Banner Forum Image

Träna innan efterkontrollen?

Diskutera träning för en bättre hälsa och livslust

Träna innan efterkontrollen?

Inläggav MariaTheres » tis jun 29, 2010 11:30

Imorgon har det gått fyra veckor sedan Signe tittade ut! Jag har börjat gå ut och gå men jag längtar så otroligt mycket efter att få träna på crosstrainern igen och bli riktigt svettig :) Jag har efterkontrollen hos barnmorskan om två veckor men känner att jag inte vill vänta så länge.. Är det någon som har börjat träna innan dess? Jag har hört annars att man ska vänta men jag känner mig ju relativt pigg (så pigg man kan göra med konstig nattsömn ;)) och frisk. Hur ska jag göra..?
BildBild
Användarvisningsbild
MariaTheres
Kan inte slita sig från vimedbarn.se

Re: Träna innan efterkontrollen?

Inläggav MariaTheres » tis jun 29, 2010 16:30

Ingen som vill svara? Då provar jag ändå..
BildBild
Användarvisningsbild
MariaTheres

Inläggav moia » tis jun 29, 2010 18:00

Jag tycker i alla fall du ska vänta tills efter efterkontrollen.

På tal om det - blev du kallad eller ringde du själv och fick en tid? Vi har ju samma barnmorska. =) Jag kommer inte ihåg hur det var förra gången, och jag har inte fått någon kallelse, så nu börjar jag fundera på om det är jag som borde höra av mig...
Användarvisningsbild
moia
Alltid online
Alltid online

Inläggav borås » tis jun 29, 2010 18:13

nu tränar jag visserligen inte crosstraining, men jag rider. när jag åkte från bb frågade jag hur mycket jag fick röra mig och de sa att så länge man inte har ont fanns det inget hinder. böjade gå långpromenader redan när lille bara var tre dagar, efter 17 dagar var jag på hästryggen igen. när jag kom på efterkontroll var min bm mycket belåten att jag tränat så bra. (ska tilllägga att jag sydde 13 stygn)
borås
Har vimedbarn.se som startsida
Har vimedbarn.se som startsida

Inläggav MariaTheres » ons jun 30, 2010 16:56

Jag tränade innan jag såg era svar.. Kanske inte var så bra? Man blir ju lite förvirrad när svaren är så olika. Hur som helst kändes allting bra och jag började inte blöda mer efteråt (har fortfarande pytteblödningar). Jag tränar i 40 minuter ungefär och sprang, eller vad man nu ska kalla det för, igår 13.7 km på den tiden. Vet inte om det räknas som hårdträning eller inte. Jag blir svettig som sjutton men absolut inte slutkörd!

Det där med att inte träna när man ammar är väl med anledning av mjölksyra som kan gå över i bröstmjölken om jag har förstått det rätt? Och att det då smakar konstigt för bebisen. Men jag tränar inte så att jag får mjölksyra tror jag.. Det känns väl? :P

Sitamoia: Jag har ju inte Lisa längre tyvärr. Vi flyttade under graviditeten men jag ville gå kvar hos henne då eftersom jag kände mig trygg med henne. Nu när Signe har kommit och vi går till bvc i Britsarvet har jag bytt dit också, känns smidigast så! Men för att svara på din fråga, jag ringde själv och bokade efterkontrollen. Lisa påminde om det och jag antar att det är likadant på Tisken. Hur känner du dig nu? Är du återställd så att säga? :P Vi födde ju ungefär samtidigt så det vore kul att höra hur du mår!
BildBild
Användarvisningsbild
MariaTheres

Inläggav moia » tor jul 01, 2010 22:43

Just det, ni har ju flyttat. Ja men jag får väl se till att ringa själv helt enkelt, ska försöka komma ihåg det imorgon. Jag blir galen på deras snåla telefontider bara, mellan 8 och 9 på morgonen. Jag glömmer alltid bort det eller kan inte ringa den tiden. =P

Jag känner mig väldigt bra, kände mig typ återställd redan veckan efter förlossningen. Stor skillnad mot sist eftersom jag slapp sys den här gången. Det som är kvar är väl att jag blir snabbt trött i ryggen, inte så konstigt kanske eftersom jag är rätt kasst tränad och dessutom bar runt på en jättemage där på slutet. Och så är väl fogarna inte helt som vanligt kanske, känner lite när jag går mycket. Det som är jobbigt är att jag är så sjukt trött, får helt klart alldeles för lite sömn. =P Och så har jag rätt mycket mage kvar och extra fett på höfter och rumpa. Kommer inte i många par byxor. Det är ju lite psykiskt jobbigt, men man ska väl inte stressa när det bara är en månad sedan man födde barn. Hoppas kilona försvinner i hyfsad takt ändå.

Hur känner du dig nu då, hunnit bearbeta förlossning och BB-vistelse? Och mår du bra i kroppen?
Användarvisningsbild
moia
Alltid online
Alltid online

Inläggav MariaTheres » lör jul 03, 2010 13:46

Vad skönt att det gick så fort för dig! Fick du inte sys alls? Jag fick tre stygn men det är ingenting som besvärade direkt. Förutom i början när jag skulle kissa.. Aj aj! Min fogar är inte heller helt återställda och jag tycker att mina höfter har blivit sjukt mycket bredare. Kan det bli så eller är det inbillning?

Hur mycket får du sova? Signe har gjort världens sömnutveckling bara den senaste veckan. Härom natten fick vi sova åtta timmar! Helt sjukt.. Vanligast nu är att hon somnar mellan tolv-ett på natten och sen sover hon till 07.20-08.00. Och hon går upp i vikt bra, ungefär 200-300g i veckan så vi behöver inte väcka henne.

Jag mår mycket bättre nu över huvud taget. Förlossningen var ju inte så mycket att bearbeta utan den kändes bra. BB-grejen däremot är jag väl inte helt färdig med. Jag ska skriva till avdelningschefen och/eller patientnämnden. Det gäller bara att få ändan ur..! Men jag är inte ledsen längre, bara arg att det får bli så. Det var uppenbarligen ganska vanligt enligt psykologen och inte någonting som berodde på renovering och flytt. Problemet verkar ligga hos personalen.
BildBild
Användarvisningsbild
MariaTheres

Inläggav moia » lör jul 03, 2010 20:53

Nej inga stygn alls, jätteskönt! Förra gången fick jag sy men jag vet inte hur många stygn det var för det sa hon inte. Var inte så överdrivet mycket tror jag, kanske 3-5. Det sved verkligen. Så himla skönt att slippa sys den här gången, både fysiskt och psykiskt faktiskt! Jag är inte alls orolig för att röra där nere. Förra gången fick jag stå i duschen rätt mycket istället för att torka. =P

Mina höfter är också bredare, går inte i några byxor alls. Mindre roligt... Sömnen är det lite si och så med här hemma, men det beror mycket på att vi inte kommer i säng förrän tidigast kl elva (man behöver den där egentiden när äldsta barnet lagt sig) och dessutom vaknar Vincent mellan 5.30-6.30 någon gång och då måste man ju upp. Puh! Claudia sover sällan mer än 2,5-3 timmar i sträck. Längtar tills hon sover längre stunder. Hon har gått upp 150g/v de senaste två veckorna. =)

Bra att du tar tag i att anmäla/prata om din BB-vistelse. Det är ju en så skör period och man måste bli väl bemött. Det är så himla viktigt.
Användarvisningsbild
moia
Alltid online
Alltid online

Inläggav sprallos » sön jul 04, 2010 07:41

Har man tränat mycket innan och under graviditeten brukar det inte vara nån fara alls. Rekommendationen är att man ska ta det chill i 6-8v efter FL men det är långt ifrån alla som gör det. Lyssna på kroppen, den kommer att visa dig vad som passar..:-)
sprallos

Inläggav MariaTheres » mån jul 05, 2010 20:50

Ja jag tränade en dag innan förlossningen drog igång och gick över en timmes promenad samma dag. Sen så tränade jag så mycket det gick under graviditeten även om det självklart var mindre än tidigare. Som det känns i kroppen är det inga problem att träna alls. Men om det stämmer att det kan börja blöda mer och öka risken för infektioner så vill jag ju inte riskera någonting.. Nu är det bara lite mer än en vecka kvar till efterkontrollen i alla fall :)
BildBild
Användarvisningsbild
MariaTheres

Inläggav sprallos » tis jul 06, 2010 07:20

Det är ju så att man ska akta sig lite för VAD man tränar. Magen får vänta ett tag...men promenader osv kan man ju alltid ta. Jag vet tjejer som tränat hård stryrketräning in i det längsta, vilat dagen dom fött och eventuellt dagen efter sedan varit igång igen. DET kan jag väl tycka är väl "ambitiöst", då skulle i alla fall jag börja fundera var prioriteringarna ligger. Varför är det SÅ viktigt liksom....
Sen man är ju inte direkt tight i prylarna så tätt inpå, jag skulle varar rädd för framfall..:-)
sprallos

Inläggav .linda » sön aug 22, 2010 16:37

lånar denna tråden.. kanske någon vet?

jag fick för mig att träna på min balansboll i början av veckan. gjorde situps och lite ryggövningar. är helt otränad efter en lugn graviditet och får nu jätteont i ryggen när jag nu kånkar runt på min 5 kilos bebis som nu är snart 7 veckor. jag MÅSTE få träna lite.. tänkte jag.
det kändes bra. tills dagen efter då jag såklart började blöda igen och även blev öm i underlivet.. så det kanske inte var så smart.
tror ni det beror på mina situps? kan jag ha skadat något som jag bör kolla upp eller kommer det gå över av sig själv? ska ringa gynakuten imorgon och prata med dem för säkerhets skull, men kanske någon annan här har egen erfarenhet?
Bild
följ lunas blogg - small feet - big adventure
Användarvisningsbild
.linda
Gillar vimedbarn.se
Gillar vimedbarn.se

Inläggav sprallos » sön aug 22, 2010 17:45

Vänta lite med situps...det tar tid innan magmusklerna hittar tillbaka till varandra, dom delar ju på sig rätt reält när magen växer.

Den magövningen man dock kan göra hela tiden under graviditet och direkt efter är de djupa magmusklerna. Och du stoppar in fingrarna i sidorna på dig själv, precis ovanför bäckenet och låter fingrarna sjunka in en bit....sen spänner du (tänk kläm en fis!) så att fingrarna pressas ut igen. Då har du träffat rätt muskler. Om man får fart på dom musklerna så går det fortare att bli "platt" igen + att det är kanon för hållningen.
Vanliga situps kan skada mer än det gör nytta och göra så att magmusklerna inte åker tillbaka.
sprallos

Inläggav moia » mån aug 23, 2010 22:22

Lite trådstöld - men vilket fint namn din dotter har, .linda! Luna... jättevackert! Kanske jag tänker sno i framtiden. =) Jag kikade in på din blogg också, fin!
Användarvisningsbild
moia
Alltid online
Alltid online

Inläggav fru Wahlström » mån aug 23, 2010 22:42

Sneda situps är ok att göra och "plankan" är ju jättebra träning för hela bålen, den är också okejad! :)

Efter att C föddes gick jag på spinning och bodypump ca fem veckor efteråt. Kände att jag behövde det för min egen skull, dels egentid och dels för att jag ville komma igång och få ork i kroppen efter två täta graviditeter. Plus att ryggen hade noll muskler och jag fick ont i den av att bära två barn. I början tog jag det lugnt med magövingen på bodypumpen och körde då sneda situps och plankan. Funkade alldeles utmärkt! :) Även att jag snittats kanske jag ska tillägga... har inte haft något obehag eller känt smärta alls av träningen, men självklart ska man ta det lite lugnt i början och "känna sig fram"!!
Användarvisningsbild
fru Wahlström
Alltid online
Alltid online

Nästa

Återgå till Träning för en bättre hälsa