Vaccinationsfrågor
3 inlägg • Sida 1 av 1
Vaccinationsfrågor
Vi ska åka till Thailand i januari med vårt lilla troll och jag tror att jag har koll på det mesta. Vi har varit där förut och jag har hittat en massa bra tips på nätet. Det enda jag inte hittar nån information om är vaccinationer.
Jag vet att man inte behöver ge några extra vaccinationer så länge man ammar, men gäller det även om man inte helammar? Hon blir 6 månader när vi är där nere så jag tänkte väl ta med lite gröt och sånt och kanske låta henne äta lite frukt med, utöver amningen. Är hon ändå skyddad, eller måste jag helamma henne då?
Dessutom undrar jag om hon är skyddad även om jag inte är vaccinerad mot Hepatit? Nu borde jag väl iofs vaccinera mig mot det den här gången, men det skulle vara intressant att veta. Min BVC-sköterska visste inte riktigt.
Jag vet att man inte behöver ge några extra vaccinationer så länge man ammar, men gäller det även om man inte helammar? Hon blir 6 månader när vi är där nere så jag tänkte väl ta med lite gröt och sånt och kanske låta henne äta lite frukt med, utöver amningen. Är hon ändå skyddad, eller måste jag helamma henne då?
Dessutom undrar jag om hon är skyddad även om jag inte är vaccinerad mot Hepatit? Nu borde jag väl iofs vaccinera mig mot det den här gången, men det skulle vara intressant att veta. Min BVC-sköterska visste inte riktigt.
-

Sofia85 - Alltid online

Re: Vaccinationsfrågor
hon är inte skyddad mot hepatit, oavsett om du är det eller inte. men man kan får hepatit a+b samtidigt som man får sin 3-månaders vaccination (i samma spruta så det blir ingen extra) så om du bara säger till så får ni den istället. Annars är det väl tbc som går att vaccinera emot tidigt men skall ni vara på turistort/hotell o så hela tiden så undrar jag om det behövs... men som dignelius säger, kontakta en vaccinationscentral så får ni veta säkert. hon hinner ju få två doser innan ni åker så då har hon ett ganska bra skydd mot en hel del iaf.
-

Kali - Alltid online

3 inlägg • Sida 1 av 1