Banner Forum Image

Vad har ni för morgon resp kvällsrutiner.

Diskutera barnkläder, shopping och allt annat som rör barn

Re: Vad har ni för morgon resp kvällsrutiner.

Inläggav sprallos » lör nov 20, 2010 09:29

Vi ger alltid frukost hemma även om han (förr) åt på dagis. Det känns bäst, vi äter ju och det skulle vara knäppt att inte låta honom få. Men det är aldrig nåt tvång eftersom han ju äter igen vid 8.
Men nu när han börjar på dagis senare måste han få i sig nåt hemma. Men det är ju som sagt en van rutin så det är sällan problem. Däremot kan han bli duktigt less på havregrynsgröt mellan varven. Så man får variera "tillbehöret". Sylt i olika smaker eller mosad banan.
sprallos

Inläggav Ki27 » lör nov 20, 2010 10:59

Ok, ja jag äter ju inte på morgonen när Leon är hemma, jag tar med mej o äter frukost på jobbet. Hade jag ätit innan jag lämnat Leon så hade han självklart fått oxå :)
Men de på dagis frågade om han fick något innan, o de tyckte det var bra att han inte fick så han åt ordentligt på frukosten o det tycker jag med. Då blir det lite mer varierat ist för bara välling eller gröt.
Ki27
Alltid online
Alltid online

Inläggav Trötta mamman » lör nov 20, 2010 11:42

Det är bara jag som äter frukost hemma och stora killen vill vänta ett tag innan han äter så han föredrar fritidsfrukost. Lilleman får som sagt var välling och har inte behov av mer så tidigt på morgonen, mannen lämnar strax efter sju. För oss funkar det bra att skippa frukosten hemma, det blev så mycket tjat tidigare på stora sonen som verkligen inte är en morgonmänniska.
Bild

Bild

BildBildBildBildBildBildBildBildBild

BildBildBildBildBildBildBildBildBild
Trötta mamman
Alltid online
Alltid online

Inläggav mymlemamma » lör nov 20, 2010 20:13

För tillfället söker vi ännu lite våra rutiner, men jag tycker det börjar se ganska lika ut för det mesta. Maken är på jobb ett dygn av fyra så lite varierar det enligt det.

6.30-7.30 Casper vaknar
7.00 Emil vaknar
Maken går upp med C när han vaknar, tar av nattblöjan och går ner och lagar gröt. Om Emil vaknar först ligger vi i sängen tills Casper vaknar så att vi inte väcker honom (C har alltid sovit dåligt om morgnarna så vi är ännu ganska försiktiga, trots att han nu sover ok). Jag går ner med E och byter blöja samt kläder. Vi äter alla frukost. Sedan klär vi på Casper och går till parken eller musiklekis (2 dagar i veckan).
De morgnar då jag är ensam med barnen går jag upp med C, vi borstar tänderna och klär på oss direkt. Sedan ner och laga gröt.'

På kvällen får Casper se en Mumin kl 19, efter det är det kvällsgröt, pyamas, tandborstning och mjölk i sängen (ja, det ska bli ett slut på den ovanan också nån dag...). Jag brukar gå upp för att lägga Emil när Casper börjar äta gröt. De kvällar jag är ensam går jag upp med E antingen då C tittar på Mumin eller om han är pigg får han vara vaken tills C lagt sig. Emil somnar ännu vid bröstet.
mymlemamma
Alltid online
Alltid online

Inläggav emmaoskrutten » lör nov 20, 2010 20:39

Så här funkar det hemma hos oss;

6.45 Alvin vaknar
7.15 Meja vaknar
7.45 Frukost för alla, Meja äter havregrynsgröt alt. fil+cornflakes
8.45 Pappa och Meja åker till förskolan

14.45 Jag hämtar Meja, vi leker ute och inne fram tills det ska lagas middag
16.30 Alvin somnar, jag och Meja lagar middag
17.15 Middag
18.00 Bad för båda barnen
18.30 Lek och/eller barnprogram
19.15 Läggdags för båda barnen. Godnattsaga för Meja
19.30 Båda har somnat
emmaoskrutten
Alltid online
Alltid online

Inläggav Stinnua » lör nov 20, 2010 23:34

Så här har vi det:

6-6,30 Björn vaknar och ser till att vi andra vaknar :)
7.00 Alla äter frukost
7,30 mannen går till jobbet och jag och Björn myser och leker lite
8,30 bär det av till dagis och jobb för mig och Björn
16,30 hämtar jag Björn och vi går hem och lagar middag tills att mannen kommer hem vid 17.30

18 tiden blir det bad för B 2 dagar i veckan annnars leker vi lite innan det är dags för tandborstning och pyjamas vid 19.
Ibland ser vi lite på tv innan det är hopp i säng
19,30 är det läggdags med saga och vid 20 sover Björn gott
Stinnua
Alltid online
Alltid online

Föregående

Återgå till Allmänna trådar om barn