Banner Forum Image

Vaknar kl 05

Diskutera barns sömnrutiner, sömnproblem och hur ni själva gör

Vaknar kl 05

Inläggav tvillingmamman » sön nov 15, 2009 08:13

Hej!

Hjälp!!!
Jag har tvillingar, 7 månader gamla som vaknar kl 5 varje morgon. Detta har pågått i ca en månad, innan dess sov de till 07.

De går och lägger sig kl 19 och somnar utan problem. Sover 3 tupplurar dagtid; tiden på dem varierar allt från 30 min till 60 min. Undantagsvis sover de 1,5-2 timmar något enstaka dagpass. Båda har eget rum.
Äter bra på dagen, 2 lagade mål mat, 2 grötmål och 2 vällingmål. På natten vaknar den ena runt 23 och får välling, sover sedan oftast till 05. Den andra vaknar oftast runt 01 och får välling och vaknar kl 05.

Vid denna tid hjälper inte välling för att somna om (har försökt både med och utan välling). Har försökt byta blöja då de äter på tiderna ovan för att undvika att blöjan blir för full vid 05. Har även försökt ta upp dem i vår säng resp försökt låta dem ligga ensamma i sina egna sängar. Allt detta utan resultat.

Vi är helt slut! Skulle vilja sova åtminstone till 06.30, men gärna till 07.

Ska vi lägga dem senare? Minska dagsömnen? (De sover ju oftast bara max 2,5 timmar på dagen.)

Tacksam för synpunkter och hjälp!
tvillingmamman
Nykomling
Nykomling

Re: Vaknar kl 05

Inläggav Tossy » sön nov 15, 2009 10:03

Det enda jag kan föreslå är att ni försöker få dem sova 2 pass på dagen, men det gör inget om de sover lika länge som innan. Barn i den åldern ska sova ca 2,5 timma på dagen. Min erfarenhet är att bra dagsömn ger bra nattsömn. Att de vaknar 5 är inget ovanligt, det gör många bebisar. Det brukar lösa sig med tiden.
BildBild BildBild
Användarvisningsbild
Tossy
Alltid online
Alltid online

Inläggav sprallos » sön nov 15, 2009 10:44

Jag har inte heller något råd att ge mer än att gilla läget. Det blir sådär ibland bara.
En del barn sover 12-13 timmar/natt i den åldern..andra mindre.

När får dom sista målet på kvällen? Byter du blöja före eller efter vällingen på natten? Det finns ju olika metoder som säger att barn över 4-5 mån inte behöver äta på nätterna och att det bara är ett sätt att somna om på. Men jag tror inte det är så enkelt heller. Vissa barn är säkert hungriga, beroende på hur mycket och när dom åt innan läggdax.
sprallos

Inläggav Stinnua » sön nov 15, 2009 11:53

Håller med Tossy om att försöka med bara 2 tupplurar per dag en på förmiddagen och en på eftermiddagen .

Var det i samband med byte till vintertid dom började vakna tidigare?
Min lillkille blev helt ur fas från sovrutinerna han hade innan byte till vintertid och det är först nu han börjar sova till 6-6.30 igen. Annars vaknade han också vid 4.30-5.
Det enda som jag kan ge som tips är at prova att lägga dem tidigare, här vaknas det samma tid oberoende av när vi lägger honom på kvällen så om dom sov 12 timmar tidigare kan det ju vara värt att prova att lägga dem vid 18 så kanske dom sover till 06.
Stinnua
Alltid online
Alltid online

Inläggav Blåbäret » sön nov 15, 2009 12:16

Jag har en sjumånaders som också sover tre omgånger på dagen och gör hon inte det blir hon trött och gnällig på kvällen. Jag har provat att bara låta henne sova två gånger men då blir det så att hon slocknar precis innan kvällsgröten och allt blir bara strul.

För mig funkar det bäst att styra mer när hon somnar för kvällen. Dvs somnar hon senare, vaknar hon senare. Så löste vi vintertidsomställningen och det gick finfint.
Blåbäret
Galen i vimedbarn.se
Galen i vimedbarn.se

Inläggav Frixie » sön nov 15, 2009 14:21

Dennis gjorde precis som dina små när han var i samma ålder...
Det var en tuff tid för oss här hemma.

Tyvärr har jag inget svar att ge till dig!
Vi försökte med allt, inget hjälpte....
Höll vi honom vaken längre på kvällen så hämnades han genom att vakna ännu tidigare...
Välling hjälpte inte...
Blöjan var det inte heller något fel på.
Kortare middagslur var heller inget som funkade på Dennis...
Det enda jag kan säga som uppmuntran är att det är en fas. Det bättrar sig och vips sover dom gott hela natten igen.

Om ni är trötta försök hjälpas åt så ni inte behöver gå upp bägge två. Eller kanske någon annan kan ta barnen nån natt så ni får sova ut?
Önskar verkligen att jag kunde hjälpa er mer för jag vet hur det är.
Bild

PM:a mig om du behöver hjälp med något här på Vimedbarn!!!
Användarvisningsbild
Frixie
Moderator på Vimedbarn.se

Inläggav tvillingmamman » sön nov 15, 2009 16:19

Tack alla för alla goda råd och uppmuntran! Ska försöka två tupplurar dagtid. Vi får se hur vi ska göra med nattningen.. hade tänkt börja med nattning lite senare men har också hört om det som Stinnua skriver om, att tidigarelägga nattningen.

Tack tack tack än en gång för era svar! Det värmer att få om än bara litet "tröst".

Kram på er!!
tvillingmamman
Nykomling
Nykomling

Återgå till Barn och sömn