Vad är HISTORIEN bakom DITT barns NAMN?
28 inlägg • Sida 2 av 2 • 1, 2
Re: Vad är HISTORIEN bakom DITT barns NAMN?
När jag var gravid hade vi en lista över tjej- och pojknamn men pojklistan var nästan tom... Sen fick vi i vecka 32 reda på att det var en pojke (på ett tillväxtUL) och då fick vi lite panik för vi hade inget bra pojknamn! Det enda namnet vi båda gillade var Elias, men det kändes inte helt rätt. Sen var sambon inne på en namnsida på internet och såg namnet Elis, och jag hade tidigare sett det namnet och tyckt det var fint, så när han föreslog Elis så sa jag JA! Så när Elis föddes så var det halvbestämt att han skulle heta Elis, vi ville först bara se om han såg ut att heta Elis (och det gjorde han ju)!
Elis har inget andra namn, vi hade inget bra förslag och det kändes dumt att krysta fram ett (räckte med en bebis
).
Elis har inget andra namn, vi hade inget bra förslag och det kändes dumt att krysta fram ett (räckte med en bebis
- shoegal
- Alltid online

Vi satte oss o skrev ner namn som vi tyckte om. Engla bestämde vi ganska tidigt om de blev en flicka ! Vi hade en hel del beslutsångest när hon kommit eftersom de där hemska hade hänt då men hon va en Enlga o vi hade bestämt de så tidigt så de blev de !
-

anettejohansson - Alltid online

min dotter heter Lara Aleyna. jag hade många tjej namn i listan då jag väntade på henne och ville absolut ha nåt ovanligt.min syster gav mig en lista på namn ,där aleyna stog. och dagen efter då jag fött aleyna så hade jag inte en bestämt vad hon skulle heta. då min syster kommer in ti bb och ger en tavla med dotterns namn, födelse vikt och längd. där det stog Aleyna. då var det ingen återvändo. och nu så kan jag inte tänka mig nåt annat en Aleyna. Lara är andra namnet och är pappans vilja. han ville från början att om det blir en tjej så ska hon heta Lara. därför kom namnet Lara Aleyna.
min son heter Emre och är ett vanligt killnamn från turkiet. det var pappan som gav namnet. baktankeN med det namnet var att det är en fotbollspelare från laget som e pappans favo:) och där hade jag inget att säga om. pappan skulle bestämma namnet till sonen. och så blev det:) hihihi.....
min son heter Emre och är ett vanligt killnamn från turkiet. det var pappan som gav namnet. baktankeN med det namnet var att det är en fotbollspelare från laget som e pappans favo:) och där hade jag inget att säga om. pappan skulle bestämma namnet till sonen. och så blev det:) hihihi.....
-

natta - Börjar hänga här en del

Vi visste sedan ultraljudet att det skulle bli en pojke. Det enda namnet som både jag och sambon var överens om var Nicolás, så det fick det bli. Det var viktigt att namnet skulle funka på både svenska och spanska. Andranamnet, Diego, är jag inte så förtjust i. Det är en fotbollshistoria från sambons håll här också. Satans Maradona... Jag tänker bara på den gamla TV- serien "Jesse". Sen blev det Anders i tredjenamn bara för att halva min släkt heter det. Håller med om att det är lättare med tjejnamn.
- annapannan
- Alltid online

Bullen hette magen under graviditeten.
Lea ville jag att Hon skulle heta, eller Eddie.
Min sambo var inte alls intresserad så vi diskuterade inte så mycket.
Två veckor innan FL så träffade jag min systers mans dotter som i sin familj har en bror som heter Hobbe.
Fy farao vad häftigt tänkte jag. Hobbe!
Min sambo tyckte nog att jag var knäpp, men inte helt emot det.
Han ville ha en Loke eller någon annat fornnordiskt.
Väl på FL så var jag ju inte med, jag låg på IVA och grät och ville träffa bebis.
När jag väl 4 timmar senare kom upp på salen, så hette han Loke...
Gud så hemskt, jag har varit väldigt aktiv med hund och var och varannan hund heter Loke, och nu hette min son så...
Då ringde storebror (7år) och frågade vad lillebror skulle heta, och jag hade berättat för dem att Hobbe var fint och häfftigt, och Loke var en hund.
Så vi bestämde att storebror skulle få välja. Loke eller Hobbe. Och han sa, Loke är ju en hund så han får heta Hobbe.
Alf heter han efter min pappas andranamn, och Henry efter sambons farfar.
Min grav med Hobbe var okomplicerad. Och nu var allt annorlunda. Jag spydde, mådde skit, hade ont, jag allt det där jag bara läst om. Så det var en självklarhet för oss att det var en Tjej.
Ninija skulle hon heta. Och som det sparkade i magen, tidigt, Vi kunde känna sparkar redan v15.. så visst var det en Ninija!
Väl på UL så sa jag, jag vill veta, men ser du inget så behöver du ju inte leta, men hon ville leta och frågade vad jag trodde (min sambo och barn satt å väntade utanför och skulle få komma in senare) Alla vill ha en tjej, men jag tror att det är en kille. Det var nog mer en önskan än vad jag trodde, men det kvittade...
Här tror jag att jag ser en pung sa hon, men vi kikar lite senare igen....
Och vid nästa kik, så sa hon, ja, här är Pung och penis, så det är en kille.
Min familj kom in och de frågade Vad är det? En kille och allas miner blev stela för en kort sekund och sedan var alla glada.
Men nu var det namn.
Dels så vill jag ha namn som inte så många andra bär, och sedan ville jag att det skulle klinga bra med Hobbe.
Edgar! Edgar, åhh tänk vilket fint namn jag hittade och som jag än skulle vilja ha, och inte var min sambo emot det. Barnen sa, det låter gammalt! Men en Edgar, det skulle det bli.
Vi var och fikade hemma hos min syster, och Edgar hatade hon. Hon sa att det skulle bli ett smeknamn "eddy" och det var någon död pundare som både min syster och sambo visste vem det var. Så där under 5 minuter så hade min sambo oxå ratat Edgar! Men va F*N...
Vi satt i köket hemma, och jag sa att Valle är fint, det har jag oxå tänkt på sa sambon. Men din arbetskamrat heter ju Valle till smeknamn, kanske är lite knäppt, men vi bestämde att Valle är en så mysig kille att Valle skulle bli helt perfekt, och sedan dess så har han hetat Valle! Kjell, heter sambon i andranamn och farfar i förnamn. Einar skulle han heta, men mamma sa att det heter ju alla killar i släkten efter morfar, så hon fick välja Amadeus, morfars andranamn...
Shit pomes vad detta blev långt

Lea ville jag att Hon skulle heta, eller Eddie.
Min sambo var inte alls intresserad så vi diskuterade inte så mycket.
Två veckor innan FL så träffade jag min systers mans dotter som i sin familj har en bror som heter Hobbe.
Fy farao vad häftigt tänkte jag. Hobbe!
Min sambo tyckte nog att jag var knäpp, men inte helt emot det.
Han ville ha en Loke eller någon annat fornnordiskt.
Väl på FL så var jag ju inte med, jag låg på IVA och grät och ville träffa bebis.
När jag väl 4 timmar senare kom upp på salen, så hette han Loke...
Gud så hemskt, jag har varit väldigt aktiv med hund och var och varannan hund heter Loke, och nu hette min son så...
Då ringde storebror (7år) och frågade vad lillebror skulle heta, och jag hade berättat för dem att Hobbe var fint och häfftigt, och Loke var en hund.
Så vi bestämde att storebror skulle få välja. Loke eller Hobbe. Och han sa, Loke är ju en hund så han får heta Hobbe.
Min grav med Hobbe var okomplicerad. Och nu var allt annorlunda. Jag spydde, mådde skit, hade ont, jag allt det där jag bara läst om. Så det var en självklarhet för oss att det var en Tjej.
Ninija skulle hon heta. Och som det sparkade i magen, tidigt, Vi kunde känna sparkar redan v15.. så visst var det en Ninija!
Väl på UL så sa jag, jag vill veta, men ser du inget så behöver du ju inte leta, men hon ville leta och frågade vad jag trodde (min sambo och barn satt å väntade utanför och skulle få komma in senare) Alla vill ha en tjej, men jag tror att det är en kille. Det var nog mer en önskan än vad jag trodde, men det kvittade...
Här tror jag att jag ser en pung sa hon, men vi kikar lite senare igen....
Och vid nästa kik, så sa hon, ja, här är Pung och penis, så det är en kille.
Min familj kom in och de frågade Vad är det? En kille och allas miner blev stela för en kort sekund och sedan var alla glada.
Men nu var det namn.
Dels så vill jag ha namn som inte så många andra bär, och sedan ville jag att det skulle klinga bra med Hobbe.
Edgar! Edgar, åhh tänk vilket fint namn jag hittade och som jag än skulle vilja ha, och inte var min sambo emot det. Barnen sa, det låter gammalt! Men en Edgar, det skulle det bli.
Vi var och fikade hemma hos min syster, och Edgar hatade hon. Hon sa att det skulle bli ett smeknamn "eddy" och det var någon död pundare som både min syster och sambo visste vem det var. Så där under 5 minuter så hade min sambo oxå ratat Edgar! Men va F*N...
Vi satt i köket hemma, och jag sa att Valle är fint, det har jag oxå tänkt på sa sambon. Men din arbetskamrat heter ju Valle till smeknamn, kanske är lite knäppt, men vi bestämde att Valle är en så mysig kille att Valle skulle bli helt perfekt, och sedan dess så har han hetat Valle! Kjell, heter sambon i andranamn och farfar i förnamn. Einar skulle han heta, men mamma sa att det heter ju alla killar i släkten efter morfar, så hon fick välja Amadeus, morfars andranamn...
Shit pomes vad detta blev långt
-

30-åringen - Alltid online

Märkligt...Varför e tjejnamn 50000 lättare än killnamn??? så e d ju för alla
Kolla in min nya blogg: http://msevl.blogg.se/
http://sweden.yougov.com/go.aspx?id=e4c ... 168541ce0e

http://sweden.yougov.com/go.aspx?id=e4c ... 168541ce0e

-

Msevl - Galen i vimedbarn.se

Jessica- som pappan fick bestämma. Han tycker det är fint å jag är böjd att hålla med, funkar ju bra även internationellt så ok =P Betyder: "den som beskådar" eller "den beskådade" vilket passar ypperligt- detta är vad hon gör jämt och mkt å många beundrande3 blickar får hon ju så klart! =)
Erlis- efter pappans farmor. Ovanligt och fint namn, Pluttan är den enda som heter så i Hälsingland just för tillfället tydligen. =) Funderade ett tag på att ge henne detta som tilltalsnamn men ändrade mig iom det moderna med att ge sina barn ovanliga namn. Jessica är också rätt ovanligt i hennes generation =P.
Maria- gammalt släktnamn. Jag heter så i andranamn å Pluttans mormor heter så osv.
Efternamn- pappans. Å iom att vi just gift oss så heter vi lika allihopa! =)
Erlis- efter pappans farmor. Ovanligt och fint namn, Pluttan är den enda som heter så i Hälsingland just för tillfället tydligen. =) Funderade ett tag på att ge henne detta som tilltalsnamn men ändrade mig iom det moderna med att ge sina barn ovanliga namn. Jessica är också rätt ovanligt i hennes generation =P.
Maria- gammalt släktnamn. Jag heter så i andranamn å Pluttans mormor heter så osv.
Efternamn- pappans. Å iom att vi just gift oss så heter vi lika allihopa! =)
-

Öga - Alltid online

Petra Emilia. Vi hade pojknamnet färdigt först, Lucas. För alla hjärntvättade mig/oss med att det var en pojk vi skulle få, det syntes ju såå tydligt på magen. Haha. Men jag sa till sambon att ett tjejnamn måste vi ju ha ifall det skulle bli en tjej. Innan jag blev gravid hade sambon sagt att han tyckte Saga var fint, men nu ville han inte det längre. Så jag föreslog Tindra, Isabell och lite till men fick njae eller nej till svar. sen sa jag Emilia då, har sen länge tyckt om det namnet själv. Och det dög fint till sambon också, Sen när tösa kom så hade vi sån tur att hon passa att heta Emilia. Sen heter hon Petra i andranamn efter mig. Fanns inget släktnamn som direkt passade bra med Emilia. Sen hade vi en lång period diskuterat efternamnet. Jag ville såklart ha mitt efternamn, iom att det bara är min pappa, mamma, bror och jag som heter så. Men det ville absolut inte sambon som sitter och trycker med ett -son efternamn. Med sämsta förklaringen, att det är påhittat. Så det fick bli bådas, men mitt som mellannamn och hans som efternamn. =/
-

Petra86 - Alltid online

Vår lille minste heter Felix Lillebror
Felix för att de va verkligen de enda vi kunde enas om hela familjen. Och Lillebror heter han för att vi kallar honom det och för att han har sex äldre syskon.
Felix för att de va verkligen de enda vi kunde enas om hela familjen. Och Lillebror heter han för att vi kallar honom det och för att han har sex äldre syskon.
-

jessikan - Galen i vimedbarn.se

Här var det tvärtom! Betydligt lättare att komma på killnamn än tjejnamn och fick komma på ett tösanamn sista veckorna bara för att vara garderad...
Men jag var rätt säker under större delen av graviditeten att det var en gosse och så var det ju! Hade bestämt ganska tidigt vad det skulle bli för namn.
Henry - efter min morfars bror. Men även för att det är fint och lite gammaldags.
Noah - För att det är fint, men ville inte ha det som tilltalsnamn.
Rolf - Efter sin farfar och sin far.
Efternamnet - har vi samma allihopa eftersom vi är gifta.
Men jag var rätt säker under större delen av graviditeten att det var en gosse och så var det ju! Hade bestämt ganska tidigt vad det skulle bli för namn.
Henry - efter min morfars bror. Men även för att det är fint och lite gammaldags.
Noah - För att det är fint, men ville inte ha det som tilltalsnamn.
Rolf - Efter sin farfar och sin far.
Efternamnet - har vi samma allihopa eftersom vi är gifta.
-

fru Wahlström - Alltid online

Vår son heter Gabriel, Fredric Eriksson. Vi hade jättesvårt att enas om namn. Gabriel var det enda killnamnet som båda tyckte till slut efter mycket velande.
Fredric är efter sin far. Det är tradition på hans sida att den älsta sonen får pappans namn och Eriksson är pappas efternamn.
Vi har redan bekymmer med namn inför kommande barn om det blir en pojke. Jag har massor av förslag men inget passar karln
Tjejnamn bestämde vi redan i förra graviditeten så det är klart iallafall. Då blir det Mira, Karin Eriksson. Mira för att vi gillade det när jag råkade läsa fel där det stog Maria och Karin efter min mormor.
Fredric är efter sin far. Det är tradition på hans sida att den älsta sonen får pappans namn och Eriksson är pappas efternamn.
Vi har redan bekymmer med namn inför kommande barn om det blir en pojke. Jag har massor av förslag men inget passar karln
Tjejnamn bestämde vi redan i förra graviditeten så det är klart iallafall. Då blir det Mira, Karin Eriksson. Mira för att vi gillade det när jag råkade läsa fel där det stog Maria och Karin efter min mormor.
- lolenona_84
- Alltid online

Historien bakom Milians namn är faktiskt lite lustig. Tidigt i graviditeten kom vi överens om ett tjejnamn som vi båda gillade starkt. Med killnamn var det värre - vi läste namnböcker, tusen sidor på internet, försökte skapa egna namn, men hittade nån av oss ett namn vi gillade kunde vi ändå inte enas... Slutet på vecka 39 hade vi fortfarande inget namn. Så låg vi och läste en uråldrig tysk namnbok med jättemånga knasiga namn i, så hittade i Milian som vi båda gillade och i samma stund kom värkarna igång! Elva timmar senare låg Milian på min mage, vi tittade på honom och sa "Jo, det är en Milian! Han sa "nu har ni ett namn till mig, nu kommer jag!"
Franco och Efraim heter han i andranamn. Franco efter sin farfar. Efraim är indirekt också ett släktnamn. Jag ville att han skulle heta efter min plastfarsa, men jag gillade varken plastfarsans namn Jörgen eller hans andranamn, så vi lät helt enkelt Jörgen välja ett namn till honom! Och han valde Efraim.
Franco och Efraim heter han i andranamn. Franco efter sin farfar. Efraim är indirekt också ett släktnamn. Jag ville att han skulle heta efter min plastfarsa, men jag gillade varken plastfarsans namn Jörgen eller hans andranamn, så vi lät helt enkelt Jörgen välja ett namn till honom! Och han valde Efraim.
- Tutan
- Gillar vimedbarn.se

Min dotter heter Mia Kerstin Charlotta.
Mia var ett av två namn som vi båda tyckte var fina (Emilia var det andra). Dock höll det på att sluta med Emilia, iaf då jag blev så sur på min sambo som berättade för alla på sitt jobb att hon skulle heta Mia, och jag gick och höll det hemligt in i det sista *grrr*. Men sen när hon kom, så var det ju en liten Mia trots allt, så då fick det bli så (-:
Kerstin heter hon efter min älskade farmor som gick bort en månad innan Mia föddes. Jag var så ledsen att jag inte kunde flyga hem till begravningen eftersom jag var höggravid, men innan hon dog berättade jag för henne att Mia skulle få hennes namn, och hon blev jätteglad och stolt.
Charlotta bestämde min sambo, då han tycker att det är ett så fint namn.
Vi visste att det skulle bli en flicka, men hade det blivit en pojke så hade han fått heta Rasmus!
Mia var ett av två namn som vi båda tyckte var fina (Emilia var det andra). Dock höll det på att sluta med Emilia, iaf då jag blev så sur på min sambo som berättade för alla på sitt jobb att hon skulle heta Mia, och jag gick och höll det hemligt in i det sista *grrr*. Men sen när hon kom, så var det ju en liten Mia trots allt, så då fick det bli så (-:
Kerstin heter hon efter min älskade farmor som gick bort en månad innan Mia föddes. Jag var så ledsen att jag inte kunde flyga hem till begravningen eftersom jag var höggravid, men innan hon dog berättade jag för henne att Mia skulle få hennes namn, och hon blev jätteglad och stolt.
Charlotta bestämde min sambo, då han tycker att det är ett så fint namn.
Vi visste att det skulle bli en flicka, men hade det blivit en pojke så hade han fått heta Rasmus!
-

lisap - Alltid online

28 inlägg • Sida 2 av 2 • 1, 2