Banner Forum Image

Vad tänker du på innan du skriver/lägger ut bilder på nätet?

Snack om allt möjligt!

Re: Vad tänker du på innan du skriver/lägger ut bilder på nätet?

Inläggav Liina » tor okt 02, 2008 20:25

jag tycker vi ska ta en tråd som handlar om mat, för det kräver lite skicklighet att få in det naturligt i samtalet då :)
Bild

Http://www.linita.blogg.se
Liina
Alltid online
Alltid online

Inläggav Kali » tor okt 02, 2008 20:40

alltså nu vill jag inte vara sån men.... några av er (o jag) har lagt ut länkar till bostäder som ni har velat köpa, köpt eller sålt. Så då vet man ju exakt var vi bor eller har bott (räcker för att få mer info). Sen behöver man oftast inte veta så mkt som efternamnet för att leta info om någon. Att kombinera förnamnet på dig o förnamnet på din sambo (jag vet många av era sambos namn) o sedan leta i ett visst område o upptäcka att två bor på samma adress - inte så svårt!

sen det här med ovanliga efternamn o jobbiga jobb. Ja, arbetar man i en myndighet, som jag också gjort, så får man inte vara anonym i kontakten med sina klienter. De har rätt att veta vad man heter. Och eftersom de redan vet vad man heter så lär de ju knappast sitta o leta på olika forum efter dig, utan förmodligen går de direkt till eniro, hitta eller ratsit eller annan lämplig sida där man omedelbart hittar det man vill ha.

så jag tänker att min främsta anledning till att inte skriva ut FÖR mycket personligt är att jag inte vet att folk som inte vet vem jag är ska veta vem jag är. Ungefär som det Jenima skrev om först.

Sen slutligen beror det väl lite på. Jag bor mitt i göteborg, om jag skriver namnet på lokalgodiskiosken så finns det förmodligen ändå ett par hundra Karin till som bor precis runt omkring.

så min enda regel är nog inga nakenbilder och om jag hade ägt nåt materiellt värdefullt hade jag inte fotat o lagt ut det heller ;) ;)

men vill man verkligen skydda sig så får man låta bli att lägga ut/vara personlig alls. o på det här forumet har jag valt, som någon annan skrev, att vara mycket mer personlig än vad jag normalt sett är på internet.
Användarvisningsbild
Kali
Alltid online
Alltid online

Inläggav shoegal » tor okt 02, 2008 21:29

Det var det jag menade Kali, att det går inte att skydda sig om man är ute på nätet. Eller man behöver inte ens vara ute på nätet nått, för man finns där i alla fall. Bara att gå in på http://www.birthday.se så kan man söka på mitt namn och få upp var jag bor och när jag är född, för detta är ju offentliga uppgifter. Men jag vill ändå inte skriva vad jag heter i efternamn här, just för att om man söker på mitt namn på google så kommer det upp inlägg på forum jag skrivit på där om jag skrivit mitt för och efternamn. Och så lätt vill jag inte att folk ska se vad jag skriver här.

Jag har som många andra valt att vara ganska personlig här, för jag känner att det ger mig någonting att vara så här öppen, och att det ger mer än det smakar.

Jag har förövrig redan varit med om att någon la ut bilder och personlig info på mig på lesbiska sidor på nätet (de gjorde en profil/kontaktannons i mitt namn) där de skrev att jag gillade bla att bli pissad på... Inte särskilt kul! Gjorde polisanmälan och fick reda på vem det var som gjorde det, men det gick inte att åtala honom då ytterligare en ip-adress varit inloggad på profilen :roll:
Bild
shoegal
Alltid online
Alltid online

Inläggav Liina » tor okt 02, 2008 21:35

Fast om man arbetar på t.ex rättspsyk så vet inte patienterna ens efternamn, och om man arbetar inom socialtjänsten så kan det vara bra att ens klienter inte kan hitta saker man skrivit som privatperson. Så det är faktiskt vettigt :)
Bild

Http://www.linita.blogg.se
Liina
Alltid online
Alltid online

Föregående

Återgå till Föräldrasnack