Vad har/hade ni för babyskydd?
17 inlägg • Sida 1 av 2 • 1, 2
Vad har/hade ni för babyskydd?
Eftersom vår unge nummer två inte riktigt var planerad, så hann jag redan sälja Marius babyskydd.
Nu vill jag gärna höra vilket babyskydd ni har haft och om ni varit nöjda med det. Det är ju egentligen mycket bättre att fråga här, än på minbebis, eftersom många ändå är förstföderskor där och man tar bara det som "ser bra ut och låter bra".
Vi hade ett Akta Graco autobaby -06 babyskydd med bas, men jag måste säga att jag inte alls var särskilt nöjd med det. Marius satt som ihopsyltad hösäck i det, och jag tyckte att det blev en konstig "grop" åt nedre ryggen. Det fanns som inget riktigt stöd där. Dessutom trivdes han inte alls där och vi blev tvungna att byta till större stol redan vid fyra månaders ålder. Han ville inte halvligga. Nu är det ju svårt att veta om unge två är lika nyfiken, men om vi antar det, så borde det inte vara sååå lutande.
Kanske är nyare babyskydd bättre, men berätta gärna om Maxi-Cosi, Britax, Brio osv. om någon har/haft.
Tack för er hjälp.
Nu vill jag gärna höra vilket babyskydd ni har haft och om ni varit nöjda med det. Det är ju egentligen mycket bättre att fråga här, än på minbebis, eftersom många ändå är förstföderskor där och man tar bara det som "ser bra ut och låter bra".
Vi hade ett Akta Graco autobaby -06 babyskydd med bas, men jag måste säga att jag inte alls var särskilt nöjd med det. Marius satt som ihopsyltad hösäck i det, och jag tyckte att det blev en konstig "grop" åt nedre ryggen. Det fanns som inget riktigt stöd där. Dessutom trivdes han inte alls där och vi blev tvungna att byta till större stol redan vid fyra månaders ålder. Han ville inte halvligga. Nu är det ju svårt att veta om unge två är lika nyfiken, men om vi antar det, så borde det inte vara sååå lutande.
Kanske är nyare babyskydd bättre, men berätta gärna om Maxi-Cosi, Britax, Brio osv. om någon har/haft.
Tack för er hjälp.
- Eva
- Alltid online

Re: Vad har/hade ni för babyskydd?
Vi är super nöjda med vår maxi-cosi...liksom alla mina vänner. Vi har alla fastnat för maxi cosi...den har dessutom fått bra betyg i säkerhetstester.
- alexmamma
- Har vimedbarn.se som startsida

alexmamma skrev:Vi är super nöjda med vår maxi-cosi...liksom alla mina vänner. Vi har alla fastnat för maxi cosi...den har dessutom fått bra betyg i säkerhetstester.
Finns det/har ni sån där bas till? Jag har också hört mycket gott om maxi-cosi och eftersom bilen är oumbärlig för oss, skulle det underlätta rejält med snabb fastsättning.
- Eva
- Alltid online

Är ungefär i samma sits som du. Denna bebis var inte alls planerad så jag han oxå sälja våran Akta Graco Logico S som vi hade. Den här gången vill jag ha nån som är mer rymlig, vi var tvungen att byta efter 3,5 månad för han växt ur den. Sen var den så jädrans tung att bära så man fick ju ryggskott av mindre. Funderar lite på att hyra eftersom de är så kort tid den används, men de känns sisådär fräscht att göra det....
-

Skumpan - Alltid online

Skumpan: Ja, jag tyckte också babyskyddet var så jädrans tungt att släpa på. Dessutom var det stort och slog mot benen när man gick. Jag vet inte egentligen något om de andra, men iaf Maxi-Cosis ser smidigare ut.
Jag vet inte hur det fungerar med hyrning här. Jag tror inte det finns så många alternativ. Dessutom fick jag ett sånt bra pris för babyskyddet när jag sålde det, att det skulle ha blivit dyrare att hyra.
Väntar på lite mer erfarenheter härifrån, många har bättre för sig än att sitta på VMB under påsken:D
Jag vet inte hur det fungerar med hyrning här. Jag tror inte det finns så många alternativ. Dessutom fick jag ett sånt bra pris för babyskyddet när jag sålde det, att det skulle ha blivit dyrare att hyra.
Väntar på lite mer erfarenheter härifrån, många har bättre för sig än att sitta på VMB under påsken:D
- Eva
- Alltid online

Ska nog kolla lite på Maxi Cosi, men ibland dyker det ju upp bra erbjudanden från barnbutikerna så man får ju passa på då, vill komma undan ganska billigt, såg nu sist att en graco i rött kostade 995:- med bas, har ingen lust att betala för mkt. Gick väl back 300 kr på den jag hade innan när jag sålde den så det var en bra affär
Att hyra blir noig dyrare som du säger...hmm...jadu, man får hålla ögonen öppna helt enkelt 
-

Skumpan - Alltid online

Vi lånade vårt babyskydd, Brio Primo (heter den så?). Det finns en basenhet att köpa till men det hade inte vi. Kan rekommenderas, speciellt om man kör mycket bil.
Var ett bra babyskydd, men tyvärr fick vi byta ut det tidigt. Nils blev stel som en pinne nästan varje gång vi satte honom i det sista månaden. Vid fem månaders ålder köpte vi en stol och då blev det en Acta Graco cosmic comfort.
Var ett bra babyskydd, men tyvärr fick vi byta ut det tidigt. Nils blev stel som en pinne nästan varje gång vi satte honom i det sista månaden. Vid fem månaders ålder köpte vi en stol och då blev det en Acta Graco cosmic comfort.
-

grynet_å_jag - Alltid online

Vi hade en brio primo 08 med bas. Var nöjd med den så länge vi hade den. skulle bara vilja att den var bredare. då sonen växte snabbt. vi bytte när han var 4,5 mån. du skulle jackor och dyl på och hampus vägde över nio kg så... men har man ett lite nidre, mer normalstart barn. (fast det vet man inte innan..)
Jag tycker maxi cosi ser så korta ut bara.
Jag tycker maxi cosi ser så korta ut bara.
- cher
- Kan inte slita sig från vimedbarn.se

Har ni en stor stol till Marius nu?
Jag hade nog köpt en sån stor stol som även har ett babyskydd i...då slipper ni köpa två stolar liksom, för bebisen kommer ju behöva en stor stol senare. Vi har en akta gracco cosmic XTP, jag är sviiiinöjd med den. Det finns en liknande stol från Akta men den har även babyskydd i...Duologic tror jag att den heter. Den är rätt stor, men å andra sidan är det en stol som räcker tills barnet är 4-5 år.
Jag hade nog köpt en sån stor stol som även har ett babyskydd i...då slipper ni köpa två stolar liksom, för bebisen kommer ju behöva en stor stol senare. Vi har en akta gracco cosmic XTP, jag är sviiiinöjd med den. Det finns en liknande stol från Akta men den har även babyskydd i...Duologic tror jag att den heter. Den är rätt stor, men å andra sidan är det en stol som räcker tills barnet är 4-5 år.
- sprallos
Vi har två akta graco logico s (en i mammas bil eftersom jag och Albin åker med henne så ofta) och jag har varit så arg för att Albin satt så himla dåligt i EN av dom men skitbra i den andra och dom såg ju precis likadana ut tyckte jag! Tills mamma upptäckte att det satt som en liten babyinsats i frigolit i den han satt illa i. Den satt under klädsel så därför hade vi inte tänkt på den alls! När vi tog bort den så såg vi att babyskyddet kommer funka länge till! Den han sitter bra i har vi fått begagnat från en kompis till mamma som redan tagit ur den lilla sisten. Så det var en liten tanke bara eftersom ni var några stycken som upplevde akta graco stolarna som små.
Kolla in min tårtblogg http://cakesbyw.blogg.se/
STOPPA BARNPORREN PÅ INTERNET
Ser ni något kan Ni DIREKT anmäla det här:
http://www.ecpathotline.se/hotline.asp

STOPPA BARNPORREN PÅ INTERNET
Ser ni något kan Ni DIREKT anmäla det här:
http://www.ecpathotline.se/hotline.asp

- viktoria.ö
- Alltid online

Ja är det den där duologic (eller vad den nu heter) som även kan vara så smidig så man kan välja om man vill bära runt på den eller släpa som en resväska? babyskyddet alltså`? Tycker jag låter härligt för det vi har nu har blivit så tungt när tjejen vuxit några kilo! =)
-

Petra86 - Alltid online

Tack för duologic-tipset. Skall kolla upp den stolen närmare. Vi har en Besafe combi nu åt Marius som vi har varit jättejättenöjda med och därför har jag varit inne på att köpa en sån sen. Och jag är väl en aning konservativ och väljer det som jag vet redan funkar. Är det någon här inne som har en duologic får ni mer än gärna hojta till!!!
Däremot såg jag att nya besafe kombistolen hade extra insatta "paddar", som inte vår -08 modell har och det står att den skall funka 0-18 kg. Detta skall dock kollas upp, eftersom jag har svårt att tro att den nyfödd skall kunna sitta i den. Annars vore det ju perfekt att kunna köpa den direkt... (fast då går man också miste om att kunna bära bebisen i babyskyddet, hmm... inte heller bra...)
Det är ju inte ännu precis bråttom att få tag i ett babyskydd, men dagarna går ju hur som helst. Det var en stor bilolycka strax utanför stan häromdagen med sju skadade - bara bebisen i babyskyddet klarade sig utan skador. Och Marius har under sitt första år suttit 3000 mil i bil, så babyskydd och bilbarnstol är något som är viktigt för oss.
Däremot såg jag att nya besafe kombistolen hade extra insatta "paddar", som inte vår -08 modell har och det står att den skall funka 0-18 kg. Detta skall dock kollas upp, eftersom jag har svårt att tro att den nyfödd skall kunna sitta i den. Annars vore det ju perfekt att kunna köpa den direkt... (fast då går man också miste om att kunna bära bebisen i babyskyddet, hmm... inte heller bra...)
Det är ju inte ännu precis bråttom att få tag i ett babyskydd, men dagarna går ju hur som helst. Det var en stor bilolycka strax utanför stan häromdagen med sju skadade - bara bebisen i babyskyddet klarade sig utan skador. Och Marius har under sitt första år suttit 3000 mil i bil, så babyskydd och bilbarnstol är något som är viktigt för oss.
- Eva
- Alltid online

Tack också föra era synpunkter om Brio Primo. Det är med andra ord alltså en rätt liten. Och vintern med tjockare kläder kommer emot. Men annars en helt okej stol. Dessutom billigare än t.ex. Maxi-Cosi och Britax. Ett alternativ.
- Eva
- Alltid online

Vi kollade på doulogic innan vi köpte cosmic, men den var supertrång och till råga på allt väldigt ful
men det är väl en smaksak. Cosmic är oxå från 0 kg, det finns väl lite babykuddar man kan köpa så bebisen sitter bra, men den rekommenderas ju från 5 mån men vi köpte den när han var 3 mån-3,5 mån nånting och det var ingen fara, det är just det där glappet mellan 0 till 3-4 mån som grämer mej otroligt mkt, men det blir ju bara ca 3oo kr i mån om man hittar nåt erbjudande om bra pris ca 1000 kr. och om jag tänker efter så är de ju inte så mkt...
-

Skumpan - Alltid online

Det som jag tyckte var perfekt med babyskyddet var ju att det var så lätt att ta med sig. Dom sover ju i stort sett jämt i början så det var så smidigt att ta med hela stolen. Vi lånade vårt babyskydd och la pengarna på stol 2 istället så att säga. Vi hade en Maxi Cosi, nån äldre variant...helt okej.
DuoLogic ÄR en stor stol, inget snack om saken, men då är den säker också. Det är ju tyvärr så med bilsäkerhet, ju större och fulare desto säkrare...
Vår Gracco cosmic XTP är okej att se på tycker jag, jättekrånglig att montera, tur man inte ska flytta på den. Den har varit "säkrast" i Folksams tester flera år på raken. From 2008 heter modellen Akta gracco (cosmic) comfort.
DuoLogic ÄR en stor stol, inget snack om saken, men då är den säker också. Det är ju tyvärr så med bilsäkerhet, ju större och fulare desto säkrare...
Vår Gracco cosmic XTP är okej att se på tycker jag, jättekrånglig att montera, tur man inte ska flytta på den. Den har varit "säkrast" i Folksams tester flera år på raken. From 2008 heter modellen Akta gracco (cosmic) comfort.
- sprallos
17 inlägg • Sida 1 av 2 • 1, 2
Återgå till Barnsäkerhet & barnvagnar