Banner Forum Image

Vällingvägrare, vad göra?

Diskutera barns matvanor och barnmat

Vällingvägrare, vad göra?

Inläggav tinali » ons dec 22, 2010 16:35

Ja, välling verkar vara det äckligaste som någonsin tillverkats enligt lilleman, han är inte heller så duktig på att suga på flaskan. Han är ett riktigt tuttmonster, jag är nattamat, napp, tröst osv.
Hur får jag honom att ta vällingen !? Har haft i fruktpure och även messmör. Han tuggar bara på flaskan i råkar suga tag grimaserar han illa.
Bild

Bild

Bild
tinali
Alltid online
Alltid online

Re: Vällingvägrare, vad göra?

Inläggav CattisR » ons dec 22, 2010 17:08

Måste det vara just välling?
Testa med ersättning, kanske han tycker bättre om?

Eller så är han en sån som behöver låååång tid på sig att vänja sig, man vet aldrig med de små :)
Bild
Bild
CattisR
Har vimedbarn.se som startsida

Inläggav A&L » ons dec 22, 2010 17:25

Lilleman vägrade också välling rakt av. Eftersom jag inte ammar utan han får tillägg så har vi de senaste tiden blandat tillägg och välling. En liten del välling som vi successivt ökar på. Det har gått jättebra hittills. Pröva med tillägg och se om det går lättare, smakar i alla fall enligt lilleman bättre än välling. Tycker Loke om det så kanske det där med nappflaska fungerar bättre.
Bild
Bild
A&L

Inläggav hellokitty » ons dec 22, 2010 18:15

så va charlie med men de va inte vällingen de va fel på utan flaskan ;) de e bara o forsätta träna! o smaka smaka smaka..
BildBild
BildBild
hellokitty
Alltid online
Alltid online

Inläggav tinali » ons dec 22, 2010 20:01

Jag har tom provat pipmugg...
Bild

Bild

Bild
tinali
Alltid online
Alltid online

Inläggav shoegal » tor dec 23, 2010 22:25

Knepigt :/ Elis vägrade flaska helt tills han var 10 månader, då började nog min mjölk bli för tung och han tyckte att vällingen mättade mer. Vi testade alla knep och olika flaskor och muggar innan dess, men det var först när han själv bestämde sig som det funkade.
Bild
shoegal
Alltid online
Alltid online

Inläggav ToToRo » lör dec 25, 2010 13:50

tinali skrev:Ja, välling verkar vara det äckligaste som någonsin tillverkats enligt lilleman, han är inte heller så duktig på att suga på flaskan. Han är ett riktigt tuttmonster, jag är nattamat, napp, tröst osv.
Hur får jag honom att ta vällingen !? Har haft i fruktpure och även messmör. Han tuggar bara på flaskan i råkar suga tag grimaserar han illa.

Liam vägra välling till han va 10 månader. Han gillade dock gröt så det blev det istället.
Användarvisningsbild
ToToRo
Alltid online
Alltid online

Inläggav tinali » lör dec 25, 2010 14:25

Ja, gröt är gott! Men det är ju så sjukt smidigt med välling om man är iväg och ta med som extra mellis/ mat. Sån bra utifallatt mat som man kan äta i vagnen, på tåget osv. Kanske blir bättre om han slutar amma på nätterna nu i jul...
Bild

Bild

Bild
tinali
Alltid online
Alltid online

Inläggav moia » ons dec 29, 2010 14:55

Vincent har alltid vägrat varm/ljummen välling. Han började dricka först när vi testade att ge honom den kall. Och det dricker han fortfarande, kall välling. Vi har testat att värma den någon gång emellanåt (senast för några dagar sedan när en kompis var på besök och hon drack varm) men den ratas alltid. Väl kyld, helt enkelt. =)

Alla barn gillar nog inte välling, men ofta gäller det bara att hitta rätt flaska/temperatur/sort osv.
Användarvisningsbild
moia
Alltid online
Alltid online

Inläggav mamma33 » tor jan 13, 2011 21:05

Min kille började inte tycka om välling förrän vid ett års ålder. Vi provade flera gånger innan men han vägrade och plötsligt en dag tyckte han om det och nu älskar han det!
mamma33
Nykomling
Nykomling

Inläggav Blåbäret » tor jan 13, 2011 21:26

Min tjej har aldrig lärt sig gilla välling, inte heller ersättning. Hon är 22 månader nu och jag ser ingen anledning att fortsätta försöka. Men det var jobbigt när hon hade vinterkräksjukan men annars körde vi gröt och ammning hela tiden. Så fick det bli, vi övade och övade men hon tycker helt enkelt inte att det är gott. Nackdelen är ju att belastningen på mig som amningscentral blir stor, blev ju typ ingen avlastning alls på nätterna. Men det gick det med...

Så, om välling inte går ned, här kommer lite fördelar, lite pepp:
*när bebisen blir äldre - bättre för tänderna när man kör mat som man inte somnar till så att säga.
*vår tjej blev snabbt mkt bra på att äta med sked, övade mkt genom allt ätande.
*När vi vande av med amning förväntade hon sig inget annat nattetid, vaknar inte och ber om välling liksom :)
Blåbäret
Galen i vimedbarn.se
Galen i vimedbarn.se

Återgå till Matvanor & barnmat