Banner Forum Image

Vad gör ni under föräldra ledigheten.? (med barnet)

Här träffas föräldrar som har barn mellan 1 och 5 år.

Vad gör ni under föräldra ledigheten.? (med barnet)

Inläggav karisma__ » fre jan 02, 2009 12:44

Hej hej.

jag tycker jag har testat/gjort en del saker med Miio.
Ex:
Baby-sim.
Laga-baby-mat-kurs. (mer för min skull än miios men han var juh ändå med..)
Baby-massage.
Sago-läsning i biblioteket.

Men vad gör ni med era små. Alla tips och ideer är välkommna. Vore kul att göra ngt som Miio har lite mer utbyte av nu. Jag vet att det finns öppen-kyrkis och Öppna förskolan men jag har ej testat det än.

Vad tyckte ni var bra och mindre bra.?
BildBild

Mamma och Pappa älskar er.!

BildBild

http://emmaevelinah.blogg.se
Användarvisningsbild
karisma__
Alltid online
Alltid online

Re: Vad gör ni under föräldra ledigheten.? (med barnet)

Inläggav Frixie » fre jan 02, 2009 13:58

Vi är på öppna förskolan minst en gång i veckan...
Sen träffar vi mammagruppen en gång i veckan...
Baby-rytmik har vi också varit på en gång i veckan... (inte öppen sångstund utan en rytmikkurs som vi faktiskt betalade för att gå på)
Sen blir det många promenader, luncher och fikastunder med andra kompisar som också är hemma med sina små...

Nu till våren kommer pappa vara hemma med Dennis på torsdagar och fredagar och då har dom bestämt med en annan pappa att dom skall gå till djurparken varje fredag... (så fort parken börjar ha öppet förstås).
Bild

PM:a mig om du behöver hjälp med något här på Vimedbarn!!!
Användarvisningsbild
Frixie
Moderator på Vimedbarn.se

Inläggav sprallos » fre jan 02, 2009 14:01

Vi har varit kass på att vara med i olika grupper...Babysim är det enda vi gjort. Vi har möjlighet att gå på sångstund i kyrkan 1gång/v men har bara varit dit en gång, till öppna förskolan är det 4 mil t.o.r så det blir inte heller nåt.
Vi är mest hemma eller åker och hälsar på nån. Under hösten var jag duktig på att gå ut en stund varje dag, men det har varit dåligt med det under vintern. Jag är så laaaaat!!
sprallos

Inläggav karisma__ » fre jan 02, 2009 15:32

Jaa promenader är juh altid mysigt.. det blir några om dagen här då vi ändå måste ut med vovven.

Oj Frixie, vi träffas kanske 1 gg i månade med vår föräldra grupp. Mer blir det inte. men man träffar juh andra med barn och fikar och såå..

Men jag menade mer vad man gör för barnet.?
Baby-rytmiken vad har ni tyckt om det.? Och öppna förskolan är det bra eller.?
BildBild

Mamma och Pappa älskar er.!

BildBild

http://emmaevelinah.blogg.se
Användarvisningsbild
karisma__
Alltid online
Alltid online

Inläggav Strumpan » fre jan 02, 2009 18:12

Öppna föskolan är jättebra tycker jag. Isabelle älskar sångstunden där, och dessutom tycker hon att det är kul att träffa andra bebisar :) .
Isabelle 080725
Josefine 100330
Användarvisningsbild
Strumpan
Alltid online
Alltid online

Inläggav Golli » fre jan 02, 2009 18:17

Jag har varit på babymassage med Inez. Vi går en dag i veckan, ibland två, till öppna förskolan. Vi har en mammagrupp här där jag bor och vi går promenader tillsammans. Har hälsat på på mitt jobb några gånger och även på mitt sambos jobb...
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Golli
Alltid online
Alltid online

Inläggav Fru S. » fre jan 02, 2009 18:30

Jag brukar gå på dagliga promenader. träffa kompisar som har barn som är ungefär lika gamla, träffa två tjejr med barn härifrån, åka till stan och kolla lite.

Vi går inte på öppna förskolan för där jag bor finns det bara kristna och det är inte min kopp te.
Babysim hoppar vi också över. För dyrt och jag kan bada själv med ungen min.

Jag tror också på att ett barn kan bli FÖR aktiverat. Det händer så enormt mycket i deras små skallar och ibland vill dom nog bara vara hemma och prova på sina kunskaper.

Så resonerar vi.
Och Gustav är verkligen inte understimulerad.
Bild
Bild
Fru S.
Alltid online
Alltid online

Inläggav Kali » fre jan 02, 2009 21:11

promenerat varje dag i alla väder kan jag faktiskt skryta med! fast då sover ju alltid Jakob så det är mer för mamma... hehe. men vanan sitter i sen dess att jag hade hundar tror jag ;)

öppna förskolan en gång i veckan, jättetrevligt

fikat med mina vänner, fast de flesta utan andra barn

gått o badat

hade gärna gått på nån sagostund men de var alltid fullbokade när jag var ledig.

sen leker vi jättemycket hemma (jag får verkligen aldrig nåt vettigt gjort hemma, kryper mest runt på golvet o fånar mig)

men sen tror jag som fru S, en liten bebis blir lättare överstimulerad än understimulerad. men som mamma kan man ju bli lite understimulerad emellanåt kanske ;)
Användarvisningsbild
Kali
Alltid online
Alltid online

Inläggav shoegal » fre jan 02, 2009 21:31

Vi har i princip bott på öppna förskolan! Elis ÄLSKAR öppnis!!! Massa roliga kompisar och roliga leksaker och snälla fröknar och sångstund!

När han var mindre gick vi på babysim och sen har vi testat babysalsa, men det är på öppnis han trivs som allra bäst. Han kvittra av förtjusning när vi kommer dit och är jätteledsen när det är dax att gå hem! Sen sover han som en liten gris efteråt också ;)

Utöver det har jag fikat mycket med andra mammalediga, men det blir svårare och svårare för Elis tycker cafér är dötrist, för där kan man inte leka, för sitta still i en stol är aptråkigt! Så om vi ska fika brukar vi vara på Rum för barn på Kulturhuset, som är ett bibliotek för barn och där finns ett rum för 0-3 åringar med pekböcker och leksaker (minikök bla).

Promenader går jag när Elis ska sova, för han sover som bäst i vagnen.
Bild
shoegal
Alltid online
Alltid online

Inläggav Chobb88 » fre jan 02, 2009 22:08

Vi var på babysång. Men det slutade innan jul. :( och vi kommer troligtvis inte kunna börja igen nu då jag kanske ska börja skolan.

Och så var vi ibland på babycafé.
BildBild

BildBild
Användarvisningsbild
Chobb88
Alltid online
Alltid online

Inläggav Frixie » fre jan 02, 2009 22:16

Babyrytmiken var verkligen helt super...
Samma barn och mammor som träffas varje vecka och innehållet var riktigt bra med...
Dennis har blivit mer intresserad av musik och gillar när vi sjunger och klappar...
Han testar ljudet på alla saker. (slår ihop, gnider, gnuggar och klappar... )
Så ja... Babyrytmik är verkligen kul...
Men det är viktigt att poängtera att det vi har gått på alltså inte är en "vanlig" sångstund utan en timme med rytmer, rörelser, upplevelser och lära känna instrument.
Helt fantastiskt...
Bild

PM:a mig om du behöver hjälp med något här på Vimedbarn!!!
Användarvisningsbild
Frixie
Moderator på Vimedbarn.se

Inläggav MinisMamma » fre jan 02, 2009 23:27

Öppna Förskolan bor jag och Noel nästan på... :D Tar ju inte mer än några minuter förr oss att gå dit. Annars så går vi på babysim och nu när han är 4 månader så ska vi börja gå till kyrkans babyrytmik 1 gång i veckan. Annars så tar vi långa promenader med vovvarna och umgås lite med andra mammor.. :D
BildBild

BildBildBildBild

Bild Bild
Användarvisningsbild
MinisMamma
Alltid online
Alltid online

Inläggav cher » lör jan 03, 2009 08:53

Ja här e det också öppna förskolan som gäller. två gånger i veckan, ibland tre. Där har de babydans en gång i veckan som hampus ÄLSKAR! babysim en dag i veckan. prommenad nästan varje dag.
också fika ibland med andra mammalediga vänner.
Bild
Bild
cher
Kan inte slita sig från vimedbarn.se
Kan inte slita sig från vimedbarn.se

Inläggav anettejohansson » lör jan 03, 2009 09:46

Öppna förskolan har vi vart på några gånger men Engla tycker de e lite hemskt med alla människor som e där så nu har vi inte vart på ett bra tag. Annars gör vi inte så mycket mer än e ute o går hälsar på kusinen Leon som e 2 v yngre o gammelfarmor.
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
anettejohansson
Alltid online
Alltid online

Inläggav lisap » lör jan 03, 2009 13:25

Var på babysim med Mia, sen har jag gått med i en lekgrupp nu som träffas en gångi veckan, och jag märker att hon verkligen tycker det är kul med lite nya leksaker och omgivningar. Mycket mer har vi dock inte gjort, annat än att åka hem till kompisar som också har barn i samma ålder. Då kan mamma fika, och Mia testar alla nya leksaker - jätteskoj för båda! (-: Det skulle vara att gå ut till lekparken och gunga lite då, det är också kul tycker min lilla tjej!
Babyrytmik hade jag gärna gått på för Mia älskar musik men har tyvärr inte hittat nåt sånt där vi bor )-:
BildBild
Användarvisningsbild
lisap
Alltid online
Alltid online

Nästa

Återgå till Snack om små barn