utbildning i barns sensmotoriska utveckling
8 inlägg • Sida 1 av 1
utbildning i barns sensmotoriska utveckling
Jag har ju ett jobb som innebär förbaskat intressanta och roliga utbildningar o då denna erbjöds (trots att det ligger lite utanför min arbetsansvar) så var jag bara tvungen att gå på den.
Men suck vilken ångest jag fick. Det handlade om vikten med den sensmotoriska utecklingen för framtida studier och liv. Hur viktigt det är att bebisarna får gå igenom stadierna med träna nacke, åla, krypa m.m.
leiha bars de första 4 månaderna (vilket är bra för denna uteckling) men sen börja hon sitta och vägra ligga på mage vilket gör att hon rumpkryper nu = inge bra!
som tur e fick vi lära oss många övningar som man kan träna med barn o vuxna som missat dessa viktiga stadier så nu ska det bli hårdträning i detta hus
önskar bara jag fick gå denna utbildning innan ja fick barn.
Men suck vilken ångest jag fick. Det handlade om vikten med den sensmotoriska utecklingen för framtida studier och liv. Hur viktigt det är att bebisarna får gå igenom stadierna med träna nacke, åla, krypa m.m.
leiha bars de första 4 månaderna (vilket är bra för denna uteckling) men sen börja hon sitta och vägra ligga på mage vilket gör att hon rumpkryper nu = inge bra!
som tur e fick vi lära oss många övningar som man kan träna med barn o vuxna som missat dessa viktiga stadier så nu ska det bli hårdträning i detta hus
önskar bara jag fick gå denna utbildning innan ja fick barn.
-

ToToRo - Alltid online

Re: utbildning i barns sensmotoriska utveckling
Det sägs ju att det är viktigt att barn lär sig alla stadier men jag tror inte att du ska stirra dig blind på vad dom sa på utbildningen heller.
För om jag ska tro på all forskning så kommer bägge mina barn få alla möjliga konstiga diagnoser och sjukdomar när de växer upp. pga att de inte är ammade, samt att de är födda med snitt samt att Oskar hade "fel" sorts plast i sina nappflaskor.
Man blir lätt nojjig när man går på kurser om utveckling eller funktionshinder/diagnoser. För när jag sitter på sådana så tror jag alltid att jag har ett antal
vilket jag inte har.
Så träna du med barnen men överdriv inte
För om jag ska tro på all forskning så kommer bägge mina barn få alla möjliga konstiga diagnoser och sjukdomar när de växer upp. pga att de inte är ammade, samt att de är födda med snitt samt att Oskar hade "fel" sorts plast i sina nappflaskor.
Man blir lätt nojjig när man går på kurser om utveckling eller funktionshinder/diagnoser. För när jag sitter på sådana så tror jag alltid att jag har ett antal
Så träna du med barnen men överdriv inte
- Taweret
- Alltid online

det är ingen fara att jag blir för överdriven, men nog blir ja nojjig. Jag höll med om mycket av det som sades och med tanke på att barnen har en far med dyslexi och en mamma som med nöd o näppe klarade de första 9 åren i skolan så känner jag att jag kommer göra allt jag kan för att mina barn ska få en bättre skolstart än vad vi fick.
hårdträning = jag o leiha låg på mage mot varandra o bollade med en boll. Tyngre än detta blir det inte
hårdträning = jag o leiha låg på mage mot varandra o bollade med en boll. Tyngre än detta blir det inte
-

ToToRo - Alltid online

Blir dock imponerad över att du får henne att ligga kvar på mage
- Taweret
- Alltid online

Jag har också hört det där, men aldrig tagit mig tid att faktiskt sätta mig in i ämnet. Men jag undrar lite hur själa studierna ser ut. Har de kontrollerat för alla andra viktiga variabler (föräldrarnas utbildningsnivå, socioekonomisk status, föräldraengagemang osv), och ändå kommit fram till att de här motoriska stadierna har en oberoende påverkan? Det låter lite långsökt tycker jag, men jag är som sagt inte alls inläst på ämnet, tycker bara rent rationellt att det måste finnas andra sociala faktorer som har större betydelse i ett livsloppsperspektiv.
- Aurora
- Alltid online

Aurora skrev:Jag har också hört det där, men aldrig tagit mig tid att faktiskt sätta mig in i ämnet. Men jag undrar lite hur själa studierna ser ut. Har de kontrollerat för alla andra viktiga variabler (föräldrarnas utbildningsnivå, socioekonomisk status, föräldraengagemang osv), och ändå kommit fram till att de här motoriska stadierna har en oberoende påverkan? Det låter lite långsökt tycker jag, men jag är som sagt inte alls inläst på ämnet, tycker bara rent rationellt att det måste finnas andra sociala faktorer som har större betydelse i ett livsloppsperspektiv.
Självklart så inräknas alla variablar! Det finns ju inga snabba fix, men detta är en metod som ändå påvisat vissa resultat och då det är utan medecin m.m så känns det ju knappast att man har något att förlora.
taweret: Leiha har bara rullat någon enstaka gång när hon var någon månad, nu är hon som liam var. gråter tills någon tar upp henne.
-

ToToRo - Alltid online

Jaha, okej, då vet jag
Jag menade ingen kritik mot att du tränar, det är jättebra, funderade mest över hur själva studierna var gjorda.
- Aurora
- Alltid online

Ett par bekantas barn som är i samma ålder som Liam ungefär rumpkröp tills hon var 2 år och 4 månader. Det barnet fick aldrig ligga på mage samt att dom bar henne hela tiden när hon inte satt. Hon kunde inte gå, ville inte stödja på benen ens. Dom hade behövt den utbildningen kan jag säga. Nu är hon 3 år och kan gå, om än lite klumpigt.....
-

Skumpan - Alltid online

8 inlägg • Sida 1 av 1
Återgå till Barns hälsa & utveckling