Banner Forum Image

vad kostar det er att ha bil?

Diskutera arbete , ekonomi, arbetslöshet och utbildning

vad kostar det er att ha bil?

Inläggav Kali » ons jan 13, 2010 15:27

Jag skulle så himla gärna vilja ha en bil... särskilt nu när det snart är två barn i familjen. Bara för att kunna storhandla en gång i veckan, åka till mamma o pappa, skjutsa min ständiga barnvakt syrran hem när det är minus 14 grader ute... Förut var jag med i en bilpool men bilen närmast oss flyttade dom o jag klarar inte att ta mig med barn och bilbarnstolar till en annan bilpoolsbil själv.

men jag är ju student och min sambo är uska. så vi har inte så stora inkomster precis. och jag har fått för mig att det kostar sjukt mycket pengar att ha bil. så nu undrar jag, skulle ni snälla kunna skriva vad det kostar er varje månad att ha bil? och gärna dela upp det på vad som är försäkring, skatt, bensin, ev lån och skriv vad det är för bil ni har (hur gammal, vad den är värd typ)

TACK!
Användarvisningsbild
Kali
Alltid online
Alltid online

Re: vad kostar det er att ha bil?

Inläggav Aurora » ons jan 13, 2010 15:49

Vi har en gammal bil -99 Hyundai atos, som är en billig och enkel bil, det gör att det blir rätt låg försäkring, tror att den ligger på några tusen per år (ca 3-4 000 kanske?).

Biltullar är kanske inte aktuellt för er, men vi betalade 700 i månaden i biltullar då min man jobbade utanför stan. Nu har vi flyttat och han har gångavstånd till jobbet, men nu har vi istället en parkeringsplats för 300 kr i mån.

Bensin då han åkte till jobbet gick på runt 1500-2000 i månaden (han körde ca 4 mil/dag sen åkte vi och storhandlade, hälsade på släkt och vänner och sånt).

Sen är det skatt på det också, ca 1000 kr per år. Det beror också på att vi har en väldigt bensinsnål bil, ca 0,6 liter/mil, skatten är högre på mer bensinslukande bilar.