Banner Forum Image

Utskälld på IKEA. Lååååångt....

Diskutera barnkläder, shopping och allt annat som rör barn

Utskälld på IKEA. Lååååångt....

Inläggav Fru S. » tis nov 09, 2010 16:50

Jo, jag har funderat om jag skariva om detta eller inte. Jag vet att några av oss här inne är mycket intresserade/ passionerade av genus och sånt, några av oss är lite intresserade och några av oss tycker att det inte är en intressant fråga alls.
Så en liten varning, detta är en genus-historia.

Jag och mitt barn var på IKEA en dah i förra veckan, vi hade tråkigt och jag skulle dit och reka lite.
Vi käkade lunch och hade jättetrevligt, han var på ett strålande humör och jag med.
Efter lunchen gick vi till barnavdelningen och han RUSAR överlycklig till köket där han börjar rumstera om och diska, laga te, koka makaroner osv.
Det var en del andra barn där också, och medhängangande föräldrar-mor eller farföräldrar.

Jag håller ett öga på Gus så att han leker snällt, han har en lien tendens till att bli så inne i leken att han inte tar hänsyn.
Mitt i alltihopa kommer han fram och frågar efter sin handväska (lia plast med Barbafamiljen på ), damen som står på min ena sida säger: "Oj, hon hade kort hår din flicka!"
Jag ler och säger att det är en kille som heter Gustav.
Skulle jag inte gjort....

Hon ifrågasätter hela mitt föräldraskap, om min man vet att jag klär HANS SON som en flicka (Gus hade på sig en cerise tröja med Animal från Mupparna på och blårandiga baggy byxor på sig och gympadojor) om vi har tänkt på konsekvenserna av vårt handlande, att han kommer bli så mobbad om vi sätter på honom flickkläder och att jag är den sämsta mamman hon någonsin sett.

Jag är helt förstummad. Som tur var så var hormonnivån låg, jag hade precis ätit och sovit bra på natten. Annars hade jag nog skällt tillbaka.
På min andra sida stod det en morfar. Han lutade sig fram och sa "Jag tyckte den var snygg den där väskan. Kan vara bra att ha."
Det var droppen för damen. Hon ropade på sitt barnbarn och drog iväg.....

Kvar stod jag och mannen. Jag var helt i chock över utskällningen men väldigt glad att Gus inte hörde nåt, då hade jag nog sagt till henne att vara tyst.
Jag sa till mannen att han naturligtvis inte bara har handväskor och dockor hemma utan att han har mer traktorer, bilar, bollar och annat "typiskt pojkigt".
Han berättade att hans dotter också var genusmedveten och att hans barnbarn (flcka) fick leka med allt hon också.

Jag har funderat mycket på detta efteråt. Vad är det som är så fruktansvärt provocerande med färger?

Jag tycker (naturligtvis) att vi ger vårt barn en extra dimension genom att inte förvägra honom något, att han får välja sina leksaker och grejer själv, att vi ger honom en stark identitet som person och inte bara som pojke.

Det roliga är att i hans handväska låg två polisbilar och en dinosaurie.... Det kanske hade varit ok om han hade det i en magväska eller i en ryggsäck.....

Men mest av allt är jag fortfarande rätt förstummad över att jag fick en sån utskällning.
Bild
Bild
Fru S.
Alltid online
Alltid online

Re: Utskälld på IKEA. Lååååångt....

Inläggav Strumpan » tis nov 09, 2010 17:06

Å he re gud. Vilken jäkla människa, jag blir så matt.

Alltså jag brukar inte ge mig in i några debatter för jag tycker inte att det är något att bråka om egentligen. Kan inte bara ungar få vara ungar? Med alla färger och leksaker som dom tycker är kul? Det är ju så fånigt för jag tycker det är så självklart.

Jag skulle nog ha reagerat som dig och blivit chockad. Vad skönt att farbrorn var där och att han var på din sida. Det är alltid skönt när någon annan blir vittne till om någon är dum mot en så man kan få lite stöd på en gång tycker jag. Annars får man gå och vara arg i ensamhet.

Nu blir huligan-Josse galen på mig som vanligt. Ville bara säga att jag tycker tanten var puckad ;) .
Isabelle 080725
Josefine 100330
Användarvisningsbild
Strumpan
Alltid online
Alltid online

Inläggav Redhotwera » tis nov 09, 2010 18:08

:shock: Helt förstummad

Edwin kommer nog också få det hemsk senare i livet. Idag hade han hårspänne i sitt korta hår. Naglarna är ibland målade. Han har inte rosa kläder men det är mycket för att jag inte gillar rosa. Han har lite rosa prylar däremot.
Bild

Bild
Användarvisningsbild
Redhotwera
Alltid online
Alltid online

Inläggav Sofia85 » tis nov 09, 2010 18:18

Alltså, jag blir helt förstummad av att det finns såna där människor, man tror ju knappt att det är sant! Konstigt också att det verkade okej att en flicka hade väldigt kort hår, men inte att en pojke hade "flickkläder". Men det är väl det typiska: män är ju bättre än kvinnor, så "pojkflickor" blir nåt positivt. Tjejer som strävar efter att vara lika bra som killar är ju häftigt, men om killar ska nedlåta sig till att vara som det sämre könet så är det självklart negativt. BLÄ!

Jag hade blivit vansinnig, men tyvärr finns det ju inget man kan göra. En så otroligt okunnig människa är det säkerligen helt omöjligt att nå fram till.
BildBild
BildBild
Användarvisningsbild
Sofia85
Alltid online
Alltid online

Inläggav Tossy » tis nov 09, 2010 18:25

Jag måste bara få hylla morfadern som tyckte Gus hade en fin väska och att han sa vad han tyckte där och då när tanten gormade! Underbart att det finns såna människor :-)

Tanten? Kärring!!
BildBild BildBild
Användarvisningsbild
Tossy
Alltid online
Alltid online

Inläggav sprallos » tis nov 09, 2010 18:27

Jävla tant säger jag och lämnar det så....
sprallos

Inläggav Nelia » tis nov 09, 2010 18:33

Instämmer också med "Jävla tant".
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Nelia
Alltid online
Alltid online

Inläggav Fru S. » tis nov 09, 2010 18:47

Jävla tant är precis vad jag tycker nu också.

Men ska jag vara helt ärlig en liten stund så tycker jag att det var lite jobbigt och att jag blev lite rädd för att Gus ska stöta på fler sådana idioter och hur jag ska rusta honom så att han kan svara bra.

redhotwera: OMG! Vad göör du mot stackars ED???? ;) Gus målar också naglarna.Hans favvo just nu är ett lila-glittrigt. Jag skulle ha fotat när hans pappa målade dit det. Koncentrationen var stooor...

Sofia: Om jag inte hade varit där så hade jag nog inte heller trott riktigt på det. Jag tror inte heller att jag skulle kunnat "utbilda" henne, tyvärr.

Tossy: Morfadern blev min hjälte! Vi pratade en lång stund, han var mycket rar och öppen, trots att han var långt över 60. Min far är 66 och tycker jag är lite tokig med mitt genusprat så det var skönt att prata med en insatt och upplyst 40-talist.

mini-mamman: Tack för stöttningen! Jag gillade verkligen Teddans lockar och har så svårt att se hur det gör honom till mindre kille, men så gillar jag ju hårdrock också och där kan vi snacka om långhåriga killar! ;) Skämt å sido, det är antagligen så att tanta är väldigt rädd för att sticka ut och antagligen har hon aldrig träffat nån homo-gay!

Jag trodde nog att några skulle vara på tantens sida. Men nu fick jag en glad överraskning! Tack, brudar!
Bild
Bild
Fru S.
Alltid online
Alltid online

Inläggav Lejonella » tis nov 09, 2010 19:26

Stå på dig syrran!!! Kramar från oss.
Bild

Bild

Bild
Lejonella
Alltid online
Alltid online

Inläggav Sofia85 » tis nov 09, 2010 19:41

Lite OT så har jag funderat på att måla naglarna på min karl ibland. I genusdebatten så kommer det ju alltid fram: "Men skulle din man vilja ha på sig klänning/ha handväska osv.?". Min sambo har ett riktigt "karlakarl"- utseende, men är den som sköter de flesta "kvinnosysslorna" här hemma. Han trackas ofta för att han bryr sig mycket om städning, stryker lakan, gillar att gå på Hemtex osv., men han skrattar bara åt sånt.
Han skulle nog utan tvekan kunna tänka sig att ha nagellack bara för att jäklas lite.
Och det skulle kunna bli något positivt om barn på dagis säger att pojkar inte kan ha nagellack; då kan Lily säga att hennes pappa minsann har det. :)
Eller varför inte visa upp det för korkade kärringar?!
BildBild
BildBild
Användarvisningsbild
Sofia85
Alltid online
Alltid online

Inläggav Fru S. » tis nov 09, 2010 19:47

Sofia: Speciellt långfingret!
Men de argumenten är såååå typiska!
Jag har hört det bästa svaret i alla fall. En tjej fick den frågan nr hon hade köpt tunikor till sonen och hennes mans svar var: Neeeeeej, jag har så fula knän!

Det gillade jag.

Jag kan även berätta om våra bästa vänner. Där är det mannen som alltid har väska med sig och kvinnan som har fulla fickor. Och mannen skäller för att han tycker det ser så dumt ut med putande fickor. Rätt så rart.

Nu blev jag OT också.
Bild
Bild
Fru S.
Alltid online
Alltid online

Inläggav Tigi » tis nov 09, 2010 19:56

att hon bara vågar!!?! idiot
Bild

Bild
Tigi
Alltid online
Alltid online

Inläggav shoegal » tis nov 09, 2010 20:31

Ja, vad ska man säga? Idioter finns ju överallt, men man blir ändå lika förvånad när man stöter på dem... Jag brukar trösta mig med att det är ett utdöende släkte och att vi håller på att fostra en mer medveten generation.

Jag var på en utbildning idag om antisocialt beteende hos barn och ungdomar, rätt deprimerande ämne, men det som var roligt att höra är att 50 % av dagens ungdomar säger att de är uppvuxna i hem där man pussas och kramas mycket jämfört med typ 5 % av de som var unga på 50-talet. Så jag hoppas att när våra barn blir ungdomar så har 80% fått mycket kärlek hemma och blir lyckliga människor och är väl rustade när de blir vuxna och vågar vara vem de är :)
Bild
shoegal
Alltid online
Alltid online

Inläggav grynet_å_jag » tis nov 09, 2010 20:39

Alltså, jag måste säga att jag är impad över ditt sätt att lugnt hantera situationen. Jag vet inte hur jag skulle ha reagerat, men risken är rätt stor att jag hade kallat kvinnan både det ena och det andra. Så bra gjort!
Användarvisningsbild
grynet_å_jag
Alltid online
Alltid online

Inläggav Aurora » tis nov 09, 2010 20:53

Usch, det låter jobbigt! Jag skulle känna mig helt förstörd efter en sån upplevelse. Du får tänka att det säkert egentligen inte var nåt personligt. Hon kanske bara tyckte det var jobbigt att vara på ikea med ett litet barn (det händer ju att det ä rdet ibland ;)), och fick en möjlighet att avreagera sig på något. Jag försvarar absolut inte beteendet! Tycker det är fruktansvärt. Och folk ska väl få klä sina ungar som de vill?! Skit i henne, en bitter kärring bara, finns tyvärrr för många såna, och överhuvudaget folk som ska lägga sig i.

Min kille fick en utskällning en gång av en tant (kärring?) på tunnelbanan för att han pratade "bebis-språk", med vår då 10-månaders son. Hon ba, han kommer aldrig lära sig prata ordentligt om du pratar sådär med honom. Han ba, jag pratar som jag vill med min son. Haha, svar på tal!

Det värsta när sånt där händer är att man oftst blir så paff att man inte reagerar och sen kommer ilskan efteråt. Hursomhelst, jag är också förvånad över att en sån simpel sak som färger är så känsligt. jag tycker barn ska ha fina, färgglada kläder!
Aurora
Alltid online
Alltid online

Nästa

Återgå till Allmänna trådar om barn