Banner Forum Image

Umgänges tvist! Råd?

Umgänges tvist! Råd?

Inläggav LovelyGirls » mån nov 03, 2008 15:47

Vet inte riktigt hur jag ska börja..
Är så mycket som hänt under alla dessa år så just nu står det faktiskt helt stilla.
:(

Ok.. Jag har en dotter på 4år...
Jag o hennes pappa separerade när hon var 10 månader ungefär..
Runt hennes 1års dag träffade jag min nuvarande sambo och sedan dess har X:et strulat.. (minst sagt)

Han har inte skött sina helger under alla dessa år, vi har varit otaliga vändor uppe på familjerätten utan resultat och han har struntat i att ha umgänge överhuvudtaget med sin dotter ett x antal gånger.. ena gången höll det upp till 8 månader.. jag har gjort allt jag kunnat för att hon ska få träffa sin pappa men han skiter fullständigt i det och har, som de flesta, skyllt över allt på mig.. "Ditt fel att ja inte träffa henne på 8 månader" tex.
Tragiskt att han inte mognat än men vad ska man göra...

I våras flyttade vi till samma närområde, mycket för hennes skull och sen dess har han skött sig betydligt mycket bättre med sina helger än tidigare..
För ett par veckor sedan kom han med den briljanta ideen om att han vill ha henne VV...?
Jag vart helt häpen, tänkte, va f*n tänker du med?!
Det har ALDRIG passat att ta hand om henne tidigare så varför i h**vete ska han börja med sånt här nu? Pengarna? Igen?
Ja sa Nej...
Han vart galen o gick tillbaks till 3års ålder o kalla mig CP osv.. *gulligt*

Men nu fick jag ett brev idag, från en advokat firma...
Nu har han anlitat en advokat för att få sin vilja igenom?

Är detta sinnesjukt eller ej?

Grejjen är den att ja sa nej av den anledningen att jag anser inte det vara rätt emot dottern med tanke på hans "umgänge" med henne tidigare plus att när han var arbetslös, sket han i henne totalt, men nu när han börjat plugga igen o inte är hemma på dagarna, då ska han ha henne mer?
Talade om för honom förra veckan att han gärna fick ta henne redan på Torsdag till söndag, men fick då som svar: Vet inte om det går så bra, ja har ju skola på fredag..
Ok.. men hur ska du ha det på veckorna då?
Vem ska ta hand om vår dotter då?

Kan nån förklara för mig hur han tänker och hur ja ska göra?
Min familj o släkt vill på ett sätt att advokaten skickar in en stämningsansökan så de kan få vittna emot honom o äntligen få säga vad de sett o vad de tycker men jag vet inte..

Kan jag förlora?
Nu vart historien ganska lång ändå, men det fattas miljontals grejjer där emellan dock..

Hjälp mig? Någon?

Jag är både arg, frusterad o lessen över hur allt kunde gå såhär..
Hur kommer hon att må när allt detta sätter igång på allvar?
Bild

Bild
LovelyGirls
Nykomling
Nykomling

Re: Umgänges tvist! Råd?

Inläggav Carola_Carro » mån nov 03, 2008 16:01

Tycker de låter vettigt om han har tagit sig i kragen och vilja ha dottern veckovis.. Varför inte försöka?? Under en period och se om de funkar.. Kanske gärna så soc har de under uppsikt...
Bild
Carola_Carro
Alltid online
Alltid online

Inläggav Kakan » mån nov 03, 2008 16:10

Jag tycker du själv ska kontakta jurist eller soc och be dem om råd. Som Carola_Carro sa så vore det väl bra om han kan ta henne nu då, men som sagt kanske det ska ske under översikt av soc. Fast jag vet inte om dom gör det om han inte visat sig vara dålig förälder på nåt sätt innan. (inte bara vägrat träffa barnet alltså) Ett annat alternativ är kanske familjeterapi så ni får lite hjälp med hur ni ska hantera situationen.

Tror inte det är rätt att helt vägra honom umgänge nu när han vill ha det, men han behöver nog hjälp för att klara av det, och inse vad det innebär.
Bild

Bild
Kakan
Alltid online
Alltid online

Inläggav anettejohansson » mån nov 03, 2008 16:11

Bara de att du e mamma ger ju dig en stor fördel. Fast o andra sidan bodde ni ganska nära varandra om jag förstog de rätt. Varför inte prova ett tag ? Ge som förslag att ni kan gå till familjerätten o skriva ett tillfälligt avtal för att testa !?
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
anettejohansson
Alltid online
Alltid online

Inläggav LovelyGirls » mån nov 03, 2008 16:28

Jo, det är sant, att det är bra att han visar initiativ denna gången men som sagt, han har fått så många chanser att visa att han klarar av det, både oss två sinsemellan privat och genom soc o den biten, men han fullföljer inget av "avtalen" man gjort i en vecka ens.. inget överdriv nu utan det har endast hållt i en vecka som längst, sen dumpar han av henne hemma hos mig o klagar o säger att han inte vill mer, att han skiter i allt osv.

när det gått ett tag så hör jag av mig, får inget svar eller så hotar han med både det ena o det andra.
Tar kontakt med soc / familjerätten o fixar samtal o möten som han antingen inte dyker upp på eller så sitter han bara där. säger inte ett knyst.

Sist gav jag upp och det är snart 1 år sen.
Jag orkade inte vara förmedlare för dotterns skull längre till nån som känner sig tvingad att hand om sitt barn varannan helg.
Därför blev jag så fundersam nu, vad har han i baktanke denna gången?

Ta henne o sticka till okänd ort, som han hotade med vid ett tillfälle så polis o allt blev inkopplad?

Jag litar inte på honom även fast jag vill att de ska träffas.
Och det gör de också men som jag skrev: Förra söndagen gav jag honom förslaget att han kunde hämta henne redan på Torsdagen efter dagis istället för på fredag kväll.. fick som svar: Vet inte om det går, jag har ju skola på Fredag...

Jag är hyfsat förvirrad just nu..
Bild

Bild
LovelyGirls
Nykomling
Nykomling

Inläggav Liina » mån nov 03, 2008 16:34

jag tycker det är oroväckande att du oroar dig för att han ska ta henne och sticka. Men om han inte klarar av att ha henne knappt över helgerna utan att tröttna, så skulle han väl knappast kunna vara iväg med henne en längre tid?
Jag tycker i alla fall att ni ska sätta er som vuxna, inte på telefon eller så utan vid köksbordet typ, och att du ska säga till honom att du känner dig orolig för din dotter då det varit så många turer fram och tillbaks, och att det är inte viktigt vems fel det är men att du vill att det ska bli rätt denna gången. Säg att han får en chans nu att ha henne veckovis och att sköta det. Självklart kan ombokningar göras utan att himmel och jord byter plats, men de ska skötas i tid och på ett vuxet sätt. Säg att ditt förtroende kommer byggas upp om han klarar av detta under en period, och att han då kan fortsätta med det. Om han däremot krånglar en massa och inte sköter sig så kommer du att tappa förtroendet för honom igen och att ni då återigen får sätta er och diskutera, men att du inte känner att det kommer ffungera veckovis i sådana fall. Säg att både din dotter och du behöver stabilitet och att du är jättepositiv till detta så länge det fungerar.
Var inte för negativ utan se till att han förväntingar att leva upp till, det är svårare att bara skita i saker om det finns folk som tror och litar på en.
Så tycker jag i alla fall! :)
Lycka till!
Bild

Http://www.linita.blogg.se
Liina
Alltid online
Alltid online

Inläggav anettejohansson » mån nov 03, 2008 16:35

Fy måste va riktigt jobbigt... Men då kan ju alltid soc gå in o intyga om de blir rätten att han inte ens klarat av o fullföllja dom avtal som skrivits där så varför han skulle göra de nu e ju en jäkligt bra fråga.
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
anettejohansson
Alltid online
Alltid online

Inläggav Liina » mån nov 03, 2008 16:37

jag tycker också det är viktigt att ni gör ett schema ihop så att det inte är du som gör ett schema och han som får säga ja eller nej, han måste få vara delaktig så att han börjar bry sig.
Bild

Liina
Alltid online
Alltid online

Inläggav LovelyGirls » mån nov 03, 2008 16:41

Tack Liina!

Har redan gjort allt det där... :D
Och det fungerar inte...

Det är omöjligt att diskutera med honom, vare sig det är i telefon eller face 2 face..

Vår socialarbetare på Familjerätten bad mig tala om för honom varje gång han ringer o ja hörde att han blev aggressiv eller så, att ja skulle tala om för honom då att slutar han inte och lugnar ner sig så lägger jag på...

Kan säga att till slut behövde jag inte ens svara i telefon förrens det var dags att lägga på...

Han är aggressiv, anmäld för misshandel vid 2 tillfällen på mig, varav det sista hände på dotterns 1års kalas.. :/

Han har aldrig lagt hand på henne men allt sånt här runt omkring gör att jag blir otroligt nervös, och jag vet hur han blir när han tappar besinningen och tänk om det skulle hända när hon är hos honom mer än hon är nu.

Flera tillfällen han bett mig ta henne för att han inte pallar me henne... Hon är 4 år och enligt honom så är hon psykskadad eller nåt för hon är jobbig. Hon tjatar o frågar massa saker hela tiden... :)
Bild

Bild
LovelyGirls
Nykomling
Nykomling

Inläggav Kakan » mån nov 03, 2008 16:52

Oj då det visste jag inte innan jag skrev mitt förra inlägg. Men omd et har varit så, så tror jag inte du behöver oroa dig för att han ska få vårdnad varannan vecka. Har du polisanmält misshandel så finns det ju dokumenterat, och om soc varit inblandat tidigare så är ju det också dokumenterat. Jag hoppas verkligen inte rätten går på hans linje när det är så! Då säger jag som dina anhöriga, låt honom stämma dig! (men kontakta själv en advokat för att höra dina chanser)
Bild

Bild
Kakan
Alltid online
Alltid online

Inläggav Liina » mån nov 03, 2008 17:09

lovelygirls: om han är våldsam och blivit dömd för misshandel så är det en helt annat grej. Är du orolig för din dotter?
Jag tycker du ska prata med socialen och en egen advokat och se hur det ser ut. Kan du få ensam vårdnad?
Om man är orolig för sitt barn tycker jag man ska göra allt man kan för att få ensam vårdnad och endast bevakat umgänge, sen om det går eller inte är en annan femma men man ska kämpa för det.
Bild

Liina
Alltid online
Alltid online

Inläggav LovelyGirls » mån nov 03, 2008 18:56

han blev tyvärr aldrig dömd för det pga brist på bevis... men det borde ju finnas kvar dokumenterat?
Jo, jag har alltid varit orolig för henne men har ändå känt att de behöver träffas o så trots min oro...
Jag vet inte om jag kan få ensam vårdnad men efter det här kanske jag kan det.. Om det kommer gå så långt som till rätten nu då eftersom jag inte kommer gå med på det här han vill...
Har en hel del uppskrivet som ja visste kunde komma väl till hands nångång i framtiden så det känns bra men jag är ju självklart ändå rädd att förlora...
Jag satte som krav för några år sedan att de fick träffas under bevakning men sen ändrades det till att han bara fick ha henne 3 timmar åt gången och från början var det hemma hos mig... sen gick det över till hans bostad och på den vägen är det...

Men jag pratade med min mamma för en stund sen o hon har ju också varit inblandad i det här så hon tyckte vi skulle låta det gå vidare till en stämningsansökan så alla kan vittna emot honom så jag kanske kan ta ensam vårdnad sen men jag vet inte...

Jag ska vänta tills soc ringer mig imorgon ang dokumenteringen under alla dessa år o lite råd så jag får lite "kött på benen" så att säga innan ja kontaktar hans advokat...
Bild

Bild
LovelyGirls
Nykomling
Nykomling

Återgå till Relations problem