Tips på bra nyttiga mellanmål!
14 inlägg • Sida 1 av 1
Tips på bra nyttiga mellanmål!
Hej!
Vi har kört fast!
Jag har så otroligt svårt att hitta på mellanmål! Oftast blir det frukt och/eller yoghurt. Ibland smoothies (Ellas kitchen). Maja gillar inte macka speciellt mycket, inte heller gröt. Vad brukar ni ge?
Vi har kört fast!
Jag har så otroligt svårt att hitta på mellanmål! Oftast blir det frukt och/eller yoghurt. Ibland smoothies (Ellas kitchen). Maja gillar inte macka speciellt mycket, inte heller gröt. Vad brukar ni ge?
- Linda*
- Har vimedbarn.se som startsida

Re: Tips på bra nyttiga mellanmål!
Här blir det ofta yoghurt eller macka. Ibland också frukt eller Risifrutti. (nödlösning)
- sprallos
jag har läst att det finnsde som fryser in småplättor som de tar fram någon gång då och då för att bryta av rutinen *L*
-

zettan - Alltid online

här är de oftast frukt som blir mellis eller plättar. Är vi på språng blir de elllas kitchen, men dom är ju ganska dyra för o ha dagligen tycker jag
ristfrutti är väldigt uppskattat här med men inget jag köper utan de blir när farmor osså shoppar 
- hellokitty
- Alltid online

Här blir det oftast yogurt och frukt/fruktsallad till mellis. Det fanns recept på några goda bars i juninumret av Vi Föräldrar som jag testat (om du har möjlighet att titta i den). A var dock ganska skeptisk...
Fanns lite mer tips på det uppslaget som jag inte kommer ihåg nu...
Fanns lite mer tips på det uppslaget som jag inte kommer ihåg nu...
-

Luva - Har vimedbarn.se som startsida

Här är det oftast frukt som gäller. Smoothie, leverpastejsrulle av tunnbröd eller risifrutti förekommer också ibland.
Jag känner lite likadant att jag inte kommer på något bra att ge. Skulle vara roligt med mer omväxling.
Jag känner lite likadant att jag inte kommer på något bra att ge. Skulle vara roligt med mer omväxling.
-

thepal - Alltid online

Jag gör egen drickyoghurt av fet naturell yoghurt o banan+bär. Kan stå i kylen ett par dagar med om man gör ett lass. Annars blir det mkt frukt men också plock bönor/avokado/majs/tomat. På stan brukar jag köpa laxbiffar eller rökt makrill. Jag har gärna olika smörgåsar med också. Gör gärna american panncakes med banan o blåbär/vinbär o äpple/kanel.
- che
- Alltid online

här blir det oftast, naturell yougurt (helst med bär i för det älskar mina barn), bara å slänga i frysta, skära ner dom lite så tinar dom fort
... rökt makrill, frukt, väldigt sälla smörgås men det händer (mina ungar e inte så förtjusta i mackor)...
- Tigi
- Alltid online

Ja det där med naturell yoghurt ska jag prova och bär i. Men när det kommer till "lagat" mellanmål går nog min gräns, ibland känns det som om man inte gör annat än står och lagar mat. Frukost, sen lunch och skulle man då stå och steka plättar och sen laga middag på kvällen så står det mig nästan upp i halsen. Men jag antar att planering är a och o.
Vi har vänner som endast äter lagad mat en gång om dagen, hur gör ni? Blir det både varm lunch och middag?
Vi har vänner som endast äter lagad mat en gång om dagen, hur gör ni? Blir det både varm lunch och middag?
- Linda*

Det blir mest smörgås till mellanmål här. Borde börja servera mer frukt och yoghurt, men Joel är en kräsen liten parvel, hehe. Han åt det mesta fram tills han var 1½-2 år, sen var det kört. Hoppas det blir ändring på det när det börjar bli mellanmåldags med liten sen. 
Lunch och middag är lagad mat varje dag. Men många gånger är ju lunchen överbliven mat från tidigare middag/lunch som vi värmer upp. Vi lagar oftast mat så det blir lunchlådor över.
Lunch och middag är lagad mat varje dag. Men många gånger är ju lunchen överbliven mat från tidigare middag/lunch som vi värmer upp. Vi lagar oftast mat så det blir lunchlådor över.
-

Nelia - Alltid online

Ostkaka har jag gjort ibland och serverat till frukt. Det var väldigt populärt (hos mamman också)
Receptet kommer ur den bok vi fick på BVC och innehåller socker - men väldigt lite.
8 barnportioner
½ dl finhackad sötmandel (jag utesluter detta eftersom vi har allergi i släkten)
2 ägg
2 msk socker
1½ msk vetemjöl
1 dl mellangrädde
1 dl mjölk (bara mjölk funkar också)
250 g keso
Vispa ägg och socker. Blanda i mjöl, mjölk (ev. grädde), keso och sötmandel. Häll i smord ugnsform och grädda mitt i ugnen i 175 grader under 45 minuter.
Receptet kommer ur den bok vi fick på BVC och innehåller socker - men väldigt lite.
8 barnportioner
½ dl finhackad sötmandel (jag utesluter detta eftersom vi har allergi i släkten)
2 ägg
2 msk socker
1½ msk vetemjöl
1 dl mellangrädde
1 dl mjölk (bara mjölk funkar också)
250 g keso
Vispa ägg och socker. Blanda i mjöl, mjölk (ev. grädde), keso och sötmandel. Häll i smord ugnsform och grädda mitt i ugnen i 175 grader under 45 minuter.
- skorpionen
- vimedbarn.se skribent

vi måste äta lunch och middag (annars svälter mamma iallafall
) haha så här blir det lagad mat två ggr om dagen-.... typ 2 dagar i veckan går vi ioförsej ti svärföräldrarna o äter
..
- Tigi
- Alltid online

fast plättar steker jag ett mega lass och sen har jag i frysen jätte smidigt
sen hade ja receot en gång med nyttiga muffins som de va banan o typ hallon eller vad man ville i fast charlie gillade dom inte haha annaars va dom bra 
- hellokitty
- Alltid online

Ja vi äter också lagad mat x 2 och ibland blir det rester från gårdagen eller så (när mannen glömmer lunchlådan). Jag får göra som du hellokitty och steka upp ett megalass och frysa in. Maja tjatar ofta om pannkakor och har man då i frysen så är det ju perfekt. Men det går lite upp och ner, jag gillar inte halvfabrikat och då får man ju ta att man står vid spisen mycket. Men ibland känns det bara som att jag inte gör annat och inspirationen tryter ordentligt just nu!
Tigi - lyx att gå till svärföräldarna
Nelia - precis så var det med Maja också. Helt plötsligt dög nästan ingenting. Lustiga ungar, så fort man tror man fått in någon rutin så vänds allt upp och ned igen...
Tack för alla tips!
Tigi - lyx att gå till svärföräldarna
Nelia - precis så var det med Maja också. Helt plötsligt dög nästan ingenting. Lustiga ungar, så fort man tror man fått in någon rutin så vänds allt upp och ned igen...
Tack för alla tips!
- Linda*

14 inlägg • Sida 1 av 1
Återgå till Matvanor & barnmat