Banner Forum Image

Träning för ALLA

Diskutera träning för en bättre hälsa och livslust

Träning för ALLA

Inläggav sprallos » ons jul 27, 2011 08:38

Vi började prata lite magträning i Nelias gravidtråd och om vad man ska och inte ska göra som gravid och tiden efter förlossningen. Jag startar en tråd istället så kan vi surra sånt här..:-)

1: Är man van att träna och röra på sig är det helt ok att göra detta som gravid, hela vägen fram till förlossning om allt känns bra. Men det är VIKTIGT att lyssna på kroppen, det ska inte göra ont eller ge obehag.
Har man inte tränat innan så är det kanske inte dax att börja köra stenhårt just när man blivit gravid. Men promenader och lättare styrke klarar de allra flesta. Speciellt innan man blivit för stor.

2: Övningar med benen brett isär kan man undvika, samt hopp. Det stressar fogarna + bäckenbotten. Speciellt när man börjar bli större.

Magövningar man kan köra hela vägen samt efter förlossningen är de djupamagmusklerna. Det är de som stabiliserar upp oss + de som öka buktrycket och gör att magen blir plattare. Man ska undvika sit ups när man är gravid och även tiden efter. Magmusklerna delar på sig och kör man de övningarna finns risken att musklerna inte hittar tillbaka till varandra sen. Jag har så själv, inte farligt, men det är en glipa på c:a 2cm. Detta kan öka risken för att få bråck i framtiden.

Andra superbra övningar för att platta till sig är "Navelsugen", "Släpp en fis" & "Plankan".
Navelsugen är ganska precis vad det låter. Man suger in magen allt man orkar, håller 3 sek och slappnar av. Detta gör man 3x10st först. När man sen blivit lite bättre kan man utöka till att dra in, sen släpper man bara nån ynka mm och pumpar där3-5ggr innan man slappnar av. Detta gör man 3x20st. Denna övning gjorde jag dagligen ett tag och såg stor skillnad. Hållningen blev bättre och magen plattare. Nu har jag slarvat igen...*harkel* men det som är bra med denna är att man kan göra den när som helst och var som helst.
Släpp en fis är inte vad den låter som...även om det säkert kan smita iväg en när man gör den..:-) Här sätter man fingrarna i sidan på sig själv där höftbenskammen blir mage liksom. Trycker in fingrarna så långt man kan och sen trycker man med magmusklerna så som man gör när man är på toa ungefär, hittar man rätt muskler så pressar man ut fingrarna också. Fingrarna har ingen funktion för själv övningen, men ett sätt att se att man gör rätt.
Plankan är en tung övning som går att variera en massa. Man står på tå eller knä och lutar på armbågar och underarmar, spänn mage och rumpa och håll kroppen rak, som en planla. Här står man 10-20-30 sek eller så länge man orkar x 3. (Alltså 10sek-10-sek-10 sek). Är det för lätt kan man göra det på ett ben, men var noga att göra lika många "set" per ben så det inte blir obalans i kroppen. Man kan även göra plankan på sida. Bifogar bilder på dessa plankor. Haha...det ser så kul ut när "kängurumagen" hänger, men hud tar ju tid på sig...:-)

Så! Det var allt för idag...hojta till om det finns intresse för fler "hemmaövningar" och andra funderingar..:-)
Bilagor
planka.jpg
planka.jpg (27.85 KB) Visad 342 gånger
Planka på ett ben.jpg
Planka på ett ben.jpg (31.51 KB) Visad 342 gånger
sidoplanka.jpg
sidoplanka.jpg (28.5 KB) Visad 343 gånger
sprallos

Re: Träning för ALLA

Inläggav Tigi » ons jul 27, 2011 08:56

skitbra initiativ sprallos! =D ... nu ska jag nog testa lite på direkten ;)
Bild

Bild
Tigi
Alltid online
Alltid online

Inläggav Ki27 » ons jul 27, 2011 09:08

bra!! :)
Ki27
Alltid online
Alltid online

Inläggav Lotta72 » ons jul 27, 2011 09:42

Suveränt! :D
Och alla dessa övningar kan jag göra nu oxå, i v 28+? Eller har jag missförstått?
Bild

Bild

MA nov -10
Användarvisningsbild
Lotta72
Alltid online
Alltid online

Inläggav sprallos » ons jul 27, 2011 10:12

Lotta: Ja det kan du...bara det känns OK...lyssna på kroppen. Du kan göra plankorna på knä till att börja med så du känner om fogar osv gillar det.
sprallos

Inläggav Encisen » ons jul 27, 2011 10:31

Kanon ju!!!!
Mer mer mer.....:D
BildBild
Encisen
Alltid online
Alltid online

Inläggav Redhotwera » ons jul 27, 2011 20:22

Bra! Ska testa när jag orkar...
Bild

Bild
Användarvisningsbild
Redhotwera
Alltid online
Alltid online

Inläggav magda » fre jul 29, 2011 19:35

Åh, superbra tips!! Här ska tränas, min mage är för bedrövlig!
BildBild

Bild
Användarvisningsbild
magda
Alltid online
Alltid online

Inläggav Lillan08 » sön jul 31, 2011 21:01

Min mage är min pinsammaste del på kroppen!! :oops:
Så, TACK Sprallos för din pepp och ditt initiativ!!! :)
Bild

Bild

ma 30/10-10
mf 23/7-11

STOPPA BARNPORREN PÅ INTERNET!!!
Ser ni något kan Ni DIREKT anmäla det här:
http://www.ecpathotline.se/hotline.asp
Användarvisningsbild
Lillan08
Alltid online
Alltid online

Inläggav sprallos » mån aug 01, 2011 07:29

Personligen gillar jag Navelsugen bäst...den är lätt att göra överallt och får en inte att svettas. Hade rutin på att göra den i bilen förr osv. Så den blev verkligen gjord, skillnad ser man också!
Nu har jag blivit såpass stark att jag gör 3-5 x 20 beroende på var jag gör den. Brukar göra den i sängen också medan jag ligger och läser, då blir det 5x20. Men jag drar in, pumpar 20st och slappnar av. Eller så drar jag in, pumpar 3st, släpper halvvägs ut och drar in igen, det räknas som "1". Då blir det ordentligt jobbigt...
sprallos

Inläggav Tigi » mån aug 01, 2011 16:48

jo måste fråga...e det ok att träna magen och ryggen genom att ligga på magen och ha armarna å händerna i luften (händernaq vid hakan) och lyfta sig upp?? och eventuellt vrida från sida till sida i luften....vet int eva dne kallas men om någon förstår va jag menar så vore det bra ;) ..... jag har inte provat nu da men kom å tänka på den....tyckte det va så skönt för ryggen när man gjort den övningen...
Bild

Bild
Tigi
Alltid online
Alltid online

Inläggav sprallos » tis aug 02, 2011 06:57

Det är ju en ryggups, så det kan ju inte vara några problem...ja om det nu går att ligga på mjölkmaskinerna vill säga..:-) Vrida ska nog inte heller vara nåt problem eftersom det är dom sneda magmusklerna som jobbar...men känn dig för.
sprallos

Inläggav sprallos » tis aug 02, 2011 06:59

Det är ju en ryggups, så det kan ju inte vara några problem...ja om det nu går att ligga på mjölkmaskinerna vill säga..:-) Vrida ska nog inte heller vara nåt problem eftersom det är dom sneda magmusklerna som jobbar...men känn dig för.
sprallos

Inläggav Tigi » tis aug 02, 2011 09:12

gjorde en igår...haha eller jaa försökte....shit mina magmuskler e nog rätt svaga för det va svårt att ens få upp sig själv jö!! omg jag som bruka göra massa sånna förut...eller jaa en del iallafall....å då va det lätt.. hmm kroppen e väääldigt förändrad...å tung :/ -...jeje det hjälpte mot ryggontet jhag hade iaöllafall.... bästa botmedlet mot ryggont..så det kan jag rekommendera om man har ont i ryggen =)
Bild

Bild
Tigi
Alltid online
Alltid online

Inläggav Lollo_80 » lör aug 06, 2011 00:36

sparllos: du är ju bara för underbar..... ser till att vi gamla mamas kan komma i form igen... och till och med gör det idiotsäker med bilder och allt... pöss på dig...
skall kasta mig in i tränandet så fort allt är okejat av BM :D....
Bild
Bild

Bild
Lollo_80
Alltid online
Alltid online

Nästa

Återgå till Träning för en bättre hälsa