Banner Forum Image

Vad behöver inhandlas till dagis??

Diskutera förskola och familjedaghem

Vad behöver inhandlas till dagis??

Inläggav Nelia » lör aug 29, 2009 19:03

Jag vet att det finns flera trådar redan men jag startar en till ändå. Ni behöver inte svara med noveller om ni inte orkar, jag vill bara ha en inköpslista inför dagisstarten :wink:

Jag måste ge mig ut o shoppa i veckan redan, han börjar ju nästa måndag! Hihi, sååå roligt när man "måste" shoppa!! :lol:
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Nelia
Alltid online
Alltid online

Re: Vad behöver inhandlas till dagis??

Inläggav vildasol » lör aug 29, 2009 19:30

Ja! Jag vill också gärna ha en inköpslista, Axel börjar nu på måndag!!
BildBild

BildBild
Användarvisningsbild
vildasol
Alltid online
Alltid online

Inläggav nita » lör aug 29, 2009 20:04

Det är väldigt olika vad man behöver och inte behöver på förskolor.

Det som behövs är ju regnkläder ( galon ), fodrade eller icke fodrade väljer man väl själv. Fodrade är bra när det blir lite kyligare men då det e för varmt för overall.
Stövlar såklart :)

Lite extra kläder att ha där. Men jag har själv inte tänkt på så mycket speciellt inför starten. Sen är det ju självklart att det ska vara kläder han har som allmänt tål lite mer smuts och sånt. För man ska inte bli förvånad över matfläckar och färg ;) he he.

Om det inte är hel regn men ändå kanske har varit lite fuktigt ute och dom ska va ute och leka så har jag även ett par skalbyxor som hon kan ha då, det blir inte lika varmt som galon och andas, men är ändå vind och vatten tåliga.

Vet inte om det va så mycket till hjälp men .. ;)
BildBild
Kolla in min blogg! = http://mrsanita.blogg.se
Användarvisningsbild
nita
Alltid online
Alltid online

Inläggav Nelia » lör aug 29, 2009 21:01

Ja, regnkläder och stövlar förstår man ju. Jättebra tips med överdragsbyxorna nita! Tack!

- Regnkläder [check]
- Gummistövlar [köp]
- Överdragsbyxor [köp]
- Extra kläder [check]

Hehe, kanske borde göra en lista i word också så jag har koll haha :wink:
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Nelia
Alltid online
Alltid online

Inläggav Kali » lör aug 29, 2009 21:52

märka allt måste du! namnlappar i allt allt allt...

jag är på jakt efter extra regnkläder o stövlar som vi kan lämna där jämt, tycker det är så tröttsamt att ta allt fram och tillbaka två gånger om dagen

vi har lagt några nappar där så att det alltid finns vid sovstunden

och ett par mockasiner till när det börjar bli kallare

sen ligger det alltid i hans låda extra byxor, tröja o strumpor

egna blöjor kanske ni ska ta med?

sen säger de nog till, vi har tex lämnat foton på oss som de gjort en bok av och en pärm som de samlar hans "alster" i

lycka till! :D
Användarvisningsbild
Kali
Alltid online
Alltid online

Inläggav Sofia85 » lör aug 29, 2009 21:54

En ryggsäck kan vara bra. Lily har en Mini-kånken som är sjukt söt! :)
Om man måste ta med egna blöjor så ska man köpa vanliga och inte Up&go, eftersom personalen helst inte vill behöva ta av alla kläder när de byter blöja.
BildBild
BildBild
Användarvisningsbild
Sofia85
Alltid online
Alltid online

Inläggav shoegal » lör aug 29, 2009 22:25

Vi har dubbla uppsättningar regnkläder och stövlar och har en uppsättning hemma och en på dagis, då slipper man vara rädd för att glömma!

På dagis har Elis:
- regnkläder
- stövlar
- överdragsbyxor
- sin snuttefilt (vi har två, en hemma och en där)
- en kudde till vilan (alla barn ska ha med en hemifrån på hans dagis)
- extra byxor, tröja, sockar
- solskyddskräm
- fleecejacka (i fall det blir kallt under dagen)
Bild
shoegal
Alltid online
Alltid online

Inläggav sprallos » sön aug 30, 2009 08:03

Här kommer mina tips (är ju gammal fröken dessutom...hihi)

* Tänk inte på att ta de bästa kläderna till dagis...som personal har man ingen möjlighet att "akta" kläder osv, så använd gärna kläder som man inte är lika rädd om. Huvudsaken kläderna är hela och i rätt storlek.

* Märk kläderna...om så bara med initialer på tvättlappen. Det gör det dagliga plocket sååå mycket lättare.

* Kläder efter väder...Har man möjlighet så är det ju jätteskönt att kunna lämna en uppsättning stövlar/regnkläder/fleece/överdragsbyxor osv.

* Ett tips är att hoppa över de fodrade galonkläderna. Fleecen dom är fodrade med suger åt sig vatten vilket gör att dom ändå alltid måste åka i torkskåpet +att dom inte alltid hinner torka tills nästa utepass (måste torkas ut och in...). Vanliga galon är bättre + att man kan dra sånna utanpå vinteroverall etc.

* Ha alltid en uppsättning extrakläder (vid toaträning krävs massor med kallingar/byxor!).

* Napp + gosedjur om barnet brukar ha det...det kan vara skönt att ha något bekant hemifrån också, speciellt kring inskolning då man kan bli lite ledsen ibland.

* Var noga med att lämna tider + HÅLL DOM. Kom hellre lite för tidigt än lite för sent.

Det var det...:-)
sprallos

Inläggav Nelia » sön aug 30, 2009 08:16

Oj oj, nu får jag göra en lååååång lista! Tack för massa goda råd och tips!! Det blir rolig shopping idag alltså.. :)
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Nelia
Alltid online
Alltid online

Inläggav moia » sön aug 30, 2009 21:37

Det mesta verkar redan vara sagt, så jag ska inte också rabbla upp vad vi har lämnat. Tänkte bara nämna att jag även har namnat två nappar som bor på dagis! =)) Jag har stryka-på-lappar så jag strök helt enkelt ihop en sådan lapp (förnamnet mot efternamnet liksom) på varje napp. Fröknarna var väldigt glada!

Vi måste lämna egna blöjor, men det är väl olika i olika kommuner och de säger säkert till om det är så.
Användarvisningsbild
moia
Alltid online
Alltid online

Inläggav Nelia » mån aug 31, 2009 08:27

Smart tips sitamoia! Då ska jag tänka på att köpa sådana nappar först o främst för Joel har bara MAM-nappar :wink:
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Nelia
Alltid online
Alltid online

Inläggav vildasol » mån aug 31, 2009 08:53

Tusen tack för alla goda tips och råd. Nu ska jag gå och klä på lillkillen för hans första dag på dagis och jag känner mig lite mer förberedd. Resten kommer väl personalen att informera om.

sitamoia, var har du köpt namnlapparna? Jag vill inte gärna märka direkt i kläderna och då verkar namnlappar som ett bra alternativ :)
BildBild

BildBild
Användarvisningsbild
vildasol
Alltid online
Alltid online

Inläggav Nelia » mån aug 31, 2009 09:36

Jag beställde på namnlappar.se :) Smidigt och ganska billigt.
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Nelia
Alltid online
Alltid online

Inläggav vildasol » mån aug 31, 2009 12:03

ok, då ska jag in och kolla där :9
BildBild

BildBild
Användarvisningsbild
vildasol
Alltid online
Alltid online

Inläggav lime95 » mån aug 31, 2009 13:32

Längsedan jag hade dagisbarn, men håller helt och hållet med om att "vanliga" galonkläder är smartare än fodrade. Finns ju billiga fleeceställ o köpa om man vill ha det under.
Vi hade också skalbyxor på pojkarna. Fröknarna uppskattade dem väldigt mycket. Lätta att torka mellan utepassen och enkla att tvätta.
Till vintern kan jag varmt rekommendera en overall som tål väta. Vi hade exempelvis Reima Tec, visserligen dyr men barnen slapp se ut som Michelin-gubbar om det var blött och slabbigt ute.
Ett annat tips är att köpa vantar i samma färg och mönster, eftersom de lätt kommer bort. Då kan man alltid (om man har tur) para ihop trots att maken till vanten saknas.

Ett annat tips när det gäller nappar är att beställa på namnnappen.se. Där kan man skriva vad som helst på "knoppen". Är ju superbra på dagis. Då kan det aldrig bli fel.
Marcus -92, Emil -95, Eric -09, Maya -11

Bild

Bild[
lime95
Alltid online
Alltid online

Nästa

Återgå till Förskolan