Tuttlisa med rätt att äta liiite bättre...
18 inlägg • Sida 2 av 2 • 1, 2
Re: Tuttlisa med rätt att äta liiite bättre...
Skönt att det går i rätt riktning! Och kladdet är väl inte sådär jätteroligt, men kladd blir det oberoende hur gammalt barnet än är när det börjar äta. Vår Celine (just fyllda ett), har i princip ätit allt själv sedan 9 månaders ålder, eftersom jag helt enkelt inte orkade mata, och nu är hon jätteduktig och hanterar sked hur bra som helst.
- Eva
- Alltid online

Hej,
Lägger in ett inlägg väldigt sent i debatten! Sorry! Tänkte bara berätta om min numera stora, och matglada tjej som var stört omöjlig att få i någon mat om hon inte fick äta själv. Och det var från 6 månader, hon har dessutom nästan från början vägrat äta någonting annat än det som alla andra (läs Kaspian) äter..så jag fick tillslut ge mig och från kanske 7 mån får hon exakt samma sak som alla oss andra, jag har tagit bort allt salt och lagt till det på tallrikar. Men hela potatisar, köttfärsås, hela äpplen..ja ni fattar bilden, har hon ätit sen dess. Har man försökt mosa, eller mata eller på något sätt blandat sig i henne ätning så har hon bara vägrat öppna munnen. Inga spyor eller nått sånt alltså men bara vägrat trots att hon varit superhungrig.
Det positiva i hela grejen kan väl vara att hon aldrig satt i halsen, fick i sig kött bättre än storerborsan redan när hon bara hade 2 tänder och att hon äter lika lätt med gaffel som med sked vid 15 månaders ålder, på platt keramiktallrig
Knasig bebis! Men vad jag vill säga är väl att det går att göra så också, hennes mage har inte protesterat minsta lilla heller..
Lägger in ett inlägg väldigt sent i debatten! Sorry! Tänkte bara berätta om min numera stora, och matglada tjej som var stört omöjlig att få i någon mat om hon inte fick äta själv. Och det var från 6 månader, hon har dessutom nästan från början vägrat äta någonting annat än det som alla andra (läs Kaspian) äter..så jag fick tillslut ge mig och från kanske 7 mån får hon exakt samma sak som alla oss andra, jag har tagit bort allt salt och lagt till det på tallrikar. Men hela potatisar, köttfärsås, hela äpplen..ja ni fattar bilden, har hon ätit sen dess. Har man försökt mosa, eller mata eller på något sätt blandat sig i henne ätning så har hon bara vägrat öppna munnen. Inga spyor eller nått sånt alltså men bara vägrat trots att hon varit superhungrig.
Det positiva i hela grejen kan väl vara att hon aldrig satt i halsen, fick i sig kött bättre än storerborsan redan när hon bara hade 2 tänder och att hon äter lika lätt med gaffel som med sked vid 15 månaders ålder, på platt keramiktallrig
- Maiyah
- Alltid online

Maiyah skrev:Hej,
Det positiva i hela grejen kan väl vara att hon aldrig satt i halsen, fick i sig kött bättre än storerborsan redan när hon bara hade 2 tänder och att hon äter lika lätt med gaffel som med sked vid 15 månaders ålder, på platt keramiktallrigKnasig bebis! Men vad jag vill säga är väl att det går att göra så också, hennes mage har inte protesterat minsta lilla heller..
Tänk vilket smart barn du har, hon har ju fattat hela grejen. O signalerat sin vilja o önskan så tydligt.
Dels är plockmat mer spännande, dvs man ser, smakar, luktar o känner på hela bitar o därmed upplever maten med fler sinnen. Sen är det också mkt lättare med den naturliga aptitregleraren att träda in om barnet får bestämma själv. För att inte nämna vilka positiva känslor barnet får inför sig själv o matsituationen genom att få göra själva
Känns ofta som att det är vi vuxna som strular till det, barnet visar ju oftast vägen om vi bara lyssnar.
- che
- Alltid online

18 inlägg • Sida 2 av 2 • 1, 2
Återgå till Matvanor & barnmat