Banner Forum Image

Träningssällskap på avstånd?

Diskutera träning för en bättre hälsa och livslust

Träningssällskap på avstånd?

Inläggav karra80 » tor maj 14, 2009 13:05

Jag födde min son i januari. Gick upp sammanlagt runt 18 kg under graviditeten, men mådde toppen hela tiden. 8) Kunde dock inte träna som jag brukar göra då det gjorde ont.

Nu när han väl är ute har jag så smått kommit igång med min träning. Jag hatar och banta och tänker därför inte göra detta. Jag vill träna mig till en bättre hälsa efter graviditeten. Det kan dock vara lite ensamt att träna själv och aldrig få lite uppmuntran när man tränat.

Det skulle därför vara skoj om man kunde bli en grupp som tränar och sedan skriver in vad ni genomför för träning så att man kan uppmuntra varandra att träna vidare.

Mitt mål är att springa Lidingöloppets 15 km till hösten.

Lycka till alla träningsmammor!
karra80
Gillar vimedbarn.se
Gillar vimedbarn.se

Re: Träningssällskap på avstånd?

Inläggav Nelia » tor maj 14, 2009 14:45

Jag gick också upp 18 kg under min graviditet. Har nu gått ner 16 av dem. Men det tog lite över 1 år. Detta genom träning (och något mindre mat på tallriken, men inte som diet eller bantning).

Jag tränade styrketräning och kondition innan, men har nu gått över till grupp-pass på Sportlife då det verkar ge bättre resultat. (Det är ju som styrke och kondition fast kombinerat och mer effektivt.)

Kör Body Toning varje tisdag, samt fredagar om jag är ledig (hinner inte annars då passet börjar samma tid som jag slutar jobba). Det är ett grymt bra pass som håller på i 1 ½ timme. Det är mycket kondition med vikter inblandat och övningar som verkligen tränar hela kroppen. Instruktören är riktigt bra och det känns ordentligt efter ett pass. Jag har redan minskat 1 cm i midja och 4 cm på magen på bara 4 pass. Vikten tittar jag inte på längre, väger fortfarande 7 kg mer än jag gjorde innan rökstopp och graviditet, men kommer ändå i samma jeans som jag hade då (om än inte lika snyggt haha), så jag har nog musklat på mig en del.

Utöver Body Toning försöker jag mig på lite andra pass så jag iaf håller igång på gymmet 2-3 ggr/vecka. T.ex. MRL, spinning och core. Body Pump och Box lär det bli också när jag hinner prova. Men eftersom jag jobbar i stall så blir det lätt att jag redan är trött i kroppen efter jobbet och då inte orkar med vad som helst på gymmet, då väljer jag att promenera eller springa. Ska ut och springa idag t.ex.

Bra initiativ med en sådan här tråd, där man kan få utbyte med andra när det handlar om träning och inte dieter m.m.
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Nelia
Alltid online
Alltid online

Inläggav Tigi » tor maj 14, 2009 15:44

vad bra med ett mål sådär..typ lidingöloppet till hösten =) ...fast själv skulle jag nog inte kunna springa några lopp...lr jo kanske kan men jag hatar verkligen å springa ;)

Jag tränar oxå på sportlife! Nelia :) . Jag tränar 4 ggr i veckan , tränar body pump (60 min) måndagar och fredagar och spinning tisdagar (45 min) och onsdagar (30 min)
det e lagom för mig. Så fort jag har lite uppehåll så kan min motivation bara försvinna så jag försöker träna så regelbundet som möjligt....men ibland blir ju barnen sjuka eller så e det något annat (som denna vecka blir det bara 3 ggr eftersom Leia har feber :( ) ... Nelia --- jag har alltid velat testa body toning för det sägs att det e grym träning! Men här där jag bor så finns det passet bara 1 gång i veckan (oxå tisdagar tror jag) och det e inte förens på kvällen kl 19.00 och det e för sent för mig... jag vill helst träna på dagarna eller senast 18.00 pga att barnen går å lägger sig vid åtta lixom....

jaa det gäller att få ihop träning o "livet" :) inte alltid lätt... som tur e jag ju mammaledig fram till augusti därför får man passa på så mkt det går nu :)
Bild

Bild
Tigi
Alltid online
Alltid online

Inläggav Nelia » tor maj 14, 2009 15:57

Tigi: Vilken Sportlife tränar du på? Jag vet att Al kör Body Toning på fredagar på Backaplan 16.30-18.00 (därför jag bara kan gå 2 av 4 pga jobb). Tisdagarna kör han ju 19.30-21.00 ja, men det passar mig bättre istället. Vad olika det kan vara. Sen kör han på Lindholmen på onsdagar också, men vet inte vilken tid ännu. Men jag kan verkligen rekommendera att gå på Body Toning, det är helt sjukt bra träning! Men Body Pump ska ju också vara grymt bra, eftersom man kör igenom hela kroppen liksom. Jag har tänkt testa det som sagt, när jag får tid. På lördag blir det MRL kl 11.00. Det är lite trist att jag inte kan få något regelbundet förutom tisdagarna eftersom jag jobbar som jag gör.. Man får ta det man kan typ :wink:
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Nelia
Alltid online
Alltid online

Inläggav Tigi » tor maj 14, 2009 17:08

jag tränar i frölunda...

jo jag får hoppas att dom på frölunda lägger den på en bättre tid....men de flesta gillar ju att träna på kvällen pga jobb så det e nog därför den ligger så sent tyvärr....

body pump e det bästa :D . Jag har nu fått muskler hehe...njaa det kanske inte syns mycket men det märks... . eftersom att man gör övningarna flera gånger så har man inte så mycket vikt på stången som man kanske har om man tränar i gymet....för så mycket orkar man inte då man upprepar övningarna så många gånger... just nu kör jag 20 kilo på ben, 17 kilo på rygg, biceps 7 kilo (svag ;) ) , triceps 9 kilo, axlar e lite olika beroende på vad det e för övning..... men där har du lite vikter som du kan jämföra med om du ska gå på body pump nångång.... det kan va lite svårt första gången å veta vilka vikter man ska ha på de olika övningarna lixom....på uppvärmningen har jag samma vikt som på bicepsen ...

efter dom träningarna e man upp-pumpad o känner sig värsta stark :D

jag har oxå gått på mrl förut .. men jag slutade med det för jag kände att man ändå tränade mage rumpa lår på boypump passen..... :)
Bild

Bild
Tigi
Alltid online
Alltid online

Inläggav Nelia » tor maj 14, 2009 18:09

Nu ändrade jag mig och tar fystimme på jobbet imorgon istället så jag kan gå på Body Toning. Det blir stressigt, det vet jag, men jag vill så gärna hellre träna det än MRL. Jag slutar ju 16.30 och passet börjar 16.30, men vi har rätt till en fystimme i veckan och om jag gör klart allt i stallet tills hästarna ska ha käk 15.30 så borde jag hinna precis. Sen får jag känna efter hur pass mycket jag orkar efter en lång dag i stallet... Jag är ju trött i kroppen redan som det är efter jobbet liksom haha. Ja ja, det återstår att se om jag överlever... :lol:

Body Pump låter ju extremt nyttigt också, ska testa nån gång när jag hinner.

Har precis varit ute på en joggingrunda också, känns bra! :)
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Nelia
Alltid online
Alltid online

Inläggav Tigi » tor maj 14, 2009 20:12

gött att du kan ta fystimma å så ..det e väl inte alla som har den lyxen på sina jobb? ....jag hade lätt gått på toningen istället för mrl oxå tror jag...för där lär du la få in mage rumpa o l¨år oxå eller ;) :)

jamen rider du oxå på ditt jobb? isåfall e ju det väldigt bra träning det oxå eller?? Jag har aldrig ridit men har fått för mig att man tränar kroppen rätt rejält av det....
Bild

Bild
Tigi
Alltid online
Alltid online

Inläggav Nelia » tor maj 14, 2009 21:24

Nej, tyvärr rider vi inte. Hade gärna velat dock.. :wink:

Body Toning tränar hela kroppen ja, mycket armar, axlar och rygg samt ben, mage, rumpa m.m. Every inch of it :)
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Nelia
Alltid online
Alltid online

Inläggav neaochcorneliasmamma » tor maj 14, 2009 23:12

:D hej jag heter Anna och jag blev nyfiken på denna tråd :D Jag födde min cornelia i jan och jag har ca 15kg övervikt att gå ned och behöver allt stöd och råd som jag kan få men jag läste lite i inläggen och insåg snart att jag inte platsar här inne då jag absolut inte hinner med någon träning så som styrka och body pump mm tyvärr det låter sååå roligt :D :( Nä den enda träningen jag hinner med är mina långpromenader i rask takt med hunden :D Möjligtvis en och annan sit ups i vardagsrummet då ha det gott mvh Anna
neaochcorneliasmamma
Har vimedbarn.se som startsida
Har vimedbarn.se som startsida

Inläggav Tigi » fre maj 15, 2009 09:13

neaochcorneliasmamma skrev::D hej jag heter Anna och jag blev nyfiken på denna tråd :D Jag födde min cornelia i jan och jag har ca 15kg övervikt att gå ned och behöver allt stöd och råd som jag kan få men jag läste lite i inläggen och insåg snart att jag inte platsar här inne då jag absolut inte hinner med någon träning så som styrka och body pump mm tyvärr det låter sååå roligt :D :( Nä den enda träningen jag hinner med är mina långpromenader i rask takt med hunden :D Möjligtvis en och annan sit ups i vardagsrummet då ha det gott mvh Anna

det e ju kanske lite skillnad...när mina barn va 3 månader så han jag absolut inte med någon träning (fick dock inte träna heller pga kejsarsnitt) Nu e ju mina barn över året...därför jag kanske har lite mer tid till det ;) ...

långpromenader i rask takt e mer än vad jag gjorde då mina barn va så små... Hejja dig :D !
Bild

Bild
Tigi
Alltid online
Alltid online

Inläggav Nelia » fre maj 15, 2009 20:18

neaochcorneliasmamma: Säger som Tigi, jag hann inte heller träna när Joel var så liten. Det var mest promenader fram tills Joel var runt halvåret. Sen hann jag med lite styrketräning och jogging under semestern i Portugal. Tror jag tog tag i tränandet ordentligt först när Joel var runt 8 månader. Då var det lättare att lämna honom och R hemma eftersom jag precis slutat amma då. Sen är det nog viktigt att låta kroppen vila och återhämta sig i lugn takt också, man ska inte stressa och hetsa kroppen för mycket.

Jag måste faktiskt erkänna att det funkade ganska bra att träna direkt efter jobbet, benen orkade väl inte riktigt lika mycket som de annars gör, men jag ska nog köra vidare med det här så jag tränar varje tisdag och fredag. Det känns så jäkla gött i kroppen nu!! Endorfinerna dansar runt och jag mår tipptopp om än lite trött. Längtar till sängen kan jag säga... Hahahaha...
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Nelia
Alltid online
Alltid online

Inläggav Tigi » fre maj 15, 2009 21:19

nelia--- skönt å höra :D ... Själv var jag på ett body pump pass imorse =) .. man känner sig verkligen som en ny människa efter träningen...glad å sprallig blir man :P
tycker du gör rätt i att försöka träna tisdag fredag..då blir det ju lite mer rytm i veckan lixom...jag personligen gillar att träna samma grejjer samma dagar för då har jag den rutinen lixom... å satsar på det.
Bild

Bild
Tigi
Alltid online
Alltid online

Inläggav Nelia » sön maj 17, 2009 06:25

Alltså jag måste bara säga till alla som har möjlighet, att prova på Body Toning! Jag mätte mig i morse och jag har tamejf-n minskat 2 cm i midja och 6 cm runt naveln på 5 träningspass!! :P (Fast vågen går upp, och det säger väl bara en sak, mer muskler to the people! Eller nåt...) :lol:
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Nelia
Alltid online
Alltid online

Inläggav karra80 » sön maj 17, 2009 13:54

neaochcorneliasmamma>>> Tanken när jag startade detta inlägg är man inte skall känna prestationsångest, utan att man skall kunna ge varandra beröm om man så har gått i 15 minuter eller genomfört ett triathlon och att vi kan inspirera varandra så du är så välkommen att dela med dig vad du gör. Det skall finnas variationer så att alla kan hitta något som inspirerar dem!

Kämpa på!
karra80
Gillar vimedbarn.se
Gillar vimedbarn.se

Inläggav Tigi » sön maj 17, 2009 17:58

Nelia-- Grattis! :D Hur bra som helst ju!!
Bild

Bild
Tigi
Alltid online
Alltid online

Nästa

Återgå till Träning för en bättre hälsa