Banner Forum Image

Tuttlisa med rätt att äta liiite bättre...

Diskutera barns matvanor och barnmat

Tuttlisa med rätt att äta liiite bättre...

Inläggav Strumpan » tor sep 30, 2010 20:35

Jag vill höra om det är någon av er som har varit i samma eller liknande situation?

Josefine är en riktig strulpella och jag börjar få slut på idéer.
Vi har försökt med smakisar och gröt sen strax innan hon blev fem månader och det går verkligen inte bra. Hon kväljer och försöker man ända så kräks hon, oftast enorma mängder. Jag har försökt med både hemmalagat och burk men inget funkar.

Några saker kan jag få i henne och det är rån, majsbågar och ljust bröd. Det låter kanske konstigt att jag tutar i henne detta innan hon fattar hur hon ska få i sig mat, men jag vill att hon tränar på att tugga och svälja annat än min mjölk.
Sen gnager hon gärna i sig äpple, men bara om hon får äta direkt från frukten, när jag rivit den och gett med sked så kväljs och kräks det igen.

Dom senaste gångerna så har det gått lite, lite bättre. Igår fick hon i sig en hel smakis (en rågad tesked) utan att kvälja nästan och jag var så lycklig! Idag var det samma gamla kräkvisa igen :( .

Hon tar inte heller flaska och dricker inte ersättning, den kräktes hon av när jag testade. Igår testade vi bröstmjölk i pipmugg men det gick inte bra, hon kräktes inte men hon blev arg. Imorgon tänkte jag testa i mugg eller petflaska för det älskar hon att dricka vatten ur. Vatten funkar nämligen jättebra, det får hon till maten och som muta ibland i pipmugg :) . Imorgon ska jag även prova fruktpuré. Jag har väntat in i det längsta med att ge henne det men jag tänker att det kanske är bra om hon lär sig hur man tuggar och sväljer, då kanske det går bättre med vanlig mat sen. Eller skjuter jag mig själv i foten då?

Jag börjar bli sugen på att kanske få åka iväg själv snart och kanske träffa någon kompis eller träna.

Snälla, gulliga mammor, har ni några bra tips???
Senast redigerad av Strumpan sön okt 03, 2010 14:53, redigerad totalt 1 gång.
Isabelle 080725
Josefine 100330
Användarvisningsbild
Strumpan
Alltid online
Alltid online

Re: Tuttlisa med rätt att matvägra...

Inläggav Tossy » tor sep 30, 2010 21:18

Prova ge henne frukt du eller vad som helst som kanske kan fungera, huvudsaken är väl ändå att hon börjar äta så smått. Förr i tiden skulle man börja med fruktpuréerna efetrsom de var söta och det var lättare då, och jag vet då ingen av dessa som inte äter mat idag ;-) Med både Ida och Gustav nu så gav vi både frukt och grönsaker från början och Ida äter idag i princip allt och Gustav verkar då inte krångla han heller, det enda han inte verkat gilla hittills är mango.

Tänkte också att hon kanske har svårt att svälja, att det är något med matstrupen, men om hon äter äpple, kex och bröd så verkar ju inte det vara problemet egentligen. Antar att du tagit upp det med BVC, vad säger de?
BildBild BildBild
Användarvisningsbild
Tossy
Alltid online
Alltid online

Inläggav Eva » tor sep 30, 2010 21:24

Jag har inga erfarenheter att dela med mig av, men detta är från ett finlandssvenskt forum och handlar om babystyrt ätande, d.v.s att barnet börjar äta själv från början. Jag försökte googla snabbt, men hittade ingen bra träff direkt, så jag länkar tråden. Kanske det skulle väcka hennes intresse för mat?
http://forum.mammapappa.com/viewtopic.php?f=3&t=34711
Eva
Alltid online
Alltid online

Inläggav Kali » tor sep 30, 2010 22:30

testa frukt! jag har gett båda mina frukt från början. med alma var det myyyyyyyycket krångel ungefär som du beskriver, hon tyckte att allt utom frukt smakade vidrigt! gröt och frukt och en del rena grönsaker som avocado funkade så då fick hon det. efter ihärdigt testande med en tsk av något annat varje dag så har hon börjat äta mer riktig mat utan rysningar/kväljningar under de senaste veckorna. och nu är hon snart 8 månader. men jag tycker också det är viktigare att träna på att äta än att träna på "rätt" saker. lycka till!
Användarvisningsbild
Kali
Alltid online
Alltid online

Inläggav Strumpan » tor sep 30, 2010 22:43

Tossy; Jätteskönt att höra! Då blir det fruktpuré imorgon. Hoppas att hon gillar mango bättre än Gustav :) !
Jo jag har tagit upp det med BVC men det var för en månad sen och då var jag inte alls lika frustrerad som jag är nu. Vi ska dit på måndag och då ska jag ta upp det igen. Jag har också funderat på om hon har överkänsligt svalg eller nåt, för hon kräks otroligt lätt. Dock verkar det även som hon är känslig för smaker också för ofta behöver hon bara få in maten i munnen för att kvälja.

Eva; Tack så jättemycket för länken, den var väldigt intressant! Josefine ÄR tokigt intresserad av mat och blir väldigt arg när hon inte får smaka så jag har funderat på om hon kanske ska få gegga själv och på så sätt kanske få in lite i munnen, men jag har alltid tänkt att en sexmånaders ju inte kan äta själv heller. Nu fick jag se att andra provat och att det har funkat för dom. Så häftigt! Helt klart värt att prova.

Jag gillade det här inlägget speciellt, för så har vi här hemma ungefär:

Liten mellanrapport från oss: Idag försökte jag ge A potatis på "traditionellt" vis, mosade och blandade med bröstmjölk och försökte mata med sked. Han knep ihop munnen, och om jag fick in lite hade han det på tungan en stund, hostade och lät det rinna ut... Jag gav upp försöken och tänkte att vi tar på nytt i morgon, men lät honom leka med skeden, vilken han gjorde men aktade sig noga för att lägga den i munnen... Han sträckte sig efter tallriken också och eftersom jag ställt mig för klott tänkte jag att han kan väl titta lite på maten själv då, vi har ju ändå tänkt han i huvudsak ska få äta själv. Han rörde om lite med ena handen i moset, slog med skeden och lyckades få mos överallt. Och plötsligt började han äta själv med händerna!!

Kali; Tack, jag ska absolut testa. Jag antar att det bara är att truga och försöka och truga lite till. Jobbigt är det men jag antar att vissa barn behöver lite extra tid på sig.
När Isabelle var sex månader så smällde hon i sig hela sexmånadersburkar och hon har näst intill aldrig strulat med maten, så jag har aldrig behövt tänka på sånt här tidigare.

Tack för era svar tjejer!
Isabelle 080725
Josefine 100330
Användarvisningsbild
Strumpan
Alltid online
Alltid online

Inläggav Tossy » tor sep 30, 2010 23:00

Testa olika värmegrader också, Gustav verkar inte gilla kylskåpskall mat... eller ja, det är frukten han får kall. Så jag värmer lite och vips så går det mycket bättre. Samma med vatten, kallt vatten är läskigt!

Och som du säger, vissa barn behöver nog lite extra tid på sig med maten.
BildBild BildBild
Användarvisningsbild
Tossy
Alltid online
Alltid online

Inläggav gellis » fre okt 01, 2010 09:05

Isabell vägrade äta saker utan tomat i början sen krånglade det ända till vi provade att ge henne kryddad mat ( svartpeppar och kanel är favvon här ).

Isabell har alltid vägrat napp och flaskan var väldigt svår, när jag skulle sluta amma så köpte jag alla sorters sugnappar till flaskan och hon fastnade för pigeons. sen när det väl kom till kritan när hon skulle sova så ville hon bara ha bröst, det löste vi med att jag fick ta en promenad eller något och pappa eller mormor skötte flaskmatningen i början och då gick det bra.

sen vill jag berätta att en kompis son ville inte bli matad och från och med han var 8 mån så åt han helt själv.
Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
gellis
Alltid online
Alltid online

Inläggav che » fre okt 01, 2010 16:03

Varför så bråttom?

När man säger att man ska börja ge mat så menas det att man ska börja ge ungefär en halv till en hel tesked. Efter ett tag är man upp på en hel matsked, detta är alltså en ganska långsam process. Några barn är mogna tidigt för att svälja andra lite senare. Truga inte. Det gör det inte bättre.

Låt barnet ta det i sin takt, hon får i sig allt hon behöver från dig. Låt henne bara vänja sig i lugn o ro. Vet inte vilken länk du fick men plockmat kanske är ngt för er?
Alltså mat hon kan plocka med händerna.
che
Alltid online
Alltid online

Inläggav Strumpan » fre okt 01, 2010 20:31

Tossy; Jag ska testa men jag har inte märkt att hon reagerat på varken eller faktiskt.

gellis; Jag har testat att krydda maten jag gjort själv till henne, peppar, vitlök, vitpeppar, oregano osv. Inget salt bara. Hon verkar ju gilla vår mat när jag har gett henne yttepyttelite, men trots kryddor så har det inte gått så bra. Jag ska träna med flaska mer och prova med majsvälling också.

che; Jag måste erkänna att jag blir lite stressad av att det överallt står att man bör introducera mat när barnet är sex månader och att tex järndepåerna börjar minska i den åldern. Jag ser framför mig hur mitt stackars barn börjar lida av näringsbrist utan att jag märker något! Visst säger mitt förnuft egentligen att det inte kommer ske, men stressad blir jag lik förbaskat.

Man jämför ju även med syskonet och henne var det inget knussel med alls, det funkade tokbra och hon smaskade i sig nästan allt hon fick. Lillan bara kräks och då blir jag orolig om det ska fortsätta så här jämt?

Sen är det även ett alternativ till amningen jag vill ha, något som pappan kan ge om jag är borta några timmar. Som det är nu är jag helt fast! Jag har inte varit borta längre än en halvtimme i sträck på sex månader (hon ammar ofta) och dom gångerna går att räkna på en hand. Dessutom har hon blivit extremt mammig på kuppen. Maken funkar inte alls på kvällarna. Det skulle vara så skönt om hon kunde ta flaskan så att jag kunde pumpa!
(Det här handlar alltså inte om att sluta med amningen utan bara hitta något som kan funka som ersättning någon enstaka gång. Jag åker verkligen inte iväg ofta och älskar att vara hemma med mina ungar.)

Det där med fingermat/plockmat ska jag definitivt prova! Hon visar tydliga tecken på att vilja äta själv och det funkar ju faktiskt som bäst när hon får det. Så imorgon får hon kladda järnet, så får vi se om det gillas ;) .

Idag hann vi bara med att prova mango och då slank det ner en liten tesked, även om hon absolut skulle hålla skeden själv :) .

Om en månad så ska jag på tjejmiddag inne i stan, utan barn. Hoppas att det går hyfsat smidigt och att pappan har något han kan ge henne vid det laget.
Isabelle 080725
Josefine 100330
Användarvisningsbild
Strumpan
Alltid online
Alltid online

Inläggav che » fre okt 01, 2010 20:45

Just detta med järnet är ngt missvisande. Det stämmer till viss del. Vad som är viktigt att känna till är att barnet tillgodogör sig järnet i bröstmjölken bättre än i tex järnberikade produkter.

Det är inget udda med ditt barn. Hon visar ju jättetydligt vad hon är redo för och inte. Funkar det bättre att suga på fruktkött o majskrokar är väl det toppen? Förstår att det är jobbigt att sitta fast i varandra. Jag själv kände o känner ff till viss del att jag inte vet var jag börjar o barnet slutar. Barnet sitter fast i mig. Mitt barn ammade/ammar också ofta o jag ser ett visst mönster i matbeteendet också. Högst ovetenskapligt men min upplevelse är att mitt barn ff hellre äter ganska lite men ofta.

Det finns i vilket fall gott om näring i mjölken o den ändrar näringsinnehåll utefter barnets behov. Vi har en jättefiffig kropp som tillverkar det bästa åt vårt bästa. Alltså blir mjölken fetare o har ett större näringsinnehåll ju äldre barnet blir.

Saker jag själv gav mitt barn var allt i större bitar, tex avokado, potatis, pastaskruvar, frukt, ost, köttfärsrullader, alla typer av grönsaker. Själva grejen med måltiden är ju att ha roligt o uppleva det lustfyllt. Det är viktigt att få känna på maten, suga, smaka o lukta- i sin egen takt.
che
Alltid online
Alltid online

Inläggav gellis » fre okt 01, 2010 21:19

jag har Felisia här hemma som inte heller har fått in snittsen med mat, bvc pressar oss en hel del på att vi ska försöka mer och bättre. ibland har jag känt mig totalt misslyckad som förälder när man går där ifrån, jag önskar att hon kunde resonera mer som Che gör.
men du ska veta att du och lill tjejen inte är ensamna iafl och på bilderna så ser det ut att vara endå välmånde söt tjej du har :)
Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
gellis
Alltid online
Alltid online

Inläggav Strumpan » fre okt 01, 2010 22:28

Tack gellis :) ! Jo hon går absolut upp som hon ska och inte är hon liten inte hi hi...
Tråkigt att ert bvc är så "på"! Jag trodde att det var från sex månader det började bli lite viktigare. Felisia är ju snart det men det är ju lite konstigt att dom stressar er så redan. Jobbigt!
Hoppas att inte min bvc-tant gör det på måndag för då kommer jag att få ett nervsammanbrott tror jag.

Che; Jag blir verkligen lugnad av dina råd, tack! Det är jätteskönt att få läsa lite mer sansade råd som du och dom andra tjejerna skriver här för det finns så mycket som stressar annars. Det är så lätt att stirra sig blind på hur det "ska" vara, när det egentligen är olika från barn till barn.
Isabelle 080725
Josefine 100330
Användarvisningsbild
Strumpan
Alltid online
Alltid online

Inläggav che » lör okt 02, 2010 09:58

Mitt bvc har också vart på.O jag menar verkligen på. De frångick helt befolkningsrekomendationen som säger exkluxiv amning i sex månader o sen långsamn övergång till annan föda. Bröstmjölken bör utgöra huvudfödan hela det andra halvåret o gärna längre. Själv fick jag rådet att börja ge mat från fyra månader vilket jag vägrade. Från sex månader tjatade hon hål i huvudet på mig om att mjölken numera bara kan ses som dryck till maten, alltså att mjölken tappar näring (i själva verket är det tvärtom).

Jag tycker det är ett ganska allvarlig tjänstefel. Vi har massa instanser som arbetar amningsfrämjande, vi lägger inte massor förhållandevis till annat men ändå mkt pengar på forskning o med det vi vet i dag så ligger det till så här. Vi har forskning som undersöker varför mammor ammar kortare o varför amningstrenden är på väg ner. Med mossiga bvc-tanter är det kanske inte så konstigt? Kunskapsbristen är stor inom dessa yrken- vilket är vasinnigt. Fördelarna med amning är så otroligt stora att mammor absolut borde få bättre stöd i sin amning oavsett om det finns problem eller inte. Alla som vill ska kunna få möjligheten att amma.

Hade jag varit lite mer påläst när jag var på bvc hade jag frmodligen gått in i en argumentation, nu upplevde jag mest att de var ovänligt inställda till amning o jobbade definitivt inte främjande så min man gick dit istället så jag slapp stå till svars- för så kändes det.

Känn dig inte stressad, barnets mage måste få vänja sig långsamt och det är som sagt maten som ska vara ett komplement till amningen till året- inte tvärtom.
che
Alltid online
Alltid online

Re: Tuttlisa med rätt att äta liiite bättre...

Inläggav Strumpan » sön okt 03, 2010 15:47

Uppdatering!!

Vi har haft ett genombrott :) . Vi har ju låtit Josefine kladda när hon äter nu och det går myyyycket bättre! Nu tycker hon att det är kul att äta!
Om hon bara får hålla skeden själv och stoppa in maten i munnen själv (vi håller såklart i skeden litegrann) så går det bra och hon har inte kväljt på typ tre matningar nu :) pluss att hon gapar som en liten fågelunge. Tidigare så har hon envist knipit igen läpparna.

Visst är det lite tidigt att ropa hej än men gissa vad lättad och glad jag är.
Hon äter absolut inte några mängder än. Jag lägger upp högst två teskedar och hittills har hon som bäst ätit upp en tesked och kladdat runt resten, men att slippa kaskadkräkorna är obeskrivligt skönt! Idag har hon fått lite mango till frukost och lite kalops till lunch.
Något jag kanske glömt att skriva är att hon visar ett enormt intresse av att äta och hon blir så arg och ledsen om hon inte får något när vi andra äter så det har liksom varit extra frustrerande det med. En arg unge som så himla gärna vill smaka men som inte kan äta. Knasigt.

Nu fortsätter vi så här i lugn takt. Jag kommer att erbjuda henne en liten smakis, som hon får undersöka och förhoppningsvis äta, vid varje mål vi andra äter så får det ta den tid det tar. Fortsätter det så här så är jag sååå nöjd :) .
Isabelle 080725
Josefine 100330
Användarvisningsbild
Strumpan
Alltid online
Alltid online

Re: Tuttlisa med rätt att äta liiite bättre...

Inläggav grynet_å_jag » sön okt 03, 2010 18:24

Heja Josefine!!! :D :D
Hon kanske bara behövde se mig glufsa pastasallad för att förstå att mat är namnam!?!
Användarvisningsbild
grynet_å_jag
Alltid online
Alltid online

Nästa

Återgå till Matvanor & barnmat