Banner Forum Image

Tips för att bli nappfri?

Diskutera vanliga barnsjukdomar och barns utveckling

Tips för att bli nappfri?

Inläggav LillaMalin » sön aug 22, 2010 19:17

Ja nu finns det ju en tråd om tips för att bli blöjfri. Men nästa steg för oss är nappen och snutten. Släng in ALLA era tips även om ni hört den från grannen eller din gammelmormor eller bara en ny grej ni testade själva! Min stora tös är besatt i sin napp och snuttefilt så jag behöver alla tips jag kan få :)
LillaMalin
Alltid online
Alltid online

Re: Tips för att bli nappfri?

Inläggav Nelia » sön aug 22, 2010 19:23

Följer gärna den här tråden och hoppas på många bra tips.

Joel har fortfarande napp när han sover. På dagen får han inte ha den, vi har markerat redan i våras att nappen har man inte när man är vaken. Tyvärr har den trillat dit någon gång om han varit rejält sjuk förstås, eller alldeles otröstlig.

Nästa plan är väl att ge nappen till jultomten om vi inte får bort den innan dess, han fyller ju 3 år den 23:e dec så det blir väl en bra deadline. Efter det ska ju nappen bort för tändernas skull.
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Nelia
Alltid online
Alltid online

Inläggav Kali » sön aug 22, 2010 20:04

lite OT kanske men men.... nappen vill man ju ha bort pga tänder tex men jag tycker man kan låta barnen ha kvar snutten vid sovstunder (eller när behöver extra trygghet) den är ett övergångsobjekt som är tryggt, barnet kommer att lägga bort det själv när det är redo, dvs när objektet har tappat sin laddning och barnet bara behöver sig själv för att sova. det är ju inte skadligt (möjligen nervöst ifall man tappar bort den/det ;-) )

hur man blir av med nappen vet jag tyvärr inte, jag hade ju lyx med ett barn som slutade själv! :D
Användarvisningsbild
Kali
Alltid online
Alltid online

Inläggav Anna-Panna » sön aug 22, 2010 20:27

Vi bor på landet och spanar ofta ut genom fönstret efter ekorrar i skogen, dessutom gillar Lucas sången "Ekorren satt i granen". Så jag pratade lite med honom om nappen och att stora killar har ju inte napp och gav förslag på några "stora" killar som han känner som inte har napp. Sen föreslog jag rätt upp och ned att vi skulle gå ut i skogen och ge nappen till ekorren som kanske behövde den mer, och han var med på det direkt :D Så vi gick ut tillsammans och lade nappen nedanför en gran och gick in igen. Han frågade efter nappen några gånger efter det, och då påminde vi honom om att ekorren hade nappen nu och då accepterade han det. Har gått jättebra!

Måste tillägga att han inte varit någon stor nappanvändare. Har aldrig använt napp då han varit vaken, bara då han sovit middag och ibland då han haft svårt att somna om då han vaknat på natten. Men jag tror på att komma överens med barnet om vad man ska göra med nappen, då kan man ju påminna barnet om det när han/hon saknar nappen sedan.
Lucas sover mycket bättre på nätterna sen vi slutade med nappen också :D
Bild
Bild
Anna-Panna
Alltid online
Alltid online

Inläggav LillaMalin » mån aug 23, 2010 15:01

Kali: Så sant! Jag får se om hon är redo att ge bort snutten men det är just nappen som jag hellre ser försvinna, hellre förr än senare :)

Nelia: Ja vi har också tänkt försöka ge nappen till tomten.

Men Tindra håller verkligen stenhårt i sin napp, hon vill ha den jämt och blir flyförbannad om vi tar ifrån henne den. När vi är ute och leker och sådär får hon inte ha den och då bryr hon sig inte heller. Men jaa..fler tips mottages gärna :)
LillaMalin
Alltid online
Alltid online

Inläggav sprallos » mån aug 23, 2010 16:11

Ju äldre dom blir desto "lättare" eftersom man kan förklara och hitta på en liten historia runt omkring själva iväg kastandet liksom...men svårare också naturligtvis eftersom det är så rotat i dom att ha nappen.

Jag hade också lyx...han fick inte ha den på dagen först, sen blev det en "miss" när han började på nytt dagis. Don uppfattade inte att han hade napp och gav honom ingen till vilan och det gick ju bra...så när jag väl insåg det fick han ingen hemma heller. Lite förvånat gnäll första nätterna men sen ingenting. Hur smidigt som helst....Men han var aldrig nån riktig nappoman heller...

Min brorsfru gjorde en bra grej...hon riggade en liten gran i skogen med Maddes alla nappar som hon sakta men säkert snott tills hon bara hade 1st kvar. I granen hängde som sagt alla napparna i små söta snören...sen bestämde hon att dom skulle ta en promenad och titta om dom hittade blåbär.
Hon styrde Madde så att hon skulle "hitta" trädet själv...och jisses vad paff hon blev! Sen, väl där i stundens hetta förklarade hon att när man blir för stor för nappen så måste man hänga upp den i "napp-trädet", så det fick Madde göra precis då och där...sen vände dom och gick. Inga krussiduller....sen på kvällen hade hon såklart ångrat sig, men det var ju kört...dom hade inga fler nappar hemma vilket också är en bra idé att inte ha....utifall att man som förälder har en tendens att ge med sig, som min svägerska har...:-)
sprallos

Inläggav HärligaTöser » mån aug 23, 2010 16:49

hakar på här med. vår mellersta är helt besatt av sin napp. vi försöker att ta bort det på dagen,oftas går det bra, men inte när utbrotten kommer för då tystnar hon absolut inte om inte få sin tröst.
ute brukar vi säga att kråkorna tar dom ifall hon har den i munnen och då går det bra.
Bild
............................................
Vicktoria 5år
Emilia 4år
Annica 3år
Emil 1år
HärligaTöser
Alltid online
Alltid online

Inläggav Lejonella » mån aug 23, 2010 19:07

Lucas har sin i truten nästan jämt känns det som. Inte bra, han älskar sin napp och sin snutte.

Vi håller på och laddar för att ta bort den dagtid. På natten kommer han att få ha den tills 4 år ca. Enl vår tandhygienist är gränsen för tänderna vid 4 ca. Själv hade jag napp tills 6 år !!!!!!! och jag har raka tänder så det är nog inte såå farligt.

Anna Wahlgren menar att man inte ska dramatisera det så mkt, utan ist "låstas" att man tappat den och glömt att köpa. Och köra så ett tag tills unden glömmer bort den...
Bild

Bild

Bild
Lejonella
Alltid online
Alltid online

Inläggav lisap » mån aug 23, 2010 20:42

Mia har också varit nappoman länge. Vi kämpar på för att hålla på principen "bara vid sovdags" som vi kört på några månader nu... Funkar bra för det mesta förutom när hon är sjuk då... Och på dagis kommer hon numera självmant med nappen och lägger den på hyllan när hon har sovit färdigt. Detta var steg 1 för oss, och nästa steg blir väl att ta bort den helt. Vi har läst böcker om att det bara är bebisar som har napp, och sist sa Mia att hon skulle ge sin napp till våra kompisars bebis, så jag tänker att det får bli vår "historia" när vi väl orkar ta oss för att ta bort nappen helt (-:
BildBild
Användarvisningsbild
lisap
Alltid online
Alltid online

Inläggav min » ons sep 29, 2010 14:48

Jag sa till min dotter att hennes kompis som då var välldigt nära att hon också sluta.
Min son sa jag att nappen har blivit trött och har åkt på semester så det blev en lek i det... och båda acceptera det.
min
Nykomling
Nykomling

Inläggav Frixie » tor sep 30, 2010 20:29

Vi körde stenhårt med att Dennis inte fick ha nappen dagtid. Bara när han var riktigt riktigt ledsen. Det argumentet har alltid funkat.
Men natten fick han givetvis ha den.
Men för några veckor sedan ramlade Dennis och slog i munnen. När vi var hos tandläkaren sa han att det vore bra om Dennis inte hade nappen så mycket iom infektionsrisken.
Så vips hade vi ett bra argument och Dennis köpte det med hull och hår.
Så nu, JIPPIE, är han helt nappfri.
Och han har inte gråtit alls efter den. Frågade några gånger, men accepterade när vi "skyllde" på vad tandläkaren hade sagt!
Bild

PM:a mig om du behöver hjälp med något här på Vimedbarn!!!
Användarvisningsbild
Frixie
Moderator på Vimedbarn.se

Inläggav Tigi » tor sep 30, 2010 20:39

oj ...har missat denna tråd.. L o T slutade me nappen för läängesen nu..känns det som iallafall :) .. tror det va för ca ½ år sen... aja ..jag gjorde som så att jag frågade barnen om de ville slänga nappen... frågade först L och hon slängde den direkt i papperskorgen å såg glad ut :) ... sen frågade jag om T oxå ville slänga och då sa hon först nej å såg lite ledsen ut...men när jag sa att L hade slängt sin så ville hon nog oxå visa sig duktig å så slöängde hon sin oxå bara några sekunder efter L ... :) . . L frågade inte efetr nappen en enda gång...T gnällde lite efter den samma dag..men skönt nog va det det enda! ingen har frågat efter den sedan dess.... men jag tror att mina var redo att sluta just då därför det gick bra lixom.., när dom skulle sova hade dom den mest för att tugga på å larva sig med lixom.... jag ville inte att de skulle ha den efter de fyllt 2 år för jag tror att det kan bli svårare att sluta då....

snutten har dom fortafrande...(fast den är inte lika viktig längre har jag märkt)

hur har det gått för dig LIllaMalin! ? :)
Bild

Bild
Tigi
Alltid online
Alltid online

Inläggav Eva » tor sep 30, 2010 20:44

Här försökte vi ta bort napparna på båda barnen för några veckor sen. Marius bytte bort napparna mot lite nya leksaker i leksaksbutiken och allt var okej. Han acctepterade det hela och frågade egentligen aldrig efter napparna. Men han somnade inte! Inte på dagen och inte på kvällen! Samma sak med dottern - hon skrek sig blå och gul. Hon grät sig till sömns några gånger, men sen klarade jag det inte längre. Så nu tuttar båda ungarna vidare och jag låter nappavänjningen vara tillsvidare. Det var trots allt inte så enkelt som så många hade fått det att låta ;)
Eva
Alltid online
Alltid online

Inläggav LillaMalin » tor sep 30, 2010 22:01

Vi har inte försökt heller..jag tror att vi kommer köra på tomten faktiskt. Vi har börjat förbereda Tindra med att hon ska få ge nappen, först och främst, till tomten redan nu. Vi pratar lite försiktigt om det och sådär..sen får vi se om vi får nått infall nångång innan om att ta bort den tidigare eller så..
LillaMalin
Alltid online
Alltid online

Återgå till Barns hälsa & utveckling