Banner Forum Image

Träning för ALLA

Diskutera träning för en bättre hälsa och livslust

Re: Träning för ALLA

Inläggav sprallos » lör aug 06, 2011 07:33

Ååå gulle du...:-)

Jag har själv alltid tränat, eller ja...inte alltid, men sen -99 i alla fall..:-) Jag brydde mig inte innan, men sen jag började har jag bara fått positiva effekter. Det är jobbiga 2-3v innan vanan satt sig, men sen rullar det bara på och kroppen reagerar där efter. Sen funkar jag så att kosten och allt slisk-ätande blir bättre när jag tränar. Jag vill liksom inte "förstöra" för mig själv, blir mer taggad.

Kan berätta lite om min egen "viktresa". Jag var nere på min normala vikt och var hyffsat i form efter Victor, innan Ebba började gro i magen. Vägde runt 64kg och hade bra med muskler. Gick upp 15kg och gick in (vaggade in) på förlossningen runt 80kg. 1 mån senare stod jag fortfarande stilla på 75kg (Ebba vägde 3920g) så det var bara bebis+moderkaka som gjort den minskningen.
Sen, bra många veckor senare började jag skärpa mig med bakandet och fikandet...började saaaakta tappa. Efter 6 mån var jag nere på c:a 68kg eller nåt. Slutade amma i samma veva. Sen under våren har jag tappat mer och kom ner på mina 64-65kg nån gång i maj kanske.
Nu i juni började jag träna igen, ordentligt. Pump och styrke...totalt 3ggr/v samtidigt som jag skärpte kosten, minskade ner på kolhydraterna en aning, inget jättedrastiskt. Efter nån vecka började vågen visa - igen. Sakta men säkert..idag vägde jag in på 61,3kg. Har ALDRIG varit så lätt, samtidigt som jag är i stort sett lika stark nu som jag var innan...helt sjukt nöjd!! Sist jag vägde det gick jag väl i 7-8:an..:-)
För mig funkar kombinationen av styrketräning och kondition väldigt bra. Pump är för mig konditionsträning i styrkeform. Kommer nog aldrig bli en sån som kör spinning, joggar osv....alldeles för jobbigt....phu!
sprallos

Inläggav Nelia » lör aug 06, 2011 08:29

GÖTT sprallos! Du är grymt snygg i kroppen nu, längtar tills jag kan hugga tag i träningen igen.
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Nelia
Alltid online
Alltid online

Inläggav Strumpan » lör aug 06, 2011 23:43

Wow! Heja dig Sprallos, vilken härlig minskning! Bra tråd också!

Jag har varit väldigt svag i rygg, mage och höfter efter graviditeterna och jag har fortfarande en lång väg att gå men det tar sig.
När jag började träna så bestämde jag mig för att gå till en sjukgymnast och bl a få hjälp med bra övningar att börja med. Jag ville inte kasta mig ut i träningssvängen utan att veta om jag gjorde rätt så att säga.
Hon kom med det absolut bästa tipset som jag har fått och det är knipövningar.
Jag visste inte om det här men vanliga knipövningar hjälper inte bara snippan att komma i form utan man får även en trimmad "tjejmage" på kuppen (ni vet det där putet på nedre delen av magen som är så svårt att få bort). Det är dom inre nedre magmusklerna som också får arbeta.

Annars är jag också ett big fan av plankan som Sprallos visade ovan. Den är så dryg i början men den ger snabbt resultat och man orkar längre tider snabbt.

Kör hårt tjejer! Tänk bara på att ta det försiktigt och att göra övningarna rätt. Gör dom hellre sakta och med rätt teknik än att sikta in er på hur många ni gör eller hur länge ni klarar. Min instruktör brukar säga som så att "Känns det för lätt så gör man det inte rätt" :) .
Isabelle 080725
Josefine 100330
Användarvisningsbild
Strumpan
Alltid online
Alltid online

Inläggav Tigi » sön aug 07, 2011 13:19

pratar träning här...då kanske kost oxå går in här :)

det finns ingen direkt forskning om kolhydratsfattig mat och amning?! någon som vet nått...? jag tänkte på att man inte äter så mkt mjölkprodukter när man går på den dieten... å kalciumbrist e väl tydligen vanligt när man ammar?? eller? ... jag ska börja äta några skedar yogurt på morgonen nu oxå bara för att få i mig lite kalcium hehe... jag går på den dieten asså för er som inte visste ;) .. hinne rinte skriva mkt nu så detta blir lite konstigt inlägg ;) ....

nån som kan hitt anån forskning om det?
Bild

Bild
Tigi
Alltid online
Alltid online

Inläggav Tigi » sön aug 07, 2011 15:54

Nu har jag läst lite å kalcium finns ju även i broccoli..spenat som jag äter rätt mkt av i veckorna...så jag behöver nog i.te oroa mig ;) fanns även i mandlar.....
Bild

Bild
Tigi
Alltid online
Alltid online

Inläggav sprallos » sön aug 07, 2011 16:08

Jag skulle inte rekommendera en som ammar att gå på LCHF diet, men kör man GI eller liknande är det ingen fara. Då äter man kolhydrater, men rätt sort. Det måste ju bli kvalité på mjölken så pyret mår bra liksom. Men man får ju i sig bra kolhydrater om man äter grönsaker och grova fullkorns produkter.
Jag äter inte enl någon diet nu, men väljer bort pasta, ris, potatis och tar grönsaker till köttet flera gånger/v. Jag är en brödoman...så det äter jag, men då grova sorter.

Det man kan läsa om "bantning" och amning är att det frisätts "gifter" i kroppen när man äter för lite, dessa gifter övergår till bebisen. Men jag kan inte se att man bantar när man äter rätt kost. Tror dom snarare menar "nutrilet-banting" mm. Får man bara i sig av alla näringsämnen så ska det inte vara nån fara, i MIN värld. Det måste ju bara vara bra att inte äta massa socker, vilket det är i många kolhydratrika livsmedel.
sprallos

Inläggav Tigi » sön aug 07, 2011 18:17

Ja asså min man äter samma kost som mig (han e smal asså å äter d inte för å gå ner utan för stt de e nyttig å bra kost o han mår bättre av den) och egentligen e det ingen diet för jag hsr tänkt att oxå äta såhär typ jämt.... som sagt så försöker vi typ äta som på stenåldern då de inte fanns jordbruk....äter alltdå bär av olika slag...frukt..nötter å kött o grönsaker mm... Dricker endast vatten..Observera KolhydratsFATTIG kost å inte som lchf..för me den äter man väl INGA kolhydrater...??? bröd..pasta..ris..bulgur..å såna grejjer äter vi inget av....

Det borde inte va så svårt å göra en studie om det påverkar mjölken eler inte! Så förs
tår inte varför man inte kan hitta nån forskning om deta.. man borde ta typ 50 kvinnor som får äta som de bruksr...å sen 50 kvinnor som äter mindre kolhydrater..ja på de å se vilken mjölk som är mest näringsrik!! Jag tror ju iallafall på att de som äter som kolhydratsfatigt får i sig mer näringsrik kost...hur mkt vitaminer å mineraler e det i pasta lixom?
Bild

Bild
Tigi
Alltid online
Alltid online

Inläggav Tigi » sön aug 07, 2011 18:23

Ursäkta mina stavfel men skriver me android å e fan inte van vid dessa små knappar!!!
Bild

Bild
Tigi
Alltid online
Alltid online

Inläggav sprallos » mån aug 08, 2011 07:43

LCHF äter inga kolhydrater alls och det tror jag inte är så bra för mjölken. Men äter man grönsaker, frukt och bär så tror jag inte det är nån fara faktiskt.
sprallos

Föregående

Återgå till Träning för en bättre hälsa