Banner Forum Image

Vad tänka på inför inskolning på förskolan?

Diskutera förskola och familjedaghem

Vad tänka på inför inskolning på förskolan?

Inläggav Lotta72 » mån jan 17, 2011 21:07

Det kanske redan finns en liknande tråd, men jag kunde inte hitta någon när jag letade lite snabbt.

Om ett par veckor ska vi skola in Alice på förskolan. Det blir en helt ny värld för mig. Därför skulle jag tacksamt ta emot alla tips ni har på vad vi behöver tänka på inför förskolestarten! Kan ni hjälpa mig? Vad behöver vi tänka på? Saker hon behöver ha på dagis, vad vi ska tänka på att berätta om A för personalen, mm, mm...
Bild

Bild

MA nov -10
Användarvisningsbild
Lotta72
Alltid online
Alltid online

Re: Vad tänka på inför inskolning på förskolan?

Inläggav Fru S. » mån jan 17, 2011 22:08

Nåt jag var noga med i början var att namna allt som Gus hade med sig. Jag köpte namnlappar men använder mest en märkpenna.

Kolla hämtning och lämningstiderna noggrant.

Ha bra utekläder.

Se till att de finns mycket extrakläder i hyllan.

Kolla läget om det finns några speciella inofficiella "regler" för er förskola. ( på vår finns vääääldigt många. Men vi bor på ett litet ställe som är en smula special...)
Bild
Bild
Fru S.
Alltid online
Alltid online

Inläggav Taweret » mån jan 17, 2011 22:52

Så spännande för er med förskole start.

Jag skulle vilja säga att under inskolningen så är det viktigt att ni är positiva :D även om ni/du tycker att det är lite jobbigt att lämna henne. Visa att du är glad över att hon ska vara där och att det är något positivt.

Sen detta praktiska med bra kläder och antal ombyten mm skriv ner lite frågor du/ni har och ta med och fråga personalen. Sen beror det lite på hur ditt barn är hur ofta ni brukar byta kläder på henne hemma.

Hur kommer hon sova, i vagn ute eller inne vad behöver ni till vilan.

Se till att ni har en bra väska att bära hennes saker i speciellt nu på vintern blir det en hel del och om man inte har två vinteroveraller så drar man den med sig varje dag. Jag tycker det är skönt att ha en påse/ryggsäck som är stor nog att få ner allt i. Sen när barnen blir lite större och vill bära själva kanske man får ha en liten ryggsäck med.

Vad du behöver berätta är väl om hon har några speciella rutiner eller om hon är känsliga mot vänder och vind och bör smörjas om kinderna mm. Jag räknar med att personalen ställer de frågor som dom vill ha svar på för att det skall fungera.
Bild

Bild
Taweret
Alltid online
Alltid online

Inläggav Kali » tis jan 18, 2011 01:44

de första veckorna kan vara hur som helst, det kan vara bra att veta! jakob älskade dagis och allt gick hur bra som helst. sen efter kanske två-tre veckor kom han på att han absolut inte ville bli lämnad! och grät varje dag vid lämningarna i åtta veckor tror jag.... han slutade gråta mindre än en minut efter att jag gått därifrån (jo, jag stod utanför och lyssnade....;) ) och han hade roligt och trivdes där och jag visste det men shit, vissa dagar var det ändå så tufft att gå därifrån! jag grät också mer än en gång...

allt det praktiska löste sig av sig självt, men det där var jag inte beredd på!

tror de andra kommit med bra tips men mitt bästa tips är att vänta, efter några dagar där (för du är ju säkert med en hel del under inskolningen ) så kommer du veta vad ni behöver och inte behöver fixa, det är ju inga akuta grejor. På vårt dagis handlade det om att ta med en pärm som de kunde dokumentera barnens utveckling i och att ta med foton på familjen så de kunde göra små böcker om oss att läsa där, såna grejor. och märk allt, då blir man förskolepersonalens favorit =)
Användarvisningsbild
Kali
Alltid online
Alltid online

Inläggav sprallos » tis jan 18, 2011 16:12

Det finns två olika sorters inskolning...den snabba och den vanliga...:-)
Den snabba tar 3 dagar, sen är det klart...den vanliga tar 2 veckor. Jag har jobbat i barnomsorgen och har alltid kört den vanliga själv, men när Victor började hade hans förskola börjat med den snabba. Mycket bättre tycker jag.
Snabba:
Man är med hela dagen redan första dagen och bägge eller en förälder är med hela tiden. Man kommer innan frukost och åker hem efter mellanmål. Man gör ALLT direkt, men ihop med mamma/pappa eller båda. Sen gör man så i tre dagar och den fjärde dagen då lämnar man barnet och går hem. That´s it. Visst...redan andra dagen ska man försöka att sitta stilla i tex soffan och låta barnet gå iväg själv + att personalen hjälper mer och mer. Tredje dagen "får" föräldern inte hjälpa...allt är ju relativt såklart, men ni förstår.
Den långa:
Man börjar första 2-3 dagarna med att vara på förskolan 1 tim. Man sitter mest och tittar och sen går man hem. Dag 3-5 stannar man lite längre...men mamma/pappa eller båda är med hela tiden. Vecka två börjar man med att förlänga dagarna mer och mer, man testar frukost, lunch, sova osv. Mamma och pappa är med, men går iväg i personalrummet och finns OM det skulle behövas. Dag 4-5 får mamma/pappa åka hem men ska finnas tillgänglig på tel och vara redo att komma om det behövs.

Jag tycker att den vanliga, lååååånga inskolningen är att klösa av plåstret saaakta saaaakta. Den snabba är just snabb, jobbigt blir det förr eller senare ändå och i och med att barnet direkt testar allt så blir det en sorts trygghet. Tycker jag, man måste inte tycka som mig...:-)

Sen är det såklart att man blir mer omtyckt som förälder om man engagerar sig i förskolan och deras aktiviteter, frågar saker osv. Inte bara hej och hejdå liksom. Man håller de tider man skrivit och man märker alla kläder.
sprallos

Inläggav Lotta72 » tis jan 18, 2011 20:51

Tack för er input! Idag har vi varit och hälsat på på förskolan och fått lite mer info.

Sprallos:
Här blir det tydligen ett mellanting mellan lång och kort inskolning... 5 dagar. De tre första ska vi (eller någon av oss) vara på plats, de två sista utan oss. Dag 1 och 2: 9-11; dag 3: 9-13; Dag 4 och 5: 10 - 13. Tycker spontant att det verkar lite underligt att A inte ska vara längre än tre timmar utan oss på ringavstånd innan hon ska vara där fulla dagar och vi på jobbet... Annars tror jag oxå att en snabb inskolning kan vara att föredra istället för att dra ut på det.
Bild

Bild

MA nov -10
Användarvisningsbild
Lotta72
Alltid online
Alltid online

Inläggav Suzy_q » ons jan 19, 2011 08:33

Säger bara en sak, le ,skratta o visa att allt är bra o kul. Så ska nog det andra ordna sig. Har du ett i grunden tryggt barn så anpassar dom sig snabbt:)
Suzy_q
Stammis
Stammis

Återgå till Förskolan