Vad gör man???
9 inlägg • Sida 1 av 1
Vad gör man???
Åhhh... jag är så himla fundersam!! Vi är jättenöjda med Idas vagn.. en Teutonia Prestige... just det, en som inte klarade testet som det stod om i konsumetverkets barnvagnstest.
Jag ringde till babyland där vi köpt vagnen..och frågade vad jag ska göra och att jag inte tycker det är ok att ha köpt en vagn för 8500 som sen inte blir godkänt i en test som görs... hon svarade att testet är ett annat än det som görs av "fabriken!" som jag fattade det, men det spelar ju ingen roll vilket j..a test som gjorts den är inte godkänd i ett test!! den hade brister!! bara för att inget barn skadats allvarligt så gör dem inget... babyland sa att så länge dem klarar det test som teutonia gör så återkallar dem inte vagnarna...bla bla bla bla...!!!
Vad gör jag om vi inte får vagnen såld? hur ska jag våga gå i trappor mm med vagnen när dem avråder från det? Vagnen ska ju kunna användas för att gå i barnvagnsramper!! Vet någon om man kan få rätt i en sån här sak... jag vill va trygg och helst att dem åtgärdar vagnen eller att vi får en annan vagn... 
Jag ringde till babyland där vi köpt vagnen..och frågade vad jag ska göra och att jag inte tycker det är ok att ha köpt en vagn för 8500 som sen inte blir godkänt i en test som görs... hon svarade att testet är ett annat än det som görs av "fabriken!" som jag fattade det, men det spelar ju ingen roll vilket j..a test som gjorts den är inte godkänd i ett test!! den hade brister!! bara för att inget barn skadats allvarligt så gör dem inget... babyland sa att så länge dem klarar det test som teutonia gör så återkallar dem inte vagnarna...bla bla bla bla...!!!
- Bilagor
-
- DSC02661.JPG (67.31 KB) Visad 474 gånger
- Johanna H
- Alltid online

Det du kan göra är ju att vända dig till allmänna reklamationsnämden å rådfråga hur du ska göra ?! Du kan oxå ringe dem som genomfört testet och be dem om råd!
Hoppas att du får hjälp där.. Skulle vara roligt att höra hur det går!
Kram Carola
Hoppas att du får hjälp där.. Skulle vara roligt att höra hur det går!
Kram Carola
-

Carola - Alltid online

Hej! Ja jag ska ringa leverantören (? tror jag det var) imorgon och höra med dem.. blir så himla sur för det känns inte så kul att ha en vagn som "kan" gå sönder... Danne tror inte att det är något att oroa sig för men hur lätt blir det att sälja vidare den här sen? men jag ska gå till botten med det här.. hör av mig... 
- Johanna H
- Alltid online

Jag tror tyvärr inte att du har rätt att lämna tillbaka vagnen, eller byta mot någon annan, enbart på grund av att den har fått nedslag på ett test. Det går ju egentligen att bevisa vad som helst med ett test, och jag tror att man som kund har skyldighet att själv ta reda på information om produkten innan man köper den. Det vore en annan sak om det hade hänt något med din vagn, då har du all rätt att reklamera den.
Jag har också en Teutonia-vagn, dock begagnad och jag vet inte vad själva modellen heter, men den har ett likadant handtag som din vagn. Det har ju varit ganska mycket varningar som har cirkulerat kring just den typen av handtag väldigt länge, redan när Jesper var liten skrevs det en hel del om den typen av handtag och att de kan knäckas vid hög belastning osv.
Därför har jag alltid, alltid, alltid tagit det säkra före det osäkra och haft detta i bakhuvudet. Om man t.ex. åker rulltrappa med vagnen, eller går i barnvagnsramper, bör man hålla längst in på handtaget, alltså innanför den ställbara delen av handtaget (om någon förstår). Det blir väldigt hög belastning på spärren på handtaget annars. Man bör också tänka på att inte hänga tunga saker på handtaget, utan ha hellre skötväska odyl under vagnen.
Om du pratar med konsumentrådgivningen, tala gärna om vad de sa, det kan vara bra att veta lite mer!
Jag har också en Teutonia-vagn, dock begagnad och jag vet inte vad själva modellen heter, men den har ett likadant handtag som din vagn. Det har ju varit ganska mycket varningar som har cirkulerat kring just den typen av handtag väldigt länge, redan när Jesper var liten skrevs det en hel del om den typen av handtag och att de kan knäckas vid hög belastning osv.
Därför har jag alltid, alltid, alltid tagit det säkra före det osäkra och haft detta i bakhuvudet. Om man t.ex. åker rulltrappa med vagnen, eller går i barnvagnsramper, bör man hålla längst in på handtaget, alltså innanför den ställbara delen av handtaget (om någon förstår). Det blir väldigt hög belastning på spärren på handtaget annars. Man bör också tänka på att inte hänga tunga saker på handtaget, utan ha hellre skötväska odyl under vagnen.
Om du pratar med konsumentrådgivningen, tala gärna om vad de sa, det kan vara bra att veta lite mer!
-

HelenaS - Alltid online

Jag tror inte heller du får svårt att sälja vagnen vidare, det finns ett otroligt sug efter bagagnade vagnar på marknaden, och om man ska rannsaka alla testresultat som finns tror jag inte det finns en enda vagn på marknaden som inte har fått ett enda nedslag. De allra flesta modeller har antagligen fått något nedslag, de har olika svagheter och styrkor, precis som alla andra produkter.
-

HelenaS - Alltid online

Jag har en cango Nizza....
Är jättenöjd med vagnen men går ingenstans utan att kolla att däcken sitter (har vänner där däcken helt plötsligt rullat iväg) hanttagen känns ok och att alla lås sitter som dom ska.... Tråkigt.
Jag köpte ju vagnen för att den fick "bäst i test"... Nu är den bland dom farligaste....
Är jättenöjd med vagnen men går ingenstans utan att kolla att däcken sitter (har vänner där däcken helt plötsligt rullat iväg) hanttagen känns ok och att alla lås sitter som dom ska.... Tråkigt.
Jag köpte ju vagnen för att den fick "bäst i test"... Nu är den bland dom farligaste....
-

Madde - Alltid online

9 inlägg • Sida 1 av 1
Återgå till Barnsäkerhet & barnvagnar