Banner Forum Image

Toaträning på dagis...

Diskutera förskola och familjedaghem

Toaträning på dagis...

Inläggav tinali » ons aug 25, 2010 09:39

Nu har ju sommaren gått o D går på dagis igen. Han har inte bajsat i blöja på två månader, eller om det är tre. Han har blöja när han sover och om vi åker iväg längre stunder, till stan osv, men kissar honom alltid ändå när vi kommer till en toa.

Vet ju att det kan bli bakslag på dagis.
Nu kan det hinna komma några droppar i kalsongen om man väntar till han säger till själv, annars så kissar vi ju honom med jämna mellanrum, eftersom han tycker det tar för mycket tid, så han håller sig gärna och då kan det hända en större olycka.

På dagis är dom ute på fm och då har han kissat i byxan istället för att säga till, tror inte ens han hinner känna det, för mycket kompisar o lek, då glömmer han.
Jag tyckte att dom kunde kissa honom på mitten av fm eftersom han glömmer, i mitt perspektiv är det lika jobbigt som om han skulle säga till själv, att nån följer med honom menar jag.
Men dom tyckte ist att han skulle ha blöja, tycker jag är synd o bakåtsträvande, han

kan väl inte vara den enda ungen på 25 år som inte är snustorr på direkten. Han går ju inte o skvätter helt okontrollerat, han hinner helt enkelt inte när ha leker!
Det
Bild

Bild

Bild
tinali
Alltid online
Alltid online

Re: Toaträning på dagis...

Inläggav tinali » ons aug 25, 2010 09:45

Vad kan man begära av personalen, det måste ju ligga i deras intresse att slippa blöjbarn i vinter....
När jag pratar med dom om en nerkissning eller frågar omhan säger till själv att han vill kissa vet inget nåt o verkar helt oföstående, det är jättekonstigt, dom är super annars. Men det här med kisseriet kan ingen svara på, o dom ser jättedumma ut när jag frågar. Vad gör man normalt på dagis när blöjan ska av?
Bild

Bild

Bild
tinali
Alltid online
Alltid online

Inläggav Fluffis » ons aug 25, 2010 09:59

Jag undrar också, hur det brukar vara...

Tim har vart blöjfri på dagarna i ca 3 veckor och det är klart att det sker olyckor ibland men inte så jätteofta.

Förra veckan började han inskolning på ett nytt dagis och nu har jag inte varit med på tre dagar, varav två av dessa dagar har det hänt olyckor.

Jag tror att allt är så nytt för honom och att personalen inte riktigt känner honom och att det är därför det sker...jag fasar verkligen för att de ska komma till mig och säga att de tycker att han behöver blöja (än har jag inte alls sett några sådana tendenser) då känns det som att all träning i sommar är gjord i onödan...så jag förstår helt hur du känner då de säger det åt dig.

Jag skulle nog försöka prata med dem igen om "problemet" även fast de verkar oförstående.
Användarvisningsbild
Fluffis
Alltid online
Alltid online

Inläggav jetboy » ons aug 25, 2010 10:03

Jag vet inte, har själv undrat vad som gäller på dagis?

Även om vi än sålänge mest sneglar på pottan här hemma(och kanske kissar nångång ibland), men det närmar sig säkert om inte vintern kommer och ställer till det för oss.

Man tycker ju att personalen på ert dagis borde vilja hjälpa till och ta vara på de framsteg ni gjort under sommaren. Eller tycker de kanske att han inte är redo än?
BildBild
Bild
Användarvisningsbild
jetboy
Galen i vimedbarn.se
Galen i vimedbarn.se

Inläggav tinali » ons aug 25, 2010 10:39

Dom har inte sagt nåt om att han inte är redo, men han fattar ju själv vad det handlar om ändå, men de flesta barn verkar ha en tendens att hålla sig i det längsta. Tycker kanske att om det är ett barn som pottränar så kanske fröknarna skulle utse en person som har koll på just ett barn, så att den visste när det var dags för toa osv. Ist för att tre pers tror att nån annan säkert har frågat, då blir ju bara barnet lidande..
Bild

Bild

Bild
tinali
Alltid online
Alltid online

Inläggav Sofia85 » ons aug 25, 2010 10:45

Det borde väl ligga i deras intresse att ha så få blöjbarn som möjligt, det är ju betydligt bökigare att hålla på med blöjor än att följa nån på toa!

Min dotter har precis bytt dagis och håller på att skolas in nu. Idag ska hon vara första hela dagen själv och när jag lämnade henne sa jag: "Gå med henne och kissa innan ni går ut, efter lunch och sen nån gång runt halv 2 (hon sover inte middag, annars hade det ju såklart blivit naturligt att hon kissar när hon vaknar). Hon säger inte alltid till hemma heller, utan jag påminner henne ofta fortfarande och förväntar mig att de gör detsamma på dagis. Det tycker jag absolut att man kan begära av personalen!
BildBild
BildBild
Användarvisningsbild
Sofia85
Alltid online
Alltid online

Inläggav Nelia » ons aug 25, 2010 10:48

På Joels förskola har de rutiner för detta. Barnen kissar innan mat/lek/utgång/vila osv. De kollar av med varandra så alla har kissat eller fått ny blöja. Tycker det fungerat över förväntan. Det borde ju ligga i personalens intresse att barnen ska kunna fortsätta vara blöjfria och inte tvärtom.
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Nelia
Alltid online
Alltid online

Inläggav annapannan » ons aug 25, 2010 10:58

Hmm, sitter i ganska precis samma sits. Fast vi har inte börjat på dagis efter semestern ännu, och har inte pratat med personalen. N klarar sig oftast ute i parken och håller sig tills vi kommer hem igen. Med kläder på kan det hända att det blir en olycka (och då kommer det mycket eftersom han håller sig) någon gång. Känns ju skittrist om man ska sätta på dem blöja när de egentligen klarar av att vara utan (med lite hjälp och påputtning till potta/ toa). Vi får se vad de säger på måndag när vi lämnar. Håller med er andra, det borde ju ligga i personalens intresse också.
annapannan
Alltid online
Alltid online

Inläggav shoegal » ons aug 25, 2010 11:44

På Elis förskola har de samma rutiner som på Nelias Joels förskola. Alla barnen sitter på pottan på förmiddagen och efter vilan, det började de med redan när han gick på småbarnsavdelningen (1-2 år). Elis blev torr nu under sommaren, och har haft en enda olycka på förskolan på 12 dagar! Olyckan hände dessutom när de var på stora gården (hans avdelning har en mindre gård) och inte hitta "sin" fröken att säga till att han behövde kissa.

När vi pratat med personalen har de varit väldigt uppmuntrande och i princip sagt "se bara till att ha flera ombyten". De har iofs sagt att ser de att det händer för mycket olyckor så kanske det är för tidigt ändå, och att barnet kan bli ledset då och att det har motsatt effekt, men som sagt: de är flitiga med att ha barnen på pottan och vet de att barnet inte har blöja får de gå på pottan innan de går ut på förmiddagen, när de kommer in och sen efter vilan (och givetvis vid behov). Funkar super!
Bild
shoegal
Alltid online
Alltid online

Inläggav Strumpan » ons aug 25, 2010 11:51

Dom ska absolut hjälpa till i med toaträningen tycker jag! Prata med dom igen och säg hur viktigt det är för dig.

Det har funkat bra hittills på Isabelles dagis, när hon är vaken dvs. Dom har rutiner precis som Nelia skriver ovan. När hon sovit har det desvärre hänt olyckor varje gång hon sovit utan blöja (ca tre gånger). Vi har tränat lite hemma på att sova utan och oftast är det torrt men hon kissar på sig då och då.

Därför sa jag till personalen att det var ok om dom satte på henne blöja när hon sov, så kunde vi träna mer hemma först. Nu har jag tyvärr märkt dom två senaste gångerna, att hon fortfarande haft på sig blöjan när jag kommit och hämtat henne kl två. Hon har nog vaknat ganska nyss då men jag vill ju att dom tar av henne blöjan så fort hon vaknar! Lite drygt.
Om det händer imorgon så säger jag till dom.
Isabelle 080725
Josefine 100330
Användarvisningsbild
Strumpan
Alltid online
Alltid online

Inläggav tinali » ons aug 25, 2010 12:04

Dom har oxå rutin att kissa när dom kommer in, efter lunch och efter vilan o innan de går ut. Och det har gått super. MEN det är just innan de ska in som olyckan ofta är framme, han kan alltså inte hålla sig så länge som dom är ute, o dom väntar sig att han säger till själv, vilket han gör hemma, men jag har sagt att dom måste nog gå med honom en gång innan oxå. Då skruvade de på sig o föreslog blöja, istället för att bara ta in o kissa honom!!! Är det inte konstigt?!
Bild

Bild

Bild
tinali
Alltid online
Alltid online

Återgå till Förskolan