Banner Forum Image

Uppdatering!!Känner mig som en otroligt gnällig mamma!!

Diskutera förskola och familjedaghem

Uppdatering!!Känner mig som en otroligt gnällig mamma!!

Inläggav Caroliinen » lör mar 20, 2010 00:18

Hej,

Jag ska ta de från början och försöka korta ned de...
Min son började på ett Ur och Skur dagis i september 09..Allt gick bra till en början..han älskade dagis..hade 1 inskolningsdag så allt kändes toppen..

Första problemet dök upp när jag jobbade kvällar och ibland vart de fredagskvällar och min man hämtar inte sonen före 16:30 då..då säger en av fröknarna att ja bara så du vet går alla barnen hem typ 14 så då får han vara ensam..jaha sa jag jag kan ju tyvärr inte göra så mkt då vi båda jobbar och de vart ca 1 fredag i månaden som han fick gå så länge..och han är inte ens 2 år..han vet inte att de är fredag så jag har änsålänge inget dåligt samvete..då säger hon att ja men de kanske är bra om du kan fråga någon släkting om de kan hämta honom tidigare..jag vart helt paff och sa bara mmm visst..gick hem med gråten i halsen..här betalar man fan fullt belopp för att ha sin son på dagis som inte går mer än 30 timmar i veckan..

Bestämmer mig sedan att ringa till en av fröknarna..dock inte hon som sa de..utan en annan och hon sa att men självklart får han vara på dagis ni ska inte behöva ordna barnvakt osv..sen inte ett ljud till om de..

Sen nästa grej handlade om sonens sovtider på dagis..sover han 1½-2 timmar på dagis som han gjorde somnar han inte förrän 21 på kvällen så sa till de i november att max 1 timma..och än IDAG sover han mer än en timma när jag frågar..trots att jag påpekat de flera gånger..

Och idag när jag hämtar honom är de en vikarie där + tanten som lagar maten på dagiset..de äter mellis när jag kommer så jag väntade i hallen men de sa att jag kunde komma in så de gjorde jag och då ser jag att vikarien har sin mobil på bordet.. (jag vet att dagiset stänger av sin mobiltlfn + fasta tlfn så ringer man kommer man till röstbrevlådan..just för att de inte ska bli störda)..så när jag sitter där ringer hennes tlfn och hon svarar och sitter och pratar vid bordet..om hennes kvällsplaner med en kompis..HALLÅÅÅ..tänkte jag..men men..

Sen när jag ska klä på sonen så märker jag att overallen är genomvåt så den åker under vagnen samt skorna då han sitter i åkpåse..så skulle sätta på hans fleece underställ som också är genomblött..så satte på han en kofta och gick hemåt..som tur var har vi de nära hem..packade dessutom med gallonisarna + de fodrade gummistövlarna eftersom de är blött ute.. När jag kommer hem märker jag att han kuoma stövlar är helt blöta inuti + sockerna..och de kläderna jag satte på honom imorse var de han hade på sig när jag hämtade honom..och om allt är dygnsurt desutom fleecen så måste hans kläder han hade på sig varit fuktiga ...de är ute 1½ timma på förmiddagen och jag vet att sonen älskar plaska i pölar..förra helgen la han sig på mage och typ simmade i en stooor pöl..

De jag inte fattar är när ska de använda gallonisarna och gummistövlarna..de är ju för fan blask ute!! Och tanken att han gått blöt ute gör mig så otroligt förbannad..grät när jag berättade de för mannen och han vart inte heller glad.Sonen säger ju inte att jag e blöt..för han kan inte säga de!! han blir 2 nästa månad..utan han e överlycklig att få vara ute så han leker bara på..

Kan tillägga att jag inte sa nåt när jag gick hem från dagis då ingen ordinarie personal var där..men ja jag sa till mannen att händer de ingen förändring så byter vi fan dagis..eftersom de inte lyssnar på NÅT man säger!!

Snälla hjälp mig..ska ringa deras chef på måndag och rabbla upp allt och hon kan förmodligen inte göra nåt men jag ska ta ett snack med de 3 fröknarna för såhär tycker iaf inte jag att de kan gå till..

Har jag fel?

Förresten så är de en unge som slutat på sonens dagis och jag känner en som känner de och honsa att de inte ska flytta eller så..bad henne fråga varför de ska byta dagis..de kanske också var missnöjda!

SPRALLOS du som jobbat på dagis vad säger du om detta?!

Hoppas ni orkat läsa...vill ju bara min prins de bästa men känner mig som en hökmamma..
Senast redigerad av Caroliinen fre apr 02, 2010 18:28, redigerad totalt 1 gång.
Caroliinen
Alltid online
Alltid online

Re: Känner mig som en otroligt gnällig mamma!!

Inläggav sprallos » lör mar 20, 2010 09:37

Oj, ja vad ska man säga...det är mycket som brustit, men jag tycker inte du ska byta dagis för det. Ta upp det med dom och säg att du inte accepterar detta. Nu pratar jag om de blöta kläderna + kommentaren om fredagarna. Har du en heltidsplats så ska dom dra igen truten. Man har ingen rätt att säga så + att föräldrarna inte ska behöva fixa barnvakt när man betalar för barnomsorg som faktiskt ÄR ens barnvakt när man jobbar. Men det finns (ursäkta uttrycket) puckon överallt, även på dagis. Puckon som ser sin chans till en tidig fredag.

Ang sovtiderna är det jättesvårt att vara objektiv. Jag har ofta stött på detta och det är en svår nöt att knäcka. Ett barn kan klara sig på 45 min hemma men behöva upp till 2tim på dagis för att må bra under eftermiddagen. Dom kanske har försökt väcka honom efter 1 timme men han har vägrat att vakna...eller så låter dom han bara sova tills han vaknar. Detta är ju iofs kroppens sätt att ställa in det, dom vaknar när dom sovit klart...För att få honom att somna tidigare på kvällen kanske ni kan gå ut en sväng vid 18 tiden så han får rocka av sig och sen en dusch och i säng?

Att gå till rektorn utan att ha tagit det med personalen först kan vara en dum idé, det kan skapa mer irritation. Det är bara tänka hur man själv reagerat. Om någon inte gillar något man gör önskar man ju att dom är raka nog att säga det till en, inte gå omvägar eller gå till ens chef. Men om det inte HÄNDER nåt så måste man ju ta det med rektorn.

Hoppas det löser sig...klart man vill att ens älskling ska ha det bäst.
sprallos

Inläggav ToToRo » lör mar 20, 2010 09:49

nej fy fan vad ledsen man blir när man läser sånt här. förstår att du blir både arg och ledsen.

håller med sprallos att du måste ta upp det med dem. det kanske går att ordna.
Användarvisningsbild
ToToRo
Alltid online
Alltid online

Inläggav Taweret » lör mar 20, 2010 10:03

Vilken otur ni haft. Ta upp det med fröknarna på måndag och om det inte blir bättre så får du ta det med rektorn senare. Det var ju verkligen ett pucko som säger att du ska fixa barnvakt på fredagarna så att hon kan gå hem tidigare. Hoppas att allt löser sig.
Bild

Bild
Taweret
Alltid online
Alltid online

Inläggav magda » lör mar 20, 2010 10:45

Jag tycker att du har fått bra svar redan. Men det klart att du måste snacka med personalen. Och gör det först, innan du går till rektorn. Annars tror jag som Sprallos säger att det skapar mer irritation. Försök att få till ett möte med personalen och få pratat igenom allt som du inte tycker funkar. Det är bättre att få till en dialog, och funkar det ändå inte så är det ju till rektorn du ska vända dig.
Men du ska inte känna dig gnällig!! Hoppas att det löser sig!
BildBild

Bild
Användarvisningsbild
magda
Alltid online
Alltid online

Inläggav Gerda » lör mar 20, 2010 11:42

Nu har ju alla andra svarat väldigt bra och jag har ingen erfarenhet av förskolan ännu men jag vill kommentera det här med vikarien som dels hade sin mobil och dels svarade i den.

Jag tycker att det är något du ska ta upp med rektorn på förskolan då du utrycker att det är en utalad policy att de inte ens svara i dagisets telefon när det ringer. Att hon har sin egen mobil på under arbetet med barnen och väljer att svara i den tycker jag är helt förkastligt och säger en del om hennes engagemang i arbete. Sådana vikarier skulle jag inte vilja ha till mitt barn, vem vet vad mer hon struntar i?
Om rektorn får veta kanske de anställer en ny vikarie så ni slipper det våpet. Eller åtminstonne tar sig ett snack med henne så hon fattar att hon är där för att jobba med barnen inte ta hand om sina privata ärenden.
[BildBild
Gerda
Har vimedbarn.se som startsida
Har vimedbarn.se som startsida

Inläggav Trötta mamman » lör mar 20, 2010 15:25

När min stora son var liten och gick på dagis så var det en vikarie som jobbade ngn enstaka dag - hon var så totalt olämplig ihop med barn att flera föräldrar ringde rektorn och klagade. Efter det fick hon inte vikariera ngt mer - låter kanske tufft men det är våra barn det handlar om. Hoppas det löser sig.
Bild

Bild

BildBildBildBildBildBildBildBildBild

BildBildBildBildBildBildBildBildBild
Trötta mamman
Alltid online
Alltid online

Inläggav moia » lör mar 20, 2010 21:59

Men fy sjutton. Även om det inte är riktigt allvarliga saker de gör, så är det ändå fel. Och du har all rätt i världen att kräva att de ändrar på sig. Du får stå på dig nu, och ta med mannen om du känner att du behöver uppbackning när du pratar med dem. Det är så himla viktigt att man trivs med och litar på personalen på ens barns dagis, de har ändå hand om det viktigaste man har i livet. Dessutom ska de göra som föräldrarna vill, oavsett om det handlar om sovtider, mat, kläder eller vad det nu kan vara (inom rimliga gränser).

Vincent går långa dagar ibland, han kan sluta 16.30 vissa dagar (även fredagar), och ibland t o m 17.30. Ibland är han ensam då, ibland är något mer barn där. Aldrig att vi får sura miner från den/de som är kvar, och Vincent verkar trivas med uppmärksamheten han får med få barn per fröken. Det låter verkligen riktigt själviskt av den fröken som bad dig fixa barnvakt så att Noah kan sluta tidigare. Och att låta honom gå runt dyngblöt ute när det knappt är plusgrader... grrr... Stå på dig nu, och lycka till! Hoppas de verkligen lyssnar och tar till sig, och inte blir griniga på dig för det har de ingen rätt till.
Användarvisningsbild
moia
Alltid online
Alltid online

Inläggav Caroliinen » sön mar 21, 2010 21:33

TUSEN tack för alla bra svar! De var kanske bara tur att de här hände på en fredag för nu har jag lugnat ned mig en aning..men nu har vet jag inte hur jag ska ta upp de på tal istället då man hunit funderat hela helgen..vill ju prata med alla tre och inte bara säga de till en av fröknarna också kommer de inte fram till de andra 2..utan jag vill få de sagt till de alla så de verkligen kommer fram att jag inte tycker att de här är OK..

Ska kolla på tavlan imorgon vilka som jobbar..då jag tycker de alltid e någon vikarie..så jag återkommer!
Caroliinen
Alltid online
Alltid online

Inläggav Frixie » sön mar 21, 2010 22:10

WHAT????
Barnvakt för att gå tidigare från dagis så han slipper bli ensam kvar???
Dom är ju för sjutton där för att det är deras jobb att ta hand om barnen när mamma och pappa jobbar.
Nu blev jag riktigt förbannad!!!!
Vi har haft våra kontroverser med några i personalen på Dennis dagis och när det har gällt saker som kläder, regler, Dennis behov mm har vi alltid vänt oss direkt till personalen. Har vi haft åsikter mot en enskild person i personalen har vi dessutom alltid försökt prata med just den det berör.

Men när det gäller såna här saker som du beskriver. (fredagsgrejjen och privata mobiltelefoner) Så visar det ju på att personalen ifråga är direkt olämplig för att arbeta i en barngrupp. Ang dessa frågor hade jag faktiskt vänt mig till rektorn.
Det är såpass allvarliga saker att jag tycker hon bör vara medveten om vad som sker.

Ang de blöta kläderna tycker jag att ni skall prata med personalen och verkligen klargöra att ni inte tycker det är ok...

Nu måste jag ta och lugna ner mig lite här...... (fortfarande arg)
Bild

PM:a mig om du behöver hjälp med något här på Vimedbarn!!!
Användarvisningsbild
Frixie
Moderator på Vimedbarn.se

Inläggav Caroliinen » mån mar 22, 2010 23:55

De vart inge dagis för Noah idag då han åkte på magsjukan inatt..TYPISKT..jag som "längtat" till måndag för att få ur mig allt men när jag ringde till dagiset imorse så var de en av fröknarna som arbetade i fredags när jag lämnade av Noah..och då påpekade jag att kläderna var genomvåta och att jag gärna vill att de hänger in dom i torkskåpet så att det är torra när jag kommer och hämtar honom och så frågade jag vad de ska vara för väder för att de ska sätta på barnen regnkläder?! För i dfredags var de blaskigt ute och att Noah älskar vattenpölar och att han har fodrade gummistövlar så han hade inte blivit kall om fötterna osv..Till svar fick jag att de såklart använder de kläderna men att de tyvärr inte blev så just den dagen..Då sa jag att jag tillåter inte att ni låter MIN son gå blöt ute då han inte kan säga till om han fryser ellerom han är blöt och de tycker jag att ni bör veta då han inte pratar så mycket än..Och hon sa sedan att hon skulle hälsa de till de andra fröknarna men då sa jag att jag kan ta upp de med de själv så att de kommer fram för de har en tendens att inte komma fram om man bara berättar för en person..har erfarenhet av de sen förrut..då sa hon inget..

Men nu får vi se när prinsen blir frisk..hade egentligen inte velat ta de på tlfn men eftersom de var hon som jobbade i fredags så var jag bara tvungen!

Men men..funderar starkt på att byta förskola..gillar inte deras beteende överhuvudtaget..de är väl fan utbildade?!

Jag återkommer!
Caroliinen
Alltid online
Alltid online

Inläggav Veeronica » tis mar 23, 2010 00:51

det där låter ju helt galet! du har redan fått massa bra svar och jag tycker verkligen du ska ta ett snack med personalen. Speciellt det här med de blöta kläderna! Jag hade blivit galen! Dagis ska ju dessutom ha rutiner när det gäller kläder som ska på (så som regnkläder osv) och sen med det som ska in i torkskåpet, så det låter som att deras rutiner är bristande. Då kan man ju undra vart det brister ytterligare?

Jag håller på och utbildar mig just nu till förskollärare och där jag praktiserar är de verkligen jättenoga med blöta kläder osv. även på Denvers dagis verkar de vara noga (jag har aldrig fått några blöta kläder utan de hänger oftast i torkskåpet)
Stå på dig och lycka till! Hoppas Noah kryar på sig snart!
Användarvisningsbild
Veeronica
Alltid online
Alltid online

Inläggav moia » tis mar 23, 2010 12:15

Trist att ni inte ska kunna känna förtroende för personalen, det är ju det allra viktigaste egentligen. Så jag förstår om ni funderar på att byta dagis. Jobbigt det med såklart, men det ska ju kännas bra att lämna ifrån sig sin son. Du får berätta hur det går!
Användarvisningsbild
moia
Alltid online
Alltid online

Återgå till Förskolan