Banner Forum Image

VÅRD AV BARN.....Vabba..HJÄLP

Snack om allt möjligt!

Vem får vabba vid arbetslöshet?

-Upp till föräldrarna själva
0
Inga röster
-Bara den som jobbar
1
33%
-Bara den som är arbetslös
0
Inga röster
-Alla säger olika
2
66%

Antal röster : 3

VÅRD AV BARN.....Vabba..HJÄLP

Inläggav Msevl » mån nov 02, 2009 02:28

Jag går på akassa fastän jag är sjuk.Blev utförsäkrad av FK,och jag tvingades ta akassa,som så många andra.

IAF, så fattar vi inte en sak.
OM Saga är sjuk. Vem får vara hemma? Jag får helt olika svar.HittilsHarsambon tagit VAB,och jag stämplat.Och vad e meningenmed att ens vabba som arbetslös,när man ändå är hemma? Då förlorar ju jag massa pengar...Akassan lär ju knappast se att mitt barn har varit sjukt...

Vissa säger att eftersom jag är hemma måste jag vabba
andra säger att sambon kan visst vabba och jag stannar som "arbetslös",slipper allt krångel medpåställning/avställning påarbetsförmedlingenför att få akassa så fort hon blir frisk.
Tycker d ska vara upp till hemmet själv,vem som villvara hemma och förlora pengar.

Dessa urdrag hittade jag på en hemsida..

-------------------------------------------------------------------------------
väljer själv, oavsett om du ska eller inte ska på intervju eller informationsmöte eller dylikt så står du ju fortfarande till arbetsmarknadens förfogande, du är alltså hemma och söker arbete och stämplar.

Ingen kan tvinga dig att avstå från att söka arbete (även om du "bara" är hemma), bara för att ditt barn blir sjukt. Du är alltså inte tvungen att ta tfp (Vab), bara för att du är arbetslös och "ändå är hemma", vad är det för resonemang?

Antingen avstår du från att stämpla den dag eller de dagar ditt barn är sjukt, så kan din man lugnt arbeta vidare på sitt jobb, ELLER så avstår din man från att arbeta och ringer in till FK att han är hemma och vårdar sitt sjuka barn och avstår från att arbeta. Och du söker arbete som "vanligt". Det är ett val NI gör, inte FK som bestämmer!

-------------------------------------------------------------------------------------

Vi har gjort så vid några tillfällen.
Första gången protesterade f-kassan eftersom de menade på att jag kunde varit hemma när jag ändå var arbetslös, men jag vägrade att gå med på det. Jag sade till dem att om de hittade en regel om det så skulle vi genast ta tillbka vaben som min man sökt. Givetvis kunde de inte hitta något och det visste jag om.
Din man får vara hemma med sjukt barn när du stämplar oavsett om du söker arbete den dagen eller om du "bara går hemma och dräller".

-----------------------------------------------------------------------------------------
Användarvisningsbild
Msevl
Galen i vimedbarn.se
Galen i vimedbarn.se

Återgå till Föräldrasnack