Banner Forum Image

Tråden om TÄNDER!!!

Här träffas föräldrar som har barn mellan 1 och 5 år.

Re: Tråden om TÄNDER!!!

Inläggav Kali » tor jun 04, 2009 22:15

woho, jag är först (o mest internet-skadad....)

Jakob är 16 månader gammal och han har 5 tänder och en 6e på väg upp. Den första kom när han var drygt 13 månader gammal så det har varit mycket tänder här under våren!

Borstar tänderna morgon och kväll (fast vi glömmer ibland på morgonen.....) o det går väldigt bra att borsta de 2 tänderna där nere, de 3 där uppe är han lite mindre ovillig att borsta. Bäst går det om jag borstar först och han får borsta (läs tugga på borsten) själv sen. Ibland borstar vi även mina tänder samtidigt, det är kul!

Använder bamse barntandkräm med mild mintsmak

Aldrig varit hos tandläkare/hygienist

Jag får ångest när Jakobs pappa ger honom russin i tid och otid

Jakob har dreglat sjukt mycket (det har runnit en liten rännil ur munnen på honom i dagar) när tänderna kommit och allt vårt möblemang har lidit stort i form av fuktskador. Barnet har varit gnälligt o sovigt dåligt o inte ätit nästan alls men annars har det gått bra!
Användarvisningsbild
Kali
Alltid online
Alltid online

Inläggav fru Wahlström » tor jun 04, 2009 23:02

H är ju inte så gammal, 8 månader på lördag, men han har 6 tänder och 7e är på väg upp. De två första märktes inte av alls, de bara var där en dag när han var drygt 4 månader. För en månad sen kom de 4 i mitten av överkäken samtidigt (!!), de märktes dock, han ville inte äta, hade diarré och var allmänt gnällig. Gick över så fort de hade brutit igenom dock. Gav honom lite alvedon en gång men annars inget.

Borstar tänderna varje kväll, det går bra men han vill ju gärna tugga på tandborsten... ;) använder barntandkräm fast med floursmak och inte fruktsmak, vill vänja honom vid floursmaken redan nu...

Har inte varit hos tandläkaren, vet inte hur gamla de är när de blir kallade första gången här.

H äter ju inga sötsaker och sånt än så vad han äter är inget som jag tänker på direkt. Men allmänt så tänker vi inte ge godis innan tre års ålder och inte för mycket kakor och annat heller. Om det är kalas så kan han få smaka men inga mängder och inte än.
Användarvisningsbild
fru Wahlström
Alltid online
Alltid online

Inläggav anettejohansson » fre jun 05, 2009 06:44

Engla e 13 månader o har 8 tänder o ett par på väg.

Vi borstar tänderna morgon o kväll o de funkar väl så där tills man e klar o hon får borsta själv=)

Vi använder colgates tandkräm den finns i två eller om de kanske e tre steg.

Vi har inte vart hos tandläkaren än men ska dit snart.

Engla lider fruktansvärt när tänderna e på väg upp vi har gett alvedon o de har väl lindrat lite.
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
anettejohansson
Alltid online
Alltid online

Inläggav Cecilia* » fre jun 05, 2009 09:08

Niklas är 2 år och 9 månader och har fått alla mjölktänder nu om jag inte har räknat helt fel (utom de 4 som kommer vid 6-års åldern då).

När han fick kindtänderna längst bak märktes det lite på honom, han sov lite oroligt nån natt annar har det inte märkts något på honom.

Vi har bara varit till tandhyginisten som kommer till BVC på information 2 ggr. Tror det kommer en kallelese till "riktiga" tandläkaren när han är 3 år.

Vi borstar tänderna morgon och kväll och det funkar jättebra. Han krånglade för ett tag sedan, ville inte alls borsta. Då köpte vi boken om tandtrollen "Karius och Baktus" (som han vill läsa varje kväll nu! :)) och nu går det jättebra att borsta. Om han skulle krångla lite nån gång så säger vi att vi måste borsta annars kommer Karius och Baktus och bygger hus i tänderna. ;)

Jag köpter lite olika barntandkrämer. Just nu har vi Bamses.

Hannah blir 9 månader i morgon och hon har två tänder i nederkäken. Vi borstar morgon och kväll med Bamses barntandkräm. Dock så glömmer jag ofta bort på kvällen, måste bättra oss där och få in en bra rutin så vi inte glömmer.

På Hannah har det inte märkts att tänderna varit på G.

Vi har varit på information hos en tandhyginist på BVC en gång.

Än så länge går det bra att borsta hennes tänder när det bara är 2 st små där nere.

Edit: Tandsköterska kanske det heter... :)
Senast redigerad av Cecilia* fre jun 05, 2009 09:29, redigerad totalt 1 gång.
Cecilia*
Alltid online
Alltid online

Inläggav minimamma92 » fre jun 05, 2009 09:18

Natalie är lite drygt 5 ½ månad och har 4 tänder ligger PRECIS under tandköttet, så dom borde nog komma nu snart ;) vi har redan varit på och borstat lite grann, fast mest för att hon ska vänja sig, och hon tycker det är jätte kul, skrattar så högt hon bara orkar, det killar nog lite :P
minimamma92
Galen i vimedbarn.se
Galen i vimedbarn.se

Inläggav sprallos » fre jun 05, 2009 09:25

Victor är 1½ år och har 14 tänder. Han fick 2 första samtidigt när han var 6 mån och sen har dom ploppat upp i vågor. Det har gått relativt smärtfritt bortsett från kindtänderna.

Vi borstar morgon och kväll, just nu med Bamsetandkräm, men morgonen glömmer vi ibland. Victor småäter sällan, äter bara när det är måltid.

Vi har varit på 1 träff med tandsköterska, då var han 1 år.
sprallos

Inläggav MinisMamma » fre jun 05, 2009 10:33

Noel var 8 månader när han fick sina 2 tänder där nere samtidigt. Han var rätt gnällig och riktigt dålig i magen men så fort dom brutit ut så var han som vanligt igen.

Vi försöker borsta morgon och kväll (efter kvällsvällingen), med Bamses barntandkräm, men visst slarvar vi ibland. Måste bättra oss på det.
BildBild

BildBildBildBild

Bild Bild
Användarvisningsbild
MinisMamma
Alltid online
Alltid online

Inläggav cammi » fre jun 05, 2009 10:54

amelia fick sina 2 första när hon var 6 månader, sen stod det stilla och vid 10 månader kom de två övre,sen smalla det till från månad 11 tills idag 15 månader då har hon 16 tänder..

borsstar morgon och kväll, hon borstar själv men ibland hjälper jag för göra det ännu mera ordentligt:)

vet inte namnet på tandkrämen och för lat för gå kolla nu!!!:)
har inte träffat någon tandhyginist lr liknande, blir man kallad lr ska man boka själv?
Bild

Bild
cammi
Alltid online
Alltid online

Inläggav Maiyah » fre jun 05, 2009 12:35

suck, här är tandborstningen ett elände, känns som barnmisshandel varje gång. Kaspian har hunnit få 12 tänder om jag minns rätt..och det är ett elände att borsta dem varenda morgon och kväll..vi brukar vara väldigt noga med att göra det, glömmer sällan men han protesterar vilt varenda gång.

Känns som vi har testat allt, låtit honom borsta fört, efter, köpt eltandborste med roliga ljud, låtit honom borsta våra tänder samtidigt, läst samtidigt, tittat på youtube osv osv osv...

Det brukar gå ganska bra att borsta framtänderna men eftersom han också fått två kindtänder nere så måste man ju in och borsta där med och det slutar oftast med att man får hålla fast honom och han skriker i högan sky. Superjobbigt.

Vet inte om det är för att han fick en tandborste ett bra tag innan han fick sina första tänder och fick leka med den när vi borstade på kvällarna, så han vande sig vid att få borsta själv eller nått...men det stod som tips i massa böcker att det var ett bra sätt att få in rutinen att borsta tänderna..

jaja sorry att det blev så långt, hoppas att det blir bättre nån gång..
BildBild

BildBild
Maiyah
Alltid online
Alltid online

Inläggav Koko » fre jun 05, 2009 21:41

För det första måste jag säga HEJ ALLA! Nu var det längesen jag var här igen...
Så till svaren.

Robin är 15 månader och har åtta tänder och två till som precis kikat fram.
Vi borstar hans tänder morgon (vid första blöjbytet) och kväll (efter kvällsvällingen) och det funkar jättebra. Han pekar självmant mot tandborsten och säger ett uppfordrande -"Dä!" Någon av oss borstar först och sedan får han "borsta" lite själv.
Vi använder Colgate Smilies tandkräm och Jordans barntandborste (den med bitring på ena sidan.)
Robin har inte varit till tandläkaren än och heller inte slagit ut någon tand. (Peppar, peppar, ta i trä!)

Robin har alltid dreglat väldigt mycket och nu är det värre än någonsin, jag förmodar att det beror på de två tänderna som är på väg. Han brukar sova dåligt när det är dags för tandsprickning.
Vi har inte gett honom Alvedon eller liknande utan gett kallt vatten och isbitring när han haft ont.

Det är vad jag kan komma på om Robins tänder just nu.
BildBild
Användarvisningsbild
Koko
Alltid online
Alltid online

Inläggav shoegal » tis jun 09, 2009 10:42

Elis är 1,5 år och har åtta tänder och fyra kindtänder som är på väg upp as we speak, så 12 totalt! Han har haft det tufft när tänderna kom upp, då matvägrar han, sover dåligt och man får inte ens glutta in i munnen! Han brukar få Alvedon då, för annars sover han ingenting.

Vi borstar morgon och kväll.

Han får faktiskt borsta själv först en stund (vilket innebär att han mest tuggar på borsten och suger bort tandkrämen), för att vänja honom vid tandborsten. Sen hjälper vi honom att borsta, det är skitsvårt för han vill helst inte så några snabba drag uppe och nere är allt som går, men det får vara så! Vill inte tvinga in borsten i munnen utan strävar efter att tandborstningen ska vara någonting roligt! Och han tycker det är kul, för så fort vi öppnar badrumsskåpet så pekar han på borsten och vill borsta!

Vi använder Sendiums barntandkräm (tror jag, vi hade Bamse innan).
Bild
shoegal
Alltid online
Alltid online

Inläggav thepal » tis jun 09, 2009 13:25

Minna är snart 11 månader och har 6 tänder. De kom alla innan hon var 7 månader och sedan har det stått still. Jag har sett två stycken i nederkäken i snart två månader utan att det händer något, men jag antar att det inte går att påskynda.

De två första (nederkäken) kom utan problem, men när de fyra uppe kom samtidigt så var det jobbigt för henne. Då ville hon varken äta eller sova och gnällde högljutt i 1 vecka.

Det har varit ett himla gnissel med tandborstningen, men det börjar gå bättre. Vi får i alla fall ta några ganska snabba drag uppe och nere innan hon själv får tugga och suga på tandborsten. Vi kör med Bamses tandkräm med fruktsmak eftersom jag inte visste att det fanns med mintsmak. Nu vet jag inte om jag vågar byta.

Vi borstar (eller försöker i alla fall) morgon och kväll. Efter kvällsborstningen får hon visserligen välling, men jag kan inte gärna väcka henne för att borsta tycker jag. Så då får det vara. i övrigt så småäter hon sällan.
Bild

Bild
Användarvisningsbild
thepal
Alltid online
Alltid online

Inläggav Tigi » tis jun 09, 2009 21:59

tjolo!
Senast redigerad av Tigi mån aug 23, 2010 21:39, redigerad totalt 1 gång.
Bild

Bild
Tigi
Alltid online
Alltid online

Inläggav Majmamma08 » ons jun 10, 2009 00:47

Adam är ett år och har fyra tänder; två uppe och två nere. Dock är den femte på väg (underkäken)

Vi försöker borsta varje morgon och kväll (ja, ibland glömmer jag när han krånglar på kvällen :oops: )

De två första tänderna var jättejobbiga, de tog lång tid på sig och Adam fick feber och var hur gnällig som helst!

Han älskar att borsta tänderna när han ser pappa eller mej göra det (hrmmm tugga på borsten är det eg :wink: )
Nu börjar han smått protestera när vi tar borsten och ska borsta... hoppas de inte blir totalvägran sen....
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Majmamma08
Alltid online
Alltid online

Inläggav Majmamma08 » ons jun 10, 2009 00:54

Lite bilder på gosingen när han borstar... hrm.. tuggar...
borstis.JPG
borstis.JPG (26.94 KB) Visad 832 gånger
borsta.JPG
borsta.JPG (10.84 KB) Visad 833 gånger
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Majmamma08
Alltid online
Alltid online

Återgå till Snack om små barn