Vårdnadstvist !
25 inlägg • Sida 1 av 2 • 1, 2
Vårdnadstvist !
någon som har någon erfarenhet kring vårdnadstvister . .
Då jag blir terrad av Edvins pappa hela tiden vill jag ansöka om ensam vårdnad . . han tar inte sitt ansvar för edvin . . utan sätter bara honom i kläm för att komma åt mig . .
Men vet inte vad jag har för odds att vinna en vårdnadstvist . .
Vill absolut inte att de ska sluta med delad vårdnad och att vi ska ha edvin veckovis .. han kommer aldrig kunna ta hand om edvin . .
shit . . hur hamna man i detta
!!!
Då jag blir terrad av Edvins pappa hela tiden vill jag ansöka om ensam vårdnad . . han tar inte sitt ansvar för edvin . . utan sätter bara honom i kläm för att komma åt mig . .
Men vet inte vad jag har för odds att vinna en vårdnadstvist . .
Vill absolut inte att de ska sluta med delad vårdnad och att vi ska ha edvin veckovis .. han kommer aldrig kunna ta hand om edvin . .
shit . . hur hamna man i detta
- Joppy
- Alltid online

Re: Vårdnadstvist !
usch, jag vet inte alls hur det funkar. men jag kan bara tänka mig vad du går igenom nu... uscha buscha.. 
masa kramar
masa kramar

Kolla bilddagboken; http://www.mylove.bilddagboken.se
Kolla bloggen; http://meandmylove.samuelhorn.com/
-

tezzi152 - Alltid online

jobbigt...jobbigt! väldigt sällan nån får ensam vårdnad om ett barn, typ bara i extrema fall! jag skulle aldrig få det trots att E inte ville ha med C att göra först.
som tur är funkar det nu..
lycka till!
som tur är funkar det nu..
lycka till!
- virmana
Är inte heller någon expert men delad vårdnad är nog det som man brukar få.. i längden är det ju ändå bra om lillkillen har en pappa.. själv har jag vuxit upp utan o det är inte alls kul. Han tar säkert sitt ansvar till slut, man får ju hoppas det iaf.. Lycka till!
- favoriten
- Kan inte slita sig från vimedbarn.se

Ja, jag kan också säga så mycket, tyvärr, att om ni har gemensamt alltså delad vårdnad idag, så blir det jättesvårt för dig att få ensam vårdnad bara för att han inte tar ansvar.
För att du ska få ensam vårdnad ska ha typ vara pundare o banka dig regelbundet o utsätta dig o E i fara. Att man e otrevlig, nonchalant mot sitt barn o inte tar sitt ansvar räcker inte...då blir ni bara guidade att gå på samtal hos kurator.
E verkligen jätteledsen för att skriva ovan rader...ibland e det bara så ruttet.
Kram på er!
För att du ska få ensam vårdnad ska ha typ vara pundare o banka dig regelbundet o utsätta dig o E i fara. Att man e otrevlig, nonchalant mot sitt barn o inte tar sitt ansvar räcker inte...då blir ni bara guidade att gå på samtal hos kurator.
E verkligen jätteledsen för att skriva ovan rader...ibland e det bara så ruttet.
Kram på er!
-

Ronjas mamma - Har vimedbarn.se som startsida

stackare, måste vara jättetungt för dig 
men jag tror det klokaste är att prata med en jurist, kanske finns det en hos kommunen, de har ju ofta någon typ av familjerådgivning/central där man kan få kostnadsfri eller åtminstone subventionerad hjälp med olika typer av problem som rör familj o barn. då kan du få veta hur det går till, vad beslut grundas på, om det finns andra vägar att ta istället osv. Hoppas det ordnar sig för dig!
men jag tror det klokaste är att prata med en jurist, kanske finns det en hos kommunen, de har ju ofta någon typ av familjerådgivning/central där man kan få kostnadsfri eller åtminstone subventionerad hjälp med olika typer av problem som rör familj o barn. då kan du få veta hur det går till, vad beslut grundas på, om det finns andra vägar att ta istället osv. Hoppas det ordnar sig för dig!
-

Kali - Alltid online

Kan ju tipsa dej om att ringa juristakuten i stockholm.. dom har gratis rådgivning om hur du ska göra och hur det kan gå till.
Vill du söka ensam vårdnad måste du ju först och främst ha e advokat... och alla kostnader som medför det kan kosta dej en mindre förmögenhet...
Kolla upp med ditt hemförsäkrinsbolag om du har rättsskydd inbakad i din hemförsäkring.. då kommer man ofta billigare undan (ca: 16.000:-)
Och försäkringsbolaget står för domstolskostnader etc. ÄVEN om du skulle förlora.
Vill du söka ensam vårdnad måste du ju först och främst ha e advokat... och alla kostnader som medför det kan kosta dej en mindre förmögenhet...
Kolla upp med ditt hemförsäkrinsbolag om du har rättsskydd inbakad i din hemförsäkring.. då kommer man ofta billigare undan (ca: 16.000:-)
Och försäkringsbolaget står för domstolskostnader etc. ÄVEN om du skulle förlora.
- virmana
Ronjas mamma skrev:Ja, jag kan också säga så mycket, tyvärr, att om ni har gemensamt alltså delad vårdnad idag, så blir det jättesvårt för dig att få ensam vårdnad bara för att han inte tar ansvar.
För att du ska få ensam vårdnad ska ha typ vara pundare o banka dig regelbundet o utsätta dig o E i fara.
tyvärr verkar det som om det inte räcker heller nu mera......
vänta nu.... hade vi inte någon som hade pejl på det juridiska här???? men det kanske var mer med äktenskapsförord och sånt...
- Lollo_80
- Alltid online

Önskar jag kunde hjälpa dig...men jag kan bara skicka en kram...så då gör jag det.
STOR MEGA KRAAAM! hoppas det löser sig!
STOR MEGA KRAAAM! hoppas det löser sig!
- sprallos
mumsdjuret är juristisk rådgivare eller liknande tror jag. vet inte om hon kan någonting om det här dock.
men jag säger som ovanstående att det är GRYMT svårt att få ensam vårdnad och dessutom väldigt jobbigt; både proceduren att få det och den framtida levnadsstandarden, då du avsäger den andra föräldern allt ansvar och själv måste stå för ALLT, och dessutom har undervisningsplikt för honom gällande allt som händer E.
det bästa för alla parter sålänge E inte hamnar i direkt livsfara när han är med sin pappa är att ha delad vårdnad. MÅNGA som har delad vårdnad har för den sakens skull inte barnet varannan vecka, det är väldigt vanligt att barnet bor varannan helg bara eller ännu mer sällan hos den andra föräldern.
skulle du ändå ansöka om ensam vårdnad så är det nog MINST ett halvår av jobbig tid du har framför dig med vårdnadstvistande och rätten och många jobbiga frågor och du kommer bli granskad ut i fingerspetsarna för att de måste veta om du är lämplig som ensam vårdnadshavare. har du då tillexempel inget fast jobb så är chansen för ensam vårdnad ungefär lika med noll.
men jag säger som ovanstående att det är GRYMT svårt att få ensam vårdnad och dessutom väldigt jobbigt; både proceduren att få det och den framtida levnadsstandarden, då du avsäger den andra föräldern allt ansvar och själv måste stå för ALLT, och dessutom har undervisningsplikt för honom gällande allt som händer E.
det bästa för alla parter sålänge E inte hamnar i direkt livsfara när han är med sin pappa är att ha delad vårdnad. MÅNGA som har delad vårdnad har för den sakens skull inte barnet varannan vecka, det är väldigt vanligt att barnet bor varannan helg bara eller ännu mer sällan hos den andra föräldern.
skulle du ändå ansöka om ensam vårdnad så är det nog MINST ett halvår av jobbig tid du har framför dig med vårdnadstvistande och rätten och många jobbiga frågor och du kommer bli granskad ut i fingerspetsarna för att de måste veta om du är lämplig som ensam vårdnadshavare. har du då tillexempel inget fast jobb så är chansen för ensam vårdnad ungefär lika med noll.
- TeodorsMamma
joppy - mitt råd till dig skulle vara att ta kontakt med någon på familjerätten för rådgivning, för att se hur dina chanser är. Tala om för dom att du är rädd för att vårdnadstvisten ska sluta i delad vårdnad och att det ska ge Edvins pappa rätt till varannan vecka osv och säg att du verkligen vill veta dina realistiska chanser till att få ensam vårdnad. Fråga vad som kan förhöja dina chanser, typ om ditt ex är hotfull någon gång, om du kan få det inspelat eller sparar brev eller lappar som kan vara hotfulla eller dylikt. Här inne kan alla spekulera, och visst är det säkert rätt svårt att få ensam vårdnad, men jag tycker absolut att du ska prata med någon som verkligen kan ge dig raka svar.
jag uppfattade det som så att du bor i helsingbord (kollade din blogg) och där tar man kontakt med familjerätten på så här sätt:
Kontakta familjerätten
Besöksadress: Rådhustorget 10, Helsingborg
Postadress: Socialnämnden, Familjerättsenheten, Box 751,
251 07 Helsingborg
Telefon: 042-10 50 00
Service
För att nå oss är det säkrast att ringa ovanstående telefonnummer.
Personliga besök tas endast emot efter avtalad tid med någon av handläggarna.
Vi har telefonrådgivning må, ti, to och fredagar kl.10.00 –12.00
Lycka till!!!
jag uppfattade det som så att du bor i helsingbord (kollade din blogg) och där tar man kontakt med familjerätten på så här sätt:
Kontakta familjerätten
Besöksadress: Rådhustorget 10, Helsingborg
Postadress: Socialnämnden, Familjerättsenheten, Box 751,
251 07 Helsingborg
Telefon: 042-10 50 00
Service
För att nå oss är det säkrast att ringa ovanstående telefonnummer.
Personliga besök tas endast emot efter avtalad tid med någon av handläggarna.
Vi har telefonrådgivning må, ti, to och fredagar kl.10.00 –12.00
Lycka till!!!
- Liina
- Alltid online

Vet en som håller på och försöker få ensam vårdnad men kommer nog inte lyckas för hon kan inte bevisa att pappan är olämplig..
- Carola_Carro
- Alltid online

de är går i några extrema våger här . . och allt för att straffa och plåga mig . . inte för edvins skull . .
För en timme sedan ringde han och sa att han vill inte veta av mig eller edvin . . han ger mig ensam vårdnad och sen kunnde vi dra åt . . .
önskar jag hade spelat in dessa samta ..
men tänker nu smida medans järnet är varmt och ringa familjenheten och boka tid så han skriver över vårdnanden på mig . .
jag vill inte ta edvin ifrån honom . . men han bryr sig ju ändå inte .. kanske när han lugnat ner sig och kommit i balans så kan dem ha umgänge . . men jag vill ha den ensamma vårdanden för edvins trygghet . .
För en timme sedan ringde han och sa att han vill inte veta av mig eller edvin . . han ger mig ensam vårdnad och sen kunnde vi dra åt . . .
önskar jag hade spelat in dessa samta ..
men tänker nu smida medans järnet är varmt och ringa familjenheten och boka tid så han skriver över vårdnanden på mig . .
jag vill inte ta edvin ifrån honom . . men han bryr sig ju ändå inte .. kanske när han lugnat ner sig och kommit i balans så kan dem ha umgänge . . men jag vill ha den ensamma vårdanden för edvins trygghet . .
- Joppy
- Alltid online

smid utav bara f--n!!!!
även om du har ensam vårdnad så står han ju som biologisk far och kommer att få betala underhåll....... så lite hjälp kommer du att få...även om han inte skulle betala till dig tror jag soc gör det så du får pengarna och får han betala till dem...
satt igår och pratade med f-kassan och skatteverket för att vår delade vårdnad strulade och fick då veta att det var tur att vi bor ihop annars hade U fått betala underhåll då jag stod som ensam vårdnadshavare..... det var skattetanten som glömt att skriva i delad vårdnad samtidigt som hon skrev i faderskapet.....
även om du har ensam vårdnad så står han ju som biologisk far och kommer att få betala underhåll....... så lite hjälp kommer du att få...även om han inte skulle betala till dig tror jag soc gör det så du får pengarna och får han betala till dem...
satt igår och pratade med f-kassan och skatteverket för att vår delade vårdnad strulade och fick då veta att det var tur att vi bor ihop annars hade U fått betala underhåll då jag stod som ensam vårdnadshavare..... det var skattetanten som glömt att skriva i delad vårdnad samtidigt som hon skrev i faderskapet.....
- Lollo_80
- Alltid online

25 inlägg • Sida 1 av 2 • 1, 2