Tips mot bakslag vid toalettbesök
12 inlägg • Sida 1 av 1
Tips mot bakslag vid toalettbesök
Tim har vart blöjfri på dagarna i drygt två månader nu, han har börjat på ny förskola och även där har allt funkat bra. Klart det har skett olyckor ibland och vi har haft perioder då det varit vissa bakslag men i det stora hela så har allt funkat kanon.
Tills för ungefär en vecka sedan, hemma skvätter han ständigt i kalsongerna, det spelar ingen roll om vi tar honom till toaletten jätteofta kalsongerna är jämt blöta sen kissar han ut resten på toaletten, oftast om han inte kissar på sig helt.
På förskolan har han börjat kissa helt på sig. Igår när jag kom dit hade de behövt använda tre ombyten på sju timmar.
Jag känner mig helt vilsen, hur jag ska bete mig osv. Jag kan ju inte bli sur, det förstår jag det gör ju bara saken värre samtidigt som vi måste visa att det är ju inte okej att kissa i kalsongerna. Om vi försöker förklara och säga att vi måste springa till toaletten. Då får vi som svar: "Inte springa toaletten", "inte kissa toaletten".
Jag tror att det här beror på den förändring som blivit hemma sedan Hugo kom. Nån slags reaktion på det. Samtidigt på dagis denna vecka har hans favoritfröken vart sjuk så det har vart vikarier och allmänt rörigt och jag hoppas att det har påverkat där, så att det går lite bättre nästa vecka.
Nu tänkte vi köra stenhårt med uppmuntran osv. här hemma då han blir ledig från förskolan i tre dagar. Hitta på nåt roligt som han kan få göra då han går på toaletten typ köpa nån klisterbok eller liknande...
Jag vill nog bara mest ha tips, råd, feedback och höra vad ni säger om det hela...Det ska tilläggas att bajset till 99 % fortfarande hamnar i toaletten.
Tills för ungefär en vecka sedan, hemma skvätter han ständigt i kalsongerna, det spelar ingen roll om vi tar honom till toaletten jätteofta kalsongerna är jämt blöta sen kissar han ut resten på toaletten, oftast om han inte kissar på sig helt.
På förskolan har han börjat kissa helt på sig. Igår när jag kom dit hade de behövt använda tre ombyten på sju timmar.
Jag känner mig helt vilsen, hur jag ska bete mig osv. Jag kan ju inte bli sur, det förstår jag det gör ju bara saken värre samtidigt som vi måste visa att det är ju inte okej att kissa i kalsongerna. Om vi försöker förklara och säga att vi måste springa till toaletten. Då får vi som svar: "Inte springa toaletten", "inte kissa toaletten".
Jag tror att det här beror på den förändring som blivit hemma sedan Hugo kom. Nån slags reaktion på det. Samtidigt på dagis denna vecka har hans favoritfröken vart sjuk så det har vart vikarier och allmänt rörigt och jag hoppas att det har påverkat där, så att det går lite bättre nästa vecka.
Nu tänkte vi köra stenhårt med uppmuntran osv. här hemma då han blir ledig från förskolan i tre dagar. Hitta på nåt roligt som han kan få göra då han går på toaletten typ köpa nån klisterbok eller liknande...
Jag vill nog bara mest ha tips, råd, feedback och höra vad ni säger om det hela...Det ska tilläggas att bajset till 99 % fortfarande hamnar i toaletten.
-

Fluffis - Alltid online

Re: Tips mot bakslag vid toalettbesök
Lily hade ett liknande bakslag för nån månad sen. Det berodde nog delvis på att hon hade urinvägsinfektion, men jag tror inte att det bara var det. Hon kissade på sig nästan en gång varje dag på dagis och ibland en eller två gånger hemma också. Och hon sa aldrig till. Jag började undra vad tusan som var fel, men så helt plötsligt började hon säga till varenda gång hon var kissnödig och så funkade allt igen. Fortfarande händer nån enstaka olycka på dagis ibland, men jag kommer inte ihåg sist hon kissade på sig hemma.
Så jag tror nog bara att det är att vänta ut och uppmuntra, precis som du tänker! Sen kan man ju kolla upp så att det inte finns nåt annat fel, men jag har hört att pojkar väldigt sällan får UVI, så det kanske inte är så troligt?
Så jag tror nog bara att det är att vänta ut och uppmuntra, precis som du tänker! Sen kan man ju kolla upp så att det inte finns nåt annat fel, men jag har hört att pojkar väldigt sällan får UVI, så det kanske inte är så troligt?
-

Sofia85 - Alltid online

Tack för svaret Sofia, det känns skönt att veta att det händer för fler, vilket det såklart gör men ibland är det lätt att känna sig så himla uppgiven då man är mitt i något...
Jag har funderat på UVI faktiskt eftersom han stänker så mycket men som du säger så verkar det vara väldigt ovanligt för pojkar så det är nog inte det. Jag läste däremot en artikel igår om att hälften av alla småbarn börjar kissa på sig då det får syskon, då kändes det genast mycket bättre.
Idag har det gått riktigt bra, en liten kissolycka och då sa han till direkt så vi kunde sätta honom på toaletten. Jag hoppas innerligt att det vänt...
Jag har funderat på UVI faktiskt eftersom han stänker så mycket men som du säger så verkar det vara väldigt ovanligt för pojkar så det är nog inte det. Jag läste däremot en artikel igår om att hälften av alla småbarn börjar kissa på sig då det får syskon, då kändes det genast mycket bättre.
Idag har det gått riktigt bra, en liten kissolycka och då sa han till direkt så vi kunde sätta honom på toaletten. Jag hoppas innerligt att det vänt...
-

Fluffis - Alltid online

Här hemma har vi haft en dag då hon kissade i brallan tre ggr på en dag! Fattar inte varför faktiskt. Annars kan hon råka kissa en pytteskvätt ibland om hon är kissnödig, men sånt räknar jag med.
Jag har tyvärr inget bra tips att komma med utan tycker att din egen idé om "något roligt" var bra. Jag vet tex att linaopyret (var det här eller på mb hon heter så) gjorde en pottorm som var jättefin, jag ska länka när jag hinner.
Tim kommer säkert att bli helt torr igen snart ska du se.
Jag har tyvärr inget bra tips att komma med utan tycker att din egen idé om "något roligt" var bra. Jag vet tex att linaopyret (var det här eller på mb hon heter så) gjorde en pottorm som var jättefin, jag ska länka när jag hinner.
Tim kommer säkert att bli helt torr igen snart ska du se.
Isabelle 080725
Josefine 100330
Josefine 100330
-

Strumpan - Alltid online

Fluffis jag har tyvärr inga tips eftersom vi fortfarande kör på blöja. Nils är helt ointresserad, men jag har som plan att börja när lillebror kommer så det är intressant att läsa era råd och tips. Jag tänkte att man kanske kan köra på taktiken att "de är ju bara bäbisar som har blöjor, inte stora pojkar". Är det helt fel, eller vågar man testa på det tror ni? Ett belöningssystem tror jag helt klart på så Strumpan den där pottormen är jag nyfiken på. Då kan man kan ha den på toan och så får han klistra en stjärna/ett märke för varje gång han går på pottan och det kommer kiss/bajs. Det är väl bara att testa!
-

grynet_å_jag - Alltid online

vi hade också sådana bakslag några ggr när Kaspian slutade med blöja. JAg tror han ville testa om han kunde bestämma över kisset
Han ville inte gå på toaletten och tjatade man blev det bara värre..
En sak som är värd att komma ihåg är att om en olycka råkar hända, ändå försöka se till att de sätter sig på toaletten/pottan direkt i anslutning, annars händer lätt en olycka till samma dag, för när de kissar på sig, så tömmer de inte blåsan lika bra som när de kissar med vilja. Därför är det lätt att en hel dag går åt skogen när det väl hänt en olycka..värt att komma ihåg
Det blir liksom en ond cirkel.
Mitt absolut bästa tips är att inte göra någon stor grej av det hela utan försöka lämna hela ansvaret på barnet, för det är ju en frej som man inte kan bestämma som förälder och när de kommer in i trotsåldern vill man inte att det ska vara ett vapen att trotsa med.
Jag och Kaspian hade en sån period, alltid när han var med mig kissade han på sig, aldrig annars. Så jag fick släppa det helt, och vara EXTREMT obekymrad för att det skulle släppa.
En sak som är värd att komma ihåg är att om en olycka råkar hända, ändå försöka se till att de sätter sig på toaletten/pottan direkt i anslutning, annars händer lätt en olycka till samma dag, för när de kissar på sig, så tömmer de inte blåsan lika bra som när de kissar med vilja. Därför är det lätt att en hel dag går åt skogen när det väl hänt en olycka..värt att komma ihåg
Mitt absolut bästa tips är att inte göra någon stor grej av det hela utan försöka lämna hela ansvaret på barnet, för det är ju en frej som man inte kan bestämma som förälder och när de kommer in i trotsåldern vill man inte att det ska vara ett vapen att trotsa med.
Jag och Kaspian hade en sån period, alltid när han var med mig kissade han på sig, aldrig annars. Så jag fick släppa det helt, och vara EXTREMT obekymrad för att det skulle släppa.
- Maiyah
- Alltid online

Strumpan; Jag är också nyfiken på pottormen om du lyckas hitta den!
Maiyah; Tack för tipset om att sätta på potta direkt i anslutning, vi har nog försökt att göra det men säkert finns det gånger då vi inte gjort det och då kanske det har påverkat att de dagarna har blivit riktiga "kaosdagar".
Idag har också funkat riktigt bra,ingen olycka so far, inte ens en skvätt i kalsongen och jag fattar ingenting hur det plötsligt kan funka så bra igen. Vi har inte kommit oss för att göra nån klisterhistoria som belöning utan bara uppmuntrat massor och tagit oss tid för toabesöken, att han får läsa massa böcker osv. som vi gjorde i början.
Jag hoppas den positiva trenden fortsätter, speciellt i veckan på förskolan också.
Maiyah; Tack för tipset om att sätta på potta direkt i anslutning, vi har nog försökt att göra det men säkert finns det gånger då vi inte gjort det och då kanske det har påverkat att de dagarna har blivit riktiga "kaosdagar".
Idag har också funkat riktigt bra,ingen olycka so far, inte ens en skvätt i kalsongen och jag fattar ingenting hur det plötsligt kan funka så bra igen. Vi har inte kommit oss för att göra nån klisterhistoria som belöning utan bara uppmuntrat massor och tagit oss tid för toabesöken, att han får läsa massa böcker osv. som vi gjorde i början.
Jag hoppas den positiva trenden fortsätter, speciellt i veckan på förskolan också.
-

Fluffis - Alltid online

Så här ser Lillfisens (LinaoPyret på MB) fina pottorm ut
. Hoppas att det är ok att jag visar den här?
http://www.minbebis.com/forum/naer-slut ... ml#p621225
(högst upp på sidan)
http://www.minbebis.com/forum/naer-slut ... ml#p621225
(högst upp på sidan)
Isabelle 080725
Josefine 100330
Josefine 100330
-

Strumpan - Alltid online

Jättefin o smart orm, ska hitta mig lite fina klistermärken o göra en orm hr hemma. Hannes vill gärna ha kalsonger på men inte gå på toa eller potta lika gärna.. :-S
Känner inte för att göra någon stor grej av det nu då jag är ganska trött o snart är det så mycket som händer så vi tar det väldigt lugnt än så länge...
Känner inte för att göra någon stor grej av det nu då jag är ganska trött o snart är det så mycket som händer så vi tar det väldigt lugnt än så länge...
- jessica81
- Alltid online

Sen kan man ju fortfarande vara en supertrotsig snart treåring och kissa på sig bara för att man vet att man får gå in då...som Kaspian gjorde idag. Alla trix är bra, utom de dåliga!!
- Maiyah
- Alltid online

Här hemma kör vi oftast helt naken å så låter vi toalettdörren stå öppen å när y känner behov så springer han in till toa, skjuter till pallen å klättrar upp å sätter sig själv och sen när vi har torkat så får han spola å titta att det försvinner från toaletten.
-

zettan - Alltid online

Å vad fin pottormen var, verkligen värd att testa vid nästa barn eller vid kommande bakslag,
Här hemma går det bra igen nu, knappt så jag vågar skriva det men igår var han på dagis och inte en olycka på hela dagen varken där eller hemma, inte ens ett stänk i kallingarna
I`m a happy mom!
Det var som att jag behövde starta den här tråden också vände det, underbart.
Maiyah; Vad söt Kaspian är
De vet vad och hur man gör ungarna får att få som man vill 
Här hemma går det bra igen nu, knappt så jag vågar skriva det men igår var han på dagis och inte en olycka på hela dagen varken där eller hemma, inte ens ett stänk i kallingarna
Det var som att jag behövde starta den här tråden också vände det, underbart.
Maiyah; Vad söt Kaspian är
-

Fluffis - Alltid online

12 inlägg • Sida 1 av 1
Återgå till Barns hälsa & utveckling