Banner Forum Image

utredning av barn

utredning av barn

Inläggav elinamtheo » sön maj 31, 2009 19:35

Vet inte riktigt hur jag ska skriva för även fast jag vill vara öppen så kanske folk dömmer mig men jag gör ett försök och jag vill ju ha råd.
Såhär är det, både jag och min pojkvän är f.d missbrukare, han har varit ren sedan december 2006 och jag sedan augusti 2008. Jag var ren när jag vart gravid, graviditeten var inte planerad men lika välkommande ändå och det var aldrig en tanke på abort. Jag hade och har kontakt med socialen pga jag tidigare bott på behandlingshem och när jag berättade för soc om min graviditet så vart dom inte glada, dom nästan dömde ut mig men jag stod på mig. Klart att dom säkert var oroliga som resten som jag berättade för om min graviditet. Klart att jag själv tvivlade men en tanke på droger fanns aldrig, det var mer allt runt om kring. Min pojkvän var då på ett familjehem, på p34 (han hade avtjänat ett fängelsestrff och fick bo det sista halvåret på familjehem) som låg på öland. Och det var helt knas där för dom han bodde hos knarkade och var rent sagt för jävliga men han kunde bara stå ut. Han kunde inte dra för då hade han åkt in i fängelset igen. Han muckade den 18:e december och snacket var då så att han skulle bo kvar där tills nu i sommar, så vart det ju inte, vi bor ju ihop nu men det e en annan historia .. Iaf, jag bodde under tiden på ett kvinnoboende inne i stan när soc fattade att jag menade allvar med graviditet och att jag skötte mig eller vad man ska säga...Sedan kopplades barn och familj från soc in för att vi skulle ha barn, hade innan bara kontakt med missbruksvården och psyk ... dom ska ju göra en utredning på oss, eftersom vi har den bakgrunden som vi har.. och det är detta jag undrar över... hon som är våran handläggare är rent sagt ut inte klok någonstans, vi var hemma hos min mamma förra veckan och fick lite avlastning för att jag vart rätt nere efter förlossningen och då erbjöd hon sig att ta han några nätter så vi fick sova ut, vi var självklart där, men hon matade han på natten, jag ammar inte så det e möjligt, men så ringer denna socialassistans mig på onsdag och nästan skriker till mig; VART ÄR NI??? Ja, vi e hos mamma säger jag lungt och sansat. Då gormar hon att vi visste att vi inte fick sova borta under tiden dom ska göra utredningen (om vi e lämpliga föräldrar eller inte.. VILKET VI ÄR!!) men det har hon aldrig nämn och när hon märker att hon inte skulle vinna denna fajt så tar hon till med detta, "åker ni inte hem nu på en gång så kommer jag ta till andra åtgärder om erat barn", alltså ungefär att hon skulle omhönderta honom flr att vi hälsar på hans mormor som är en helt normal fungerande människa. Hänt flera ggr att hon hotar mig eller min sambo om att ta Theodore ifrån oss. Vi vågar inte säga emot för att hon är verkligen inte riktgit klok! Vet inte vad jag ville med detta men jag ville bara skriva av mig och jag öär så jävla rädd. Jag vet att jag tar hand om mitt barn och lika väl hans pappa e så jävla fin mot han. Dom på BVC säger att vi ska vara stolta. Ville bara skriva av och kanske få några råd. Jag vill vara så ärlig som jag kan, jag skä´ms inte, Alla har något i bagaget!
BildBild
elinamtheo
Kan inte slita sig från vimedbarn.se

Re: utredning av barn

Inläggav annapannan » sön maj 31, 2009 20:16

Det är väldigt synd att hon "hotar" er på det sättet, så ska det inte gå till. Jag vet inte särskilt mycket om sådana här utredningar, men de ska väl vara för hela familjens bästa. OM de upptäcker något som fattas för er son borde de erbjuda er hjälp för att fixa till det i första hand. Jag kan inte tänka mig att de bara omhändertar honom. Och det verkar ju som ni har stöd från BVC, det borde väl räknas in i bedömningen...

Lycka till!
annapannan
Alltid online
Alltid online

Inläggav ToToRo » sön maj 31, 2009 20:35

Nu kan jag inte så mycket om barnutredningar och vilka krav det ställs på er under den tiden angående vistelse m.m. Tycker det är konstigt att ni inte har rätt till avlastning av mormor. Om ja inte är helt ute och cyklar ska ni blir erbjudna vård och motsäga den innan det ens kan komma på tal om LVU. BVC kommer att användas som referens och det är toppen att ni har en bra kontakt. Har ni klagomål mot deras handläggning och bemötande av er ska ni höra av till deras chef och framföra det. Ni ska inte bli behandla hur som helst!
Användarvisningsbild
ToToRo
Alltid online
Alltid online

Inläggav shoegal » sön maj 31, 2009 20:45

Oj, jag blir faktiskt jätteledsen när jag läser det du skriver eftersom jag själv arbetar på socialtjänsten i en missbruksenhet och man får absolut INTE säga så som barnhandläggaren säger! Tyvärr är det ju så att det finns puckon överallt, inom alla branscher och det är jäkligt synd att de väljer att arbeta med människor...

Vilka andra tillfällen än detta har hon hotat att ta barnet från er?

Jag har aldrig arbetat med barnutredningar så jag vet faktiskt inte vad de har för rutiner, men oavsett så har ni ju rätt att få vet vad exakt det är som gäller under utredningens gång så ni vet i förhand om det är någonting ni inte "får" göra.
Bild
shoegal
Alltid online
Alltid online

Inläggav elinamtheo » sön maj 31, 2009 20:55

Jo, nu har vi begärt att vi ska få det skriftligt på vad vi får göra och inte göra. För vi har inte fått några som helst regler eller vad man ska kalla det från deras sida, och vi har faktiskt inte gjort något fel över huvudtaget även fast denna kvinna vill at tdet ska se ut som det. Kan ju tillägga att vi just nu är placerade på ett familje hem fast vi bor i egen lägenhet som dom har brevid sitt hus och vi är friviligt placerade både jag och min sambo. Det hänger allt på bostaden, varken jag eller min pojkvän har någon möjlighet att fixa en bostad NU PÅ DIREKTEN men det tar dom även med i utredning, hur pass kapabla vi e att skaffa lägenhet, men saken är den att både jag och min sambo har skulder hos fogden, nu ska tack och lov min mamma och styvpappa gå in och stå för kontrakt om jag och killen hittar en lägenhet. Annars har vi inte en chans.

Hon har hotat vid ett annat tillfälle, det var faktiskt innan jag hade fött honom, då jag sa att det är väl rätt svårt att omhänderta ett barn, då sa hon på ett hotfullt sätt, stora barn ja, men små barn är hur lätt som helst att omhänderta, det ska inte mycket till sa hon.
Jag vet att mitt barn inte ska omhändertas för både jag och pappan är så pass bra föräldrar och vi sköter han men man är ju sönderstressad och kan knappt njuta av sin bebis. Imorgon börjar utredningen och jag är väl inte speciellt nervös inför den men mest inför att möta denna socialsekreterare!
BildBild
elinamtheo

Inläggav Redhotwera » sön maj 31, 2009 21:01

Precis, se till att få det skriftligt. Ord mot ord är svårt.
Har ingen erfarenhet själv om detta men vill bara säga kämpa på och ta hand om er son! Lycka till i morgon.
Bild

Bild
Användarvisningsbild
Redhotwera
Alltid online
Alltid online

Inläggav fru Wahlström » sön maj 31, 2009 22:12

Vill bara önska lycka till och hoppas att allt löser sig till det bästa för er, dvs att ni får behålla er son! Tänker på er, kramar!
Användarvisningsbild
fru Wahlström
Alltid online
Alltid online

Inläggav elinamtheo » mån jun 01, 2009 04:17

Tack så himla mkt, jag tror absolut inte att det ska vara någon fara men det är bara mycket obehagligt att någon som jobbar inom socialtjänsten kan bete sig som hon gör och det är klart man går på tårna för henne och vill vara henne till lags! Jag tvivlar ju som sagt inte på min mammaroll för fem öre, bara för att jag har haft det struligt innan så betyder inte det att mitt liv ser ut så idag. Jag skulle aldrig tillåta att det blev kaos runt ett spädbarn. Jag vet att mitt barn är väldigt tryggt och att han får mkt kärlek och närhet, det gäller ju bara att dom ser det oxå.
Nu är klockan fyra och jag har precis matat Theo men är så nervös så jag kan inte somna om, ska ju inte upp förens vid sju ju!
BildBild
elinamtheo

Inläggav Taweret » mån jun 01, 2009 06:47

Vad ledsen jag blir när jag läser hur soc.arbeteran är mot er. Dom ska ju vara som ett stöd för er och inte hota och stressa er.
Jag tror säkert att ni är jättebra föräldrar och att det kommer att visa sig att ni gör allt rätt, sen är det ju skönt att ni har bra kontakt med bvc samt att din mamma hjälper er med avlastning för det behöver alla nyblivna föräldrar.

Lycka till nu under utredningen och stå på er :D
Bild

Bild
Taweret
Alltid online
Alltid online

Inläggav anettejohansson » mån jun 01, 2009 06:58

Tycker de e för jäkligt att hon håller på o hotar... Precis som att hon dömt er på förhand.
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
anettejohansson
Alltid online
Alltid online

Inläggav Tossy » mån jun 01, 2009 08:18

Js, tyvärr finns det ju idioter överallt, vilken otur att ni skulle stöta på just en sån! Det allra bästa för er är att hålla er så lugna som möjligt så hon inte får anledning att hetsa upp sig. Jag hoppas verkligen att allt går bra för er idag. Håll er lugna och låt henne inte provocera er. Och absolut, se till att få skriftligt på vad ni får och inte får göra.

Jag tycker det är jättestarkt av er att klara av att sluta med droger, en jättestor eloge till er för det! Och ni har ju verkligen världens bästa anledning att hålla er ifrån det nu :-) Alla lyckönskningar till er idag, hoppas det går bra!
BildBild BildBild
Användarvisningsbild
Tossy
Alltid online
Alltid online

Inläggav Loam » mån jun 01, 2009 09:01

Hej!
Det är ju jättebra att ni kämpar på. Låt inte henne provocera er (men följ för allt i världen deras regler till punkt och pricka. Smart att be om det skriftligt) så kommer det säkert att gå bra! Bra att ni har ett socialt nätverk runtom er som kan hjälpa till och stötta er som föräldrar. Detta bör ni framhålla som ännu en positiv punkt för socialsekreteraren.
Lycka till!
Bild

Bild
Loam
Galen i vimedbarn.se
Galen i vimedbarn.se

Inläggav utan_namn » mån jun 01, 2009 09:58

jag har också litet fläckigt förflutet. slutade med allt och har varit ren sen jag var 16 år, men under graviditeten så bestämmde jag mig för att vara ärlig mot min bm. då tog det hus i helvete och socialen blev inkopplad (varför förstod jag aldrig, var jätteduktig under graviditeten, slutade röka, åt nyttigt o hela grejjen). det var möten och nedlåtande kommentarer m.m under hela min graviditet. jag var helt förstörd, trodde de skulle ta mitt barn ifrån mig bara för att jag mådde dåligt för sex år sedan!

men efter jag fött melvin och vi kom hem så bestämmde vi oss för att ta över situationen till våran sida så vi bjöd hem soc hem till os. väl hemma bjöd vi på kaffe och visade att vi hade införskaffat allt som behövdes till bebisen, och vi pratade med dem om att jag mådde ättedåligt under graviditeten. var depprimerad men att jag är en förnuftig och bra människa m.m...
det slutade med att de sa att vi skulle ringa om det va någonting men att de avslutade kontakten.

det är inte lätt att ta ifrån föräldrarna ett barn, inte ens spädbarn. inte i alla fall om du och din kille sköter er och barnet mår bra!
stå på er bara och lyssna inte på all kritik, det är ni som själva vet vad ni bäst behöver!
i ditt fall så låter den tanten från socialen helt absurd! hon måste ju verkligen hata sitt jobb så som håller på.
[url=http://lilypie.com]Bild[img]http://lb2f.lilypie.com/7x
Användarvisningsbild
utan_namn
Alltid online
Alltid online

Inläggav MollyAlex » mån jun 01, 2009 12:04

Vill bara visa mitt stöd till dig,hoppas allt går vägen o att ni får njuta av bebisen.
Det finns som sagt rötägg överallt,bara tråkigt när dom drabbar er i den svåra situation ni redan har,då ni behöver deras stöd o inte tvivel. Ni har ett litet underverk att njuta av,era liv har ändrats o ni kommer va de bästa föräldrarna åt ert barn! När ni kommer ut på andra sidan av denna tråkiga utredningen tycker jag ni ska prata med soc om just eran handläggares agerande,så hon inte fortsätter behandla folk på det hemska sättet.

Håller tummarna för er, o önskar er all lycka till :)
BildBild

BildBildBildBildBildBildBildBild
Användarvisningsbild
MollyAlex
Alltid online
Alltid online

Inläggav elinamtheo » ons jun 03, 2009 11:03

Tack för allt stöd :) Det uppskattades! Nu har vi ju påbörjat denna utredningen, i måndags som sagt.. Det lustiga var att denna handläggaren gav mig en stor kram och bad om ursäkt för sitt agerande. Hon sa att hon måste tänka på hur hon uttrycker sig osv. jag vart helt paff men även lättad. Hon sa desutom att hon inte hört något annat än att vi ska vara bra föräldrar. Och hon sa att våran son var jätte fin och ren och hade rena och fräscha kläder på sig + att vi tog i han sp fint osv. Så det kändes skkönt! Nu gäller det bara att fortsätta i samma linje.
BildBild
elinamtheo

Nästa

Återgå till Alkohol & missbruk