Banner Forum Image

Två språkliga barns utveckling?

Diskutera vanliga barnsjukdomar och barns utveckling

Två språkliga barns utveckling?

Inläggav MeYouAndZion » ons dec 02, 2009 20:18

Hej.
I vårat hem så pratas det 2 språk. Sonen är på 1.5 år och det han kan säga hittils är Mamma och Mormor och Pappa... Men annars så kommer det inga fler ord. Han visar tydligt att han förstår och så men vill inte säga mer ord.
Någon annan som har lite erfarenhet om två/fler språkiga barn. Är dom mycket senare i utvecklingen och när ungefär kommer de första orden?
Tack på förhand
Hanna
MeYouAndZion
Gillar vimedbarn.se
Gillar vimedbarn.se

Re: Två språkliga barns utveckling?

Inläggav Nelia » ons dec 02, 2009 20:38

Joel är tvåspråkig och pratar inte så mycket ännu. Han blir 2 om 3 veckor och vi tror att det snart kommer att släppa.

Det roliga är att när han var 1,5 år sa han fler ord än vad han gör idag. Då kunde han några ord på både portugisiska och svenska, medans han idag knappt säger några begripliga ord utan mest babblar på sitt egna lilla språk. Däremot förstår han ju det mesta som vi säger till honom, så vi är inte särskilt oroliga. Har hört från många håll att tvåspråkiga barn kan dröja lite extra innan språket släpper.
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Nelia
Alltid online
Alltid online

Inläggav Kali » ons dec 02, 2009 21:14

tvåspråkiga barn är oftast lite långsammare i starten, det är ju två språk som skall synkas i hjärnan! men inom ett par-tre år kommer de ikapp och vid skolstarten har de en mer utvecklad förmåga till abstrakt tänkande och är före sina jämnåriga. biblioteken har flera broschyrer om tvåspråkighet så gå dit o ta hem o läs!

det går inte att säga om några barn när de första orden kommer, det är en jättestor variation på det normala. men ni märker ju säkert att han förstår mer och mer av det ni säger till honom och på så sätt tillägnar sig språket. vissa barn säger inte så mycket innan de faktiskt börjar prata, andra babblar massor fast man inte begriper det. men det är många barn med bara ett modersmål som inte heller säger några ord vid 1.5 år så du behöver inte oroa dig för det i alla fall.
Användarvisningsbild
Kali
Alltid online
Alltid online

Inläggav a_y_g » ons dec 02, 2009 22:52

Här e vi oxå 2 språkiga, eller min sida av familjen är inte svenska och vår lilla tös säger ord både på svenska och mitt modersmål. Hon kan inte så många ännu, kanske ett 10-15 tal men det kommer nya hela tiden.
BildBild
a_y_g
Alltid online
Alltid online

Inläggav virmana » tor dec 03, 2009 12:25

Här är barnen också 2 språkiga.. Emela börjde prata ganska mycket runt 1,5 idag är hon 4 och kan både svenska och bosniska nästan flytande.
Caden är strax över 2 och han pratar några ord svenska och ågra ord bosniska, men han förstår nästan allt.
Så min erfarehet så tycker jag Emela lärde sej i samma takt som enspråkiga men Cayden är lite mer "efter" i språket.
virmana
Alltid online
Alltid online

Inläggav moia » tor dec 03, 2009 14:39

Vincent är ju inte "äkta" tvåspråkig, men ändå delvis. Vi pratar båda svenska hemma, men farmor och farfar som bor i samma stad är från Holland och pratar ofta holländska med honom. Även Vincents pappa pratar holländska med honom ibland, mest när de umgås med farföräldrarna.

Vincent har ett bra språk, antal ord ökade stadigt från att han var kanske 15 månader och nu när han är 20 månader så pratar han med både 3- och 4-ordsmeningar och det poppar upp nya ord varje dag. Det är svenskan det. Holländska kan han så klart långt mycket mindre av, men han kan ändå en hel del ord, och vet t ex att "häst" även heter "paard" och att "tåg" heter "trein" och "bil" heter "auto". Han använder de holländska orden ofta när han är hos farmor och farfar.

Slutsats från vårt exempel är att det extra språket inte alls har påverkat utvecklingen av svenskan, och jag har inte märkt av att Vincent blandat ihop språken. Men som sagt, eftersom svenskan är så dominant så vet jag inte hur jämförbart det är med ett barn som växer upp i ett hem där två språk talas lika mycket.

Jag tycker f ö det är väldigt intressant och roligt med tvåspråkighet! =)
Användarvisningsbild
moia
Alltid online
Alltid online

Inläggav Eva » tor dec 03, 2009 15:02

Vi pratar bara svenska hemma, men jag har en mycket stark dialekt som skiljer sig mycket från standardsvenskan medan pappan pratar standardsvenska. Vi bor dessutom i en helfinsk stad, så finskan finns med i vårt vardagliga liv. Hittills pratar sonen mest sitt egna språk - munnen går i ett men det är inget förståeligt. I hans ordförråd finns bara 5-6 ord. Det verkar vara mycket individuellt när de lär sig prata...
Eva
Alltid online
Alltid online

Inläggav MeYouAndZion » tor dec 03, 2009 18:43

oJ OJ OJ Tack så jätte mycket för delad kunskap=) Då väntar jag vidare på orden... utan oro=)
Återigen tack!
Mvh Hanna

O god jul=)
MeYouAndZion
Gillar vimedbarn.se
Gillar vimedbarn.se

Inläggav Taweret » tor dec 03, 2009 22:35

Spännade tråd.
Våra barn kommer ju också bli tvåspråkiga. Då vi bor i norge men pratar svenska hemma, vi blandar dock in lite norska på vardagsord så han förstår att det är samma sak. Han går hos dagmamma och där fungerar allting bra så han förstår båda språken. Än så länge säger han inte så många förståliga ord men det blir mer och mer begripligt vad han säger och menar.
Bild

Bild
Taweret
Alltid online
Alltid online

Inläggav natta » ons dec 16, 2009 14:16

mina busar blir flerspråkiga, jag talar finska med barnen, pappan turkiska och svenskan kommer från förskolan. Däremot så pratar jag och pappan engelska tillsammans.
Min 5,5 åriga dotter behärskar finska samt svenska flytande, turkiska behärskar hon oxå men i en mindre skala. för att pappan kom till hennes liv då hon skulle fylla 2 år. (så hon behärskar turkiska för en 3 åringens nivå)
Lillsonen som fyller 2år om 4 dagar, förstår både turkiska samt finska och svenska. då han pratar finska med mig kommer det en mening med 2-3 ord som han försöker trixa ihop. han har närmare 30 ord på finska, Turkiska däremot så har han knappt 20 ord. ibland så kommer det 2 ord i rad. Svenskan är däremot lite starkare för sonen. för att han använder svenskan mer då han vistas i förskolan. Han sjunger både låtar på finska och svenska. Syskonen tillsammans pratar svenska hemma samt i förskolan då de ibland är tillsammans ute på gården eller på avd. ibland kommer finskan också upp i lekens gång.
Dottern förstår engelska och kan 10 ord samt räkna osv. genom att engelskan har kommit i hennes liv på ett och annat sätt, har jag tänkt att bevara det genom att hon kommer börja på en svensk/engelsk skola nästa år efter sommaren...
BildBild BildBildBildBild
BildBildBildBildBildBildBildBild
Användarvisningsbild
natta
Börjar hänga här en del
Börjar hänga här en del

Inläggav moia » ons dec 16, 2009 14:26

Häftigt med så många språk i familjen, wow vilken grund dina barn får!
Användarvisningsbild
moia
Alltid online
Alltid online

Återgå till Barns hälsa & utveckling