Tips (lista) på vad man kan ge bebisar för mat/övningsmat!
11 inlägg • Sida 1 av 1
Tips (lista) på vad man kan ge bebisar för mat/övningsmat!
Konstig rubrik kanske men så här är det...Jag har alltid varit så otroligt ointresserad av att tillaga mat. Jag älskar att äta osv...tänkte att det skulle bli bättre när jag fått barn men icke. Jag behöver nu hjälp med vad jag kan ge alex för att öva "tuggandet"
Jag har testat vitt bröd m. leverpastej det tyckte han var äckligt samma med avocado.
Han gillar smörgåsrån men det e ju tråkigt i längden. Snälla lista allt man kan ge en 8 månaders utan tänder för min fantasi existerar inte och han verkar så kräsen så jag vill ha många alternativ
Sen e jag rädd att han ska sätta i halsen... han lever nu på gröt, matpureer och välling men måste ju introducera mera mat. Snälla hjälp mig
Tack på förhand mvh Kim
Jag har testat vitt bröd m. leverpastej det tyckte han var äckligt samma med avocado.
Han gillar smörgåsrån men det e ju tråkigt i längden. Snälla lista allt man kan ge en 8 månaders utan tänder för min fantasi existerar inte och han verkar så kräsen så jag vill ha många alternativ
Tack på förhand mvh Kim
- kimulf
- Har vimedbarn.se som startsida

Re: Tips (lista) på vad man kan ge bebisar för mat/övningsmat!
min lilla tjej är ockaå åtta månader, snart 9. Hon är också rätt kräsen men gillar när hon får äta själv. Dessutom vill hon alltid ha vår mat, har en storebror som hon vill äta samma sak som..därför är det väldigt svårt att ge henne burkmat, hon vägrar öppna munnen. Så hon får samma sak som vi, tar bort lite innan jag saltar, eller så skippar jag salt så får man ta själv vid bordet. Fungerar rätt bra, förutom att det blir sjukt kladdigt överallt eftersom hon helst vill äta själv...
Jag mixar inte eller nått sånt utan skär bara lite så hon tuggar på hela köttbullar, köttfärssås, spaghetti, fisk, potatis mm mm
När det gäller plockmat så ger jag i princip all frukt, hon älskar apelsin! Skalar med kniv så att det mesta skalet försvinner och sen suger hon på hela klyftor.
Kiwi älskar hon också medan banan är mer tveksamt, det ger jag också bara i stora bitar.
Ost är den stor favvo, men det vet jag inte om man ska ge mycket av direkt..
smörgåsbitar av alla de slag
riven morot, riven gurka riven..ja du fattar
Tar bara grönsaken och river på grova delen av rivjärnet.
Hon har två små yttepyttetänder i nederkäken men hon tuggar på rätt bra skulle jag vilja säga. Tog ett tag innan hon vande sig vid bitar men nu fungerar nästan allt. Älskar fisk!
Jag mixar inte eller nått sånt utan skär bara lite så hon tuggar på hela köttbullar, köttfärssås, spaghetti, fisk, potatis mm mm
När det gäller plockmat så ger jag i princip all frukt, hon älskar apelsin! Skalar med kniv så att det mesta skalet försvinner och sen suger hon på hela klyftor.
Kiwi älskar hon också medan banan är mer tveksamt, det ger jag också bara i stora bitar.
Ost är den stor favvo, men det vet jag inte om man ska ge mycket av direkt..
smörgåsbitar av alla de slag
riven morot, riven gurka riven..ja du fattar
Hon har två små yttepyttetänder i nederkäken men hon tuggar på rätt bra skulle jag vilja säga. Tog ett tag innan hon vande sig vid bitar men nu fungerar nästan allt. Älskar fisk!
- Maiyah
- Alltid online

Min lilla tjej har alltid älskat ärtor. Jag har gett både frusna och uppvärmda och det slinker ner hur mycket som helst. Det är bra plockträning också. Annars kan du ge ostbitar, blåbär (kan också vara lite småfrusna), rispuffar. Det mesta går att ge även om de saknar tänder. De lär sig att tugga med käken även om en del inte vill äta mat med bitar förrän ganska sent.
I matväg åt min tjej typ 2-3 maträtter (burkmat) tills hon var kanske 9 månader. Jag ville ge hemlagat men Minna tyckte inte alls om den.
I matväg åt min tjej typ 2-3 maträtter (burkmat) tills hon var kanske 9 månader. Jag ville ge hemlagat men Minna tyckte inte alls om den.
-

thepal - Alltid online

Majsbågar, blodpudding, ärtor, majs, makaroner..

-

Redhotwera - Alltid online

vågar man ge blodbudding? Jag har tänkt att det är för mycket salt? Men det kanske inte är så, voreju nice eftersom Kaspian älskar det? Men hur låter man bli att steka? Ärtor älskar Cera också! Det är en höjdare!
- Maiyah
- Alltid online

bra kimulf precis endel av dom frågor ja går o tänker på. man skall ju kunna börja introducera våran mat nu om man säger charlie e ju 8 månader men vad ska man tänka på? vad kan dom inte äta förutom salt? jag har hört att man inte ska steka heller men om man gör tex köttfärssås, korvstroganoff osv de e ju såsig mat så brukar ja ju steka köttförsen först haha (säkert skit dum fråga men) e de okej? samma sak med falukorven den går ju iof ogöra såsen o sen lägga i för den e ju inte rå om man säger. sen tänkte ja på såser e ju mjölk i e de okej? färdiga köttbullar ska man bara värma dom då utan o steka typ i micron?
och jag är skit dålig på att äta grönsaker själv men de fattarja ju att ja måste se till o ge charlie vad ska man tänka på minst en sortsgrönska till varje måltid eller?
förlåt för mina tusen frågor och skälande av tråden
och jag är skit dålig på att äta grönsaker själv men de fattarja ju att ja måste se till o ge charlie vad ska man tänka på minst en sortsgrönska till varje måltid eller?
förlåt för mina tusen frågor och skälande av tråden
- hellokitty
- Alltid online

Hellokitty du kompliterar mig bra i frågandet:) Jag e super tacksam för alla svar å mer vill jag gärna ha:) Det hjälper mig jättemycket:)
- kimulf
- Har vimedbarn.se som startsida

Jag har läst nånstans att man kan ge blodpudding från 8 månader. Hittar inte vart nu. Man kan koka blodpudding om man inte vill steka. eller bara värma i micron.
Visst kan man steka, men lätt. Det är stekytan som inte är bra att äta. Inte stekt mat i sig.
Små mängder mjölkprodukter innan de är 1 är ok.
Salt, spenat, mangold, honung, nötter är sånt man ska vänta med
På bvc finns böcker om mat till barn. Har ni inte fått boken så prata mat med er bvc-tant. Det var ett tag sen jag läste den och hittar den inte nu.
Använd grönsaker i maten. Koka, grilla kyckling och t.ex. fryspåse med grönsaker från affären, sån där "wokgrönsaker" t.ex. Kolla dock innehållsförteckningen, vissa märken innehåller salt. Har för mig att Findus har salt i men inte coop.
Visst kan man steka, men lätt. Det är stekytan som inte är bra att äta. Inte stekt mat i sig.
Små mängder mjölkprodukter innan de är 1 är ok.
Salt, spenat, mangold, honung, nötter är sånt man ska vänta med
På bvc finns böcker om mat till barn. Har ni inte fått boken så prata mat med er bvc-tant. Det var ett tag sen jag läste den och hittar den inte nu.
Använd grönsaker i maten. Koka, grilla kyckling och t.ex. fryspåse med grönsaker från affären, sån där "wokgrönsaker" t.ex. Kolla dock innehållsförteckningen, vissa märken innehåller salt. Har för mig att Findus har salt i men inte coop.

-

Redhotwera - Alltid online

Hej
jag har en hel lista på min blogg om mat som är bra när barnet skal börja äte själv
du hitta den här http://www.babydjungeln.se/fingermat/
Hoppas det kan hjälpe dig
Jeanette
jag har en hel lista på min blogg om mat som är bra när barnet skal börja äte själv
du hitta den här http://www.babydjungeln.se/fingermat/
Hoppas det kan hjälpe dig
Jeanette
- babydjungeln
- Gillar vimedbarn.se

hej kim hur går det med maten? charlie fick smaka på fiskbullar idag det tyckte han om! men de hade du prövat va? testat något annat? kram på er
- hellokitty
- Alltid online

Ett litet tillägg, vad gäller salt så är det tillsatt salt man ska skippa, om du ger korv eller köttbullar t.ex. så är det salt i det, men det är okej från 8 månader enligt bvc. Och som sagt, stekytan är det som är "farlig", men man kan ju steka lätt så att maten blir varm, då är det okej! Mjölk hämmar järnupptaget, därför ska man inte ge för mycket och inte att dricka till maten, men lite i mat och så är helt okej.
Fiskbullar är bra! Brukar gillas av barn
Fiskbullar är bra! Brukar gillas av barn
-

Tossy - Alltid online

11 inlägg • Sida 1 av 1
Återgå till Matvanor & barnmat