill han ha delad vårdnad så får han nog lösa det hela själv med att hämta o lämna och det lär ju bli ett evigt hattande då..fråga om han tycker att Teodor ska lida för att han inte vill bo nära er??

Det bästa för Teodor är om mamma och pappa kan samsas och se till vad som är smidigast och bortse ifrån era nuvarande partners. De ska inte ha någon som helst roll i det hela annat än att vara snälla!

Prata först med familjerätten om hur ni ska lösa det hela och tala om för Teodors pappa att han kan lägga ned det där med att hota för han kommer att förlora stort på det själv!
Den förälder som aktivt försöker hindra den andre från att träffa barnet kan själv förlora vårdnaden. Gäller även en mamma.
Dessvärre kan det bli så att du måste betala en ev resepeng till ditt ex om det kostar honom dyrt att hämta sin son. Vet en mamma som måste betala ett par hundra (flyg) varje gång sonen ska till pappan. Surt.

Man blir ju så trött på sånt här..verkar som om ingen tänker på barnen ibland..
Som förälder så ska man bara vara väldigt tacksam att man har ett barn att besöka överhuvudtaget! Man ska sätta sig själv åt sidan och se vad som gynnar barnet och ingen annan. Teodors pappa borde verkligen ta och växa upp stället för att orsaka mer skada än han redan gjort! Sååå dåligt att försöka förpesta livet för er...och så jävla typiskt unga bortskämda killar!!! Tänker bara på sig själv.. :x
Johanna H
Alltid online
Alltid online

Inläggav anettejohansson » tor feb 19, 2009 15:12

Men om mamman måste betala en respeng så måste de väl finnas papper från tingsrätten eller nåt liknande va?
När min sambo o hans ex höll på o bråka om saker så vägrade hon köra dom till oss o enligt advokaten så finns de inget som säger att man måste köra utan att de mer e sunt förnuft att man kör ena hållet.
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
anettejohansson
Alltid online
Alltid online

Inläggav Johanna H » tor feb 19, 2009 15:54

Ja den här mamman blev tvingad av domstol att betala och låta sonen flyga..alternativt resa halva vägen var med bil.
Johanna H
Alltid online
Alltid online

Inläggav sprallos » tor feb 19, 2009 17:20

Jag skulle ta hjälp av familjerätten om jag var du...Han har inte gjort annat än slätt till det upplever jag det så någon gång måste du drämma näven i bordet också. U go girl!!
sprallos

Inläggav TeodorsMamma » tor feb 19, 2009 19:44

men resepeng borde jag ju inte behöva betala när det var pappans beslut att flytta till en annan stad? Jag menar vi har ju inte flyttat, vi bor i samma stad som jag bodde i innan, under och efter graviditeten. Plus att jag ständigt haft jobb här medans han är arbetslös. Så resorna borde han definitivt betala själv...
Tycker jag alltså ..
TeodorsMamma

Inläggav Johanna H » tor feb 19, 2009 20:24

Ja alltså..en domstol ser inte till vem som är orsak till separation och likn..så länge det inte handlar om ett allvarligt brott såklart, men en "vanlig" separation då tar dem bara hänsyn till vad dem anser vara bäst för barnet, sen får föräldrarna rätta sig efter det. Därför att föräldrarna bara tvistar..och det är ju oftast sant.

Men visst är det sällan rättvist! Därför måste man ändå mer ha barnet i åtanke för barn är lojala mot båda föräldrar och ska inte behöva välja så därför kan en domstol ibland vara skönt att ta till som stöd för barnet. Såvida återigen inte det föreligger någon form att misshandel och liknande bakom ett mål. Lycka till iallafall!! Kram och hälsa Teodor med en kram!! :)
Johanna H
Alltid online
Alltid online

Inläggav anettejohansson » fre feb 20, 2009 08:10

Fast sen e de så att den som har vårdnaden eller den som barnet bor hos har skyldighet att se till att barnet får träffa pappa/mamma o andra nära släktingar. Som mamma eller pappa har du ingen rättighet att träffa barnet däremot så har barnet rätt att träffa.
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
anettejohansson
Alltid online
Alltid online

Inläggav eliitE » fre feb 20, 2009 11:25

Rätta mej om jag har fel, men om pappan har flyttat långt bort är det väl han som skall stå för resorna? Jag vet ett par som separerade och mamman flyttade strax innanför "avståndsgränsen" så pappan får stå för resor, hade hon flyttat mindre än 1 mil till så hade det varit hon som fickstå för resorna.
BildBild

BildBildBild Bild
Användarvisningsbild
eliitE
Har vimedbarn.se som startsida
Har vimedbarn.se som startsida

Inläggav Medea » fre feb 20, 2009 11:48

Jag håller med angående familjerätten. Oavsett om du nu får ensam vårdnad så har han rätt till umgänge men man tycker att han får ta sitt kast. Väljer han att flytta så får han ta konsekvensen att hosta upp cash till resorna helt enkelt. Det är väl för fan självklart! :x

Att använda ett barn som vapen övergår mitt förstånd.
Vem tror han att han är?
Vem fan har gett honom auktoritet att egenhändigt bestämma när han lämnar eller hämtar? kanske….vi får se….typ… :evil:

Ja, jag reagerar som en snorunge ibland men jag avskyr sådan beteende och sprutar eld på sekunden. :qaq
Ska det vara så svårt att resonera för Mr ”knogarna i marken” ?
BildBild

BildBild

BildBild

Älskade döttrar Ophelia 081025 och Livia 100516.
Användarvisningsbild
Medea
Alltid online
Alltid online

Återgå till Känsliga ämnen