Banner Forum Image

vad äter era barn till frukost?

Diskutera barns matvanor och barnmat

vad äter era barn till frukost?

Inläggav hellokitty » fre maj 28, 2010 14:20

det har börjat strula lite med frukosten här nu, charlie har tröttnat på gröt och på youghurt så vad ger man då? han äter lite smörgås men inte så mycket så han måste ha nåt mer ändå.. tänkte köpa sån här kallgröt med vaniljsmak typ riskvick eller va de heter men så såg ja att de e socker i? hur länge skall de undvikas så att säga? välling vill han bara äta när han skall sova så de funkar inte heller.
behöver lite tipps!! :)
BildBild
BildBild
hellokitty
Alltid online
Alltid online

Re: vad äter era barn till frukost?

Inläggav Nelia » fre maj 28, 2010 14:52

Svårt när han inte äter välling. Joel äter alltid välling på morgonen, sen är det smörgås osv på förskolan vid 8. När han är hemma får han välling som vanligt och sen dukar vi fram smörgås och mjölk efter en stund, inte alltid han äter något, nån tugga och sen är det bra.

Jag borde väl egentligen snarare fråga när slutar man med välling? Kör man på tills de inte vill ha mer eller...? :wink:

(Förlåt för trådkapning, men kanske att jag kan få svar i den här tråden...) :)
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Nelia
Alltid online
Alltid online

Inläggav sprallos » fre maj 28, 2010 16:09

Victor har aldrig ätit välling på morgonen, han har ätit gröt med oss. Nu har han också lessnat på det och är inne i en fil/flingor period. Han vill dock inte ha flingorna i filen utan brevid. Vi har kört vanlig fil med banan/sylt i eller köpt päron/hallon/jordgubbsfil. Dom innehåller mindre socker än en yoghurt...i alla fall Norrmejeriers, vet inte hur det är med andra. Håller mig från lightyoghurtarna helt och hållet.

Det finns ju så många olika grötar, har du testat göra någon annan sort bara? Det är nämligen nåt jag själv borde göra. Vi äter bara havregryn, men det har han lessnat på nu efter lite mer än 1 år..:-)
sprallos

Inläggav lolenona_84 » fre maj 28, 2010 19:27

har du kollat socketmängden i vanlig risgrynsgröt. Den funkar jättebra att ha istället för sån där risi-frutti och vad dom heter. Jag brukar äta sån själv ibland, kall, med tärnad kiwi på, supergott verkligen.
Gabriel äter allt möjligt. Vi har verkligen inte samma frukost dag efter dag. Du kankse kan testa smörgås med kanske philadelphia ört/vitlök eller gräslök så det smakar väldigt annorlunda. Testa bredbar leverpastej istället för skivbar eller tvärtom om ni använder nåt av det.
Havregrynsgröt som får bli riktigt kletig som man häller i lite mjölk i vid servering och blandar så det blir bra konsistens igen och mosar ner en banan i är en favorit här.
Något som fungerar ibland är att servera lite russin till yoghurten eller gröten och strö några över den.
Gabriel äter mycket frukt och lika blir det till frukosten. Han är fullkomligt galen i det så det brukar bli ett par olika. Päron är en favorit för tillfället och vindruvor ska vi inte tala om ;)
Kan ju även testa att strö lite kanel över gröten/filen/yoghurten. Det ger en lite sötare smak utan att det är socker.
Gabriel gillar också flingor bredvid tallriken så det brukar bli lite av varje.

Nelia- Gabriel drack välling bara en kort tid på morgonen sen testade jag bara en dag att inte ge den och gjorde vanlig frukost till honom också och han bara åt det utan att sakna vällingen så då fortsatte vi så. Han var dock under året då. Jag helammade honom till 6 månader och sen delammade bara på morgonen till 8 månader, det var där han började med morgonvälling och åt det bara en till två månader sen. Kvällsvällingen slutade vi med för några månader sen. Vi käkar lagad mat varje kväll vid 18-19 så vi gjorde bara samma där, struntade i vällingen och han verkade inte sakna den.
Bild

Bild
lolenona_84
Alltid online
Alltid online

Inläggav mymlemamma » fre maj 28, 2010 21:35

Casper tröttnade också för en tid sen lite på sin havregrynsgröt med röda vinbär. Jag bytte till blåbär och succén var given! :) Nu äter han gröt på risflingor eftersom den går så mycket snabbare att koka än riktig risgrynsgröt. SÅ jag rekommenderar också att variera gröten på olika sätt. Jag brukar dessutom koka den i hälften mjölk, hälften vatten. Lycka till!
mymlemamma
Alltid online
Alltid online

Inläggav che » fre maj 28, 2010 21:51

Mitt barn ammar på morgonen så frukosten kommer när den kommer. Vi har alltså inga rutiner alls vad gäller tider. I mitt hem bjuds det på turkisk yoghurt, risgröt, smörgås med nån krabbost/skinka/ost/smör, kokt ägg, oftast ngn plockgrönsak typ gurka eller paprika. Lite beroende på humör o ork hos mig eller min man. Ibland får h*n mer att välja på ibland äter h*n bra av bara en grej o då brötar vi inte fram massor.Ibland blir det bara en banan o sen lunch ganska tätt inpå. Vi vaknar heller inte särskilt tidigt så det brukar inte vara många timmar till lunch.

Varken jag eller min man är frukostmänniskor men när vi väl äter frukost i hop pressar vi gärna lite apelsinjuice, bakar scones o myser till det o då blir det lite mer variation annars är ovanstående alltid givna.
che
Alltid online
Alltid online

Inläggav grynet_å_jag » lör maj 29, 2010 07:33

Vi ger Nils yoghurt (jordgubb eller naturell) med rispuffar eller flingor på morgonen här hemma. Till det får han ost/skinkmacka. Han äter massor yoghurt, lite macka. Han får också alltid lite utspädd apelsinjos eller mjölk att dricka. Ibland om vi kokar ägg får han det också!
På vardagarna när han ska till förskolan så serveras det frukost där och då äter han oftast ingenting hemma innan. Om han skulle vakna tidigt får han välling för att stå sig. Vi slutade med välling på morgonen för ett tag sen då vi märkt att han inte behöver det. Vi väcker honom runt sju och de äter kvart i åtta på förskolan.
Användarvisningsbild
grynet_å_jag
Alltid online
Alltid online

Inläggav hellokitty » lör maj 29, 2010 08:39

jag har testat olik grötar med olika frukter och ´dom med cornflakes i men han blir hysterisk så. idag fick han blåbärs toughurt som jag hitta på hemköp igår de gick bra. kanske ska testa macka igen de va rätt längesedan.. ska testa med philadelphia! sån färdig kall risgrysgröt som säljs i "korv" tänkte ja med på men den va de både salt och socker i, vet inte hru mycket men änd´å... nu e han ju ett relativt snart så då kanske man kan testa något sånt med..? ägg tror ja dpm kan äta fast inte gulan har ja för mig.. de får han smaka på ibland.
BildBild
BildBild
hellokitty
Alltid online
Alltid online

Inläggav Medea » lör maj 29, 2010 08:59

Draken käkar:
Turkisk yoghurt mixad med blåbär och hallon och banan skivor eller äpple, beroende på vilken frukt vi har hemma + en smörgås.
Ofta serverar vi ägg till.
BildBild

BildBild

BildBild

Älskade döttrar Ophelia 081025 och Livia 100516.
Användarvisningsbild
Medea
Alltid online
Alltid online

Inläggav hellokitty » lör maj 29, 2010 10:28

okej ja ska testa nåt sånt med han älskar ju blåbär iaf :D man kan väl köpa nårgra såna fryspåsar med bär måste väl va ok? om dom e o sockrade?
BildBild
BildBild
hellokitty
Alltid online
Alltid online

Inläggav grynet_å_jag » lör maj 29, 2010 18:38

Nästan alla frysta bär man kan köpa på affären är osockrade, så det ska nog gå bra. Tycker inte man behöver va en sån sockerfascist, utan bara tänka förnuftigt! :)
Användarvisningsbild
grynet_å_jag
Alltid online
Alltid online

Inläggav Nelia » lör maj 29, 2010 18:54

Alltså, för min del får Joel gärna fortsätta med vällingen, han gillar ju den när han myser i soffan framför Bolibompa på morgonen, och det är ju mycket nyttigt i välling också så. Gröt och så får vi inte i honom tyvärr, han lade av tvärt med den förra sommaren i Portugal (1½ år gammal) och har aldrig mer velat titta åt gröt. Han får oftast bara en flaska per dag, om han inte somnar ifrån den på kvällen, då får han innan läggdags också.
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Nelia
Alltid online
Alltid online

Inläggav Medea » lör maj 29, 2010 19:01

hellokitty - Dom är sockerfria.
Jag är en aning sockerfascist förutom något gott då och då, men inte till frukost, där vill jag inte ha något med socker i.
BildBild

BildBild

BildBild

Älskade döttrar Ophelia 081025 och Livia 100516.
Användarvisningsbild
Medea
Alltid online
Alltid online

Inläggav grynet_å_jag » lör maj 29, 2010 19:38

Jag uttryckte mig lite knas kom jag på, så klart ger jag inget till frukost med onödigt tillsatt socker i. Men jag tänkte på sån korvgröt borde väl det vara marginellt med socker i!? Jag kanske har fel?
Användarvisningsbild
grynet_å_jag
Alltid online
Alltid online

Inläggav hellokitty » lör maj 29, 2010 20:41

jag vet inte de va mest saltet ja tänkte på där med. sen så kommer han få äta sånt med ändå men tänkte vänta tills han passerat ett ungefär innan dess känns de onödigt med produkter med salt i eftersom det är som det är med de.. han äter fiskbullar osså o där e de väl med salt men då o då e de väl okej..
BildBild
BildBild
hellokitty
Alltid online
Alltid online

Nästa

Återgå till Matvanor & barnmat