Banner Forum Image

vad kostar det er att ha bil?

Diskutera arbete , ekonomi, arbetslöshet och utbildning

vad kostar det er att ha bil?

Inläggav Kali » ons jan 13, 2010 15:27

Jag skulle så himla gärna vilja ha en bil... särskilt nu när det snart är två barn i familjen. Bara för att kunna storhandla en gång i veckan, åka till mamma o pappa, skjutsa min ständiga barnvakt syrran hem när det är minus 14 grader ute... Förut var jag med i en bilpool men bilen närmast oss flyttade dom o jag klarar inte att ta mig med barn och bilbarnstolar till en annan bilpoolsbil själv.

men jag är ju student och min sambo är uska. så vi har inte så stora inkomster precis. och jag har fått för mig att det kostar sjukt mycket pengar att ha bil. så nu undrar jag, skulle ni snälla kunna skriva vad det kostar er varje månad att ha bil? och gärna dela upp det på vad som är försäkring, skatt, bensin, ev lån och skriv vad det är för bil ni har (hur gammal, vad den är värd typ)

TACK!
Användarvisningsbild
Kali
Alltid online
Alltid online

Re: vad kostar det er att ha bil?

Inläggav Aurora » ons jan 13, 2010 15:49

Vi har en gammal bil -99 Hyundai atos, som är en billig och enkel bil, det gör att det blir rätt låg försäkring, tror att den ligger på några tusen per år (ca 3-4 000 kanske?).

Biltullar är kanske inte aktuellt för er, men vi betalade 700 i månaden i biltullar då min man jobbade utanför stan. Nu har vi flyttat och han har gångavstånd till jobbet, men nu har vi istället en parkeringsplats för 300 kr i mån.

Bensin då han åkte till jobbet gick på runt 1500-2000 i månaden (han körde ca 4 mil/dag sen åkte vi och storhandlade, hälsade på släkt och vänner och sånt).

Sen är det skatt på det också, ca 1000 kr per år. Det beror också på att vi har en väldigt bensinsnål bil, ca 0,6 liter/mil, skatten är högre på mer bensinslukande bilar.

Nu har vi precis flyttat så jag vet inte riktigt vad våra nya kostnader kommer ligga på, men vi kör nu myckt mindre. Så månadskostnaden beror ju till stor del på hur mycket du kommer köra.

Förut såg det iaf ut så här:
försäkring ca 350-400
bensin: 1500
skatt: 100
biltull: 700
totalt: 2700

Jag kan säga att det är EXTREMT skönt att ha bil!! Men det är dyrt! Vi har inga lån på vår gamla kärra heller och skulle kanske få ut ca 15 000 om vi skulle sälja den. Till dessa kostnader kommer ju också reparationer för några tusen per år, nya vinter/sommardäck ca var 3e år osv...Räkna med minst 500 kr i månaden för reparationer och däck om du vill slå ut det på månadsbasis.

Hoppas det hjälper er nåt!
Aurora
Alltid online
Alltid online

Inläggav tinali » ons jan 13, 2010 16:38

Vi har en Volvo V70, 2002 års modell.
Lån: 1500/mån(7års lån) längsta tiden.
Försäkring; 600/mån
bensin; 1500-2000/mån
vägskatt; ca 1500/ år. Tror jag..
Biltull; 100-500/mån

har alltid haft bil o skulle inte klara av att vara utan. Kan inte ens tänka mig hur jag skulle lösa det utan, det är så skönt o man blir så bortskämd;))

sedan får ni ju tänka på årsservice, minst 2000, för en allmän genomgång.
En trasig bil kan Kosta 16000 att laga, och då menar jag inte kvaddad utan tex det lilla datastyrkortet..
Nya vinterdäck eller sommardäck, håller väl i snitt 5? år
fyra däck= 4x1500.
Att byta kamrem efter 15000 mil kostade oss 14000, men de är ju flera år emellan
Bild

Bild

Bild
tinali
Alltid online
Alltid online

Inläggav sprallos » ons jan 13, 2010 16:50

Jag har en Citroën Xantia -00 Det är en stor kombi som går på Diesel

Fördel med diesel är att dom drar lite, man tankar inte så ofta. Men dom har dyr skatt. Jag betalar runt 7500:-/år i skatt på den uppdelat på kvartal.

Månad:
1700:- Lån (hade skoterlån + kvar på gamla bilen, så allt är inte bilen)
Försäkring 349:-
Diesel: c:a 1000:- (beroende på hur mycket man kör, har 4 mil t.o.r till jobbet/dag)
Skatt: 2500:- (3ggr/år)

Sen måste man ha undanlagt för ev reparationer/däck osv. Vi har volvokort, där får man i alla fall dela upp ev reparationer/reservdelar etc på 4 mån.
sprallos

Inläggav Nelia » ons jan 13, 2010 17:12

Vi har en Volvo S60 -02. Är jättenöjd med den och har inga planer på att byta till någon annan.

Vi köpte vår bil kontant så vi har inga lån, därför är det relativt billigt för oss att ha bil. Vi har ju 2 bilar, men den ena är en bruksbil som min sambo har i jobbet så den kostar 0 kr.

Helförsäkring: ca 600 kr/mån
Skatt: ca 2000 kr/år
Bilbesiktning årligen: ca 200 kr
Bensin ca 700-1200 kr/mån (brukar klara en tank per månad om vi inte åker någon annanstans utöver jobbet t.o.r.)

Sen får man räkna med service-kostnader, reparationer m.m. Nu har vi turen att sambons bror jobbar som mekaniker så för oss blir det sällan några större kostnader än själva materialet/reservdelar m.m.

Edit: Glömde skriva värdet. Vi köpte den -05 (tror jag det var) för 138 000 kr och vi får kanske 80 000 - 100 000 kr för den idag.
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Nelia
Alltid online
Alltid online

Inläggav che » ons jan 13, 2010 18:09

Oj....har ju ingen koll alls. min man är ekonomiansvarig här hemma. (även om det emellertid är en blind som leder en blind)

En uppskattning är;

Boendepark- 350
Dieselskatt-375
Trafikförsäkring-200
Diesel- 1000

Vi kör MKT med bil. Minst sex dar i veckan rullar gamla bettan men hon drar ju å andra sidan inte ngt särskilt. Vi har en ww sedan från mitten av 90-talet.

Vi kör en billig, äldre bil som funkar utmärkt. Kostar ju ändå att ha bil liksom. Nu när jag tittar på det är det inte klokt vad det är kukdyrt att ha bil. löjligt dyrt, får hoppas att en del av de pengarna går till ngn slags miljökompensation.

Min bil är dessutom den "nya" bilen. Tidigare har min man också haft en bil, en gammal skrutt som kostade fem papp att köpa o ca 300 i trafikförsäkring. Varje år har vi skaffat ny skrutt då varken jag eller han fixar m sånt som går sönder. Vi gjorde oss dock av med den nu sist då jag går hemma o inte behöver bilen.

Kostnader du behöver tänka på är i varje fall reparationer, förhoppningsvis pajar inget o du kommer undan med att byta en glödlampa. Har du otur pajar allt o du har inte råd att lösa ut det. Mitt bästa tips är att köpa en skitbil, pajar de har du max förlorat fem tusen. Annars kan det kosta fem tusen att laga utan problem på nyare bilar. Du måste ju också tänka på att ni ska ha parkering.

Försäkring behövs. Dock inte mer än trafik om det är en äldre bil o den kan man få relativt billigt. Kan vara värt att jämnföra olika bolag med er båda- skiljer en del på mig o min man tex.

Om ni köper beg bil så måste ni redan samma dag försäkra den annars får ni en bot. Så tråkiga pengar så tänk på det om det blir en fyrbent tillökning i familjen!

Det positiva är att det är så sjukt skönt med bil. Hatar kollektivt.
che
Alltid online
Alltid online

Inläggav Frixie » ons jan 13, 2010 22:14

Jag har en v70 Diesel -05.

Den kostar mig ganska mycket pengar, men eftersom vi bor enskilt på landet är vi beroende av bilen för att kunna ta oss någonstans över huvudtaget.
Vi har långt att åka till jobbet och därför blev det en Diesel eftersom den är billigare, mer miljövänlig och mer driftsäker...

Skatt: 6600 om året.
Bränsle: 1500/månad
Försäkring: 500/månad
Lån: 2000/månad

Sen tillkommer kostnader för service och däck mm. Ca 4000 om året.
Bild

PM:a mig om du behöver hjälp med något här på Vimedbarn!!!
Användarvisningsbild
Frixie
Moderator på Vimedbarn.se

Inläggav grynet_å_jag » ons jan 13, 2010 22:27

Hoho, ska börja med att säga att jag älskar att köra bil. Det är överlägset det bästa färdsättet efter cykel och eftersom vi också bor på landet så är vi väldigt bilberoende. Vi har två bilar i familjen, en kombi och en mindre bil. Min man kör passaten till vardags och jag kör min söta renault. :)
När vi åker iväg med familjen (kort eller långt) så kör vi alltid passaten som är en dieselbil och drar minst.

Passat kombi -99
Avbet: 1770 kr/mån (inköp: 77000 kr år:2006)
Skatt: 1800 kr (3 ggr/år)
Diesel: ca 1700 kr/mån
Reparationer och besiktning: ca 400 kr/mån (nu är det snart kamremsbyte vilket kostar 6000 kr på en gång)
Försäkring: ca 340 Kr/mån (helförsäkring plus)

Renault megane -05
Avbet: 1000 kr/mån (inköp 49000kr i okt. 2009)
Bensin: ca 1400 kr/mån
Försäkring: ca 340 kr/mån (helförsäkring plus)
Skatt: 1300 kr/år
Reparationer och besiktning: ??
Vi köpte bilen nyligen och har redan lagt 3300 på reparationer och service. Tyvärr kommer en stor puck till nästa vecka, nåt dyrt som ska bytas. Tyvärr kan man ju aldrig veta sånt i förväg och ibland känns det som man bara öser ner pengar i ett svart hål! :)

Lycka till med bilköpandet!
Användarvisningsbild
grynet_å_jag
Alltid online
Alltid online

Inläggav Kali » ons jan 13, 2010 22:32

tack för att ni delar med er! :)

grejen är att vi klarar ju oss utan bil. vi bor i centrala göteborg. bussen stannar utanför dörren o går var 6e minut under högtrafik. det är mindre än 5 minuters promenad till närmaste spårvagnshållplats där 2 vagnar går och mindre än 10minuter till den större hållplatsen där 4 spårvagnar och ett flertal busslinjer stannar. och jag vet att så fort snön o kylan försvinner o man slipper sju lager kläder varje gång man ska ut så kommer behovet kännas mindre o ännu mer så när cykelsäsongen börjar (om jag nu kan få tag på en billig o begagnad cykelkärra) men just nu.....

sen har inte min sambo nåt körkort o varje gång han för bil på tal så säger jag helt grymt att vi kan diskutera det när han tagit körkort :D men med två småttingar snart så börjar mitt sug bli väldigt stort också (men det har jag inte sagt till honom!)
Användarvisningsbild
Kali
Alltid online
Alltid online

Inläggav a_y_g » ons jan 13, 2010 23:39

Vi har en v70 -04

Skatt ca 2200kr/år
Försäkring ca 5000-6000kr/år
Bensin ca 1000-1500kr/månad
Service o reparationer o underhållning ca 5000kr/år som minst om inget stort pajjar
Parkering 150kr/månad

Vi har inget lån på bilen.
BildBild
a_y_g
Alltid online
Alltid online

Inläggav Jema » tor jan 14, 2010 01:44

Vi har en volvo 745 årsmodell 88 tror jag det är.
En gammal skutt med andra ord, men den rullar fint. Vi köpte den för 4000 för drygt 1 år sen då min Ford *älskad och saknad* blev totalkvadad av en idiot som skulle hjälpa oss att laga den. Nog om det...
Eftersom det bara är jag som har körkort i vår familj så ser det ut ungefär så här...
Försäkring 353 kr/mån HEL försäkring (skiljde inte mycket på trafik och helförsäkring)
Skatt 1500kr/år
Bensin runt 2000kr/månad högt räknat.
Garagekostnad på ca 350 kr/mån

Dock har vi lagt runt 5000kr på repererationer och då har vi ändå gjort en del själva och fått billig reperationshjälp. Det mesta är dock matrial kostnader. En äldre bil är lättare att laga själv/få hjälp med av nära och kära än en nyare pga all teknik som finns i nyare bilar.

Man kan även kolla med gummicentraler som säljer däck om dom har bättre begagnade till en billig peng. Jag har köpt vinterdäck bättre begagnade för 600kr med påsättning och ballansering.

Vi tycker att vi kommer hyffsat billigt undan trots att vi har en stor bil och bor hyffsat centralt, men ändå i en liten håla utanför storstan och behöver bilen för att kunna ta oss till större köpcentrum osv för att förbindelserna inte alltid är dom bästa.

Vad jag pladdrar...Hoppas ni förstår vart jag vill komma.
Bild

Bild
Jema
Alltid online
Alltid online

Inläggav svensvensson » lör apr 10, 2010 21:38

Vi har en relativt ny Ford C-max som kostar oss cirka 2,400 per månad i ränta och avbetalning. Billig i drift med etanolen samt inga reparationer ännu. Mkt trevlig familjebil!
svensvensson
Nykomling
Nykomling

Inläggav Caroliinen » lör apr 10, 2010 22:43

Köpt bil än? =)

Vi har en Volvo v70 årsmodell 97

Skatt: 2000 per år
Bensin: en tank i månaden ca 600-700 men kan tänka mig att de kostar mer nu när bensinen är så jävla dyr :/
Försäkring: 340/månad
Lån: 1000kr månad men då är de annat inbakat i samma lån och lånet är uppe i typ 88 000.

Vi betalar skatten som en klump summa varje år..funkar bra då man vet att den alltid kommer samma månad varje år så man är förberedd.

Kamremen bytte vi när vi köpte den då den hade gått 15 000 mil och de kostade 3000 sen var de nåt annat skit som gick sönder förra året som kostade 3000 men de är de enda hitills *peppar peppar*

Bilen är inte direkt bensinsnål ca 1/l milen..vi åker bara bil på helgerna typ eller om vi ska iväg någonstanns i veckodagarna..mannen åker tåg till jobbet då de tar 15 min längre att åka med bill..tågkortet kostar oss 500 kr i månaden så mkt billigare än att ta bilen.. Ja jag tror jag fick med allt :)
Caroliinen
Alltid online
Alltid online

Inläggav Kali » sön apr 11, 2010 07:00

caroliinen: nej, inte än! o nu ska de bygga om parkeringsdäcket här så det kommer saknas massor av p-platser under det närnaste halvåret så inte är det väl direkt läge heller.....
Användarvisningsbild
Kali
Alltid online
Alltid online

Inläggav 27NovemberBarn » sön apr 11, 2010 08:33

Vi har en Honda Aerodeck 1,5 -98 (kombi) och vi har aldrig haft en bättre bil drar lite mycket utrymme med tanke på att det är en kombi.

Skatt: 1300kr per år
Bensin: 600-700/mån drar 0,5-0,7l/mil om man kör med econo lampan
Försäkring: 162kr/månad
Bild

Bild
27NovemberBarn
Galen i vimedbarn.se
Galen i vimedbarn.se

Nästa

Återgå till Arbete & ekonomi