Banner Forum Image

väldigt bra bilbarnstol!

Diskutera fakta och råd kring barnsäkerhet, barnvagnar, bärsjalar och bilbarnstolar

väldigt bra bilbarnstol!

Inläggav Chobb88 » lör jun 21, 2008 00:02

Hittade säkert världens bästa bilbarnstol!! En zeus turn från Combi USA!! Helt pissigt att den inte finns att köpa här!!! :evil: :evil: och inte går den att beställa från USA heller!! :evil: Dom säljer dom på Toys"R"us men såklart inte i Sverige! så min man skickade ett mail och frågade om det skulle finnas nån möjligt för dom att kunna köpa in dom till nån av butikerna i Sverige.
Om inte annat får vi väl hoppas att dom kommer till Sverige snart så kanske dom finns att köpa till vårat nästa barn.

Här är en länk: http://www.youtube.com/watch?v=MrUZLhBs ... re=related
BildBild

BildBild
Användarvisningsbild
Chobb88
Alltid online
Alltid online

Re: väldigt bra bilbarnstol!

Inläggav sprallos » lör jun 21, 2008 07:42

Kolla på ebay, det kan ju finnas både nya och begagnade där.

MEN, tänk er för. Man vet inget om hur dom är testade. Fästen osv är säkert special till amerikanska bilar osv osv. Sverige är ett av de säkraste länderna i världen när det gäller barn i bil, så de tester som görs i sverige går verkligen att lita på. Min erfarenhet av rörliga delar i stolar etc är att dom nöts och går sönder...nu behöver detta inte gälla den stolen naturligtvis, men fy fasen OM det händer och stolen lossnar eller nåt.

Jag kollade upp vilken stol som fått bäst i test här i Sverige och sen köpte jag den. Den är jättestor och tar upp halva baksätet men det skiter jag i...Victor ska sitta säkert...:-)
sprallos

Inläggav sprallos » mån jun 23, 2008 10:50

Acta gracco Cosmic XTP http://www.akta.se/o.o.i.s/103 vi har fjolårets modell, nu heter den Comfort och har en gel i den som formar sig efter kroppen. Det har inte vår, men den är bra ändå..:-)
sprallos

Inläggav KarinE » mån jun 23, 2008 11:15

Som bakåtvänd är den säkert bra men absolut inte framåtvänd. Vi hade en kvinna från NTF på en av våra mammaträffar som pratade om bilbarnstolar (och cyklehjälmar) Hon sa att stolar som man kan ha både framåtvänd och bakåtvänd inte är bra framåtvända eftersom dom blir för djupa och då sitter inte bältet bra. När dom sitter framåt ska man ju ta bort bältet som sitter i stolen och bara använda bilens egna bälte och det ska sitta tajt mot axeln och så ska man ha "horn" på sidan av sätet så att bältet hamnar rätt över benen. Det var bättre att ha en sån där bilkudde med ryggstöd från 4 år och uppåt. Stolar till små barn är ju väldigt skålade och djupa för att ge ett bra stöd åt babyns huvud och när man då vänder på den stolen hamnar bältet för långt från kroppen.
Just nu hyr vi ett babyskydd från NTF genom BVC men ska köpa en stol som hon kan ha till hon är 4 år och sen köper vi en kudde med ryggstöd.

Här finns det bra info från NTF
http://www.ntf.se/konsument/barnibil/
BildBild
Användarvisningsbild
KarinE
Alltid online
Alltid online

Inläggav Chobb88 » mån jun 23, 2008 11:42

Okej, Tack! det hade jag inte en aning om.
BildBild

BildBild
Användarvisningsbild
Chobb88
Alltid online
Alltid online

Inläggav KarinE » mån jun 23, 2008 13:42

Nä det hade inte jag heller innan hon pratade om det så det var tur att hon kom ut och gjorde det. Har man en mamma/föräldragrupp så kan det ju vara en idé att föröska få ut någon från NTF i ert område till en sån träff eller bara försöka få till en info.kväll på BVC.
BildBild
Användarvisningsbild
KarinE
Alltid online
Alltid online

Återgå till Barnsäkerhet & barnvagnar