Banner Forum Image

Tips och råd om syskonvagnar!

Diskutera fakta och råd kring barnsäkerhet, barnvagnar, bärsjalar och bilbarnstolar

Tips och råd om syskonvagnar!

Inläggav laisa86 » tor jan 05, 2012 22:10

Hej alla mammor! :D
Knut ska ju bli storebror till sommaren och jag har ju nu börjat fundera över syskonvagnar. Det är ingenting som vi ännu varit till affären och kollat på, då Andreas tycker att det är för tidigt. Men jag skulle ändå vilja ha lite koll på vad som finns där ute.

Bäbis nr 2 kommer ju till sommaren och då hoppas jag på mkt promenader. Jag är kort 162 cm, tränar inte = inte allt för stark - så vagnen får inte vara allt för tung, jag skulle vilja ha en vagn med delade sitsar och delade sufletter och att barnen ska kunna vara vänt mot och ifrån mig. Jag vill inte ha en Phil och ted då sitsarna är på rad, gillar inte det. Vilka krav jag har alltså :wink: Men då tänkte jag höra om ni har några tips och bilder kanske på era vagnar? :)

Nu när jag tittat lite på nätet hittade jag Teutonia Team Cosmo 2012 4400. Men den har då inte delat suflett, vilket är en liten nackdel tycker jag. Men jag hoppas att ni har några tips och råd till mig! :D
Läs om min och Knuts vardag: http://mammatillknut.bloggplatsen.se/

BildBild

BildBild

Bild
laisa86
Alltid online
Alltid online

Re: Tips och råd om syskonvagnar!

Inläggav Stina » tor jan 05, 2012 22:13

Hej, grattis till tvåan! =)
Delad sufflet, undrar om det går att ha det om man ska en både framåtvänd och bakåtvänd del, alltså att den ska gå att vända?

Teutonia hade vi som singelvagn - älskade den. Antar att det är svänghjul på denna också!

Vi hade en urban jungle när Tuva föddes men den liggdelen växte hon ju ur på nån månad...
Stina Sandström heter jag och är grundare av Vi med barn och även gravidsajten Minbebis.com. Vill du veta mer om mig kan du läsa min blogg!
Användarvisningsbild
Stina
Admin

Inläggav CattisR » fre jan 06, 2012 00:36

Vi har en Babytravel Dublin. Jag hade en himla massa krav när vi skulle köpa vagn och det är bara inse att man kan inte få igenom alla, den perfekta vagnen finns inte :)
Gör en lista på de saker du tycker är viktigt och sen betar du av vagnarna en efter en på nätet. Det svåra är ju att bestämma sig för vad som är viktigast, är det däcken eller att den ska vara vändbar, eller nåt annat??

Kan väl sammanfatta hur det gick för oss lite kort. Jag ville ha vändbar vagn där de sitter bredvid varandra, med stora däck eftersom vi bor i snörik natur. Redan där tog det stopp att få samman kraven :) I slutänden hittade vi ett annat problem, att vagnen skulle gå in genom ytterdörren! Vår ytterdörr är 76 cm och jag vill kunna köra in vagnen. Vi köpte alltså den enda vagnen som gick in genom dörren där de sitter dredvid varandra!
Sen det där med liggdelarna till syskonvagn är ju en historia för sig. De är ju inte stora.... Jag har dessutom en lillebror "modell större" och det är bara acceptera att nu när kylan slår till så får han inte plats längre om han ska ha tillräckligt på sig. Det är ju något för dig att tänka på då ert syskon oxå hinner växa på sig till vintern.

Hur som helst är vi nöjda med vår vagn. Det fyller sitt syfte utan problem och tack vare den kommer vi ut med hunden två gånger om dagen.

Lycka till med både syskon och vagn!
Bild
Bild
CattisR
Har vimedbarn.se som startsida

Inläggav laisa86 » lör jan 07, 2012 16:13

Stina: tack! :D jo teutonias syskonvagn har svänghjul fram och jag tror att det är en stor fördel faktiskt. Sen så måste sufletten vara delad för att man ska kunna ha en bakåtvänd och en framåtvänd :) men teutonias har inte det, utan en gemensam suflett.

CattisR: tack för ditt svar! Jag förstår att det är nog svårt att få igenom alla sina krav :? men det är tur att det är länge kvar tills bäbisen kommer, så vi har bra med tid på att hitta den som passar oss :)
Läs om min och Knuts vardag: http://mammatillknut.bloggplatsen.se/

BildBild

BildBild

Bild
laisa86
Alltid online
Alltid online

Inläggav marimo » tis apr 03, 2012 15:41

Jag var på barnens hus i helgen och kikade på syskonvagnar och blev då glatt överraskad då jag hittade en vagn som man kan ha barnen sittandes åt olika håll även när man inte använder liggdel till minstingen. Den hade dessutom rejäla varukorgar. Har dock aldrig hört talas om denna vagn tidigare. Bozz heta den och kom från tyskland.

http://www.segr.se/index.php?_a=viewProd&productId=386
Bild

Bild
Användarvisningsbild
marimo

Inläggav Taweret » tis apr 03, 2012 20:24

Vi har en Carena den äldre modellen med fasta hjul fram och en stor sufflett, jag har varit jätte nöjd. De nyare har ju delade suffletter och svängbara framhjul, men det går ju inte att vända på liggdelen tyvärr.

Det är väl en fråga om pris med, för om du vill uppfylla dina krav så kan du nog fina en vagn men jag räknar med att den vill kosta ganska mycket. Börja se dig om på olika vagnar på nätet för att få en uppfattning =)
Bild

Bild
Taweret
Alltid online
Alltid online

Inläggav Taweret » tis apr 03, 2012 20:28

Här får du länk till en bra affärer med fin hemsida tycker jag =)

http://www.kopbarnvagn.se/cgi-bin/ibuti ... =startsida
Bild

Bild
Taweret
Alltid online
Alltid online

Inläggav lime95 » tis apr 03, 2012 20:59

Grattis till syskon!!

Vi har en Teutonia Team Cosmo och är supernöjda med den. Upplever inte det som ett problem att de delar suflett. Har barnen emot mig, och det funkar alldeles utmärkt. Eric har inga problem med att sitta och prata med mig :)

Hade jag haft tätare mellan barnen, hade jag tittat på Bugaboo Donkey. Den är byggbar i alla tänkbara varianter.

Lycka till i jakten på syskonvagn!
Marcus -92, Emil -95, Eric -09, Maya -11

Bild

Bild[
lime95
Alltid online
Alltid online

Inläggav HärligaTöser » ons apr 04, 2012 12:13

jag har alltid älskat vår vagn emmaljunga twin cross. Lite större vagn med fyra rubusta hjul. Dock är det gemensam sufflet och kan inte ha barnen åt varsitt håll.

Skulle jag köpa ny vagn denna gången så tro jag det skulle bli en babytravel dublin.
Bild
............................................
Vicktoria 5år
Emilia 4år
Annica 3år
Emil 1år
HärligaTöser
Alltid online
Alltid online

Återgå till Barnsäkerhet & barnvagnar