Banner Forum Image

TIPS! somna, sov med Babywhisperermetoden

Diskutera barns sömnrutiner, sömnproblem och hur ni själva gör

TIPS! somna, sov med Babywhisperermetoden

Inläggav mika79 » tor jan 07, 2010 21:37

Vill tipsa om en toppenmetod för att få barnet att somna och somna om på egen hand och att sova i egen säng.

http://www.familjeliv.se/Bloggar-3-50/b52222.html

Min kille sov som en stock och sov hela nätter från 2 fram till 5 månader. Då började tänderna komma och han vaknade ofta om natten. Då började jag ha honom hos mig i sängen och efter ett tag hade jag också blivit napp. Han har vaknat mellan 5-15 månger per natt och bara kunnat somna om om han fått tutta. Nu när han är nästan 11 månader och pga att jag ska börja jobba om en vecka så har vi bestämt oss för att vänja honom av med detta.
Jag hittade info om nåt som kallas Babywhisperermetoden och den har vi provat. Det känns som en human och trygg metod. Men det gäller att härda ut och stå på sig första natten. Det är jobbigt men det blir bättre!
Första natten hade vi 2 långa vakenpass på 1 timme vardera då lillen skrek hysteriskt i perioder. Sen hade vi 3 på 15 min ungefär. Jag ammade kl 03 och kl 07:30 istället för en gång i timmen. Natt 2 tog det 15 minuter att somna honom i hans säng. Han sov 3 timmar innan han vaknade (brukar ta max 1 timme) och då tog det 15 min att somna om honom.. Sen hade var han vaken 1 gång till och då tog det 10 min att somna om honom. Han har inte skrikit hysteriskt även om han varit lite frustrerad även natt 2. Ammade 03 och 07:30. Han har vaknat till några gånger och sen somnat om sälv utan skrik. Natt 3 så protesterad han lite men somnade lugnt och stilla, det tog 8 min för sambon att natta.
Natt 3 hade lillen ont i magen så han vaknade ofta och pruttade som en tok ^^. Men han somnade om på 5-10 min efter lite skrik. Ammade kl 3 och 08.
Natt 4 så protesterade han i ca 30 sek när jag lade ner honom i sängen. Sen bökade han runt lite innan han lade sig tillrätta alldeles lugnt och stilla. Han somnade på 10 min utan gråt, helt själv, men med mig jämte sängen. Sen vaknade han till några gånger och vände och vred på sig för att somna om själv. Vi 01 vaknade han och var lite ledsen men efter lite klappande på ryggen så somnade han om på 5 min. Han vaknade till igen vid 01:30 men somnade på nån minut. Sen sov han till 06:15. Ammade för första gången på hela natten och lade tillbaka honom i egen säng. Där sov han till 08 då han fick komma över till vår säng och gosa lite.

Kan verkligen inte fatta att det gått så smidigt. Nu sover han lugnt och skönt i sin egen säng och klarade från 20:30-06:15 utan att amma. Känns fantastiskt!

Kan verkligen rekommendera metoden som har fungerat toppen för oss!mika79
Nykomling

Personligt meddelande
mika79
Gillar vimedbarn.se
Gillar vimedbarn.se

Återgå till Barn och sömn