Banner Forum Image

Två bilbarnstolar

Diskutera fakta och råd kring barnsäkerhet, barnvagnar, bärsjalar och bilbarnstolar

Två bilbarnstolar

Inläggav thepal » fre mar 12, 2010 23:35

Jag och min sambo går för tillfället i bilbytartankar. Vi har en liten Golf just nu och det funkar ju, men det är ganska trångt. I dagsläget har vi en MaxiCosiMobi bilbarnstol till Minna i baksätet bakom passagerarsidan. Då är passagerarsätet så framskjutet att det i princip bara är jag som ryms där. Jag har för övrigt väldigt korta ben så för mig är det aldrig några problem. Helst hade jag velat ha stolen fram, men det får vi inte att funka, den sitter helt enkelt inte bra där.

Problemet är att min sambo är väldigt lång och måste ha sätet längst bak. Vi vill ha syskon inom snar framtid också och vill därför ha en bil där man kan ha två bilbarnstolar upp till 4 år. Kriteriet är att förarsätet ska gå att ställa längst bak samtidigt. Så nu undrar jag lite vad ni har för bilar och hur ni har stolarna placerade? Vilka stolar ni har får ni gärna också svara på.
Bild

Bild
Användarvisningsbild
thepal
Alltid online
Alltid online

Re: Två bilbarnstolar

Inläggav Strumpan » lör mar 13, 2010 01:11

Jag kan tala om vilken bilni INTE ska ha då ;) :) .

Vi har precis fått vår nya toyta avensis och den är inte gjord för långa människor. Jag är ändå "bara" 1.78 cm och det känns nästan som om jag sitter med huvudet uppe i taket. Sen går det inte att skjuta bak stolen längst bak med en bilbarnstol bakom. Isabelle sitter bakom förarplatsen och hon har en acta graco cosmic comfort. Det är precis så att jag får plats bra.
I övrigt är jag nöjd :) .

Lillasyster kommer kommer också att få sitta bak. Jag är lite sugen på en till bil, synd att det är så rackarns dyrt bara...

Men ni kanske inte ens vill ha en toyota hi hi.
Isabelle 080725
Josefine 100330
Användarvisningsbild
Strumpan
Alltid online
Alltid online

Inläggav Nelia » lör mar 13, 2010 02:17

Vi har en Volvo S60 och jag kan säga att det finns INTE mycket plats kvar i den. Vi har volvos bilbarnstol i baksätet bakom passagerarstolen, och då måste vi ha stolen längst fram vilket resulterar i att det blir trångt för benen. Hur vi ska få in en stol till i den bilen är för mig en gåta... Tur vi inte ska ha ett barn till än på några år, så Joel kanske t.o.m. hinner bli 4 och kommer sitta framåtvänt när nästa kommer. Då löser sig problemet för oss.

Men då vet ni, att Volvo som annars ska anses som en stor bil, inte är särskilt stor i barnbilssyfte. Det är dessutom svårt att hitta bilbarnstolar som sitter bra i Volvo, då sätena ofta är väldigt "skålade" och djupa... :roll:
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Nelia
Alltid online
Alltid online

Inläggav sprallos » lör mar 13, 2010 08:58

Jag har en Citroën Xantia och i dagsläget har vi Victor i mitten bak i en Akta cosmic, så bägge våra stolar är opåverkade. Men den dagen vi sätter den bakom en stol kommer vi få flytta fram sätet lite. Jag tror inte det kommer bli supertight för den som sitter fram. Men nu är varken jag eller F några långa människor. Jag är 1,68 och han 1,72.

Jag kommer att flytta Victors stol bakom förarstolen nu inom kort, det kommer snart vara svårt att klättra in för att spänna fast honom i mitten. Sen kommer lill*n åka fram första tiden...sen får det bli bägge bak med tom plats i mitten.
sprallos

Inläggav tinali » lör mar 13, 2010 09:00

Vi har en Volvo V70, och har dante bakom passagerarsätet. När nästa ankommer ska ena stolen sitta i framsätet, men vet inte i vilket ordning. Skulle inte funka med två bakvända stolar i bak. Vi åker till säkerhetsbitiken på kungsholmen o låter dom montera, dom är ju vana och då blir allt rätt.
Bild

Bild

Bild
tinali
Alltid online
Alltid online

Inläggav Trötta mamman » lör mar 13, 2010 10:08

Vi har haft lite olika bilar och det blir trångt med en bilbarnstol där bak. Nu har min man en mercedes, vet inte vilken sort - det är första gången det är någorlunda bra med plats i passagerarsätet. Jag föredrar att ha stolen fram om det är möjligt, mer plats där bak och åker man själv så har man bättre koll på bebisen.
Bild

Bild

BildBildBildBildBildBildBildBildBild

BildBildBildBildBildBildBildBildBild
Trötta mamman
Alltid online
Alltid online

Inläggav grynet_å_jag » lör mar 13, 2010 10:13

Vi har två bilar, en passat kombi där vi hade Nils fram tills alldeles nyss. Då var stolen framskjuten till max, vilket gav mycket plats i baksätet. Nu har vi Nils stol bakom passagerarsätet precis som ni och då är stolen skjuten till hälften ungefär. Det går inte att skjuta den mer bakåt, så jag sitter bra men P skulle nog inte göra det.
I min bil en renault megane har jag också barnstolen bakom passagerarsätet och jag skulle säga att det är ungefär samma läge där. Jag skulle sitta bra och P så där.

P hälsar att en bil med mycket utrymme är BMW 750LI, tydligen har den 20 cm extra mellan förarsätena och passagerarsätena. Tyvärr tror jag att man sällan ser barnfamiljer i en sån och oftare maffiasnubbar... :D :D
http://www.blocket.se/stockholm/BMW_750 ... ?ca=14&w=3
Användarvisningsbild
grynet_å_jag
Alltid online
Alltid online

Inläggav Tossy » lör mar 13, 2010 10:40

Vi har en Volvo V40 och Ida har hela tiden suttit bak bakom passagerarsätet. En klok bilhandlare sa till oss att om barnet alltid suttit bak så har det inget annat att jämföra med och då går det jättebra. Tyckte jag var klokt :-) Det var innan hon kom och vi funderade på om det skulle fungera att ha henne bak. Med första stolen, en acta graco, så fungerade det bra att sitta fram också, men nu har vi en acta graco highway? eller nån annan sort, den som ska ta minst plats hur som helts. Framsätet är framskjutet bra långt, jag får precis plats, men sitter inte bra, så ska vi långt sitter jag bak. Nu får jag knappt plats för magen, bältet är lite kort ;-) Bebisen kommer att få sitta fram sen, eller möjligen Ida, beror på hur det funkar bäst med stolarna. Men när den lill* sen ska ha nästa stol, då får vi köpa ny bil för då lär det inte funka längre!!

Det dumma är ju att stolarna ska sättas så långt fram på sätet för att de ska vara säkra + det där med rätt lutning osv., kunde man sätta de längre bak så hade det ju helt klart funnits mer plats. Men man vill ju att de ska sitta säkert såklart!
BildBild BildBild
Användarvisningsbild
Tossy
Alltid online
Alltid online

Inläggav Eva » lör mar 13, 2010 14:00

Vi har en toyota corolla combi och Marius sitter bakom passagerarsätet i sin besasafe kombi. Jag har gott om utrymme fram, men stolen skulle inte kunna sitta bakom förarsätet då sambon kör.

Vi har varit jättenöjda med denna stol, men det ryms inte en andra, så nu när Celine skall byta upp sig från babyskyddet, så kommer hon att få överta besafen och vi köper en ny, enklare stol åt Marius. Jag har fått förslag på lämpliga stolar, men nu minns jag inte på rak arm vilken det var, britax i alla fall.
Eva
Alltid online
Alltid online

Inläggav HärligaTöser » sön mar 14, 2010 14:36

vi har en hyundai trajet( en minibuss, fast den ser inte ut som en)
bra plats i bilen och vi har alla tre barnstolarna från besafe därbak.
vi är väldigt nöjda med bilen och alla sitter bra.
Bild
............................................
Vicktoria 5år
Emilia 4år
Annica 3år
Emil 1år
HärligaTöser
Alltid online
Alltid online

Inläggav flickan » sön mar 14, 2010 14:49

Vi har en Volvo v70 och Julia sitter fram och har en acta graco cosmic comfort och det fungerar utmärkt o bak finns gott om Plats för den lillas stol sen som är en acta graco med bas..Så båda barnen kommer sitta på höger sida om bilen så kommer inte förasätet påvarkas alls..
BildBild

BildBild
Användarvisningsbild
flickan
Alltid online
Alltid online

Inläggav Tigi » sön mar 14, 2010 15:12

vi har en volvo v70 och har två st maxi cosi mobi oxå ... bakvända alltså en där fram och en bakom den där fram....aå en av oss vuxNA får alltid sitta bak men det har ju funkat hittills..... att ha båda stolarna bak hade aldrig funkat även om bilen e stor så behöver ju den som kör plats bakom sig... men jag skulle nog rekommendera en volvo v70 ändå :) ... om ni inte köper en sån stor bil med fler sittplatser i da men..

om vi får tillökning i familjen nån gång så lär vi ju få köpa en ännu större bil just pga alla stora bilbarnstolar man behöver nu för tin.. ;)
Bild

Bild
Tigi
Alltid online
Alltid online

Inläggav thepal » sön mar 14, 2010 18:40

Tack Tigi! Det var nog det svaret jag var ute efter egentligen ;-) Vi har båda fastnat lite för v70 och trivs bra med den maxi cosi mobin.
Är det en nyare modell ni har eller? Jag har för mig att de var liiite mindre innan 07 eller något sådant. Vi är lite fundersamma på om vi inte ska försöka satsa på en flexifuel också, men det är ju inget problem om vi nu skulle välja Volvo.
Bild

Bild
Användarvisningsbild
thepal
Alltid online
Alltid online

Inläggav Cecilia* » sön mar 14, 2010 18:53

Vi hade en Volvo V70 tidigare, och det var inga problem att få plats med två barn (Hannah fram och Niklas bak) + hundbur och barnvagn bak i lastutrymmet.
Cecilia*
Alltid online
Alltid online

Inläggav alexmamma » sön mar 14, 2010 18:55

Vi har också en v70 och en maxicosi mobi. Lilleman sitter i baksätet än så länge, men när nästa kommer så har vi ett barn fram och ett bakom.
Bild

Bild

Bild
alexmamma
Har vimedbarn.se som startsida
Har vimedbarn.se som startsida

Nästa

Återgå till Barnsäkerhet & barnvagnar