Banner Forum Image

Utslag, bebis med känslig hud... Tips

Diskutera vanliga barnsjukdomar och barns utveckling

Utslag, bebis med känslig hud... Tips

Inläggav tinali » fre jul 09, 2010 09:49

Min lilla pojke har fått ilskna röda knottror/prickar bakom öronen,och ner under hakan och bak i nacken. Han blir torr så han nästan spricker i vecket bakom örat med, har provat bebanthen, men nu smörjer jag med olja. Nån som oxå vårdar känslig hud? Hur gör ni? Är det pga värmen tror ni? Eller vad tror ni det kan vara. Han hade så för ca två- tre veckor sedan men det gick bort.
Bild

Bild

Bild
tinali
Alltid online
Alltid online

Re: Utslag, bebis med känslig hud... Tips

Inläggav Sinus » fre jul 09, 2010 15:50

Vår tjej har atopisk hud och har varit torr hela sitt lilla liv. Och märkligt nog även bakom öronen och på ögonlocken. Jag brukar smörja med MiniDerm - helt vanlig mjukgörande salva som finns på apoteket. Hon har även Locoid (kortison på recept) som jag smörjer med om det är riktigt mkt eller om hon kliar.
Prickarna kan ju vara värmeutslag men är det torrt så kan han ju även fått en allergisk reaktion på något. Tvättmedel, sköljmedel eller något som du ätit - om du ammar.
Fråga på bvc, de borde veta om det inte är lika ovetande om allt som de är här... men vi har fått hjälp på sjukhuset.
Bild
Användarvisningsbild
Sinus
Alltid online
Alltid online

Inläggav soff » lör jul 10, 2010 21:46

Andreas har oxå känslig hud, han har haft mycket eksem m.m och även spruckit bakom öronen. Vi har Mildison (kortison-kräm som är receptbelagd) på torra partier o utslag. När hans öra sprack så blev det varigt och då fick vi en bakteriedödande salva utskriven, med den gick det bort på 1 dag!! :) Annars kör vi oxå på Miniderm som Sinus skrev.
Bild
Bild
soff
Har vimedbarn.se som startsida

Inläggav soff » lör jul 10, 2010 21:46

Kan lägga till att vi bara badar Andreas 1-2 gånger i veckan i babyolja, för att han inte ska bli torr :)
Bild
Bild
soff

Inläggav tinali » sön jul 11, 2010 06:59

Han är inte torr utan det är bara dessa röda prickar, efter konsultation med väninna tror vi det är värmeutslag. Det kommer och går lite nu när det är så varmt. Snärjde med mildison igår, ser lite bättre ut.
Bild

Bild

Bild
tinali
Alltid online
Alltid online

Återgå till Barns hälsa & utveckling