Banner Forum Image

Utslag - ofarligt?

Diskutera vanliga barnsjukdomar och barns utveckling

Utslag - ofarligt?

Inläggav Linda-loppan » ons mar 05, 2008 08:51

Erik har fått små små prickar i ansiktet som enligt mig har blivit lite fler. Min barnmorska sa att det är helt normalt, små bebisar får gärna lite "plitor". Jag har smörjt lite med Barnängens salva, men tycker inte att det hjälper. Är det någon som varit med om liknande och som använt annan salva?
BildBild
Användarvisningsbild
Linda-loppan
Alltid online
Alltid online

Inläggav TeodorsMamma » ons mar 05, 2008 09:10

teo har utslag lite då och då.. är de lite röda med vitt i typ? det är nog bara hormonutslag och det hjälper ingen salva på.. det försvinner av sig självt om några dagar/veckor. det är som finnar ungefär, fast på bebisar :D inget farligt i alla fall, ser lite lustigt ut bara och känns lite knottrigt ..
TeodorsMamma

Inläggav Linda-loppan » ons mar 05, 2008 09:14

Ja, de är lite röda, känner man i ansiktet är det lite knottrigt. Sen river han sig lite också så det ser lite märkligt ut. Tack - känns bra att höra att det inte är något farligt.
BildBild
Användarvisningsbild
Linda-loppan
Alltid online
Alltid online

Inläggav fumlan » ons mar 05, 2008 09:22

Det kommer jag ihåg att Nike också hade när hon var så liten. Men som sagt, det kommer av hormoner och försvinner av sig själv. :)
Bild

Bild
Användarvisningsbild
fumlan
Alltid online
Alltid online

Inläggav Linda-loppan » ons mar 05, 2008 09:31

Jag har kikat lite närmre nu och tycker nog att det mer är knottrigt, som ngt allergiskt... Hormonprickarna på näsan är mer vita. Är orolig att det beror på ngt jag ätit?
BildBild
Användarvisningsbild
Linda-loppan
Alltid online
Alltid online

Inläggav fumlan » ons mar 05, 2008 09:36

Fast Nike var riktigt knottrig, hon hade några st med vitt i men de flesta var bara rödaktiga knottror. Men är du orolig, så ring och kolla upp. :)
Bild

Bild
Användarvisningsbild
fumlan
Alltid online
Alltid online

Inläggav Carola » ons mar 05, 2008 09:41

kom ihåg att Oliver fick det sen han hade haft feber... fast över hela kroppen.. men de försvann oxå av sig själva se.. Håller med fumlan... man kan aldrig ringa en gång för lite...
Kram :wink:
Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
Carola
Alltid online
Alltid online

Inläggav Lina » ons mar 05, 2008 09:44

Nellie var oxå prickig, hade både röda och vita prickar. "hormonplitor" sen kan det ju vara värmeutslag, men jag tror det är hormoner! Nellie hade först i ansiktet, sen flyttade det sig ner på magen, och lite på skinkorna och till slut på benen, men dom försvinner eftersom! Nästan alla bebisar har sånna! Men är du orolig så kolla upp det! :D
Lina
vimedbarn.se skribent
vimedbarn.se skribent

Inläggav shoegal » ons mar 05, 2008 10:10

Elis hade ockås så, både vita plitor och röda utslag som påminde om värmeutslag. De försvann av sig själv, men sen kom det nya och så höll det på de två första månaderna.
Bild
shoegal
Alltid online
Alltid online

Inläggav Linda-loppan » ons mar 05, 2008 10:26

Har förhört mig nu - som ni alla skriver, det är så vanligt hos små bebisar! Han kliar ju inte sig i ansiktet, så han har nog inget obehag, det är bara jag som tror att utslagen är besvärliga! :-)
BildBild
Användarvisningsbild
Linda-loppan
Alltid online
Alltid online

Inläggav Carola » ons mar 05, 2008 10:46

ja, men vad skönt att du fick svar ändå... Jo, man tänker ju så då de får utslag att det måste klia ochvar obehagligt....*L*
Hoppas att de försvinner snart...Kram Carola
Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
Carola
Alltid online
Alltid online

Inläggav HelenaS » ons mar 05, 2008 11:37

Bebisar och prickar går hand i hand!! Jag tyckte alltid det dök upp prickar på mina killar när de var så där små!! Så länge de inte verkar ha besvär av dem är det ingen fara! :-)
Bild

Bild
Användarvisningsbild
HelenaS
Alltid online
Alltid online

Återgå till Barns hälsa & utveckling